کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟ معرفی ۲ روش موثر برای انجام آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دندان‌های باک (Buck teeth) یا خرگوشی به دندان‌هایی گفته می‌شوند که جلوتر از فک پایین هستند. در موارد شدید این نوع چینش دندان‌ها می‌توانند منجر به مشکلات سلامتی و زیبایی در فرد شوند. روش‌های مختلفی برای تراز کردن و درمان این نوع دندان‌ها وجود دارد. یکی از روش‌های درمان این دندان‌ها کامپوزیت کردن آن‌ها است که در این مقاله از مجله درمانکده به جزئیات و چگونگی انجام کامپوزیت دندان خرگوشی خواهیم پرداخت.

اصلاح دندان خرگوشی با کامپوزیت

دندان‌های باک یا دندان‌های جلویی بیرون‌زده می‌توانند تاثیر منفی بر ظاهر لبخند داشته باشند. همچنین، این وضعیت می‌تواند دندان‌ها را مستعد شکستگی و آسیب کند. دلیل اصلی خرگوشی شدن دندان‌ها، رفتارهای غلط دوران کودکی (دوره رشد) مانند مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی‌مدت از پستانک است. علاوه بر این، ژنتیک نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

با اینکه درمان و اصلاح دندان‌های خرگوشی در هر زمانی امکان‌پذیر بوده؛ اما بهترین سن برای درمان آن‌ها قبل از ۱۶ سالگی است. روش‌های مختلفی برای درمان و اصلاح دندان‌های خرگوشی از جمله جراحی، ارتودنسی و کامپوزیت کردن آن‌ها وجود دارد. کامپوزیت برای دندان خرگوشی اغلب به ۲ روش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

تصویر دندان‌های خرگوشی
 اوربایت (دندان خرگوشی) شدید ممکن است منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا درد در فک شود.

بیشتر بخوانید: افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟ علت‌ آن چیست؟

۱. باندینگ دندان (Dental Bonding)

در موارد خفیف، دندان‌پزشکان از روش باندینگ دندان برای درمان دندان‌های خرگوشی استفاده می‌کنند. در باندینگ دندان از رزین کامپوزیت برای تغییر شکل و اندازه دندان استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند اندازه و شکل دندان‌های بیرون‌زده را تغییر دهد تا دندان‌ها در یک راستا به نظر برسند.

دقت داشته باشید که این درمان وضعیت دندان‌ها را تغییر نداده و فقط می‌تواند آن‌ها را صاف‌تر کند و با ظاهری یکنواخت و زیبا نشان دهد؛ بنابراین این روش درمانی برای همه افراد مناسب نیست. توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب روش درمانی با یک دندانپزشک درباره بهترین روشی درمانی ویژه خود مشورت کنید.

تصویر دندان‌های خرگوشی اصلاح‌شده توسط روش باندینگ
باندینگ دندان‌ها بین سه الی ۱۰ سال دوام می‌آورد.

۲. روکش‌های چینی (Porcelain Veneers)

ونیرها (روکش) می‌توانند انتخابی مناسب برای رفع باک دندان باشند. آن‌ها می‌توانند شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. ونیرها از پوسته‌های نازک و سفارشی ساخته شده‌اند که شبیه دندان‌های طبیعی هستند و به‌طور مستقیم به سطح جلویی دندان‌ها وصل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند دندان‌های کج یا نامرتب را یکدست‌تر نشان دهند و مشکلات دیگر دندان مانند شکاف و تغییر رنگ را برطرف کنند. روکش‌های دائمی همچنین می‌توانند با پوشاندن دندان‌ها و تراز جلوه دادن آن‌ها به اصلاح ظاهر فک کمک کنند.

روکش‌های چینی یک گزینه درمانی غیر تهاجمی هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای اصلاح دندان‌های خرگوشی تبدیل می‌کند. از آنجایی که روکش‌ها روی دندان‌های قرار می‌گیرند، نیازی به جراحی جدی نیست و نصب آن‌‌ها اختلالی در زندگی روزمره فرد ایجاد نمی‌کند. این روکش‌های قوی و در عین حال نازک از پرسلن‌های سرامیکی پزشکی ساخته می‌شوند. علاوه بر این، ونیرها به‌راحتی ترمیم می‌شوند؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توان به‌سرعت آن‌ها را تعویض کرد.

تصویر دندان‌های خرگوشی اصلاح‌شده توسط روش ونیر
ونیر دندان‌ها می‌تواند تا ۱۵ سال دوام بیاورد.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

معایب کامپوزیت دندان خرگوشی

معایب کامپوزیت کردن دندان‌های خرگوشی عبارت‌اند از:

  • اصلاح نشدن مشکلات فک
  • ترمیم نشدن ظاهر دندان‌ها به‌طور دائم
  • گران‌قیمت بودن
  • فرآیند ساخت و نصب تخصصی

فواید کامپوزیت دندان خرگوشی

فواید کامپوزیت کردن دندان‌های خرگوشی عبارت‌اند از:

  • قوی و مقاوم در برابر ضربه و خوردگی
  • اصلاح ظاهر دندان‌ها و زیبا نشان دادن آن‌ها
  • قابلیت تعمیر و ترمیم
  • عمر نسبتا بالا
اینفوگرافیک فواید کامپوزیت دندان خرگوشی
کامپوزیت یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان دندان‌های خرگوشی است.

عکس کامپوزیت دندان خرگوشی

بزرگ و برجسته به نظر رسیدن دندان‌های کامپوزیت‌شده یکی از نگرانی‌های افراد قبل از کامپوزیت کردن است. این نگرانی در افراد با دندان‌های خرگوشی بیشتر است؛ زیرا دندان‌های فک بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین هستند. با این حال، کامپوزیت کردن دندان‌های خرگوشی یکی از موثرترین روش‌های زیبایی دندان‌ها محسوب می‌شود.

اگر به اثربخش بودن این روش درمانی اطمینان ندارید، می‌توانید تصاویر زیر که مربوط قبل از کامپوزیت کردن و بعد از کامپوزیت کردن دندان‌ها است را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: لمینت دندان خرگوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

جمع‌بندی

تاثیر کامپوزیت دندان خرگوشی را می‌توان در افزایش طول عمر دندان‌ها نیز مشاهده کرد. روکش‌ها می‌توانند به اصلاح دندان‌های خرگوشی کمک کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که این درمان برای همه مناسب نیست. شما باید دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشید تا این روش درمانی برای شما قابل استفاده باشد.

یکی دیگر از عواملی که دندان‌پزشک قبل از انجام ونیر دندان در نظر می‌گیرد، میزان قدرت مینای دندان است. فرآیند روکش دندان به مینای سالم نیاز دارد تا به‌درستی روی دندان قرار بگیرد. اگر مینای دندان به اندازه کافی سالم و محکم نباشد؛ ممکن است باندینگ دندان یا ارتودنسی دندان‌ها به فرد توصیه شود.

دریافت مشاوره از یک دندان‌پزشک مجرب می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش درمانی اصلاح دندان‌های خرگوشی را انتخاب کنید. اگر به‌دنبال درمان دندان‌های باک خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات دندان‌پزشکی پلتفرم درمانکده استفاده کنید. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین با دندان‌پزشکان درمانکده، بهترین روش برای بهبود وضعیت دندان‌های خرگوشی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: مراحل انجام کامپوزیت دندان شکسته

سوالات متداول

کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می‌شود؟

دندان‌پزشکان از ۲ روش باندینگ دندان و نصب روکش‌های چینی برای کامپوزیت کردن دندان‌های خرگوشی استفاده می‌کنند.

آیا روکش‌های چینی می‌توانند دندان‌های خرگوشی را اصلاح کنند؟

راه‌های زیادی برای اصلاح دندان‌های خرگوشی وجود دارد. ونیرها می‌توانند ظاهر دندان‌های خرگوشی را اصلاح کرده و به زیبایی دهان شما کمک کنند. با این حال، در این روش ناهماهنگی دندان‌ها به‌طور کامل برطرف نمی‌شود.

منبع: Gorgeoussmiles | dentalsolutions | thedesignersmile

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها