عوارض لخته­ شدن خون

لخته شدن خون چیست؟ چه زمانی دچار لخته خون می‌شویم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لخته شدن خون فرآیندی طبیعی است که در مواقع آسیب ­دیدگی رخ می‌­دهد. اگر زانوی شما زخم شود، خون در محل آسیب­ دیدگی لخته می‌­شود تا خون زیادی از دست ندهید. اما گاهی اوقات عوارض لخته شدن خون باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

لخته خونی به منزله یک توده خونی است که از حالت مایع، به حالت ژل مانند، یا نیمه جامد تبدیل شده است. لخته شدن خون، یکی از مکانیزم‌های اساسی رگ‌های خونی است که در مواردی خاص همچون مصدومیت، یا بُریدگی، مانع از دست دادن حجم زیادی از خون می‌شود.

گاهی یک لخته خون درون عروق خونی (شریان یا ورید) ایجاد می­‌شود. بنابراین حتی لخته­‌ها می­‌توانند در صورتی که آسیب ­دیدگی وجود نداشته باشد هم به وجود بیایند. همچنین لخته­‌ها نمی‌­توانند پس از بهبودی آسیب در خون حل شوند. در صورت عدم شناسایی و درمان، این وضعیت می­‌تواند عوارض جدی ایجاد کند.

برخی از عوارض ممکن است جدی و حتی تهدیدکننده زندگی باشد، خصوصا اگر لخته در عروق خونی ایجاد شود. آگاهی از نشانه‌­ها و عوارض لخته­ شدن خونی مهم است تا بتوانید قبل از بروز عوارض، تحت درمان قرار بگیرید. برای آشنایی با این عوارض و نشانه‌ها در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

هنگامی که لخته خونی در یکی از رگ‌های بدن ایجاد می‌شود، همیشه به خودی خود از بین نمی‌رود.
هنگامی که لخته خونی در یکی از رگ‌های بدن ایجاد می‌شود، همیشه به خودی خود از بین نمی‌رود.

نشانه‌های لخته شدن خون چیست؟

نشانه‌ها بسته به محل لخته شدن خون در بدن متفاوت­ هستند. این نشانه‌ها عبارت­ند از:

دست یا پامغزقلبشکمریه

تورم

کوفتگی

دردهای ناگهانی

احساس گرما در یک نقطه

تغییر در بینایی

 

تشنج

اختلال در گفتار

ضعف

تغییر حس در صورت، یک دست یا پا یا یک طرف بدن

تنگی نفس

 

تعریق بیش از حد

درد قفسه سینه که به دست چپ منتشر می‌شود

سرگیجه

از هوش رفتن

درد شدید شکم

 

اسهال

استفراغ

خون در استفراغ یا مدفوع

درد تیز قفسه سینه

 

سرفه همراه با خون

تعریق

تنفس دشوار

تب

ضربان تند

سرگیجه

از هوش رفتن

چه افرادی در معرض خطر عوارض لخته شدن خون قرار دارند؟

افراد زیر در معرض خطر تشکیل لخته خونی هستند:

  • افراد چاق
  • افراد سیگاری
  • افراد بالای 60 سال سن
  • افرادی که داروهای ضدبارداری خوراکی مصرف می‌­کنند.
  • افراد مبتلا به یک بیماری التهابی مزمن
  • افراد مبتلا به فلوتر دهلیزی یا فیبریلاسیون دهلیزی
  • افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب
  • افراد مبتلا به سیروز
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افرادی که در اندام­‌های انتهایی خود، به ویژه در اندام­‌های تحتانی یا لگن، دارای شکستگی هستند.
  • افراد باردار
  • افرادی که سابقه خانوادگی اختلال لخته­ شدن خون دارند.
  • افرادی که نمی‌­توانند راه بروند.
  • افرادی که مدت زمان زیادی می‌­نشینند.
  • افرادی که مرتبا سفر می­‌کنند.
عوارض لخته­ شدن خون

لخته خونی چیست؟

هنگامی که لخته خونی در یکی از رگ‌های بدن ایجاد می‌شود، همیشه به خودی خود از بین نمی‌رود. این شرایط به‌شدت خطرناک است و حتی جان افراد را به خطر می‌اندازد.

یک لخته خونی غیرمتحرک، خطر چندانی به همراه ندارد، اما این احتمال وجود داشته که لخته جابه جا بشود، و ماهیتی خطرناک پیدا بکند. در صورتی که لخته خونی از بقیه قسمت‌ها جدا بشود، و از طریق رگ‌ها به قلب یا ریه‌ها برسد، توده بزرگتری را تشکیل داده و از جریان یافتن خون جلوگیری می‌کند. این وضعیت، در بحث تخصصی پزشکی، یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود.

اگر فکر می‌کنید دچار لخته خونی شده‌اید، باید بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید. بدین ترتیب یک متخصص پزشکی به علایم و سابقه پزشکی شما رسیدگی می‌کند، و گام‌های بعدی پیش روی شما را مشخص می‌کند.

عوارض لخته شدن خون

لخته خون می­‌تواند در هر یک از عروق خونی بدن شما ایجاد شود. اگر لخته تجزیه شده و در جریان خون قرار گیرد، می‌­تواند به ریه، قلب، مغز یا مناطق دیگر وارد شود. جابه‌جایی لخته خون می­‌تواند منجر به عوارض جدی شود. زیرا جریان خون به اندام­‌های مهم را مختل می­‌کند. این وضعیت می­‌تواند به حمله قلبی و سکته مغزیمنجر شود. سایر عوارض احتمالی عبارت­ند از:

۱) آمبولی ریه

آمبولی ریه به وجود لخته خون در یکی از شریان­‌های ریوی و یا بافت شش‌­ها گفته می­‌شود. این وضعیت می‌­تواند به کاهش سطح اکسیژن در خون و آسیب دیدن ریه، قلب، و سایر اندام‌­ها منجر شود.

۲) نارسایی کلیه

لخته خون در کلیه می‌­تواند باعث آسیب و نهایتا نارسایی کلیه شود. مایعات و مواد زائد می‌­توانند انباشته شده و باعث ایجاد عوارض دیگری از جمله فشار خون بالا شوند.

بیشتر بخوانید:غلظت خون بالا چیست؟

۳) ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

DVT زمانی رخ می­‌دهد که یک لخته خون در یک ورید عمقی دست یا پا شکل می‌­گیرد. این وضعیت می­‌تواند باعث ایجاد نشانه­‌هایی در محل تشکیل لخته شود. اما اگر لخته­‌ها جدا شده و به شش‌­ها بروند، می‌­توانند عوارض جدی­‌تری ایجاد نمایند.

۴) عوارض بارداری

لخته­‌های خونی که در دوران بارداری تشکیل می‌­شوند معمولا در وریدهای لگن یا اندام­‌های تحتانی ایجاد می­‌شوند. این وضعیت خطر آمبولی ریه و عوارض مرتبط با آن و همچنین زایمان زودرس ثانویه، سقط جنین و مرگ مادر را افزایش می­‌دهد.

لخته شدن خون

انواع لخته خونی

سیستم گردش خون شما از مجموعه‌ای از رگ‌ها، تشکیل شده است. این رگ‌ها به دو نوع سیاهرگ و سرخرگ تقسیم می‌شوند. وظیفه آن‌ها انتقال خون در داخل بدن است. لخته‌های خونی در داخل سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها شکل می‌گیرند.

هنگامی که لخته خونی داخل سرخرگ ایجاد می‌شود، با عنوان لخته سرخرگی از آن یاد می‌شود. این نوع لخته سریعاً علایم خود را بروز می‌دهد، و نیازمند درمان اورژانسی است. علایم لخته خونی سرخرگی عبارت‌اند از درد شدید، فلج شدن بخش‌هایی از بدن، یا هردو. این عارضه می‌تواند زمینه‌ساز حمله قلبی یا سکته بشود.

یک لخته خونی غیرمتحرک، خطر چندانی به همراه ندارد، اما این احتمال وجود داشته که لخته جابه جا بشود، و ماهیتی خطرناک پیدا بکند.
یک لخته خونی غیرمتحرک، خطر چندانی به همراه ندارد، اما این احتمال وجود داشته که لخته جابه جا بشود، و ماهیتی خطرناک پیدا بکند.

لخته خونی که در سیاهرگ ایجاد بشود، با اسم لخته سیاهرگی نام‌گذاری می‌شود. این نوع لخته‌ها، به تدریج در گذر زمان ایجاد می‌شوند، اما همچنان تهدیدی نسبت به حیات افراد محسوب می‌شوند. جدی‌ترین نوع از لخته سیاهرگی، با اسم ترومبوز وریدی عمیق شناخته می‌شود.

ترومبوز وریدی عمیق

ترومبوز وریدی عمیق (DVT)، اسم بیماری است که طی آن، لخته‌ای در یکی از سیاهرگ‌های عمیق و اصلی بدن ایجاد می‌شود. این بیماری اکثراً در یکی از پاها رخ می‌دهد، اما امکان ظهور آن در دست‌ها، لگن، ریه‌ها و حتی مغز نیز وجود دارد.

باید اذعان کرد که نمی‌توان به هیچ شیوه‌ای، بدون ارجاع به دستورالعمل‌های پزشکی، از وجود لخته‌های خونی مطلع شد. اگر از مهم‌ترین و شایع ترین نشانه‌ها و علایم خطر آگاه باشید، آن‌گاه ضرورت مراجعه به پزشک را به بهترین نحو ممکن پیش‌بینی خواهید کرد.

ممکن است لخته خونی، بدون وجود هرگونه علایم در بدن شما ظاهر بشود. در هنگام ظهور این علایم، بسیاری از آن‌ها مشابه علایم سایر بیماری‌ها هستند. در اینجا به علائم هشدار و نشانه‌های اولیه لخته خونی در دست یا پا، قلب، شکم، مغز و ریه‌ها اشاره می‌کنیم.

هنگامی که لخته خونی داخل سرخرگ ایجاد می‌شود، با عنوان لخته سرخرگی از آن یاد می‌شود.
هنگامی که لخته خونی داخل سرخرگ ایجاد می‌شود، با عنوان لخته سرخرگی از آن یاد می‌شود.

لخته خونی در دست یا پا

به اعتقاد اکرم الاشاری، پزشک مراقبت‌های اورژانسی و جراح آسیب‌های فیزیکی (تروما)، لخته خونی در اکثر مواقع در قسمت پایینی پا ظاهر می‌شود. دکتر الاشاری در مرکز درمانی منطقه‌ای گرند استرند (اسم مرکز) مشغول به کار هستند.

لخته خونی در دست یا پا، علایم متعددی را در پی خواهد داشت، از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورم کردگی
  • درد
  • حساسیت به تماس
  • حس گرم شدن
  • رنگ پریدگی و قرمز شدن پوست

علایم فرد، به اندازه لخته خونی بستگی دارند. به همین دلیل، ممکن است هیچگونه علایمی در فرد وجود نداشته باشند، یا فقط ورم کردگی جزئی در ساق وجود داشته باشد، بدون اینکه درد زیادی احساس بشود. اگر لخته بزرگ باشد، کُل پا ورم کرده و درد شدیدی در آن ظاهر می‌شود.

وجود لخته خونی هم‌زمان در هر دو پا یا هر دو دست، چندان متداول نیست. در صورتی که علایم به یک دست، یا یک پا محدود بشوند، آن‌گاه احتمال بروز لخته خونی افزایش می‌یابد.

لخته خونی در قلب، یا حمله قلبی

لخته خونی در قلب، منجر به ایجاد حمله قلبی می‌شود. قلب یکی از نقاطی‌ است که به ندرت دچار لخته خونی می‌شود، اما شانس وقوع آن همچنان وجود دارد. لخته خونی در قلب، منجر به ایجاد حس درد یا سنگینی روی قفسه سینه می‌شود. سبک‌سری و تنگی نفس، از دیگر علایم بالقوه این بیماری محسوب می‌شوند.

لخته خونی در قلب، منجر به ایجاد سکته یا حمله قلبی می‌شود.
لخته خونی در قلب، منجر به ایجاد سکته یا حمله قلبی می‌شود.

لخته خونی در شکم

درد و ورم کردگی شدید در شکم، از جمله نشانه‌های وجود لخته خونی در شکم محسوب می‌شوند. عفونت ویروسی در ناحیه شکم، و مسمومیت غذایی نیز چنین علایمی را به دنبال خواهند داشت.

لخته خونی در مغز، یا سکته مغزی

از لخته خونی در مغز، با عنوان سکته مغزی نیز یاد می‌شود. لخته خونی در مغز، منجر به سردرد ناگهانی و شدید می‌شود. نشانه‌های دیگری همچون مشکل در صحبت کردن و بینایی نیز در افراد دارای لخته خونی ظاهر می‌شوند.

لخته خونی در ریه‌ها، یا آمبولی ریوی

لخته خونی که به مغز منتقل شده باشد، با اسم آمبولی ریوی (PE) نامگذاری می‌شود. نشانه‌های آمبولی ریوی عبارت‌اند از :

  • تنگی نفس ناگهانی، که به‌دلیل ورزش و فعالیت بدنی ایجاد نشده است
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • تپش قلب (ضربان قلب با سرعت زیاد)
  • مشکلات تنفسی
  • سرفه همراه با خون

عوامل مخاطره آمیز لختگی خون کدام‌اند؟

برخی عوامل مخاطره‌آمیز به‌خصوص، خطر ایجاد لخته خونی را افزایش می‌دهند. سابقه بستری شدن در زمان‌های اخیر در بیمارستان، علی الخصوص بستری شدن برای دوره زمانی طولانی، یا پشت سرگذاشتن یک جراحی مهم، خطر بروز لخته خونی را افزایش می‌دهند.

وجود لخته خونی هم‌زمان در هر دو پا یا هر دو دست، چندان متداول نیست.
وجود لخته خونی هم‌زمان در هر دو پا یا هر دو دست، چندان متداول نیست.

برخی عوامل شناخته شده، که خطر بروز لخته خونی را در حد متوسط قرار می‌دهند، عبارت‌اند از :

  • سن، علی الخصوص در افرادی که سن‌شان بالای 65 سال است
  • مسافرت‌های طولانی، علی الخصوص سفرهایی که در خلال انجام آن‌ها، مجبوراید بیش از 4 ساعت در یک مکان خاص بنشینید
  • استراحت در تخت خواب، یا قرار گرفتن در حالت نشسته، برای بازه‌های زمانی طولانی مدت
  • چاقی
  • بارداری
  • سابقه خانوادگی از وجود لخته خونی
  • سیگار کشیدن
  • سرطان
  • برخی قرص‌های ضدبارداری

در چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

تشخیص لخته خونی، صرفاً از روی علایم، به‌شدت دشوار است. مطابق اطلاعات، تقریباً 50 % افراد مبتلا به DVT، فاقد هرگونه علایم ظاهری هستند. به همین دلیل، در صورتی که احساس می‌کنید دچار یکی از این علایم هستید، لازم است با پزشک خود تماس برقرار کنید.

علایمی که بدون هیچ دلیل منطقی، و به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند، به‌شدت نگران کننده هستند. در صورت وجود هر یک از علایم زیر، بلافاصله با واحد خدمات اورژانس محلی تماس بگیرید:

  • تنگی نفس ناگهانی
  • فشار روی قفسه سینه
  • مشکل در نفس کشیدن، حس بینایی و صحبت کردن

پزشک شما، یا سایر متخصصان درمانگر، هرگونه عامل بالقوه منتهی به نگرانی را بررسی می‌کنند. آن‌ها درخواست آزمایشات بیشتری را صادر می‌کنند، تا بدین وسیله علت اصلی بروز علایم را تشخیص بدهند. در بسیاری موارد، اولین گام انجام یک آزمایش اولتراسوند غیرتهاجمی است. این آزمایش برای تصویربرداری از سیاهرگ‌ها، و سرخرگ‌ها به‌کار می‌رود. بدین ترتیب شرایط مهیا شده تا پزشک تشخیص صحیحی را انجام بدهد.

نحوه پیشگیری از عوارض لخته شدن خون

لخته‌های خونی با داروهای رقیق­ کننده خون قابل درمان هستند. اما بهتر است برای جلوگیری از تشکیل لخته اقداماتی انجام شود. زیرا اگر به موقع تشخیص داده نشود می­‌تواند عوارض جدی و حتی کشنده به همراه داشته باشد.

سعی کنید عوامل خطرساز را کنترل کنید تا بتوانید احتمال ایجاد لخته‌های خونی را کاهش دهید. اقدامات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر چاق هستید وزن خود را کاهش دهید.
  • سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • پزشک خود را در مورد هرگونه سابقه خانوادگی لخته شدن خون مطلع نمایید.

مهم است که تحت درمان قرار بگیرید و دستورات پزشک خود جهت کاهش عوامل خطرساز را دنبال نمایید. استفاده از یک رژیم ضد التهابی سرشار از غذاهای دارای امگا 3، میوه­‌ها و سبزیجات، و غذاهای غنی از ویتامین E نیز می‌­تواند مفید باشد.

فعالیت و تحرک بدنی داشته باشید. عدم تحرک یکی از عوامل اصلی است که می­‌تواند منجر به تشکیل لخته خصوصا در پاها شود. اگر مدت طولانی پشت میز می­‌نشینید یا زیاد سفر می‌کنید، سعی کنید به طور مرتب از جای خود بلند شده و راه بروید.

از سایر شرایطی که ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهند آگاه باشید و در مورد شیوه‌های کاهش خطر با پزشک خود مشورت نمایید.

لخته­‌های خونی می­‌توانند جدی باشند اما قابل پیشگیری هستند. عوامل خطرساز برای لخته­‌های خونی را بشناسید. اگر در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارید، مراقب نشانه‌­های آن باشید. برطرف کردن عوارض لخته شدن خون در مراحل اولیه برای بقا و جلوگیری از عوارض شدید دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد.

راهنمایی پزشکان متخصص خون و آنکولوژی می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد نشانه‌ها و عوارض لخته شدن خون در اختیار شما قرار دهد. در صورت تمایل می‌توانید رزرو آنلاین نوبت پزشک مورد نظر خود را از طریق سایت درمانکده به سادگی انجام دهید.

تیم درمانکده با فراهم کردن دریافت نوبت آنلاین در تلاش است که شما عزیزان خدمات پزشکی مورد نیاز خود را به سادگی و در اسرع وقت دریافت کنید. در صورت نیاز به اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس مطب، اولین نوبت خالی و نظر سایر بیماران در مورد مشاور مورد نظر شما می‌توانید همراه ما باشید.

منبع : Health Line

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 89

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
ابوالفضل
ابوالفضل
4 ماه قبل

سلام من چند هفتس که سرما خوردم چند روزه موقع خالی کردن دماغم دستمال خون میشد ولی دماغم اصلا زخم نبود یه بارم نصف بند انگشت لخت خون دیدم بنظرتون برا چیه و خطر داره؟

هما رشیدی
هما رشیدی
5 ماه قبل

سلام حدود ۸ ماهه لخته دارم واول وارفارین و آسپرین ۱۰۰ و جدیدا هم اکسابین و آسپرین ۱۰۰ زیر نظر پزشک استفاده میکنم سوالم اینه که تا کی باید دارو مصرف کنم و آیا با آزمایش ptمعلوم میشه لخته برطرف شده یا نه؟

بانو
بانو
6 ماه قبل

من تحت نظره دکتر هست. پیرانفر

بانو
بانو
6 ماه قبل

علته اصلیش چیه؟لخته خون ،بدشم،آمبولی ریه خیلی حاله بدیه خیلی بد،من تجربهاش کردم. حالت خفکی بهت دست ،میده

مهران
مهران
6 ماه قبل

سلام
بنده مهران 50 سالمه بنده دو روز پیش آنژیو کردم تشخیص پزشکم بابت آریتمی قلب وجود لخته خون توی رگ rcaهستش که کاری براش انجام نداده والان دارو درمانی رو با این داروها شروع کرده آیا مسیر رو درست داره میره؟
1.پلاویکس ا عدد در روز
2.اسپرین 80 1 عدد در روز
3. ریواروکسابان 15 یک عدد درروز
4.امیوداران 100
5.پنتوپرازول 40
6.اتورواستاتین 40

مهران
مهران
6 ماه قبل

سلام
بنده مهران 50 سالمه بنده دو روز پیش آنژیو کردم تشخیص پزشکم بابت آریتمی قلب وجود لخته خون توی رگ rcaهستش که کاری براش انجام نداده والان دارو درمانی رو با این داروها شروع کرده آیا مسیر رو درست داره میره؟
1.پلاویکس ا عدد در روز
2.اسپرین 80 1 عدد در روز
3. ریواروکسابان 15 یک عدد درروز
4.امیوداران 100
5.پنتوپرازول 40
6.اتورواستاتین 40

علی ایمانی
علی ایمانی
7 ماه قبل

سلام 55ساله هستم حدودایک سالی هست درد خفیفی از ناحیه سمت چپ سینه احساس میکنم پیش متخصص قلب رفتم تست ورزش گرفت علی الظاهرهیچ مشکلی ندارم ممنون میشم راهنماییم کنید

شهر
تبریز
بانو
بانو
7 ماه قبل

من تمامه این چیزا که گفتی نداشتم. یهویی فقط ورمه زانو بدش درده زیاد، بدش صدای زیاد،خیابون طوری که صورتم،سرخ شده بود. رنگه شالم، تعریق زیاده پیشونی بدش دکتر آتل بدش فیزیو تراپی بدش بیمارستان ،آمپول مسکن نزدیک یکماهو نیم،بیمارستان البته یه ۳هفته بدش یه دوهفته ای بستری بودم. بدش خونه طوله مدت درمان هپارین گرفتم. بیمارستان بودم. بدش وارفارین تحت نظره دکتره پیرانفر دکترم،محمد خانی ،بیمارستان خاتم،بود. الانه دکتر محمد اسدپور پیرانفر بالای داروخانه قانون از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۳/۳۰تا ۸شب دکتره قلبم،هست. میتوتین سرچ کنین الانه ۳ الی ۴ ساله آکسابین میخورم.تحت نظر هستم.

مریم
مریم
9 ماه قبل

سلام خسته نباشیدراستش خواهرمن نارسایی کلیوی داشتن ودوسال داشتن دیالیزمیشدن یه روزازدردپاهاش نتونست راه بره والان میگن توقلبش لخته خون داره وعفونت بدنشوگرفته وتوبیمارستان تحت نظره احتمال خوب شدن داره

شهر
تبریز
شیوا احمدی
شیوا احمدی
9 ماه قبل

باسلام مادرم دچار لخته خون در پا راست شده ،قبلش آنژیو شده ،چندسال پیش عمل تعویض کشکک پا هردو ،،الان میگن احتمال سرطان هست ،آیا ممکنه ،باید به کجا برم تا درمان شن ممنون

شهر
کرج
Zzzz
Zzzz
1 سال قبل

سلام من پنج سال پیش لخته خون در مغزم ایجاد شده بود و تشنج کردم بعد از بهبود دست راست و قسمت راست سرم بی حس موند و احساس انقباض و سنگینی در سمت راست سر و سرگیجه جزئی دارم حالا تازگیا سمت چپ سرم هم اینطوری شده علتش چی میتونه باشه؟حالت تهوع جزئی هم دارم 

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  Zzzz

سلام دوست عزیز.علت رو باید با معاینات دقیق نورولوژی و تصویربرداری تعیین کرد.پیشنهاد میکنم نوبت حضوری متخصص نورولوژی بگیرید و حتما مراجعه کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

زینب
زینب
1 سال قبل

افزایش فشار خون داشتم تا ۲۰ بعد از مصرف قرص زیر زبانی کاهش پیدا کرد و بعد از آن طبق دستور دکتر و مصرف قرص فشار خون تنظیم شد ولی احساس ضعف شدید و سنگینی در پاها و سردرد دارم

طاها
طاها
1 سال قبل

سلام
من حدود ۲سال پیش یک نفر گردن من رو گرفت و بیهوش شدم بعد از حدود۳دقیقه به هوش اومدم بعد اون ماجرا الان حدود یک ساله ویز ویز گوش همیشه دارم و حد اقل روزی ۶بار سرگیجه میگرم

سجاد
سجاد
1 سال قبل
پاسخ به  طاها

اگه موقع تزریق مواد خون لخته شود وان را خون لخته را وارد رگ کنیم چه اتفاقی می افته و چه ضرری داره؟

مهرزاد
مهرزاد
1 سال قبل

ایا لخته خونی که در ورودی کبد گیر کرده و با عوارض درد شدید معده به همراهه ‌و به نای هم ضربه وارد کرده
ایا خطرناکه ..ایا با دارو لخته از بین میره ‌‌..برا درمان چه داروهایی باید استفاده کنیم

سید سینا
سید سینا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من 39 سال سن دارم چهار ماه پیش لنگش پای راستم شروع شد mir از کمر و زانو و لگن گرفتم متوجه شدم که نکروز لگن دارم و سر فمور لگن سیاه شده ( البته سر فمور پای راست بیشتر از سر فمور پای چپ سیاه شده است)
خدا رو شکر درد ندارم فقط کمی لنگش و یا به اصطلاح اردکی راه می روم
اکثر دکتر ها فرمودن یا عمل کمپرشن انجام بدم یا عمل تعویض مفصل فمور لگن ”
و اینکه علت بروز این سیاه شدن سر فمور لگن را دلایلی چون ( ویروس کرونا ، آمپول های دگزا، آمپول رمدسیور) را دانستند
و اینکه شریان خونی احتمالا مسدود شده و خون رسانی به سر فمور لگن انجام نشده است که به اصطلاح مرگ سلولی انجام شده است

حمید
حمید
1 سال قبل

سلام
توضیحات بسیار عالی ونا امید کننده میباشد
لطفا سعی کنید در توضیحات کمی مطلب امیدوار کننده هم اگر وجود دارد استفاده نمایید
مثلا بگویید خطر دارد ولی اگر پیگیری به این صورت نمایید جای نگرانی نمیباشد
که بیمار ضمن معالجه روحیه مثبت هم داشته باشد.
ممنون

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  حمید

در ۱۶ ساله ادی است

عجیب الخلقه
عجیب الخلقه
1 سال قبل
پاسخ به  حمید

سلام من وقتی خون گرفتم از خودم خونی که از سرنگ بیرون اومد لخته بود ولی من یک دقیقه هم نشده بود که خون گرفتم از خودم

ZH
ZH
2 سال قبل

سلام خواهرم دیشب بر اثر افتادن و فرورفتن تیزی مبل پشت دست راستش دچار کبودی و ورم شد. یکم هم داغ شد دکتر بردیم گفت رگش پاره شده و پماد داد و قرص ویتامین c.از خطر لخته شدن پرسیدیم گفت نه. اما همچنان نگران هستیم. ممکنه که لخته ایجاد بشه. خواهرم ۱۰ ساله هست. اگر میشه زودتر جواب بدید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  ZH

سلام من دکترنیستم اما منم لخت خون دارم نگران نباشین انشالله خوب میشه

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

در ۱۶ ساله ادی است

ع یا سی ع~با=سی
ع یا سی ع~با=سی
1 سال قبل

سلام. خانم من 30 ساله دوتا هم دختر داریم دوماه پیش بردمش اورژانس شهرمون برای سرما خوردگی و سرفه های مکرر. چندتا آمپول و یک سرم نوشت اولیش آمپول تری فلوپرازین بود آوردمش خونه فردا صبح روی دستها وبدنش لکه های قرمز خون مردگی بود ترسیدیم بردیم شهر بزرگتری بعد 1 روز اعزام شد مرکز استان 3 روز نشد که ایست قلبی و فوت کردند من مطمؤن هستم از آمپول بود بعد پزشکی قانونی جواب دادند که سرطان خون داشته آیا آمکان این وجود داره که تو 3 روز سرطان خون مشخص بشه و نهایتا از پا در بیاره آدم را یا نه.

هاهه
هاهه
10 ماه قبل

سلام فک نکنم تو سه روز مشخص بشه آزمایشات حداقل 7 روز طول می‌کشه تا نشون بده ک سرطان خون داره یا نه

میلاد شهدادی
میلاد شهدادی
2 سال قبل

باسلام و سپاس فراوان بابت تشریح بسیار عالی و کاربردی این مطلب
خیلی اطلاعات بینظیری بدست آوردم
خیلی ممنونم و با آرزوی موفقیت و شادکامی برای شمامدیرسایت

گلناز
گلناز
2 سال قبل

سلام ببخشید مامانه من به علت زیاد نشستن روی صندلی هر دو پاش از مچ پا به پایین ورم کرد بعد از یک روز ورمش کاملا خوب شد
آیا هنوز خطر لخته ی خون براش وجود داره ؟
هر روز ورزش میکنن و اضافه ی وزنم ندارن اما رگ های واریسی دارن پشت زانو و پا
50 ساله هستن

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  گلناز

ج

نازی
نازی
1 سال قبل

در ۱۶ ساله آدی است

علی شاکرمی
علی شاکرمی
7 ماه قبل
پاسخ به  گلناز

نمیرم بدرگ

شهر
تبریز