درمان پولیپ رحم؛ از داروهای گیاهی تا جراحی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پولیپ‌های رحم به دلیل رشد بیش از حد سلول‌ها در پوشش داخلی رحم ایجاد می‌شوند که معمولاً خوش‌خیم هستند و مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. اندازه پولیپ‌های رحم می‌تواند از اندازه یک دانه کنجد تا اندازه توپ گلف یا حتی بزرگ‌تر باشد. این پولیپ‌ها معمولا داخل رحم باقی می‌مانند و برخی اوقات نیز ممکن است از طریق دهانه رحم به سمت واژن حرکت کنند. پولیپ‌های رحمی معمولا در خانم‌های بالای 20 سال ایجاد می‌شوند و یا افزایش سن خطر بروز این پولیپ‌ها بیشتر می‌شود و در 40 سالگی به اوج خود می‌رسد. جالب است بدانید که ابتلا به پولیپ رحم بعد از یائسگی بسیار کم است. شایع‌ترین علائم پولیپ رحم خونریزی نامنظم است که تقریباً در 50 درصد موارد علامت‌دار گزارش می‌شود. اما درمان پولیپ رحم چگونه است و چطور می‌توان پولیپ‌های داخل رحم را با روش‌های خانگی و تخصصی از بین برد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با روش‌های مختلف درمان پولیپ رحم آشنا شوید.

درمان پولیپ رحم

پولیپ‌های رحمی در بسیاری از مواقع بدون هیچ علامتی ظاهر می‌شوند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. در این شرایط معمولا دکتر زنان پیشنهاد می‌کند که هیچ درمان دارویی یا جراحی برای درمان استفاده نشود. استفاده از روش‌های طب سنتی و خانگی می‌تواند به کوچک کردن و از بین بردن این پولیپ‌ها کمک زیادی کند و مانع زیاد شدن آن شود. زمانی که اندازه پولیپ‌های رحم بزرگ باشد، معمولا پزشک از روش‌هایی مثل کورتاژ، دارو و یا جراحی برای درمان استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.

اینفوگرافی درمان پولیپ رحم
برای درمان پولیپ رحم می‌توانید از روش‌هایی مثل کورتاژ، دارودرمانی، عمل جراحی، مصرف غذاهای سالم و دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: پولیپ رحم چیست؟

کورتاژ

کورتاژ بهترین درمان پولیپ رحم است که در اغلب بسیار موثر عمل می‌کند. در این روش پزشک با استفاده از یک ابزار فلزی بلند با یک حلقه در انتهای آن دیواره داخلی رحم را خراش می‌دهد. در طور کورتاژ پزشک از هیستروسکوپ (یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر) برای دیدن داخل رحم قبل و بعد از عمل استفاده می‌کند.

درمان پولیپ رحم با دارو

مصرف داروهای هورمونی می‌تواند به متعادل نگه داشتن هورمون‌های بدن کمک کند و از این طریق موجب کوچک شدن پولیپ‌های رحمی ‌شود. دارو معمولا یک راه حل کوتاه مدت است و علائم اغلب پس از قطع مصرف دارو در بیماران عود می‌کند. بنابراین این روش باید در کنار دیگر روش‌های درمانی انجام شود.

درمان پولیپ رحم با قرص ال دی معمولا به منظور جلوگیری از تخمک‌گذاری و ایجاد کیست‌های جدید برای کوتاه مدت استفاده می‌شود. این روش درمان تنها باید تحت نظر پزشک و برای مدت زمان مشخص استفاده شود، زیرا مصرف طولانی مدت این قرص می‌تواند خطر بروز ناباروری را در فرد افزایش دهد. برای کسب راهنمایی در این زمینه بهتر است با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: کیست بارتولن چیست؟

عمل جراحی

در شرایطی که سایر روش‌های درمانی موثر نباشد و یا فرد دچار خونریزی‌های شدید شود، پزشک برای درمان این بیماری از جراحی استفاده می‌کند. در این عمل پولیپ‌ها توسط پزشک از داخل رحم برداشته می‌شوند. معمولا پولیپ‌هایی که بعد از سن یائسگی ایجاد می‌شوند و موجب خونریزی‌های غیرطبیعی در فرد می‌شوند و یا روی باروری فرد در سنین باروی تاثیر می‌گذارند باید با عمل جراحی برداشته شوند.

بیشتر بدانیم: خارج کردن رحم په زمانی انجام می‌شود؟

مصرف غذاهای سالم

برای کاهش علائم پولیپ رحم و کوچک شدن پولیپ‌ها باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. غذاهای سالم شامل میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم‌چرب، لوبیا پخته‌شده، گوشت بدون چربی و ماهی است. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما برای پیروی از یک رژیم غذایی سالم کمک کنند. برای درمان پولیپ‌های رحمی سعی کنید از کربوهیدرات‌های ساده و غذاهای شیرین کمتر استفاده کنید. نوشیدن الکل را کنار بگذارید و از غذاهایی که غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، استفاده کنید.

در مورد درمان پولیپ رحم با سیر نیز باید بدانید که برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف سیر می‌تواند به کاهش علائم پولیپ رحم در بیماران کمک کند. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاهای مفید برای درمان این بیماری آشنا شوید.

اینفوگرافی غذاهای مفید برای پولیپ رحم
از بهترین غذاهای مفید برای پولیپ رحم می‌توان به میوه و سبزیجات تازه، عدس و لوبیا و سیر اشاره کرد.
  • میوه و سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • عدس و لوبیا
  • نان کامل و سبوس‌دار
  • ویتامین‌ها و مکمل‌ها
  • میوه خشک‌شده
  • سیر
  • غذاهای سرشار از امگا 3

بیشتر بدانیم: علائم پولیپ معده چیست؟

زنجبیل برای درمان پولیپ رحم

زنجبیل یک گیاه فوق‌العاده برای کاهش التهاب رحم و افزایش جریان خون در رحم است. مصرف زنجبیل موجب پاکسازی رحم و کاهش پولیپ‌های رحم می‌شود. برای درمان پولیپ رحم در خانه می‌توانید از دمنوش زنجبیل و مقداری زردچوبه استفاده کنید.

درمان پولیپ رحم با سیاه دانه

برای درمان پولیپ رحم با سیاه دانه باید 3 واحد عسل را با یک واحد سیاه دانه نیم کوب شده ترکیب کنید و روی 2 بار در صبح و شب به اندازه یک قاشق مرباخوری از آن میل کنید. ریختن این ترکیب روی پارچه و قرار دادن پارچه روی واژن نیز به صورت یک شب در میان می‌تواند به درمان این بیماری تا حد زیادی کمک کند. توصیه می‌شود از این روش تنها با مشورت پزشک طب سنتی استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: سرطان دهانه رحم چیست؟

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت یک گیاه موثر برای تنظیم هورمون‌های بدن است و از بروز خونریزی‌های شدید قاعدگی جلوگیری می‌کند. مصرف این گیاه می‌تواند در درمان پولیپ رحم موثر باشد.

کاهش وزن

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی و اضافه‌وزن موجب افزایش خطر ابتلا به پولیپ می‌شود. یکی از روش‌های درمان پولیپ رحم کاهش وزن است. برای کاهش وزن باید از رژیم غذایی متعادل و ورزش کمک بگیرید.

تصویر خانمی که ورزش می‌کند.
ورزش کردن می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از تشدید علائم پولیپ رحم کمک کند.

مصرف کرفس یا آب کرفس

کرفس یکی از مفیدترین سبزیجات است که به پاکسازی بدن کمک می‌کند. مصرف کرفس و آب کرفس می‌تواند به باز کردن قاعدگی و خروج فضولات از رحم کمک کند و علائم پولیپ رحم را تا حد زیادی کاهش دهد.

بیشتر بدانیم: برداشتن پولیپ رحم چه عوارضی دارد؟

سخن نهایی

پولیپ رحم یک مشکل رایج در خانم‌ها است که در بسیاری از مواقع مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و بدون علامت است. هرچند ورزش کردن و داشتن یک رژیمی غذایی سالم می‌تواند از زیاد شدن پولیپ‌ها جلوگیری کند، اما تاثیر چندانی بر درمان این مشکل ندارد. برای درمان این بیماری فرد باید تحت درمان قرار بگیرد و از روش‌هایی مثل کورتاژ یا جراحی استفاده کنید. مصرف دارو نیز معمولا به صورت موقت موثر است و در اکثر افراد علائم بیماری پس از کنار گذاشتن دارو عود می‌کند. اگر به پولیپ رحم مبتلا هستید و یا قاعدگی نامنظم و خونریزی‌های غیرمعمول دارید، بهتر است همین حالا با یکی از متخصصین زنان در درمانکده ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانیم: از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

سوالات متداول

چند درصد از پولیپ‌های رحمی سرطانی هستند؟

آمارها نشان می‌دهد که تنها حدود 5 درصد از پولیپ‌های رحمی سرطانی هستند. اگر یائسه هستید و یا خونریزی غیرطبیعی دارید، خطر سرطانی شدن پولیپ‌های رحمی در شما بیشتر است.

آیا ورزش کردن می‌تواند به کاهش پولیپ‌های رحم کمک کند؟

حقیقت این است که ورزش و رژیم غذایی مناسب به تنهایی پولیپ‌های رحمی را کوچک نمی‌کنند، اما می‌توانند از رشد این پولیپ‌ها جلوگیری کنند و علائم بیماری را کنترل کنند. از طرف دیگر ورزش کردن موجب کاهش وزن می‌شود و کاهش وزن نقش موثری بر درمان پولیپ رحم دارد.

درمان پولیپ رحم با داروهای گیاهی چگونه است؟

برای درمان پولیپ رحم با طب سنتی می‌توانید از دمنوش زنجبیل، بابونه، عسل درمانی و میوه‌ها و گیاهان تازه استفاده کنید.  

آیا درمان پولیپ رحم با زاج موثر است؟

گفته می‌شود که استفاده از ترکیب زاج، روغن زیتون و عسل برای 14 شب در رحم می‌تواند به پاکسازی رحم از پولیپ‌ها کمک کند. برای این کار می‌توان این ترکیب را روی دستمال بریزید و در ناحیه واژن قرار دهید. از آنجایی که این روش از نظر علمی تایید نشده است و نباید بدون مشورت با پزشک انجام شود.

منابع: brighamandwomens، clevelandclinic، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 29

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

28 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها