روتین موی فر چیست و چه کمکی به خوش‌حالتی موهای فر می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اغلب افرادی که موهای فر دارند، خیلی زود از نگهداری آن‌ها خسته می‌شوند و دنبال راهی برای صافی موهایشان هستند. علت این موضوع عدم آگاهی از روش نگهداری موهای فر است. اگر شما روتین موی فر درستی را اجرا کنید، نه تنها از فر بودن موهایتان خسته نمی‌شوید بلکه از تماشای آن لذت می‌برید. با این حال همه ما خوب می‌دانیم نگهداری از موهای فر نسبت به موهای صاف به مراتب سخت‌تر است، زیرا عوامل زیادی می‌توانند خوش‌حالتی موهای فر را از بین ببرند و باعث وز شدن آن شوند. بنابراین شناخت و اجرای روتین موهای فر به شما کمک می‌کند تا موهایی سالم، زیبا و خوش‌حالت داشته باشید. 

اگر موهای شما هم فر است و اغلب اوقات به دلیل وز شدن از روش‌های مختلف صافی استفاده می‌کنید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با روتین مراقبت از موی فر آشنا کنیم.

بهترین روتین موی فر

کراتین با ساختار مارپیچی، پروتئین تشکیل‌دهنده موی انسان است که به کمک پیوند سولفوری به یکدیگر متصل می‌شود. موهای فر این پیوندها را به شکل بسیار قوی و عمیق‌تری دارند که  دلیل اصلی جمع شدن موها به شکل پیچ و تاب کوچک اما محکم است. برای داشتن موهای فر خوش‌حالت و سالم باید روتین موی فر درستی را اجرا کنید که شامل مراحل زیر است:

  • موهای فر باید داخل حمام با شامپو مخصوص شسته شوند.
  • برای خوش‌حالتی موهای فر باید داخل حمام از ماسک مو استفاده کنید.
  • موهای فر را باید با حوله سبک نخی خشک کنید.
  • برای شانه کردن موهای فر حتما از شانه‌های مخصوص این نوع مدل مو استفاده کنید.
  • پس از حمام موهای فر را با روغن طبیعی یا ماسک موی بدون آبکشی ماساژ دهید.

بیشتر بدانید: معرفی قرص برای ریزش مو

تصویر خانمی با موی فر زیبا
برای داشتن موهای فر زیبا و جذاب از بیش از حد شستن موها خودداری کنید.

چگونه حالت موی فر را حفظ کنیم؟

روتین موی فر نسبت به موهای صاف کمی پیچیده‌تر است. این نوع مدل مو رطوبت کمتری دارد و در صورت عدم مراقبت از آن، سریعا دچار موخوره یا خشکی شدید می‌شود. به همین دلیل اغلب افرادی که به صورت طبیعی موی فر دارند از حالت موهای خود راضی نیستند و اصطلاحا می‌گویند موهایشان وز شده است. 

برای جلوگیری از این وضعیت باید روتین مراقبت از موهای فر را به درستی اجرا کنید. اما روتین موی فر مردانه یا زنانه چگونه است؟ مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، بهترین روتین موی فر زنانه و مردانه هستند که علاوه بر سلامت موها به خوش‌ حالت شدن موی فر کمک می‌کنند.

پرهیز از شستشوی مداوم موهای فر

یکی از مهم‌ترین نکات در روتین موی فر مردانه و زنانه این است که موهای فر را بیش از حد نشویید. این نوع مدل مو نسبت به موهای صاف، رطوبت کمتری دارد، به همین دلیل مستعد وز شدن، موخوره یا ایجاد گره است. 

رطوبت پایین موهای فر باعث افزایش آسیب‌پذیری این نوع مدل مو می‌شود؛ از همین‌رو توصیه می‌کنند موهای فر را بیش از هفته‌ای ۲ بار نشویید تا از نازک شدن ساقه مو جلوگیری شود. همچنین برای شستشوی موهای فر از آب داغ استفاده نکنید، زیرا به ساختار مو آسیب می‌زند.

بیشتر بدانید: شامپو برای خارش سر چی خوبه؟

انتخاب شامپو و ماسک مخصوص موی فر

یکی از مراحل مهم در روتین موهای فر، شستشوی موها با شامپوی مخصوص و استفاده از ماسک مرطوب‌کننده داخل حمام است. این نکات به خوش‌حالت شدن موهای فر مردانه و زنانه کمک می‌کنند. 

هنگام اجرای روتین موی فر دقت کنید شامپوی انتخابی شما از نوع بدون سولفات باشد. سولفات موجود در شامپوها باعث کف کردن بیشتر و از بین رفتن چربی طبیعی مو می‌شود؛ در نتیجه موهای فر حالت خشک و وز پیدا می‌کنند. 

مراحل روتین صحیح شستشوی موی فر عبارت‌اند از:

  • شامپو را بیشتر روی ریشه مو ماساژ دهید تا حالت فر ساقه مو از بین نرود.
  • داخل حمام حتما از نرم‌کننده مو استفاده کنید تا شانه زدن موی فر برای شما راحت‌تر شود.
  • استفاده از ماسک‌مو بعد از حمام یکی از مهم‌ترین مراحل روتین موی فر است، زیرا باعث حفظ رطوبت مورد نیاز ساقه موهای فر برای خوش‌حالتی می‌شود.

استفاده از حوله مخصوص موی فر

یکی دیگر از مراحل اثرگذار بر خوش‌حالتی موهای فر، نحوه خشک کردن آن است. در حال حاضر برای جلوگیری از وز شدن موهای فر، حوله‌های مخصوصی تولید می‌شوند که دارای الیاف میکروفایبر هستند و آب را جذب می‌کنند. بنابراین می‌توان حوله‌های مخصوص این نوع مدل مو را بهترین گزینه در روتین موی فر و وز دانست. در صورتی که تمایلی به استفاده از حوله‌های دارای الیاف میکروفایبر ندارید، می‌توانید حوله‌های نخی و سبک بخرید. 

بیشتر بدانید: شامپو برای موهای چرب چی خوبه؟

تصویر خانمی که با حوله مخصوص موهای فر خود را به خشک می‌کند
برای گرفتن آب اضافی موهای فر تحت هیچ شرایطی آن‌ها را با حوله نچلانید.

مهم‌ترین مراحل روتین موی فر بعد حمام شامل موارد زیر است:

  • ابتدا حوله مخصوص موی فر را دور موهای خود بپیچید و به آرامی فشار دهید تا آب اضافی کشیده شود.
  • وقتی آب اضافی گرفته شد و موها کمی نم داشت می‌توانید از کر‌م‌های حالت‌دهنده موی فر استفاده کنید.
  • سپس موهای خود را با یک کش موی ساتن به شکل آناناسی و کمی شل ببندید تا تار موها بهم گره نخورند. 
  • اجازه دهید موها در معرض هوای آزاد خشک شوند. 

انتخاب شانه مناسب برای موهای فر

اگر می‌خواهید روتین موی فر زنانه یا مردانه به درستی اجرا شود، باید از شانه‌ دندانه درشت استفاده کنید. این شانه‌ها از باز شدن فر موها جلوگیری می‌کنند و حالت زیبای آن را از بین نمی‌برند. 

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه حالت موی فر را حفظ کنیم باید بگوییم بهترین راه‌کار، شانه زدن موهای فر از نوک موها است. در نهایت می‌توانید تا حدود پنج سانتی‌متر به ریشه مو نزدیک شوید، اما یادتان باشد شانه زدن موهای فر از ریشه کار اشتباهی است.

بهترین روغن برای موهای فر

زنان و مردانی که موهای فر دارند باید روغن‌تراپی را در روتین موی فر خود بگنجانند، زیرا چربی طبیعی مو به صورت کامل به همه قسمت‌های موهای فر نمی‌رسد و باید این کمبود را از طریق روغن‌های گیاهی مفید جبران کرد. بهترین روغن‌های گیاهی برای روتین موی فر و وز عبارت‌اند از:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان
  • روغن جوجوبا

بیشتر بدانید: معرفی شامپو برای ریزش مو شدید

اینفوگرافیک بهترین روغن‌های گیاهی برای روتین موی فر
روغن‌تراپی با تامین مواد مغذی موهای فر به خوش‌حالتی آن کمک می‌کند.

اجتناب از اتوی مو و سشوار مداوم

وسایل حرارتی و صاف‌کننده مو مانند اتو یا سشوار یکی از عوامل اصلی از بین رفتن خوش‌حالتی موهای فر به‌شمار می‌آیند. این ابزار به مرور زمان باعث وز شدن فر موها می‌شوند و خشکی مو را افزایش می‌دهند.  بهترین راه‌کار این است که اجازه دهید موی فر بعد از حمام در معرض هوای طبیعی خشک شود. 

روتین موی فر کودکان چگونه است؟

کودکان به طور طبیعی موهای نرم و حساس‌تری دارند. حال اگر این موها، فر باشند باید با دقت بیشتری از آن‌ها مراقبت کنید. مهم‌ترین نکته در اجرای روتین موی فر کودکان استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن، زیتون، نارگیل یا آرگان برای آب‌رسانی کافی به ساقه موی فر است. همچنین برای شستشوی موی فر یا وز کودکان حتما از شامپو کودک بدون سولفات استفاده کنید تا نرمی و خوش‌حالتی موهای فر از بین نرود.

بهترین روتین موهای فر هنگام خواب

بهترین حالت خواب برای افرادی که می‌خواهند روتین موی فر زنانه یا مردانه را رعایت کنند، خوابیدن به پهلو است. بنابراین از خوابیدن به پشت خودداری کنید، زیرا این حالت فشار زیادی به موهایتان وارد می‌کند و باعث گره خوردن یا وز شدن ساقه مو می‌شود. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از گره خوردن موها از کلاه، روسری ابریشمی یا روبالشی ساتن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: شامپو برای موهای خشک چی خوبه؟

روتین موی فر در یک نگاه

اگر روتین موی فر به درستی اجرا شود، زیبایی و جذابیت این نوع مدل مو خیره‌کننده خواهد بود. این روتین شامل تغذیه موها با مواد مغذی و آب‌رسانی کافی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ساقه موی فر است. برای این منظور باید با نحوه مراقبت از موهای فر قبل و بعد از حمام آشنا باشید. اگر با رعایت مراحل روتین موی فر که در این مقاله به طور مفصل در مورد آن‌ها حرف زدیم، همچنان از حالت موی فر خود راضی نیستید بهتر است با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید.

برای این منظور می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر پوست و مو آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، در صورت تمایل برای معاینه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

انجام چه کارهایی در روتین موی فر ممنوع است؟

شستشوی مو با آب داغ، استفاده از شامپوی حاوی سولفات و مواد شیمیایی قوی، شستشوی موی فر بیش از ۲ بار در هفته، به پشت خوابیدن، استفاده از شانه دندانه ریز، استفاده مداوم از اتوی مو یا سشوار و بستن موهای فر به شکل دم اسبی.

چند بار شستشوی موها در روتین موی فر مجاز است؟

بیش از حد شستن موهای فر باعث کاهش رطوبت و خشکی مو می‌شود؛ بنابراین بهتر است موهای فر را یکی یا ۲ بار در طول هفته با شامپوی مخصوص بشویید.

مهم‌ترین مرحله روتین موی فر کدام است؟

توجه به تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم برای خوش‌حالتی موهای فر مهم هستند. اما استفاده از ماسک مو در حمام و نحوه صحیح خشک کردن موهای فر به خوش‌حالتی و جلوگیری از وز شدن موی فر کمک می‌کند.

منابع: everyday-care | beautybay

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها