برداشتن پولیپ رحم چه عوارضی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برداشتن پولیپ رحم یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان این مشکل است که معمولا در شرایطی خاص انجام می‌شود و در برخی افراد موجب بروز عوارض می‌شود. به‌طورکلی پولیپ رحم یا پولیپ آندومتر، توده‌های کوچکی در بدن هستند که می‌توانند مانند قارچ‌های کوچک یا برآمدگی‌های مسطح در پوشش داخلی رحم زنان ایجاد شوند. خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد پولیپ‌های رحم خوش‌خیم هستند، به این معنی که باعث سرطان نمی‌شوند.

عرض پولیپ رحم می‌تواند از چند میلی‌متر تا بیش از ۶ سانتی‌متر باشد. پولیپ‌های کوچک‌تر ممکن است گاهی‌اوقات بدون درمان از بین بروند. در این شرایط پزشک بیمار را تحت نظر می‌گیرد تا مطمئن شود که بزرگ‌تر نمی‌شوند. اما در بسیاری از مواقع پولیپ‌های بزرگ در افرادی که علائم خاصی دارند، باید جراحی شود. برای برداشتن پولیپ از روشی به نام پولیپکتومی (Polypectomy) یا هیسترکتومی (Hysterectomy) استفاده می‌شود. اما آیا چیزی در مورد عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با عوارض برداشتن پولیپ رحم آشنا شوید.

عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان پولیپ رحم در افرادی که در سنین یائسگی دچار پولیپ می‌شوند یا خونریزی‌های نامنظم را در دوران باروری تجربه می‌کنند، جراحی است. درمان برداشتن پولیپ رحم معمولا با بی‌حسی موضعی در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود. در برخی شرایط نیز بنا به تشخیص پزشک برای این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند.

تصویری از پولیپ رحم
پولیپ رحم وضعیتی است که موجب ایجاد توده‌های کوچک در پوشش داخلی رحم می‌شود.

در طول عمل نیز پزشک با کمک قیچی، لیزر یا دستگاه مخصوصی، پولیپ‌ها را از داخل رحم برمی‌دارد. معمولا پولیپ‌ها بعد از جراحی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا خوش‌خیم بودن یا سرطانی بودن آن‌ها مشخص شود. به‌طورکلی زمان بهبودی بعد از عمل به نوع عمل و شرایط بیمار بستگی دارد. معمولا افراد کمی بعد از برداشتن پولیپ رحم دچار عوارض جدی می‌شوند. در اکثر مواقع عوارض موقتی هستند و فرد پس از مدتی سلامتی خود را به دست می‌آورد.

بیشتر بدانید: پولیپ رحم چیست؟

اینفوگرافی عوارض برداشتن پولیپ رحم
از رایج‌ترین عوارض برداشتن پولیپ رحم می‌توان به خونریزی، ترشحات رحم، عفونت، درد شکم و شانه و چسبندگی داخل رحمی اشاره کرد.

عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم عبارت‌اند از:

ترشحات رحم

معمولا ترشحات رحم بعد از برداشتن پولیپ طبیعی است و اکثر افراد تا ۱۴ روز پس از عمل، ترشحاتی صورتی روشن تا قهوه‌ای دارند. در اکثر افراد چرخه قاعدگی پس از جراحی پولیپکتومی به حالت معمول بازمی‌گردد.

عفونت؛ یکی از عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم

یکی از عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم، بروز عفونت است که البته این مشکل به‌ندرت اتفاق می‌افتد. به‌طورکلی پولیپکتومی باعث ایجاد زخم می‌شود و هر زخمی ممکن است عفونی شود. اگر افراد پس از جراحی به توصیه‌های پزشک عمل نکنند یا در زمان عمل از سلامت مطلوب برخوردار نباشند، احتمال عفونت بیشتر می‌شود. افرادی که بعد از عمل دچار عفونت می‌شوند معمولا درد زیادی دارند و ترشحات بدبویی از واژن آن‌ها خارج می‌شود. در صورتی که این علائم را تجربه می‌کنید، حتما از یک متخصص زنان برای درمان کمک بگیرید.

خونریزی

خونریزی و سوراخ شدن رحم معمولا در عمل هیسترکتومی ایجاد می‌شود. در صورتی که در زمان عمل شریان‌های رحمی یا رگ‌های لگنی آسیب ببیند، فرد دچار خونریزی شدید می‌شود. در برخی شرایط نیز ممکن است زخم به خوبی بهبود پیدا نکند و موجب خونریزی شدید شود. به خاطر داشته باشید که خونریزی جزئی تا ۲ روز بعد از عمل کاملا طبیعی است و معمولا خیلی زود برطرف می‌شود اما در صورتی که در اثر سوراخ شدن رحم خونریزی شدید ایجاد شود، ممکن است جان بیمار به خطر بیفتد.

بیشتر بدانید: ایا پولیپ معده درمان دارد؟

درد شکم و شانه؛ یکی از عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم

ممکن است حدود به دلیل گازی که در طول عمل وارد شکم شده است، فرد به مدت یک روز یا بیشتر دردی را در ناحیه بالای شکم و شانه خود احساس کند. معمولا این درد پس از چند روز برطرف می‌شود و پیاده‌روی نیز می‌تواند به کاهش این فشار کمک زیاد کند.

تصویر خانمی که دچار عفونت و درد در رحم است.
درد شکم و شانه یکی از عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم است و معمولا بعد از چند روز برطرف می‌شود.

چسبندگی‌های داخلی رحم

چسبندگی داخل رحمی (IUA) ممکن است منجر به سقط مکرر بارداری، ناباروری، منوراژی (قائدگی‌های شدید) و آمنوره (عدم خونریزی در زمان قاعدگی) شود. این مشکل در تعداد کمی از بیماران مدتی پس از عمل برداشتن پولیپ رحم ایجاد می‌شود اما هنوز علت بروز این مشکل مشخص نیست.

بیشتر بدانید: درمان پولیپ رحم؛ از داروهای گیاهی تا جراحی

در چه شرایطی پزشک برای درمان پولیپ رحم از جراحی استفاده می‌کند؟

این موضوع به‌طور کامل به شرایط هر فرد بستگی دارد. اگر قبل از یائسگی هستید و علائمی را تجربه نمی‌کنید، پولیپ کم‌خطر در نظر گرفته می‌شود و ممکن است نیازی به حذف آن نباشد. اگر پس از یائسگی هستید یا علائمی مانند خونریزی غیر طبیعی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک شما عمل جراحی برداشتن پولیپ رحم را توصیه کند. در صورتی که پولیپ‌ها در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کنند یا بر باروری شما تاثیر منفی بگذارند، ممکن است پزشک پولیپ‌ها را به روش جراحی از رحم خارج کند.

تصویر پزشکی که در حال جراحی برداشتن پولیپ رحم است.
زمانی که فرد خونریزی‌های نامنظمی را در دوران قاعدگی تجربه کند و یا یک خانم یائسه دچار خونریزی شود، پزشک از جراحی برای درمان پولیپ رحم استفاده می‌کند.

سخن نهایی

به‌طورکلی عوارض بعد از برداشتن پولیپ رحم معمولا نادر هستند و بیشتر افراد پس از جراحی مشکل خاصی را تجربه نمی‌کنند. برخی از عوارض نیز به صورت زودگذر تا چند هفته و نهایتا چند ماه ایجاد می‌شوند و سپس برطرف می‌شوند. در صورتی که بعد از برداشتن پولیپ رحم دچار مشکل شده‌اید یا با مشکلات مربوط به رحم دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین با پزشکان متخصص زنانی که با مجموعه درمانکده همکاری می‌کنند، کمک دریافت کنید و پس از مشاوره درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

آیا عمل برداشتن پولیپ رحم دردناک است؟

عمل برداشتن پولیپ رحم به دو صورت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام می‌شود. در هر دو روش فرد هیچ دردی را حین عمل تجربه نمی‌کند اما ممکن است در روش بی‌حسی موضعی، فرد کمی کشش و فشار را در ناحیه رحم و واژن خود احساس کند.

آیا برداشتن پولیپ رحم خطرناک است؟

در این جراحی خطر جدی‌ای فرد را تهدید نمی‌کند و آمارها نشان می‌دهد که عمل پولیپ رحم در بیشتر مواقع موفقیت‌آمیز است. پولیپ‌ها به‌ندرت پس از برداشتن دوباره رشد می‌کنند که در این صورت باید مجددا به پزشک مراجعه کنید. در برخی از افراد برداشتن پولیپ به باروری بیمار کمک می‌کند و برای بررسی این موضوع لازم است فرد تحت آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد.

پولیپ رحم چه خطراتی دارد؟

معمولا پولیپ رحم برای خانم‌های یائسه و خانم‌هایی که فرزند ندارند، بیشتر است. گاهی‌اوقات پولیپ رحم موجب عفونت رحم و خونریزی می‌شود. به علاوه ممکن است این پولیپ‌ها بدخیم و سرطانی شوند و زمینه ایجاد سرطان را در فرد ایجاد کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض پولیپ رحم، نازایی است که معمولا با برداشتن پولیپ‌ها برطرف می‌شود.

دوره نقاهت بعد از عمل برداشتن پولیپ رحم چقدر است؟

عمل برداشتن پولیپ رحم معمولا یک جراحی سرپایی است که فرد پس از یک روز می‌تواند تا حدی به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد. در صورتی که عمل با بیهوشی کامل انجام شود، استراحت چند روزه برای بیمار ضروری است.

منابع: healthline، wakemed، clevelandclinic، obgyn.onlinelibrary، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 33

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها