عوارض کاشت مو و همه آن چیزی که به شما نمی‌گویند!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عوارض کاشت مو یکی از دغدغه‌های بزرگ افرادی است که با مشکل طاسی سر مواجه هستند. در صورت انتخاب متخصص پوست و مو باتجربه می‌توان از بروز عوارض ناشی از این روش ترمیم موهای از دست‌ رفته پیشگیری کرد.

کاشت مو یک جراحی کاملا بی‌خطر و بدون عوارض نیست، اما می‌توان میزان عوارض آن را نسبت به سایر جراحی‌های زیبایی کمتر دانست. این روش ترمیمی موهای از دست‌ رفته در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و متخصصین زیادی در کلینیک درمانی خود از روش‌های مختلف کاشت مو استفاده می‌کنند. برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از کاشت مو باید این جراحی را در کلینیک تخصصی و حرفه‌ای انجام دهید. با این حال باز هم احتمال بروز عوارض هر چند ناچیز وجود دارد. از همین‌رو بهتر است در این مقاله از مجله درمانکده با تمامی عوارض احتمالی پس از کاشت مو آشنا شوید تا تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید. همراه ما باشید.

عوارض کاشت مو چیست؟

تصویر کاشت مو
عوارض کاشت‌مو در مقایسه با سایر روش‌های جراحی زیبایی بسیار کمتر است.

شایع‌ترین عوارض کاشت موی سر شامل موارد زیر است:

درد

درد یکی از اصلی‌ترین عوارض کاشت مو در مردان و زنان است که در روش FUT بیشتر بروز پیدا می‌کند. در این روش از برداشت نواری برای پیوند واحد فولیکولی استفاده می‌شود که احتمال آسیب رساندن به اعصاب محیطی را افزایش می‌دهد. 

از طرفی مدت جراحی طولانی است و فرد معمولا با درد عضلانی مواجه می‌شود. از همین‌رو پزشک متخصص برای کاهش این عوارض جراحی را یک یا ۲ بار برای لحظاتی متوقف می‌کند. همچنین پس از اتمام عمل برای کاهش درد داروهای مسکن و برای جلوگیری از بروز عوارض دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانیم: کاشت مو sut چیست؟ تکنیکی محبوب که باید با آن آشنا شوید!

ورم

ورم یا ادم یکی دیگر از رایج‌ترین عوارض کاشت مو است که از زمان آغاز جراحی شروع می‌شود و سه تا پنج روز پس از عمل خود را نشان می‌دهد. اغلب افراد در ناحیه گیرنده و جلوی سر خود دچار تورم می‌شوند. اگر مایع ادماتوز به سمت بافت اطراف چشم حرکت کند، دور چشم‌تان خون‌مردگی بروز پیدا می‌کند. در این صورت نمی‌توانید به راحتی چشمان خود را باز کنید. برای پیشگیری از این عارضه پزشکان نحوه صحیح خوابیدن پس از جراحی کاشت مو را به شما آموزش می‌دهند.

خونریزی

پوست سر از عروق خونی زیادی تشکیل شده که ممکن است پس از اتمام جراحی و خروج از کلینیک دچار خونریزی شود. در این مواقع باید ناحیه در حال خونریزی را با گاز تمیز فشار دهید. برای جلوگیری از بروز این عارضه توصیه می‌شود حتما در جلسات ارزیابی قبل از عمل کاشت مو، داروهایی که مصرف می‌کنید یا سابقه پزشکی مانند اختلال خونریزی و انعقاد خون را به پزشک خود اطلاع دهید. هر چند خونریزی در محل گیرنده غیر طبیعی نیست و می‌توان آن را با محلول‌های حاوی اپی‌نفرین کنترل کرد.

عدم تقارن

زمانی که شما برای کاشت مو به کلینیک درمانی نامعتبر مراجعه می‌کنید، احتمال این که طراحی و علامت‌گذاری در محل گیرنده با دقت انجام نشود، افزایش می‌یابد. بدین شکل موهای کاشته شده به صورت غیر متقارن رشد می‌کنند و این عدم تقارن در خط رویش مو به وضوح دیده می‌شود. از همین‌رو بسیار مهم است که پزشک متخصص، علامت طراحی شده را در آینه و از پشت سر بررسی کند و تایید نهایی بیمار را بگیرد.

بیشتر بدانید: علت طاسی سر چیست؟ آیا راهی برای پیشگیری و درمان طاسی وجود دارد؟

فولیکولیت

فولیکولیت به التهاب فولیکول مو گفته می‌شود که نتیجه عفونت، آسیب فیزیکی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است. این عارضه در افراد مختلف از یک تا ۲۰ درصد متغیر است و می‌تواند به صورت التهاب خفیف تا جوش‌های پراکنده روی سر بروز پیدا کند. 

فولیکولیت از عوارض کاشت مو در ناحیه گیرنده و دهنده به‌شمار می‌آید، بنابراین برای شروع درمان ابتدا باید علت اصلی ایجاد آن مشخص شود. اگر ۲ تا سه ماه پس از جراحی کاشت مو دچار این عارضه شدید، علت اصلی آن رشد مجدد مو است که می‌توان با کمپرس گرم و پماد آنتی‌بیوتیک مانند موپیروسین آن را درمان کرد.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از کاشت مو در مردان و زنان

پوسته پوسته شدن پوست سر

این عارضه ممکن است ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از کاشت مو روی پوست سر رخ دهد. در اغلب موارد پوسته‌های سطح اپیدرم خشک مو خطرناک نیستند و پس از گذشت هفت تا ۱۰ روز خودبه‌خود از بین می‌روند. شما می‌توانید پس از ۴۸ ساعت از کاشت مو سرتان را بشویید و پوسته‌ها را از بین ببرید. 

همچنین می‌توانید به کمک مرطوب‌کننده ظاهر ناخوشایند پوسته‌ها را برطرف کنید. اگر این عارضه ۹ تا ۱۰ روز پس از جراحی کاشت مو همچنان ادامه داشت، از کمپرس مرطوب یا بخار کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم: کاشت مو به روش fit چیست؟

عوارض کاشت مو در زنان و مردان

عوارض این روش ترمیمی موی از دست‌رفته در زنان و مردان مشابه یکدیگر است و ارتباطی با جنسیت ندارد. اغلب زنان و مردان پس از کاشت مو عوارض خفیفی مانند درد، تورم و قرمزی را تجربه می‌کنند که در چند روز ابتدایی جراحی طبیعی است. 

با این حال می‌توان گفت عوارض ناشی از این عمل در مردان بیشتر دیده می‌شود، زیرا درصد بالاتری از آقایان به سراغ کاشت مو می‌روند. از طرفی ممکن است خانم‌ها پس از عمل کاشت مو به دلیل تغییرات هورمونی دچار ریزش موی بیشتری شوند.

شایع‌ترین عوارض بعد از کاشت مو کدامند؟

برخی افراد پس از انجام عمل کاشت مو با عوارض زیر مواجه می‌شوند:

  • نکروز
  • خارش پوست سر
  • سکسکه
  • جابه‌جایی پیوند
  • سرگیجه
  • بی‌حسی
  • آسیبب عصبی
  • ظاهر سنگفرشی
  • نازکی و تنگ شدن تار مو
  • ایجاد کیست روی سر
  • شوک آنافیلاکسی (نوعی واکنش آلرژیک)
  • جای زخم قابل مشاهده

بیشتر بخوانید: عوارض کراتینه مو

اینفوگرافیک شایع‌ترین عوارض بعد از کاشت‌مو
اگر پزشک در کاشت‌ موی سر تجربه کافی داشته باشد، احتمال بروز عوارض عمومی یا جدی کاهش می‌یابد.

شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی در خصوص بهترین روش کاشت مو و جلوگیری از بروز عوارض آن از پزشک متخصص پوست و مو درمانکده مشاوره آنلاین بگیرید.

عوارض کاشت مو از ریش چیست؟

موهای ریش از تراکم و ضخامت کمی برخوردار هستند و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان بانک موی اصلی استفاده کرد. تنها در صورتی که بانک مو کم تراکم باشد می‌توان به سراغ کاشت مو از ریش رفت. در این موارد به تخصص و مهارت بالای جراح نیاز است تا عوارض جدی مانند عفونت بروز پیدا نکند. همچنین باید نکات بهداشتی به دقت رعایت شوند تا فرد با عوارض کاشت مو از ریش مانند خارش، سوزش، درد، تورم و  قرمزی مواجه نشود.

بیشتر بخوانیم: کاشت مو به روش fue چگونه است؟ آیا این روش موفقیت آمیز است؟

کاشت مو با لیزر چه عوارضی دارد؟

در عصر حاضر کاشت مو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که استفاده از لیزر یا همان کاشت مو به روش SUT یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌ها به‌شمار می‌آید. شایع‌ترین عوارض کاشت مو با لیزر عبارت‌اند از:

  • ورم پیشانی
  • ریزش کوتاه‌مدت مو
  • ایجاد بی‌حسی در ناحیه گیرنده
  • رشد نابرابر در موهای کاشته‌شده
  • تاخیر در رشد فولیکول کاشته‌شده
اینفوگرافیک عوارض کاشت‌مو با لیزر
کاشت موی سر به روش SUT کمترین عوارض را نسبت به سایر روش‌ها دارد.

عوارض کاشت مو برای بچه دار شدن

برخی از زوج‌هایی که برای بچه دار شدن برنامه‌ریزی می‌کنند، نگران عوارض کاشت مو هستند. در گذشته این باور وجود داشت که کاشت مو می‌تواند بر توانایی و قدرت باروری تاثیر مستقیمی بگذارد. اما پیشرفت علم و تحقیقات گسترده در این زمینه ثابت کرده‌اند این جراحی ترمیمی موی از دست‌رفته روی سطح پوست سر انجام می‌شود، بنابراین ارتباطی بین بچه دار شدن با عوارض کاشت مو وجود ندارد.

بیشتر بخوانیم: کاشت مو چیست؟

چه زمانی عوارض کاشت موی سر خطرناک است؟

عوارض کاشت مو زمانی خطرناک است که علائم زیر در ناحیه گیرنده مشاهده شوند:

  • درد بسیار شدید
  • خارج شدن ترشحات بد بو و زرد
  • قرمزی و داغی پوست سر
  • التهاب شدید در ناحیه گیرنده
  • احساس درد و ناراحتی پس از لمس پوست سر

راهنمای مراجعه به پزشک

عوارض کاشت مو مانند هر جراحی دیگری یک امر اجتناب‌ناپذیر است. برخی افراد با عوارض سطحی مانند قرمزی، تورم، درد خفیف و خارش مواجه می‌شوند که پس از چند روز بهبود می‌یابد. اگر این روش ترمیمی موی از دست‌رفته را در کلینیک درمانی معتبر و زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو انجام ندهید احتمال بروز عوارض جدی‌تر وجود دارد که مدت طولانی باقی می‌ماند.

شما می‌توانید در وب‌سایت درمانکده از امکان مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو استفاده کنید و نظرات و تجربیات بیماران مختلف را بخوانید. همچنین امکان رزرو وقت معاینه برای مراجعه حضوری از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه نزد پزشکان متخصص باتجربه برای شما فراهم شده است.

بیشتر بخوانیم: مزوتراپی مو چیست؟ از تاثیر آن شگفت زده می‌شوید!

سوالات متداول

عوارض کاشت مو در بارداری چیست؟

بهتر است در این دوران کاشت مو انجام ندهید، زیرا تغییرات هورمونی دوره بارداری یکی از عوامل تشدیدکننده ریزش مو است. همچنین مصرف برخی مسکن‌ها برای کاهش درد و تورم بعد از کاشت مو می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

عوارض نادر کاشت مو کدامند؟

احتمال بروز عوارضی مانند زخم هیپرتروفیک (پاسخ غیر طبیعی به آسیب پوستی)، فیستول شریانی (توده زیر پوستی)، سنکوپ، عفونت و تغییر رنگدانه بسیار نادر است.

آزاردهنده‌ترین عوارض کاشت مو چیست؟

اغلب افرادی که کاشت موی سر انجام داده‌اند، خارش ناحیه گیرنده و دهنده را یکی از آزاردهنده‌ترین عوارض این روش ترمیمی موی از دست‌رفته می‌دانند. برای کنترل خارش می‌توانید از روز سوم بعد از جراحی، پوست سر را با روغن بادام یا ژل آلوئه‌ورا ماساژ دهید. همچنین مصرف آنتی‌هیستامین خوراکی هم به کاهش خارش کمک می‌کند.

منابع: ncbi | intechopen

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها