کاشت مو و روش‌های انجام آن؛ آیا کاشت مو دائمی است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاشت مو یکی از موثرترین روش‌های مقابله با کم پشتی موی سر و طاسی است که نتایج طبیعی به جا می‌گذارد. جراح در این نوع عمل زیبایی، مو را از بانک پشت سر، پشت گوش یا سایر نواحی بدن گرفته و به محل طاسی سر پیوند می‌زند.

این روزها ریزش مو یکی از شایع‌‌ترین مشکلاتی است که در ۶۰ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان دیده می‌شود و بر زیبایی چهره تاثیر فراوانی دارد. متخصصان معتقدند ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و نمی‌توان آن را ریزش مو شدید تلقی کرد. با این حال اگر ریزش موی روزانه شما باعث کم حجم شدن موهایتان شده یا در نواحی مختلف سر دچار طاسی شده‌اید، می‌توانید به کمک انواع روش کاشت مو این مشکل را برطرف کنید. زمانی که صحبت از کاشت‌مو می‌شود، اغلب افراد سوال می‌پرسند آیا کاشت مو خوب است؟ اگر این سوال، دغدغه ذهنی شما هم هست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا درباره کاشت موی سر و انواع روش آن بیشتر صحبت کنیم.

کاشت مو چیست؟

تصویری از قبل و بعد کاشت مو
پیوند مو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که علاوه بر افزایش  زیبایی چهره افراد، نقش مهمی در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس دارد.

کاشت مو به انگلیسی hair transplant گفته می‌شود که به معنی پیوند فولیکول‌های موی فرد از ناحیه مقاوم به ریزش (ناحیه اهداکننده یا بانک مو) در ناحیه کم پشت و دارای طاسی است. این روش که در گذشته بیشتر برای آقایان مرسوم بود، در حال حاضر با تکنیک‌های پیشرفته و مدرن برای کم پشتی موی سر خانم‌ها هم انجام می‌شود. همچنین می‌توان از جدیدترین روش کاشت‌مو علاوه بر پیوند موی جلوی سر برای کاشت ابرو، مژه و ریش استفاده کرد.

کاشت مو برای چه افرادی مناسب است؟

وقتی نظرات کسانی که کاشت مو انجام داده‌اند را بپرسید، همگی معتقدند این تکنیک علاوه بر اینکه بر زیبایی چهره‌شان اثر گذاشته، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها نیز شده است. بنابراین می‌توان کاشت‌مو را برای افراد ضروری دانست:

  • زنان دارای موی کم پشت
  • مردان دارای الگوی طاسی ژنتیکی
  • افرادی که به دلیل برخی شرایط پزشکی یا سوختگی موی سر خود را از دست داده‌اند

شما می‌توانید برای اطمینان از اینکه کاندید مناسبی برای کاشت‌مو هستید یا خیر با متخصص پوست و مو آنلاین درمانکده مشورت کنید.

بیشتر بخوانیم: شپش سر و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

ایا کاشت مو دائمی است؟

اغلب افرادی که از مشکل کم حجمی موی سر و طاسی رنج می‌برند، نگران طول عمر کاشت مو هستند و دائما این سوال را می‌پرسند که ایا موهای کاشته‌شده دائمی است؟ در جواب می‌توان گفت معمولا نتایج پیوند مو با روش‌های مختلف، دوام زیادی دارد، از همین‌رو باید جابجایی فولیکول‌های مو را یک تکنیک دائمی دانست. 

با این حال فولیکول‌های کاشته‌شده نیز مانند بقیه فولیکول‌های مو، طول عمر مشخصی دارند. در برخی مواقع، ممکن است به تدریج مقدار مویی که آن‌ها تولید می‌کنند، کاهش یابد اما این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

بنابراین اگر شما هم دائما این سوال برایتان پیش می‌آید که مو بکاریم یا نه می‌توان گفت، راه‌کار دائمی کاشت‌مو برای مقابله با کم‌حجمی موی سر و طاسی، نتایج بسیار طبیعی دارد؛ به همین دلیل اکثر متخصصان پوست و مو این تکنیک را برای اضافه کردن موهای ریش، سینه، مژه و ابرو پیشنهاد می‌دهند.

بیشتر بدانید: آلوپسی آره آتا چیست؟

طول عمر کاشت مو چقدر است؟

تحقیقات گسترده در این زمینه نشان می‌دهند، کاشت‌مو یک روش ماندگار و دائمی است؛ اما گاهی‌اوقات تفاوت‌ها و شرایط بدنی هر فرد باعث می‌شوند تا نتایج این پیوند فولیکولی برای برخی افراد متفاوت از دیگری باشد. 

معمولا این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد و اغلب افراد از نتیجه پیوند موی سر خود راضی هستند. با این حال باید گفت فولیکول‌های کاشته‌شده مانند فولیکول طبیعی مو، عمر مشخصی دارند. 

در برخی افراد، افزایش سن، بیماری یا سبک زندگی باعث نازک شدن فولیکول مو می‌شوند؛ در نتیجه پیوند مو کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد اما این به معنی قطع کامل رویش مو نیست و معمولا فولیکول‌ها تا پایان عمر رشد محدودی دارند.

بیشتر بدانید: کاشت‌مو به روش fue چگونه است؟

عوامل موثر بر ماندگاری کاشت‌مو

عواملی که می‌توانند درصد موفقیت نتیجه پیوند مو را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

  • محل طاسی در سر
  • تعداد گرافت‌های پیوندی برای مو
  • تراکم موهای کاشته‌شده
  • جنس و ضخامت فولیکول‌های پیوندی
  • استفاده از روش مناسب برای پوشش‌دهی ناحیه طاسی با فولیکول‌های اهدا شده
  • مهارت و تجربه متخصص پوست و مو
  • مراقبت‌های بعد از ترمیم مو
اینفوگرافیک عوامل موثر بر ماندگاری کاشت مو
مجموعه عوامل مختلفی مانند بانک موی قوی، مهارت پزشک، مراقبت‌های پس از پیوند و… به کسب نتیجه خوب از فرآیند کاشت اثر می‌گذارند.

انواع کاشت مو

در حال حاضر برای کاشت‌مو از روش‌های مدرن و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

کاشت مو به روش FUT

در این روش، فولیکول‌های اهدایی را از بانک موی پشت سر به شکل خط باریک نواری برمی‌دارند و در هر بار کاشت می‌توانند حدود ۱۴۰۰ تا ۳۰۰۰ گرافت را به ناحیه مورد نظر پیوند بزنند. تکنیک FUT یک روش متداول و موثر کاشت مو برای مردان است و معمولا زمانی استفاده می‌شود که فرد طاسی شدیدی دارد اما در عین حال از بانک موی قوی برخوردار است.

کاشت مو به روش FUE

تکنیک FUE یا FIT را روش تکامل‌یافته FUT می‌دانند، زیرا برداشت مو از پشت سر به شکل اتوماتیک و تک به تک انجام می‌شود. به همین دلیل احتمال باقی ماندن جای زخم در پشت سر به صورت نواری وجود ندارد و درد یا خونریزی کاهش می‌یابد.

کاشت‌مو به روش SUT

این تکنیک در سطح پوست سر انجام می‌شود و به برش یا جراحی نیازی ندارد. درواقع روش SUT را باید بهترین روش کاشت مو دانست؛ زیرا در این تکنیک، گرافت را با فاصله کمتر از یک میلی‌متر پیوند می‌زنند و خط رویش مو در فرد بسیار طبیعی است. روش SUT به دلیل نداشتن زخم و پانسمان، دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد و اغلب مراجعه‌کنندگان به دلیل افزایش تراکم موهای خود در جلسه اول، رضایت زیادی از این تکنیک دارند.

کاشت مو به روش BHT

این تکنیک یک روش جدید برای پیوند مو است و افرادی که بانک موی ضعیفی دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. درواقع روش BHT به معنی کاشت مو از بدن به سر است. پزشک با بررسی موهای نواحی مختلف بدن، آن‌هایی را که شباهت زیادی به موی سر دارند جدا می‌کند. در این روش انتخاب موی اهدایی بسیار مهم است، زیرا اگر این موها به موی سر شبیه نباشند به شکل شلخته رشد می‌کنند. 

برخی متخصصان کاشت مو از ناحیه تناسلی را به کمک روش BHT پیشنهاد می‌دهند. این کار امکان‌پذیر است اما به دلیل بافت و فولیکول بسیار ضعیف ناحیه شرمگاهی در شرایط بسیار خاص مانند طاسی کامل، دوران شیمی‌درمانی (عدم وجود مو روی سر)، ریزش شدید مو و بانک موی بسیار شدید انجام می‌شود. 

با این حال بهتر است، پزشک متخصص ابتدا روش کاشت مو از ریش را بررسی کند. ریش صورت، سرعت رشد بالایی دارد و به دلیل شباهت زیاد به موی سر می‌تواند جایگزین بهتری باشد.

بیشتر بدانید: عوارض کاشت مو چیست؟

کاشت مو به روش تکثیر

کاشت مو به روش تکثیر پیاز موی سر (Hair Transplant Using Hair Grafts) یک تکنیک پرطرفدار است که در آن موهای سالم را از قسمت‌های مختلف بدن می‌گیرند و به نواحی کم پشت یا طاسی سر پیوند می‌زنند. در این روش برای کاشت مو از بدن، فولیکول‌های سالم را جدا می‌کنند و در آزمایشگاه به شکل مصنوعی پرورش می‌دهند تا آن‌ها وارد فاز زایشی شوند. بدین شکل پس از پیوند فولیکول‌ها در ناحیه کم پشت یا طاسی، تراکم موها افزایش می‌یابند.

کاشت مو با سلول‌های بنیادی (FCI)

این روش در حال حاضر به مرحله بالینی نرسیده و تحقیقات در مورد آن همچنان ادامه دارد. اگر کاشت‌مو به روش سلول‌های بنیادی تایید شود، پزشک ابتدا برای خارج کردن سلول‌های بنیادی از بیوپسی پانچ استفاده می‌کند. سپس سلول‌های بنیادی را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهد تا از بافت جدا شود. در مرحله بعد این سلول‌ها در آزمایشگاه تکثیر می‌شوند و جراح آن‌ها را در محل اهدا و کاشته‌شده تزریق می‌کند.

بیشتر بدانید: کاشت مو sut چیست؟

کاشت مو با دستگاه ARTAS

دستگاه کاشت موی رباتیک ARTAS نوعی پیوند فولیکولی بر پایه FUE است که به کمک فناوری هوش مصنوعی نتایج طبیعی و بدون اسکاری به جا می‌گذارد. این دستگاه پس از تجزیه و تحلیل پوست سر، گرافت‌های مناسب را برای پیوند تعیین می‌کند؛ سپس با دقت بسیار بالا، محل مناسب برای کاشت آن‌ها را تشخیص می‌دهد. اگر شما هنگام پیوند مو تمایلی به تراشیدن موی سر خود ندارید، این دستگاه گزینه مناسبی است. با این حال کاشت موی رباتیک برای افرادی زیر توصیه نمی‌شود:

  • افراد دارای موهای روشن (این دستگاه فقط موهای تیره را شناسایی می‌کند)
  • افراد دارای ریزش موی ناشی از دارو یا شیمی درمانی
  • افراد مبتلا به ریزش موی بسیار شدید

بیشتر بخوانیم: علت ریزش مژه چیست؟ عوامل موثر و راه‌کارهای درمانی آن

کاشت‌مو به روش MICRO FIT

این تکنیک یکی از جدیدترین روش‌های ترمیم مو است که بر پایه FIT انجام می‌شود و درواقع باید آن را ترکیبی از روش‌های FIT و SUT دانست. مراحل این نوع پیوند مو شامل برداشتن گرافت‌ها با ابزار ظریف و مخصوصی است که سوراخی به قطر کمتر از یک میلی‌متر در پوست سر ایجاد می‌کند. 

بدین شکل فولیکول مو با میزان حداقلی آسیب از طریق مکش استخراج می‌شود. در این روش نیازی به تراشیدن کامل سر نیست اما فرد باید از بانک موی بسیار قوی‌ای برخوردار باشد.

اینفوگرافیک انواع کاشت مو
در حال حاضر با روی کار آمدن روش‌های درمانی پیشرفته و مدرن پیوند مو، می‌توان از آن‌ها برای رفع طاسی و کم حجمی موی سر زنان هم استفاده کرد.

آیا کاشت مو برای زنان امکان‌پذیر است؟

زنان هم می‌توانند همچون مردان از روش پیوند مو برای کم حجمی یا مشکل طاسی سر استفاده کنند. بهترین تکنیک‌های کاشت موی سر برای خانم‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پیوند واحد فولیکولی (FUT)
  • استخراج واحد فولیکولی (FUE)

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از کاشت مو چگونه است؟

بهترین روش کاشت مو چیست؟

در حال حاضر متخصصین، روش‌های SUT و MICROFIT را بهترین و جدیدترین تکنیک برای ترمیم مو می‌دانند. این ۲ روش با کمترین میزان درد، ناراحتی، خونریزی و اسکار همراه هستند و نتایج بسیار طبیعی‌ای دارند. با این حال باید بهترین روش کاشت مو را متناسب با شرایط هر فرد و بیشترین میزان سازگاری با او در نظر گرفت. از همین‌رو توصیه می‌شود قبل از انتخاب روش ترمیم مو، ابتدا به خوبی در مورد مزایا، معایب و نحوه انجام آن تحقیق کنید.

بیشتر بدانید: کاشت مو به روش fit چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد؟

راهنمای مراجعه به پزشک

کاشت مو یک گزینه درمانی مناسب برای موهایی است که به طور واضح کم پشت هستند. این روش با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود که پزشک بهترین گزینه را متناسب با شرایط و نوع طاسی هر فرد انتخاب می‌کند. یافتن دکتر پوست و مو باتجربه که می‌داند چگونه یک طرح کاشت موی طبیعی و پایدار انجام دهد، کمک می‌کند تا شما از نتیجه کاشت موی سر خود راضی باشید. برای این منظور می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده به لیست بهترین پزشکان متخصص این مجموعه سر بزنید و در صورت تمایل برای معاینه حضوری یا مشاوره تلفنی نوبت بگیرید.

[sibwp_form id=1]

سوالات متداول

ایا کاشت مو دائمی است؟

معمولا نتایج پیوند مو با روش‌های مختلف، دوام زیادی دارد؛ از همین‌رو باید جابجایی فولیکول‌های مو را یک تکنیک دائمی دانست.

بهترین زمان برای کاشت مو چه وقتی است؟

متخصصین معتقدند جراحی‌های زیبایی باید بعد از ۱۸ سالگی و اتمام سن رشد انجام شوند. اما این موضوع در مورد پیوند مو متفاوت است و باید تا پایان ۲۵ سالگی صبر کنید تا الگوی رویش مو کامل شود.

عوارض کاشت مو چیست؟

شایع‌ترین عوارض پیوند مو را می‌توان شامل مواردی همچون زخم ناشی از برداشت گرافت، عفونت، احساس درد، خارش، سوزش و التهاب فولیکول‌ها دانست.

منبع : Healthline | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها