افتادگی پلک چگونه است؟ بهترین روش های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از مشکلاتی که می‌تواند تاثیر چشمگیری روی ظاهر و زیبایی شما داشته باشد، افتادگی پلک یا پتوز (Ptosis) است. وقتی افتادگی پلک یک چشم را درگیر می‌کند به آن «پتوز یک‌طرفه» می‌گویند و هنگامی که روی هر ۲ چشم تاثیر می‌گذارد «پتوز دوطرفه» نامیده می‌شود.

پتوز ممکن است موقتی یا دائمی باشد. گاهی اوقات، این مشکل از بدو تولد وجود دارد (پتوز مادرزادی) و در بعضی موارد، بعدا در طول زندگی ایجاد می‌شود (پتوز اکتسابی). بسته به شدت پتوز، افتادگی پلک بالا ممکن است سطح مردمک را بپوشاند و بینایی را تا حد زیادی کاهش دهد. در مقاله امروز مجله درمانکده به این سوالات که افتادگی پلک نشانه چیست و چگونه درمان می‌شود، پاسخ می‌دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علائم افتادگی پلک

علامت اصلی پتوز این است که یک یا هر ۲ پلک بالا دچار افتادگی می‌شوند. در بعضی موارد، این عارضه می‌تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در بسیاری از مردم علائم قابل‌توجهی ندارد.

علاوه بر این، ممکن است چشم‌های شما به شدت خشک باشند یا دچار آبریزش شوند. همچنین احتمال دارد صورت‌تان خسته به نظر برسد یا درد در نواحی اطراف چشم‌ را تجربه کنید. بعضی از افراد مبتلا به پتوز شدید مجبور هستند همیشه هنگام صحبت کردن سر خود را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند روبرو را ببینند.

صورت زنی که یک چشم او دچار افتادگی شده است
پتوز در بعضی از افراد هیچ علامتی ندارد و در سایرین ممکن است بینایی را محدود کند.

علت افتادگی پلک

دلایل مختلفی برای پتوز وجود دارد که از علل طبیعی تا علل جدی را شامل می‌شوند. از نظر شیوع، تفاوت قابل‌توجهی بین مردان و زنان یا قومیت‌های مختلف وجود ندارد. با این حال، به دلیل روند طبیعی پیری، این مشکل در افراد مسن شایع‌تر است. چرا که با افزایش سن عضله‌ای که مسئول بالا بردن پلک است دچار کشیدگی می‌شود.

البته به خاطر داشته باشید که افراد در هر سنی ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرند. گاهی اوقات، افتادگی پلک در نوزادان از بدو تولد وجود دارد، اگرچه این اتفاق نادر است. شایع‌ترین علت پتوز مادرزادی این است که عضله پلک به درستی رشد نمی‌کند. افتادگی پلک کودکان می‌تواند بینایی را مختل کند و به آمبلیوپی منجر شود که به عنوان تنبلی چشم شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: چشم درد نشانه چیست؟

گاهی اوقات، علت افتادگی پلک در جوانی ناشناخته است؛ اما ممکن است به دلیل تروما یا مشکلات عصبی رخ دهد. مالش بیش از حد چشم، استفاده از لنزهای تماسی سفت، جراحی چشم، تورم، کیست یا تومور پلک و تزریق بوتاکس از علل احتمالی پتوز هستند.

عوامل خطر

بعضی از بیماری‌ها شما را در معرض خطر پتوز قرار می‌دهند، از جمله:

۱. مشکلات پزشکی

پتوز می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد، به خصوص اگر هر ۲ پلک را تحت تاثیر قرار دهد. پتوزی که فقط یکی از پلک‌ها را درگیر می‌کند ممکن است از یک آسیب عصبی یا گل مژه موقتی ناشی شود. عمل لیزیک یا جراحی کاتاراکت (آب مروارید) هم گاهی اوقات به دلیل کشیدگی عضله یا تاندون عامل ایجاد پتوز است، اگرچه این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

۲. بیماری‌های جدی

در بعضی موارد، افتادگی پلک به دلیل مشکلات جدی‌تری مثل سکته مغزی، تومور مغزی یا سرطان اعصاب و عضلات رخ می‌دهد. اختلالات عصبی هم که روی اعصاب یا عضلات چشم تاثیر می‌گذارند، مانند میاستنی گراویس، می‌توانند به پتوز منجر شوند.  

اینفوگرافی درباره عوامل خطر افتادگی پلک
بعضی از مشکلات پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای باعث افتادگی پلک می‌شوند.

تشخیص پتوز

پزشک معاینه بدنی انجام می‌دهد و سابقه پزشکی‌تان را بررسی می‌کند. علاوه بر این، از شما در مورد اینکه چه مدت است دچار پتوز هستید سوال می‌پرسد. سپس آزمایش انجام می‌دهد تا علت پتوز را بیابد. یکی از این تست‌ها اسلیت لامپ (slit lamp) است که به پزشک اجازه می‌دهد با کمک نور به چشم شما نگاه دقیق‌تری بیندازند.

یک زن در مطب چشم پزشک که به چشم خود اشاره می‌کند
پزشک با معاینه بدنی می‌تواند پتوز و علت آن را تشخیص دهد.

از سایر تست‌هایی که برای تشخیص افتادگی پلک مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به تست تنسیلون (tensilon) اشاره کرد. برای انجام این تست، پزشک دارویی به نام تنسیلون (ادروفونیوم) را به یکی از وریدها تزریق می‌کند و از شما می‌خواهد که یک حرکت تکراری را انجام دهید، برای مثال چند بار بایستید و بنشینید. سپس شما را تحت نظر می‌گیرد تا ببیند که آیا تنسیلون قدرت عضلانی‌تان را بهبود می‌بخشد یا خیر. این تست به پزشک در تشخیص بیماری میاستنی گراویس که یکی از علل پتوز است کمک می‌کند.

درمان افتادگی پلک

اینکه پزشک چه روشی را به عنوان بهترین درمان افتادگی پلک عصبی و غیرعصبی به شما پیشنهاد دهد، به علت و شدت پتوز بستگی دارد. اگر این عارضه در اثر افزایش سن یا به صورت مادرزادی ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است هیچ درمانی را توصیه نکند، چون این وضعیت معمولا برای سلامتی مضر نیست. با این حال، درمان می‌تواند زیبایی چهره را بهبود بخشد و به رفع اختلالات بینایی کمک ‌کند.

۱. جراحی

در این روش، عضله بالابرنده پلک سفت می‌شود تا پلک به سمت بالا برود و در موقعیت مورد نظر قرار بگیرد. گاهی اوقات، برای کودکانی که پتوز دارند، جراحی به منظور جلوگیری از تنبلی چشم توصیه می‌شود. خطرات مرتبط با جراحی عبارت‌اند از: خشکی چشم، خراشیده شدن قرنیه و هماتوم.

راه‌کار دیگر جراحی اسلینگ (sling) است که در آن از عضلات پیشانی برای بالا بردن پلک‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

۲. عصای پتوز

عصای پتوز یک گزینه خوب برای درمان افتادگی پلک بدون جراحی است. این روش شامل اضافه کردن یک زائده عصا مانند به فریم عینک است که با نگه داشتن پلک در جای خود از افتادگی آن جلوگیری می‌کند.

۲ نوع عصای پتوز وجود دارد: قابل تنظیم و تقویت‌شده. عصاهای قابل تنظیم به یک طرف قاب عینک و عصاهای تقویت‌شده به ۲ طرف آن وصل می‌شوند. عصاها را می‌توان تقریبا روی همه انواع عینک نصب کرد، اما روی فریم‌های فلزی بهترین عملکرد را دارند. اگر به استفاده از این روش علاقه دارید، با چشم پزشک یا جراح پلاستیک مشورت کنید.

۳. قطره چشمی

این روزها، استفاده از یک نوع قطره چشمی برای رفع افتادگی پلک اکتسابی تایید شده است. این قطره حاوی اکسی‌متازولین هیدروکلراید است.

اینفوگرافی درباره راه‌های درمان افتادگی پلک
راه‌های درمان پتوز عبارت‌اند از: جراحی، عصای پتوز و استفاده از قطره چشمی.

پیش‌گیری از پتوز

جلوگیری از افتادگی پلک دشوار است، به خصوص اگر مادرزادی باشد. پتوز اکتسابی هم ممکن است دلایلی داشته باشد که قابل پیش‌گیری نیستند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر چشم پزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که هیچ ارتباطی بین پتوز و سبک زندگی (سیگار کشیدن، مصرف الکل یا شاخص توده بدنی) وجود ندارد. با این حال، با استفاده نکردن از لنزهای تماسی و پرهیز از مالش بیش از حد چشم می‌توان خطر ابتلا به پتوز اکتسابی را کاهش داد.

بیشتر بدانید: علت ورم چشم چیست؟

کلام پایانی درباره افتادگی پلک

در بیشتر موارد، افتادگی پلک فقط یک مشکل زیبایی است. با این حال، از آنجا که می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد، همیشه لازم است در مورد آن با چشم پزشک یا جراح پلاستیک مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که در هر نقطه از ایران و جهان که هستید از بهترین متخصصان برای مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

سوالات متداول

افتادگی پلک از چیست؟

افزایش سن، تروما، مشکلات عصبی، مالش بیش از حد چشم و تزریق بوتاکس همگی ممکن است باعث پتوز شوند. بعضی از افراد هم از بدو تولد به آن مبتلا هستند.

آیا افتادگی پلک با بوتاکس درست میشه؟

اگر افزایش سن و شل شدن پوست اطراف چشم باعث پتوز شده باشد، با تزریق بوتاکس می‌توان آن را درمان کرد. اما این روش موقتی است و بعد از چند ماه باید دوباره آن را تکرار کنید.

درمان پتوز با لیزر چه مزایایی دارد؟

اگر جراحی برای درمان افتادگی پلک با لیزر انجام شود، دوره نقاهت کوتاه‌تر و میزان خونریزی کمتر است.

علت افتادگی پلک بعد از بوتاکس چیست؟

گاهی اوقات، بوتاکس تزریق شده به پیشانی باعث پایین آمدن ابرو می‌شود. علاوه بر این، اگر بوتاکسی که بین ابروها تزریق می‌شود به پلک فوقانی نفوذ کند، ممکن است عضله بالابرنده پلک فلج شود.

درمان افتادگی پلک در طب سنتی چیست؟

این روزها، بعضی از افراد مطالبی را در مورد استفاده از وازلین برای افتادگی پلک یا درمان افتادگی پلک با زنجبیل مطرح می‌کنند. به یاد داشته باشید که معمولا درمان خانگی افتادگی پلک امکان‌پذیر نیست و اگر پتوز روی زندگی روزمره شما تاثیر گذاشته است، برای رفع آن باید به پزشک مراجعه کنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها