کرونا و پوست

تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کوید 19 ، بیماری‌هایی که در سال 2019 برای اولین‌بار در چین دیده شد و ظاهرا منبع ابتلا به این بیماری از خفاش گرفته شده است. سرعت انتقال کرونا از فردی به فرد دیگر بسیار بالاست و از طریق ذرات معلق در هوا که از فرد مبتلا به کرونا در اثر تنفس در فاصله نزدیک و بدون ماسک، عطسه، سرفه و هر عملی که باعث پخش این ویروس در هوا می‌شود، به فرد دیگری انتقال می‌یابد، ابتلا و هم‌چنین خطر کووید 19 در افراد مسن و کسانی که سابقه بیماری‌‎های زمینه‌ای از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، دیابت، مشکلات ضعف سیستم ایمنی بدن مشکلات کبدی و کلیوی دارند، بیشتر است. علائم  اولیه کرونا شباهت فراوانی به سرماخوردگی و آنفولانزا داشت، اما در جهش‌های بعدی علائم جدیدی به آن اضافه شد. مثلا تاثیر کرونا بر پوست بسیاری از مبتلایان کامل واضح بود که در ادامه این مطلب از مجله درمانکده بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

تصویری از ویروس کرونا
بیماری کووید 19 تاثیرات مخرب بسیار بر جای گذاشت.

بیشتر بدانید: آفتاب سوختگی و هر آنچه که در موردش باید بدانید

علائم شایع ابتلا به کرونا

  • تب و لرز
  • سرفه
  • درد گلو
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی
  • بدن درد
  • اسهال
  • استفراغ

در صورت شدت یافتن بیماری فرد دچار علائمی چون تب بالای 38 درجه، احساس گیج بودن، درد در قفسه سینه و کبودی صورت می‌شود. یکی از علائم کرونا بخصوص در کووید های جهش یافته، بروز مشکلات پوستی است.

اگر تب شما به میزان زیادی افزایش یافت حتما به دکتر فوق تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار مراجعه کنید یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با پزشک متخصص عفونی سوالات خود را بپرسید.

بیشتر بدانید: 4 نکته مهم که دربارۀ جوش بلوغ و انواع آن باید بدانید

علائم شایع کرونا

تاثیرات کرونا بر پوست

با شدت یافتن و جهش بیماری کرونا دیگر علائم ابتلا به آن صرفا به یک سرماخوردگی و آنفولانزا شباهت نداشته و علائم جدیدی از جمله تاثیر کرونا بر پوست ، که با قرمزی، التهاب و خارش همراه هستند، به سایر علائم این بیماری پیوستند. مشکلات پوستی اغلب بعد از ایجاد عفونت در بدن خود را نشان می‌دهند. کرونا به صورت‌های مختلف بر روی پوست تاثیر گذاشته و آن را ملتهب می‌کند.

بیشتر بدانید: تیرگی پوست؛ علل، علائم و راه‌های تشخیص و درمان آن

علائم پوستی بیماری کرونا

کهیر

 یکی از علائم بیماری کرونا که در نمونه‌های جهش یافته آن بروز پیدا کرد. کهیر پوستی در اثر کرونا در بین 20 درصد از افراد مبتلا به بیماری رخ می‌دهد. کهیرها جوش های متورم قرمز و یا صورتی رنگ و گاه سفیدی در قسمت وسط آن هستند که مانند لکه‌های پوستی بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند و تورم آن‌ها گاه برای مدت زمانی از بین رفته و دوباره باز می‌گردد.

این عارضه پوستی معمولا بسیار خارش دار بوده و با احساس خارش در ناحیه کف دست و پا آغاز شده و به قسمت‍‌های دیگر مانند شکم، کمر و روی دست و پاها گسترش پیدا می‌کنند،کنترل این خارش آزار دهنده، دشوار است اما تا جای ممکن باید از خاراندن آن پرهیز شود.

بیشتر بدانید: نمونه برداری از پوست چگونه است؟

اندازه کهیر کرونا در هر فرد متفاوت بوده و از اندازه خیلی ریز و کوچک تا اندازه‌های بزرگ ظاهر می‌شود. کهیر‌کرونا همزمان با آغاز سایر علائم بیماری به‌وجود آمده و با از بین رفتن علائم بیماری از بین می‌روند. این اتفاق در افرادی با سن بالا و افرادی که دچار کرونای شدید شده‌اند بیشتر رخ می‌دهد.

در صورت بروز چنین مشکلاتی بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر فوق تخصص پوست مشکل خود را با دکتر درمیان بگذارید.

همچنین می‌توانید در صورت داشتن علائم کرونا به پزشک عمومی مراجعه کنید یا در سایت درمانکده از امکان مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: ۱۲ علامت مهم لوپوس

تاثیر کرونا بر پوست
علائمی که فرد مبتلا به کرونا ممکن است دچارش شود

راش پوستی

از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی در زمان ابتلا به کرونا راش پوستی است. این مشکل پوستی آزار‌دهنده به‌صورت تاول و یا تب‌خال  همراه با تب، بی‌حالی، سرگیجه و افت فشار خود را نشان می‌دهد. بروز این مشکل نشان‌ دهنده عفونت در بدن بوده و خیلی سریع باید نسبت به درمان آن اقدام کرد. راش پوستی که تاثیر کرونا بر پوست است در یک قسمت از بدن نمانده و به سرعت به قسمت‌های دیگر منتقل می‌شود.

این مشکل پوستی بیشتر در کودکان دیده شده است. راش پوستی کرونا انواع متفاوتی مانند: راش دهانی، که در آن لب‌ها دچار التهاب شده و با احساس درد و تورم همراه بوده و در مرحله بعد خشکی و پوسته پوسته شدن را به دنبال دارد. این عارضه پوستی در صورت عدم درمان سریع تاثیر کرونا بر پوست عواقبی چون ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و لخته شدن خون را به دنبال دارد.

بیشتر بدانید: واکسن گارداسیل چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟

قرمز شدن قسمت سفید چشم

هنگامی که بیماری اوج بگیرد، قسمت سفید چشم دچار التهاب شده و قرمز می‌شود. بافتی بر روی سطح چشم وجود دارد به نام ملتحمه وقتی که ویروس این سطح، یعنی ملتحمه را آلوده کند قرمزی چشم به‌‌وجود می‌آید. ملتحمه علائم متفاوتی مانند قرمزی، خارش و تورم را به همراه دارد. از ان‌جا که ملتحمه یک بیماری عفونی است، کاملا مسری بوده و در صورت تماس با چشم فرد مبتلا ویروس منتقل خواهد شد. درصد ابتلا به این عفونت در میان بیماران کرونایی بسیار کم بوده و فقط 1 تا 3 درصد افراد مبتلا به کرونا آن را تجربه می‌کنند.

تاول‌های پوستی

گاه در زمان ابتلا به کرونا برآمدگی‌های پر آبی به نام تاول بر روی سطح پوست بدن به‌خصوص دست‌ها ظاهر می‌شود که میتوان گفت تاثیر کرونا بر پوست است. این تاول‌ها در افراد مسن بیشتر دیده شده و در افرادی با مقدار درگیری متوسط با کرونا دیده می‌شود. مدت زمان باقی ماندن این تاول‌ها بر سطح پوست در افراد متفاوت است، اما معمولا زمان باقی ماندن آن‌ها ده روز است.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید درباره پسوریازیس بدانید

درد و خارش

ابتلا به کرونا عوارض و نشانه‌های متفاوتی در افراد دارد به خصوص ویروس جهش یافته که تاثیر کرونا بر پوست بیشتر می‌شود. مشکلاتی که بر روی پوست ایجاد می‌شود معمولا به علت عفونت‌های داخلی بدن هستند که به اشکال متفاوت بر سطح پوست ظاهر می‌شوند. از دسته مشکلات پوستی شایع در دوره ابتلا به کرونا درد و خارش پوستی است، که تحمل آن برای بیمار سخت و کلافه کننده است، اما اغلب در زمان کوتاهی از بین می‌رود. درد و خارش سطح پوست در افراد جوان‌تر بیشتر دیده می‌شود.

انگشتان پای کوویدی

 ایجاد تورم، قرمزی، درد، سوزش و خارش در ناحیه انگشتان پا که کووید انگشتان پا نام گرفته است، از دسته علائم اذیت کننده ابتلا به کروناست که در جوانان و نوجوانان بیشتر دیده شده است. رنگ این التهابات در افراد با رنگ پوست روشن قرمز و صورتی و در افراد با رنگ پوست تیره‌تر مایل به قهوه‌ای است. طی تحقیقات انجام شده علت این عارضه درگیری سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری کرونا دانسته شده، خوشبختانه آمار ابتلا به این مشکل کم است و این التهاب هم مانند سایر التهابات طی چند هفته از بین می‌رود.

بیشتر بدانید: هرآنچه در مورد بیماری زونا باید بدانید

سوزش پوست بدن در سرماخوردگی

 در واقع سوزش پوست در زمان ابتلا به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و کرونا هم مانند سایر عارضه‌های پوستی در این دوره است که به مرور زمان و با کاهش علائم سرماخوردگی از بین می‌رود. سوزش پوست در سرماخوردگی گاهی اوقات با دردهای عضلانی در بدن نیز همراه است.

راه‌های پیشگیری از کرونا

با همه‌گیر شدن بیماری کرونا و هم‌چنین جهش این بیماری و علائم آن بهترین راه برای مبارزه با کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. متاسفانه تعداد زیادی از افراد هم‌چنان این بیماری و ابتلا به آن را جدی نگرفته، و خود عامل انتقال این بیماری در مکان‌های مختلف هستند. 

  1. اولین قدم در راه پیشگیری از بیماری کرونا تزریق همه دوزهای ارائه شده کرونا به‌ویژه در افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، است. 
  2. استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پرجمعیت و هم‌چنین رعایت فاصله عمومی مناسب با افراد.
  3. شستن مکرر دست‌ها مخصوصا هنگام قرار گرفتن در مکان‌های عمومی.
  4. قرار دادن سیستم تهویه مناسب در ادارات، سازمان‌ها و تمامی مکان‌های بسته پر تردد.
  5. استفاده از دستمال بر روی دهان و بینی در حین عطسه و سرفه و یا پوشاندن دهان و بینی توسط قسمت آرنج
  6. تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن سطح ایمنی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا.

بیشتر بدانید: علت خارش پوست چیست؟

اینفوگرافیکی از راهکار های پیشگیری تاثیر کرونا بر پوست
این تصویر اطلاعات خوبی نسبت به چگونگی جلوگیری از بروز چنین بیماری به ما می دهد.

درمان تاثیر کرونا بر پوست

با توجه به این مسئله که تاکنون درمانی برای کرونا یافت نشده لازم است با رعایت نکاتی به راحت‌تر گذشتن دوره‌ی بیماری کمک کنیم. پس از مشاهده علائم ابتلا به کرونا در صورت امکان با انجام تست کرونا از ابتلا به آن مطمئن شوید در غیر این صورت حتما تا 14 روز در اتاقی مجزا و دور از افراد خانواده، قرنطینه خانگی را رعایت نمایید.

علائم بیمار مرتب چک شود، در صورت بروز علائم شدید مانند تب بالای 38 درجه، دشواری تنفس، احساس درد در قفسه سینه و تاثر کرونا بر پوست و مانند این‌ها حتما با مراکز درمانی تماس بگیرید. در درمان این بیماری علاوه بر استفاده از داروها و سرم‌های تجویز شده توسط پزشک لازم است مواردی چون نوشیدن مایعات زیاد، استراحت، دوری از استرس، قرقره آب نمک و همینطور استفاده غذاهای سبک و دمنوش‌های گیاهی در مدت زمان بیماری رعایت شده و برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن تلاش کرد. 

بیشتر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست؛ روش مراقبت و نگهداری از پوست در هوای آلوده

سوالات متداول

آیا مدت زمان درمان کرونا در همه یکسان است؟

مدت زمان درمان کرونا با توجه به سیستم ایمنی بدن افراد متفاوت است، در افراد با بیماری‎های زمینه ای معمولا سخت تر و طولانی تر و در افراد با سیستم ایمنی بالا حتی ممکن است شخص متوجه علائم آن هم نشود.

آیا مشکلات پوستی در همه افراد مبتلا به کرونا بروز پیدا می‌کند؟

خیر دسته کمی از افراد مشکلات پوستی در دوره بیماری را تجربه می‌کنند.

علائم ابتلا به کرونا چه مدت بعد از ابتلا ظهور پیدا می‌کنند؟

سازمان جهانی بهداشت این دوره را بین 2 تا 10 روز اعلام کرده است.

آیا کرونا در دوران نهفتگی یعنی دوره ای که هنوز علائم آن ظاهر نشده قابل انتقال است؟

بله. حتی سرایت بیماری در مراحل ابتدایی بیشتر از مراحل بعدی است.

آیا هر فرد فقط یک بار درگیر بیماری کرونا می‌شود؟

مدت زمان دقیق ایمنی بدن پس از ابتلا به کرونا هنوز معلوم نیست و فرد بعد از گذشت مدت زمانی احتمال ابتلا دوباره به کرونا را دارد. 

بیشتر بدانید: کرونای جدید چه علائمی دارد؟

سخن پایانی

هم‌چنان و پس از گذشت مدت‌ها از شیوع بیماری کرونا دانشمندان در سراسر جهان در حال تلاش برای پیدا کردن درمان قطعی این بیماری و ریشه کن کردن آن در سراسر دنیا هستند. لازم است این بیماری مرموز را جدی گرفته و تا از بین رفتن کامل آن تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و هر کدام از ما بتوانیم قطع کننده این زنجیره باشیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 51

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

15 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها