کرونا و بیماران قلبی

آن‌چه کرونا بر سر بیماران قلبی می‌آورد!!!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


کرونا ویروس جدید یک بیماری تنفسی است که در وهله اول ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این عضو مهم می‌تواند قلب که حیاتی‌ترین عضو بدن شناخته می‌شود و سایر اندام‌های اصلی را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، افراد مبتلا به بیماری قلبی به ویژه آن‌هایی که بیماری‌های قلبی جدی دارند از جمله افرادی هستند که در صورت آلوده شدن بیشتر در معرض خطر عوارض متعدد هستند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم شما را به این بیماری و آسیب‌هایی که کرونا در بیماران قلبی وارد می‌کند و هم‌چنین انواع راه‌کار‌های پیشگیری از آن را به‌طور جامع آشنا کنیم.

تاثیر کرونا بر قلب
ویروس کرونا به شکلی در کنار قلب قرار دارد و آسیبی که بدان می زند بسیار خطر آفرین است.

COVID-19 برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی چه معنایی دارد؟

در ابتدا بهتر است بدانید که عوارض جدی، با نیاز به بستری، با افزایش سن به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. افراد بالای 70 سال در معرض خطر بالایی قرار دارند، زیرا بسیاری از آن‌ها از عارضه‌های قلبی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای نیز رنج می‌برند. بیماران مبتلا به بیماری مزمن تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی مزمن مانند: نارسایی قلبی، دیابت، فشار خون بالا، سرطان، بیماری‌های خودایمنی یا افرادی که پس از پیوند از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، در برابر بدترین پیامدهای ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

بیماران نارسایی قلبی ممکن است حداقل یک یا چند مورد از این شرایط دیگر را داشته باشند و بنابراین در معرض خطر بالاتر بستری شدن در بیمارستان و عوارض جدی قرار دارند.

بیشتر بخوانیم: آنژیوگرافی روشی موثر برای درمان برخی بیماری‌های قلبی

COVID-19 چگونه بر قلب تاثیر می‌گذارد؟

افراد مبتلا به بیماری قلبی به طور کلی در معرض خطر عوارض ناشی از عفونت ویروسی هستند. به عنوان مثال، ویروس آنفولانزا می‌تواند باعث حمله قلبی شود، به همین دلیل توصیه می‌شود که واکسیناسیون آن را کاهش دهد. با COVID-19، ویروس می‌تواند به سیستم تنفسی آسیب برساند و قلب را مجبور کند که سریع‌تر و سخت‌تر کار کند تا خون غنی از اکسیژن را به اندام‌های اصلی برساند. COVID-19 هم‌چنین می‌تواند باعث لخته شدن خون در شریان‌های قلب شما شود. هم‌چنین می‌تواند به عضله قلب حمله کرده و آن را ضعیف کند.

به همین دلیل بیمارانی که دچار مشکلات قلبی هستند باید دائما تحت نظر دکتر فوق تخصص قلب و عروق باشند تا در صورت خطر ابتلا به کرونا بیماری قابل کنترل باشد. درمانکده حتی با در اختیار گذاشتن امکان مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان قلب این زمینه را برای بیماران فراهم آورده تا در هر زمان بتوانند به راحتی با دکتر خود در ارتباط باشند.

بیشتر بخوانیم: عوارض کرونا جدید چیست؟

تصویر لخته خون در اثر کرونا
COVID-19 هم‌چنین می‌تواند باعث لخته شدن خون در شریان‌های قلب شود.

علائم بیماری کرونا در بیماران قلبی

همان‌طور که می‌دانید ویروس کووید 19 برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی اعم از مزمن و حاد می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد به همین خاطر با توجه به خطری که در کمین سلامتی این افراد است باید این بیماری همه‌گیر و منحوس را در همان زمانی که اولین علائم مربوط به آن ایجاد شد شناسایی کرده و با تشخیص درست از پزشک متخصص و هم‌چنین آغاز روند درمانی هر چه سریع‌تر اقدام کرد. البته که این علائم در این افراد ممکن است با برخی از نشانه‌های بیماری آلرژی مشابه باشد و به اشتباه گرفته شود اما در هر صورت بیماران نباید ریسک کنند و در هنگام بروز اولین علامت اقدام کنند.

در ادامه به برخی از نشانه‌های بروز کرونا در افراد مبتلا به انواع بیماری‌های قلبی که معمولا 2 – 14 روز پس از درگیری ایجاد می‌شود اشاره خواهیم کرد:

  • احساس خستگی مفرط و کسالت باری
  • تنگی نفس
  • سرفه مکرر
  • احساس درد در ناحیه گلو
  • افزایش درجه حرارت بدن و یا تب شدید، البته که در این مورد برخی از پزشکان معتقدند ممکن است در افراد مسن تر تب کم‌تری را نسبت به برخی جوانان تجربه کنند بنابراین علائمی در زیر آمده است مانند عفونت و تنگی نفس برای این افراد مهم‌تر از سایر علائم تلقی می‌شود لذا در صورت مشاهده هر یک از موارد مذکور به پزشک معالج متبحر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: برنامه غذایی بیماران قلبی

نمایی از فرد مبتلا به بیماری قلبی و کرونا
سلامتی فردی با این علائم در خطر است.

پیشگیری از کرونا در بیماران قلبی

در حالی که همه‌گیری ویروس کرونا دلیلی برای حیرت و نگرانی برای کل جهان است، یک بیمار با سابقه شناخته شده فشار خون و بیماری قلبی باید حتی بیشتر مراقب باشد. ضرب المثل «پیشگیری بهتر از درمان است» در هیچ کجا به اندازه چنین بیمارانی کاربرد ندارد.

توصیه‌هایی برای بیماران مبتلا به انواع عارضه‌های قلبی در طول همه گیری کووید 19

بیشتر بخوانیم: علت احساس درد در ناحیه قفسه سینه چیست؟

اقدامات پیشگیری عمومی

  1.  از تماس نزدیک با افراد دیگر حتی اگر بیمار نباشند (دست دادن، بغل کردن، بوسیدن) خودداری کنید.
  2. حداقل 2 متر از افرادی که بیمار هستند یا مشکوک به ابتلا هستند (کسانی که اخیراً از کشوری با شیوع اخیر سفر کرده‌اند یا در معرض یک بیمار COVID-19 قرار گرفته‌اند) فاصله داشته باشید.
  3.  پس از خارج شدن از منزل و هم‌چنین پس از استفاده از حمام، دست‌های خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. هم‌چنین باید دست‌های خود را بعد از دمیدن بینی، عطسه و قبل از خوردن غذا بشویید. سعی کنید از دست زدن به لوازم شخصی پرکاربرد مانند: گوشی‌های موبایل هوشمند، کنترل از راه دور و سایر سطوح احتمالاً آلوده در صورتی که توسط شخص دیگری استفاده شده‌اند، خودداری کنید.
  4.  از اجتماعات، مجالس و شلوغی پرهیز کنید و خرید را تا حد امکان محدود کنید.
  5. از استفاده از وسایل نقلیه عمومی مگر در موارد ضروری خودداری کنید.
  6. از سفر بخصوص به کشورهایی که موارد ابتلا زیادی دارند به‌جز موارد اضطراری خودداری کنید.
  7. از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید.
  8. استفاده از دستکش را برای کاهش تمایل به لمس صورت خود در نظر بگیرید.
  9. سطوح را در خانه یا محل کار مرتباً با آب و صابون یا ضدعفونی کننده یا اسپری بر پایه الکل تمیز کنید. از حوله دست خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: نقص سپتوم دهلیزی چیست؟ علت، علائم و روش های درمان آن

نکات کاربردی

  1.  سعی کنید با وسایل موجود در خانه فعال باشید و ورزش کنید. هم‌چنین افراد می‌توانند در منزل بدون تجهیزات خاصی ورزش کنند. موسیقی هم بسیار مفید است.
  2. سعی کنید روی درمان دارویی و دوز فعلی خود باقی بمانید. این شامل دیورتیک‌ها و بتا بلوکرها می‌شود. هم‌چنین مهم است که بیماران درمان با مهارکننده‌های ACE، ARBs و ARNI را ادامه دهند.
  3. خوددرمانی نکنید: اگر علائمی مانند: افزایش تنگی نفس دارید، هر گونه تغییر در درمان پزشکی را با یک متخصص در میان بگذارید. تماس تلفنی اغلب برای تصمیم گیری در مورد تنظیم داروها، مانند: دیورتیک‌ها، یا نیاز به ارزیابی در بیمارستان کافی است.
  4. اگر با بیمار مشکوک به کووید-19 در تماس مستقیم بوده‌اید، باید خود را ایزوله کرده، علائم و نشانه‌های بیماری را تحت نظر داشته باشید و به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانیم: آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟

توصیه‌هایی برای درمان بیمارانی که دچار علائم می‌شوند

  1. بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های قلبی اغلب در هنگام فعالیت دچار تنگی نفس می‌شوند و این بیماران نیز ممکن است به سرماخوردگی یا آنفولانزای فصلی مبتلا شوند و تنفس دشوار‌تری داشته باشند. با این حال، اگر علائم بیمار به سرعت پیشرونده است و تنفس با حداقل فعالیت دشوار می‌شود و با تب و سرفه خشک همراه است، تماس با پزشک یا پرستار ضروری است.
  2.  اگر علائم و نشانه‌ها حاکی از عفونت کووید-19 به نظر می‌رسد، خود را با اقدامات حمایتی مانند هر سرماخوردگی یا آنفولانزا درمان کنید. علائم COVID-19 می‌تواند شامل علائمی شبیه آنفولانزا مانند: تب، سرفه، تنگی نفس، خستگی، سردرد و گلودرد باشد.
  3. مایعات مهم هستند و پاراستامول اغلب در کاهش علائم و تب موثر است. از داروهای ضد التهابی (NSAIDs) باید اجتناب شود.
  4. برای جلوگیری از سرایت ویروس به دیگران باید از ماسک استفاده کنید.
  5.  اگر مشکوک هستید که آلوده شده اید، باید قرنطینه خود را انجام دهید و با پزشک خود برای توصیه‌های بیشتر در مورد لزوم انجام آزمایش برای ویروس COVID-19 ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانیم: علائم، علل و درمان واریس

نتیجه‌گیری

در این مقاله هر آن‌چه که نیاز بود در خصوص این بیماری همه‌گیر در ارتباط با افراد مبتلا به بیمار‌ی‌های زمینه ای قلب و عروق به صورت مفصل بحث شد. امید است با مطالعه آن از در جهت حفظ سلامتی‌تان کوشا باشید.

لازم به ذکر است که شما عزیزان می‌توانید به راحتی و تنها با چند کلیک به رزرو نوبت آنلاین پزشک مورد نظرتان بپردازید یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان در ارتباط باشید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها