کامپوزیت دندان کج چطور انجام می‌شود؟ + فواید و عوارض

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کامپوزیت دندان در دندانپزشکی زیبایی برای ترمیم دندان‌های ترک‌خورده و تغییر رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تغییر شکل و بهبود ظاهر کلی دندان‌ها استفاده کرد. درواقع برای رفع عیوب جزئی مانند فاصله بین دندان‌ها یا زیباتر به نظر رسیدن دندان‌های نامنظم از این روش استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان کج، ظاهری سفید و یکدست به دندان‌ها می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا لبخندی زیباتر را تجربه کنید. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ آیا چیزی در مورد عوارض و فواید انجام آن می‌دانید؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد کامپوزیت برای دندان های کج آشنا شوید.

منظور از کامپوزیت دندان کج چیست؟

کامپوزیت دندان های نامرتب و کج به معنای استفاده از مواد کامپوزیت برای اصلاح ظاهر دندان‌های کج و نامنظم است. این روش یک راه حل نسبتا راحت و کم‌تهاجمی برای اصلاح نحوه قرارگیری نادرست دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها است. برای کامپوزیت دندان، دندانپزشک مواد کامپوزیتی را با کمترین تراش روی دندان‌های شما قرار می‌دهد و از همین رو آسیب خاصی به دندان‌ها وارد نمی‌شود.

مراحل کامپوزیت دندان کج

کامپوزیت برای دندان های کج معمولا در چند جلسه انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با چگونگی کامپوزیت کردن دندان‌های کج آشنا شوید.

۱- بررسی دندان‌های بیمار و انتخاب رنگ مواد کامپوزیت

برای اصلاح دندان‌های کج با استفاده از کامپوزیت، دندانپزشک ابتدا دندان‌های فرد را به دقت بررسی و دندان‌هایی که نیاز به اصلاح دارند را مشخص می‌کند. سپس مواد کامپوزیت با توجه به رنگ دندان‌های بیمار انتخاب می‌شود.

۲- قرار دادن مواد کامپوزیت روی دندان

در این مرحله دندانپزشک به تدریج مواد کامپوزیت را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد و آن‌ها را با استفاده از نور خاصی خشک می‌کند.

۳- شکل  دادن به دندان‌های کج

دندانپزشک با استفاده از مواد کامپوزیت، شکل دندان‌های کج را اصلاح می‌کند. در واقع پزشک با استفاده از مواد کامپوزیت فاصله خالی بین دندان‌ها را پر می‌کند و ظاهری صاف و یکدست به دندان‌ها می‌بخشد. از آنجایی که مواد کامپوزیت با توجه به رنگ اصلی دندان انتخاب می‌شود، بعد از کامپوزیت دندان‌ها ظاهری کاملا طبیعی، یکدست و زیبا پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان چیست؟

فواید انجام کامپوزیت دندان کج

کامپوزیت دندان کج یک راهکار رایج برای تصحیح دندان‌های کج با مواد کامپوزیتی است که مزایای متعددی برای بیماران دارد. در ادامه می‌توانید با برخی از فواید انجام کامپوزیت دندان کج آشنا شوید.

اینفوگرافی فواید کامپوزیت کردن دندان کج
از مهم‌ترین فواید کامپوزیت کردن دندان کج می‌توان به زیباتر شدن دندان، عدم آسیب به دندان و سریع بودن نتیجه اشاره کرد.

اصلاح ظاهر دندان

یکی از اصلی‌ترین فواید کامپوزیت کردن دندان کج این است که به بهبود ظاهر دندان‌های نامنظم کمک می‌کند. این فرآیند به بیمار کمک می‌کند تا ظاهری منظم‌تر و جذاب‌تر به دندان‌های خود ببخشد.

بیشتر بخوانید: فواید بریج دندان بدون تراش چیست؟

عدم آسیب به دندان‌ها

در مقایسه با روش‌های دیگر اصلاح دندان‌های کج، کامپوزیت کردن دندان‌های کج روشی ساده و بدون آسیب به دندان‌های اصلی است. در این روش نیازی به تراش زیاد دندان‌ها نیست و پزشک برای کامپوزیت کردن دندان‌های شما تنها باید مواد کامپوزیت را روی دندان‌های اصلی‌تان قرار دهد.

سریع بودن نتیجه

کامپوزیت دندان های نامرتب معمولا در مدت زمانی کوتاه و در چند جلسه انجام می‌شود و مثل درمان‌های ارتودنسی به چند ماه یا چند سال درمان نیاز ندارد. به همین دلیل این روش برای افرادی که دوست دارند هر چه سریع‌تر ظاهری زیباتر به دندان‌های خود ببخشند، بسیار مناسب است.

تصویر فردی که دندان‌های خود را کامپوزیت کرده است.
کامپوزیت کردن دندان یک روش ساده برای اصلاح ظاهر دندان است که بسیار سریع انجام می‌شود.

احساس راحتی بیمار بعد از کامپوزیت

بعد از کامپوزیت کج جلوی دندان هیچ مشکلی با روکش دندان‌های خود نخواهید داشت. شما می‌توانید بعد از کامپوزیت به راحتی غذا بخورید، دندان‌های خود را تمیز کنید و یک زندگی معمولی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟ معرفی ۲ روش موثر برای انجام آن

امکان تعویض کامپوزیت

یکی دیگر از فواید کامپوزیت کردن دندان‌های نامنظم قابل تعویض بودن آن است. در صورتی که پس از مدتی از ظاهر دندان‌های خود ناراضی بودید یا مشکلی برای کامپوزیت دندان ایجاد شد، می‌توانید به راحتی آن را عوض کنید.

قابلیت ترمیم

در صورتی که کامپوزیت دندان شما پس از مدتی آسیب دید و یا در اثر مصرف خوراکی‌های سفت شکسته شد، می‌توانید به راحتی آن را ترمیم کنید.

فوری بودن نتایج

نتایج انجام آن به سرعت قابل مشاهده هستند و بعد از چند جلسه که فرآیند کامپوزیت کردن دندان تمام شد، می‌توانید از ظاهر زیبای دندان‌های خود لذت ببرید.

عوارض انجام کامپوزیت دندان کج

انجام کامپوزیت برای دندان های کج معمولا با عوارض کمی همراه است و اکثر افراد بدون مشکل از این روش استفاده می‌کنند. در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض کامپوزیت کردن دندان‌های کج آشنا شوید.

اینفوگرافی عوارض کامپوزیت دندان‌های کج
از مهم‌ترین عوارض کامپوزیت کردن دندان کج می‌توان به تغییر رنگ دندان، شکستن دندان و نیاز به ترمیم آن اشاره کرد.

حساس شدن دندان‌ها پس از درمان

بعد از انجام کامپوزیت دندان کج، برخی افراد ممکن است با حساسیت دندان‌ها مواجه شوند. این حساسیت معمولا موقتی است و پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌رود.

تغییر رنگ دندان‌ها

ممکن است در طول زمان، مواد کامپوزیت تغییر رنگ دهند یا لکه‌هایی روی آن‌ها ظاهر  شود. این امر معمولا به علت مصرف برخی مواد و نوشیدنی‌ها مثل قهوه، چای، سیگار و مواد رنگی مشابه رخ می‌دهد. برای پیشگیری از این مشکلات، باید از مصرف خوراکی‌های رنگی اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

شکستگی مواد کامپوزیت

در صورتی که مواد کامپوزیت به شدت تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است بشکنند یا لایه‌هایی از آن‌ها جدا شود. این مشکل معمولا در صورت استفاده نادرست از دندان‌ها رخ می‌دهد.

تصویر فردی که دندان کامپوزیت کرده او شکسته
یکی از رایج‌ترین مشکلی که ممکن است بعد از کامپوزیت با آن مواجه شوید، شکستن لایه کامپوزیت است.

نیاز به ترمیم دوباره

به‌طورکلی اکثر افرادی که از کامپوزیت برای دندان های کج استفاده می‌کنند، باید پس از چند سال دندان‌ها را ترمیم کنند و این موضوع ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان شکسته چگونه انجام می‌شود؟

نیاز به مراقبت بیشتر نسبت به دندان‌های اصلی

پس از انجام کامپوزیت دندان باید بیشتر از قبل از دندان‌هایتان مراقبت کنید. توجه به توصیه‌های پزشک موجب افزایش ماندگاری کامپوزیت می‌شود. رعایت بهداشت دهان، شستشوی دهان پس از مصرف هر نوع نوشیدنی رنگی، عدم مصرف غذاهای سخت و ترد همگی در طول عمر دندان کامپوزیت شده موثر هستند.

سخن نهایی

کامپوزیت کردن دندان کج یک گزینه مفید و موثر برای افرادی است که می‌خواهند ظاهر زیباتری به دندان‌های خود ببخشند. این روش بسیار سریع انجام می‌شود و با کمترین آسیب به دندان‌های طبیعی انجام می‌شود. در صورتی که قصد دارید از کامپوزیت دندان استفاده کنید، می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دندانپزشک در سایت درمانکده مشورت کنید و سپس برای مراجعه حضوری در مطب بهترین دندانپزشکان نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

در چه شرایطی نمی‌توان دندان‌های کج را کامپوزیت کرد؟

در صورتی که میزان انحراف و کجی دندان شدید باشد، دندانپزشک نمی‌تواند از کامپوزیت استفاده کنید.

بهترین راهکار برای درمان دندان‌هایی که بیش از حد کج هستند چیست؟

برای درمان دندان‌هایی که بسیار کج هستند، دندانپزشک ابتدا توصیه می‌کند که فرد از ارتودنسی و بعد از کامپوزیت استفاده کند.

تفاوت کامپوزیت دندان کج با لمینت چیست؟

کامپوزیت یک روش موقتی است که در آن مواد کامپوزیت روی سطح دندان قرار می‌گیرد. اما لمینت یک روش دائمی است که در آن دندانپزشک دندان‌های فرد را تراش می‌دهد و سپس لایه لمینت را روی دندان می‌چسباند. باید بدانید که قیمت کامپوزیت دندان از لمینت کمتر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها