پولیپ معده خطرناک است؟ پاسخ سوال شما اینجاست!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پولیپ معده (Stomach polyps) رشد غیرطبیعی بافت در لایه داخلی این اندام درونی بدن است که معمولا بدون هیچ علائمی ایجاد می‌شود. اکثر پولیپ‌های معده سرطانی نیستند، اما احتمال تبدیل شدن آن‌ها به شرایط جدی‌تر در برخی مواقع وجود دارد.

معده یکی از اجزای اصلی دستگاه گوارش است که وظیفه هضم غذا را برعهده دارد. از این رو مقدار زیادی باکتری لازم را به غذای جویده شده اضافه می‌کند تا فرآیند هضم به کمک اسید معده به درستی انجام شود. محققان در حال حاضر دلیل اصلی ایجاد پولیپ‌های معده را نمی‌دانند اما بر این باورند که وجود باکتری‌ها و دیگر شرایطی که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم در ایجاد این عارضه بی‌تاثیر نخواهند بود. 

پولیپ معده اکثرا بدون علامت ظاهر می‌شود. از همین‌رو تشخیص آن کمی دشوار است. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با علت، علائم، انواع و راه‌کارهای درمانی این عارضه آشنا کنیم.

پولیپ معده از چیست؟

پولیپ‌ها به‌طور کلی رشد غیرطبیعی سلولی در هر بافتی از بدن هستند. پولیپ معده زائده‌هایی در پوشش داخلی معده است که بسته به نوع آن در بخش‌های مختلف معده رشد می‌کند. محل دقیق رشد این زائده به تشخیص نوع آن کمک خواهد کرد.

تصویر پولیپ‌های معده
پولیپ‌های معده اغلب خوش‌خیم هستند و علامت یا درد خاصی ایجاد نمی‌کنند.

خوب است بدانید پولیپ معده (Stomach polyps) علائمی مشابه با سایر بیماری‌های گوارشی دارد که نباید دسته کم گرفته شود. با مشاهده هر نوع نشانه گوارشی حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر نمی‌دانید چگونه و از کدام پزشک متخصص نوبت بگیرید، درمانکده لیست بهترین پزشکان متخصص گوارش را در اختیار شما گذاشته تا برای مشاوره تلفنی، متنی، تصویری یا رزرو نوبت حضوری به صورت آنلاین اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: پولیپ روده چیست؟

آیا پولیپ معده همان سرطان است؟

اکثر افراد پس از ابتلا به این عارضه می‌خواهند بدانند پولیپ معده خطرناک است یا خیر؟ آن‌ها با شنیدن نام این بیماری به سرطان معده مشکوک می‌شوند. اما باید گفت در اغلب موارد پولیپ‌های معده سرطانی نیستند. با این حال برخی از آن‌ها مانند پولیپ آدنوماتوز خطر بیشتری برای تبدیل شدن به سرطان دارند که باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند.


Widget not in any sidebars

انواع پولیپ‌های معده را بشناسید!

لایه داخلی معده از پوشش سلولی به نام اپیتلیال تشکیل شده است. در اغلب موارد پولیپ‌های معده در این بخش ظاهر می‌شوند و می‌توان گفت پولیپ‌های اپیتلیال شایع‌ترین نوع این عارضه به‌شمار می‌آیند. به‌طور کلی این عارضه شامل پولیپ معده خوش‌خیم (غیرسرطانی) و پولیپ معده بدخیم هستند. 

در زیر با انواع این بیماری بیشتر آشنا خواهید شد:

1. پولیپ غدد فوندیک (Fundic gland polyps)

این نوع پولیپ‌ها بسیار شایع است و در طول آندوسکوپی پیدا می‌شوند. آن‌ها در فوندوس یا قسمت بالایی معده جای می‌گیرند و به صورت برجستگی‌های کوچک رشد می‌کنند. پولیپ‌های غدد فوندیک (FGPs) به ندرت سرطانی می‌شوند و باید آن را پولیپ معده خوش خیم دانست.

2. پولیپ هایپرپلاستیک (Gastric hyperplastic polyps)

این شکل از پولیپ‌های معده با نام اختصاری (GHPs) دومین نوع شایع هستند که به صورت دسته‌ای در سراسر معده پراکنده می‌شوند. معمولا پولیپ هایپرپلاستیک را می‌توان در نزدیکی زخم‌معده پیدا کرد. 

این عارضه به شدت با اختلالات تحریک‌کننده معده مانند گاستریت مزمن، گاستریت هلیکوباکتر پیلوری و کم‌خونی مرتبط است. خطر سرطانی شدن در پولیپ‌های GHPs بسیار جزئی خواهد بود اما در صورت عدم درمان اختلالات مزمن به‌خصوص گاستریت می‌تواند خطر سرطان در پوشش معده را افزایش دهد.

3. پولیپ آدنوماتوز (Adenomatous polyps)

پولیپ‌های آدنوماتوز شایع‌ترین نوع پولیپ معده بدخیم محسوب می‌شوند که در قسمت بالای آنتروم معده بروز پیدا می‌کنند. این رشد اغلب می‌تواند پیش‌ساز سرطان معده باشد. آن‌ها اغلب در افراد مبتلا به التهاب معده ظاهر می‌شوند که می‌تواند پوشش معده را از بین ببرد. 

به‌دلیل افزایش خطر سرطان تمام پولیپ‌های آدنوماتوز باید برداشته شوند. برداشتن پولیپ معده با آندوسکوپی انجام می‌شود. اگر تعداد پولیپ‌ها زیاد و سطح گسترده‌ای از معده را درگیر کرده باشد، پزشک گزینه جراحی را توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: پولیپ رحم چیست؟

علائم پولیپ معده چیست؟

این عارضه اغلب بدون علامت است و به‌طور اتفاقی در آندوسکوپی که برای بررسی موارد دیگری انجام می‌شود، مشاهده خواهد شد. اما زمانی‌ که پولیپ‌های معده علائم ایجاد کنند، فرد شرایط زیر را تجربه می‌کند:

  • دل درد
  • خستگی
  • کم خونی
  • کمبود آهن
  • سوء هاضمه
  • رفلکس اسید
  • سوزش سردل
  • خونریزی گوارشی
  • انسداد معده به روده
  • احساس سیری سریع
اینفوگرافیک علائم پولیپ‌معده
علائم پولیپ‌های معده به نشانه‌های بیماری گوارشی شباهت زیادی دارد.

علل ابتلا به پولیپ‌های معده

در حال حاضر به‌طور دقیق علت بروز پولیپ معده مشخص نیست. پزشکان بین هلیکوباکتر پیلوری (H.Pylori) و این عارضه ارتباط موثری پیدا کرده‌اند. باکتری هلیکوباکتر پیلوری باعث عفونتی می‌شود که در بلند مدت منجر به زخم معده خواهد شد. 

همچنین داروهای مهارکننده پمپ پروتون که باعث کاهش تولید اسیدمعده می‌شوند، شما را بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ معده قرار می‌دهند. پزشک این دارو را برای درمان گاستریت معده و ریفلاکس اسید (سوزش سردل) تجویز می‌کند.

پیگیری لازم برای پولیپ معده چیست؟

  • اگر در خانواده سابقه سرطان معده دارید باید سالی یک‌بار حتما آندوسکوپی انجام دهید.
  • بسته به نوع پولیپ‌های معده برای بررسی آن آندوسکوپی جدیدی در طول سال انجام می‌شود.
  • بیماران که دچار پولیپ‌های سرطانی معده شده‌اند باید در سه سال اول هر ۶ ماه آندوسکوپی را تکرار کنند.
  • بیماران زیر ۴۰ سال که چندین پولیپ معده داشته‌اند باید آزمایشات بیشتری برای بررسی روده بزرگ انجام دهند.
  • در صورت مصرف داروی مهارکننده پمپ پروتون و افزایش درصد احتمال پولیپ معده پزشک قطع دارو را توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: برداشتن پولیپ رحم چه عوارضی دارد؟

چه کسانی به پولیپ‌های معده مبتلا می‌شوند؟

پولیپ معده در بزرگسالان می‌تواند هر سنی را درگیر کند. متخصصان معتقدند این عارضه با افزایش سن مخصوصا بالای ۶۵ سال شایع‌تر می‌شود. انواع خاصی از پولیپ‌ها مانند پولیپ فوندیک اغلب در زنان میانسال بروز پیدا می‌کند. 

البته پولیپ معده در نوزادان هم شایع است. معمولا پولیپ معده در کودکان زیر 5 سال خطر جدی ندارد و به‌طور طبیعی برطرف می‌شود. نوزادان و کودکان معمولا علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • استفراغ مکرر
  • تغییر الگوی خواب
  • کاهش رشد جسمی
  • مشکل در خوردن شیر

بیشتر بخوانید: پانکراتیت چیست؟

روش تشخیص پولیپ معده

فرد با علائمی مانند دل‌درد، مشکل بلع، حالت تهوع و خونریزی به پزشک متخصص گوارش مراجعه می‌کند. دکتر برای بررسی علت این علائم آندوسکوپی انجام می‌دهد. پولیپ‌های معده ممکن است به‌طور اتفاقی در فرآیند آندوسکوپی که برای علت دیگری در حال انجام است، مشاهده شوند. 

در اغلب موارد پولیپ‌های معده سرطانی نیستند و پزشک می‌تواند آن‌ها را حین آندوسکوپی بردارد. در این صورت برای بررسی بیشتر و اطمینان از عدم سرطانی بودن پولیپ‌ها، بیوپسی (برداشتن نمونه بافت) انجام خواهد شد.

آیا پولیپ معده درمان دارد؟

نحوه درمان پولیپ معده توسط پزشک متخصص گوارش به نوع پولیپ و علائم شما بستگی دارد. اولین مرحله درمان پولیپ معده با نمونه‌برداری از آن و بررسی زیر میکروسکوپ آغاز می‌شود. روش‌های دیگر شامل موارد زیر هستند:

جراحی

اگر پولیپ‌های معده بیش از یکی باشند، از طرفی اندازه آن‌ها بسیار بزرگ یا ظاهرشان متفاوت‌تر از دیگر پولیپ‌ها دیده شود، پزشک گزینه جراحی و برداشتن کامل آن‌ها را توصیه می‌کند.

درمان عفونت

اگر پولیپ معده بر اثر عفونت یا التهاب ایجاد شده باشد، پزشک دارو درمانی را آغاز می‌کند. این نوع گزینه درمانی بیشتر برای از بین بردن عفونت هلیکوباکتر پیلوری انجام می‌شود. پزشک معمولا ترکیبی از داروها مانند قرص برای پولیپ معده را تجویز می‌کند. آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند اس‌امپرازول (Esomeprazole)، لانسوپرازول (Lansoprazole)
  • مترونیدازول (Metronidazole)
  • کلاریترومایسین (Clarithromycin)
  • آموکسی‌سیلین (Amoxicillin)
  • تتراسایکلین(Tetracycline)
  • داکسی سایکلین (Doxycycline)

بیشتر بخوانید: درمان پولیپ رحم؛ از داروهای گیاهی تا جراحی

مراقبت بعد از برداشتن پولیپ معده

بعد از برداشتن پولیپ‌های معده پزشک انجام برخی مراقبت‌ها و رفتارهای خاص را توصیه می‌کند تا بهبودی سریع‌تر و بدون مشکل انجام شود. بهترین راه‌کار انجام تمامی دستورالعمل‌های مراقبتی پزشک است. همچنین اگر سوال یا نگرانی دارید حتما از پزشک معالج خود بپرسید. 

اینفوگرافیک مراقبت‌های بعد از برداشتن پولیپ‌های معده
انتخاب سبک زندگی سالم و استراحت کافی می‌تواند به بهبود شرایط پس از حذف پولیپ‌های معده کمک کند.

متداول‌ترین توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از جراحی پولیپ‌معده شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. استراحت کافی و عدم انجام فعالیت سنگین
  2. استفاده از آرام‌بخش‌ها برای تسکین درد ناشی از جراحی
  3. رعایت رژیم غذایی مناسب شامل مایعات گرم و غذاهای نرم
  4. مراجعه منظم به پزشک برای بررسی محل جراحی و جلوگیری از پیشرفت بیماری

بیشتر بخوانید: پولیپ بینی چیست؟

پولیپ معده در یک نگاه

پولیپ‌های معده زائده‌های برجسته و کوچکی هستند که با رشد غیرطبیعی در بافت معده ایجاد می‌شوند. اغلب آن‌ها بی‌ضرر بوده سرطانی نیستند. با این حال پزشک متخصص گوارش ترجیح می‌دهد حین آندوسکوپی آن‌ها را بردارد و هر 6 ماه آندوسکوپی را تکرار کند. شما با کدام علائم معرفی شده در این مقاله از درمانکده به پزشک مراجعه کردید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

لازم به ذکر است که سایت درمانکده امکان مشاوره آنلاین با دکتر گوارش مورد نظرتان را برایتان فراهم نموده تا در صورت لزوم به صورت آنلاین نیز ویزیت شوید.

سوالات متداول

علت اصلی پولیپ معده چیست؟

شایع‌ترین علت بروز این عارضه التهاب طولانی مدت معده یا همان گاستریت است.

شایع‌ترین نوع پولیپ‌های معده کدام است؟

پولیپ غدد فوندیک که خوش‌خیم هستند و اغلب در طول آندوسکوپی دیده می‌شوند.

کدام نوع پولیپ‌های معده احتمال سرطانی شدن دارند؟

پولیپ معده بدخیم آدنوماتوز اغلب پیش‌ساز رشد سرطان است.

آیا رفلاکس اسید می‌تواند باعث بروز پولیپ‌های معده شود؟

برگشت اسید به معده اگر زیاد باشد، باعث التهاب آن خواهد شد و التهاب معده یا گاستریت یکی از دلایل اصلی ایجاد پولیپ‌های معده به‌شمار می‌آید.

منبع: healthline | clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 21

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها