قرص برای قطع خونریزی قاعدگی؛ قطع فوری پریودی در خانه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تعداد زیادی از خانم‌ها به دلیل عوامل مختلف مانند نوع تغذیه، ساختار بدنی، مسائل روحی یا مشکلات هورمونی، خونریزی شدیدی را در دوران عادت ماهانه تجربه می‌کنند. زمانی که مقدار خونریزی، طول دوره پریود یا شروع سیکل عادت ماهانه خانم‌ها دچار اختلال شود، آن‌ها متحمل درد و ناراحتی زیادی می‌شوند. از طرفی برخی از زنان در شرایط خاص مانند مسافرت، مراسم‌های مهم یا مسابقات ورزشی به دنبال راه‌کاری برای به تاخیر انداختن پریود خود هستند. در این مواقع باید از قرص برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنند. این قرص‌ها یک روش درمانی موثر با کمترین عوارض جانبی برای کاهش شدت خونریزی زنان در دوران پریود محسوب می‌شوند. 

اگر شما هم به دلیل خونریزی شدید، درد زیادی در دوران عادت ماهانه تجربه می‌کنید با ما در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده همراه باشید تا بهترین قرص برای قطع خونریزی قاعدگی را معرفی کنیم.

کدام قرص برای قطع خونریزی قاعدگی بهتر است؟

آلترنیتیو: تصویر خانمی که که دراز کشیده و کیسه آب گرم روی شکم خود گذاشته
خونریزی شدید قاعدگی می‌تواند علاوه بر مختل کردن زندگی زنان، باعث بروز عوارضی مانند کم خونی، ضعف و خستگی مفرط شود.

اغلب متخصصان زنان و زایمان معتقدند، قرص برای قطع خونریزی قاعدگی بهترین راه‌کار جهت کنترل شدت و مدت خونریزی پریودی است. قرص‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند در ترکیبات خود هورمون‌هایی مثل اسپیرونولاکتون، لوونورژسترول یا نوراتیندرون دارند و به دلیل اثرگذاری بر هورمون مرتبط با تنظیم پریود، به کاهش شدت خونریزی زنان کمک می‌کنند. 

دیگر روش قابل اعتماد برای کنترل شدت خونریزی در قاعدگی استفاده از قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون است. هورمون‌های موجود در این قرص‌ها اثربخشی بالایی بر سطح هورمون‌های زنانه دارند و باعث قطع خونریزی قاعدگی می‌شوند.

معرفی قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

عادت ماهانه یک فرآیند طبیعی در بدن زنان است که اگر دچار اختلال شود، مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. برخی زنان دوره پریود را با خونریزی بسیار شدید تجربه می‌کنند، به نحوی که توانایی انجام فعالیت روزمره خود را از دست می‌دهند. در این مواقع دکتر زنان از دارو برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده می‌کند. 

بیشتر بخوانید:کدام قرص برای دندان درد بهتر است؟

بهترین قرص برای قطع خونریزی قاعدگی شامل موارد زیر می‌شود:

آمینوکاپروئیک اسید (Aminocaproic Acid)

این قرص نوعی آنتی‌فیبرینولیتیک است و در دسته داروهای غیر هورمونی برای قطع خونریزی قاعدگی قرار می‌گیرد. درواقع قرص آمینوکاپروئیک اسید با کاهش فعالیت مکانیسم اصلی خونریزی (فیبرینولیز) به کم شدن شدت آن کمک می‌کند. معمولا این قرص توسط دکتر زنان برای خانم‌هایی که مدت خونریزی پریود آن‌ها بیش از ۱۰ روز طول کشیده، هر ۶ یا هشت ساعت یک‌ بار در روز تجویز می‌شود.

ترانگزامیک اسید (Tranexamic acid)

دیگر قرص از خانواده آنتی‌فیبرینولیتیک‌ها که مکانیسم مشابهی با آمینوکاپروئیک اسید دارد، قرص ترانگزامیک اسید است. این دارو به صورت قرص‌ ۵۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه وجود دارد و معمولا متخصص زنان آن را بر اساس میزان شدت خونریزی زنان در دوره پریود، هر ۶ یا هشت ساعت یک بار تجویز می‌کند.

دانازول (Danazol)

دانازول یک قرص برای قطع خونریزی قاعدگی است که در دسته داروی لوپرولید قرار می‌گیرد. این قرص ۲۰۰ میلی‌گرمی با سرکوب مسیر هیپوفیز – تخمدان، سطح استروژن و پروژسترون (هورمون‌های جنسی) را در بدن زنان کم می‌کند تا شدت خونریزی پریود کاهش پیدا کند. با این حال یادتان باشد، قرص دانازول عوارض جانبی شدیدی دارد و باید کاملا زیر نظر دکتر متخصص زنان و در شرایط خاص مصرف شود.

بیشتر بخوانید:قرص برای تقویت میل جنسی

نوراتیندرون (Norethindrone)

تصویر بسته‌بندی قرص نوراتیندرون
داروی نوراتیندرون یکی از بهترین قرص‌ها برای قطع خونریزی قاعدگی خانم‌ها محسوب می‌شود.

نوراتیندرون (نورتیسترون) دیگر دارو برای قطع خونریزی قاعدگی از نوع لوپرولیدها به‌شمار می‌آید. این دارو که معمولا در شرایط خونریزی مرتبط با اندومتریوز تجویز می‌شود، اغلب ماهی یک‌ بار به صورت تزریق زیر پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع نوراتیندرون با کاهش سطح هورمون استروژن و پروژسترون در بدن زنان به کاهش خونریزی و قطع آن کمک می‌کند.

ریپاون (Reepaven)

داروی گیاهی ریپاون دیگر قرص با اثربخشی بالا برای قطع خونریزی قاعدگی محسوب می‌شود. این قرص به دلیل داشتن تانن‌های زیاد، خاصیت قابض دارد؛ به این معنی که اثرات اسکولوس هیپوکاستانوم موجود در آن به کاهش خونریزی شدید کمک می‌کند. درواقع ریپاون مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در مواقع درد و خونریزی قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:معرفی قرص برای پریود شدن

مفنامیک اسید (Mefenamic Acid)

احتمالا اسم مفنامیک اسید را به عنوان قرص برای قطع خونریزی قاعدگی شنیده‌اید. این قرص در دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) قرار دارد و به عنوان قرص ضد تب، ضد التهاب و ضد درد شناخته می‌شود. 

اکثر خانم‌ها قرص مفنامیک اسید را برای کاهش دردهای قاعدگی مصرف می‌کنند، با این حال خوب است بدانید مفنامیک اسید اثربخشی بالایی بر کاهش شدت خونریزی متوسط تا سنگین در دوره پریودی دارد. معمولا متخصص زنان برای قطع خونریزی شدید قاعدگی، در دوز اول، قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی مفنامیک اسید را تجویز می‌کند اما در دوزهای بعدی می‌توانید هر هشت ساعت یک‌ بار، فرم ۲۵۰ میلی‌گرمی آن را مصرف کنید.

اینفوگرافیک قرص برای قطع خونریزی قاعدگی
دوز مصرف قرص‌های قطع خونریزی پریود باید حتما زیر نظر پزشک متخصص زنان مشخص شود.

چه افرادی می‌توانند از قرص برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنند؟

قرص‌های پریود اغلب برای قطع خونریزی افراد در شرایط زیر مناسب هستند:

  • زنانی که خونریزی شدید و دوره پریود طولانی‌مدت دارند.
  • زنانی که به دلیل بیماری‌هایی همچون فیبروم، پولیپ، ویروس پاپیلومای انسانی و… خونریزی عادت ماهانه شدیدی را تجربه می‌کنند.

این قرص‌ها در صورتی که توسط پزشک متخصص زنان تجویز شوند و بیمار آن‌ها را به درستی مصرف کند، به بهبود شرایط سیکل عادت ماهانه خانم‌ها همچون کاهش شدت و زمان خونریزی قاعدگی کمک می‌کنند. بنابراین اگر میزان خونریزی شما در طول عادت ماهانه بسیار شدید است، ابتدا با دکتر زنان آنلاین درمانکده مشورت کنید و در صورت نیاز برای معاینه حضوری وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید:معرفی قرص برای ریزش مو

کدام قرص برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی استفاده می‌شود؟

برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی باید نظم هورمونی بدن بهم بخورد. بهترین قر‌ص‌هایی که برای جلوگیری از پریود و به تاخیر انداختن آن استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • قرص مجسترول (Megestrol): اگر به دلیل شرایط خاص مثل مسافرت به دنبال جلوگیری از خونریزی قاعدگی هستید، می‌توانید از مجسترول ۴۰ میلی‌گرم استفاده کنید. این قرص را باید یک هفته قبل از آغاز مسافرت و تا اتمام آن، هر شب یک عدد میل کنید. بیماران مبتلا به نارسایی کبدی، سرطان سینه، بیماری‌های تناسلی و افرادی که به اختلالات انعقاد خون مبتلا هستند باید قرص مجسترول را زیر نظر پزشک مصرف کنند.
  • قرص نورتیسترون (Norethisterone): این دارو بهترین قرص برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی است. نورتیسترون به دلیل داشتن هورمون پروژسترون می‌تواند تا ۱۷ روز پریود را به تاخیر بیاندازد. با این حال، قرص نورتیسترون باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود. در اغلب موارد دکتر نورتیسترون پنج میلی‌گرمی را سه بار در روز و از چهار روز قبل از آغاز دوره پریود تجویز می‌کند. استفاده از نورتیسترون تا ۲۰ روز مجاز است و پس از اتمام این مدت، فرد باید نهایتا در عرض ۲ یا سه روز پریود شود.
  • قرص‌های ضد بارداری: قرص‌های حاوی پروژسترون و استروژن می‌توانند تا هفت روز پریود خانم‌ها را به تاخیر بیاندازند. با این حال نباید بدون مشورت با پزشک، صرفا برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی از این قرص‌ها استفاده کنید؛ زیرا ممکن است با عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا خونریزی غیر طبیعی از واژن مواجه شوید.

بیشتر بخوانید:عوارض جانبی قرص ویتاگنوس

بهترین قرص برای قطع خونریزی قاعدگی سریع کدام است؟

یکی از بهترین قرص‌ها برای قطع فوری خونریزی قاعدگی، قرص LD است. این قرص باید زیر نظر پزشک متخصص زنان و با توجه به اینکه خانم در روزهای ابتدایی یا پایانی پریود است، مصرف شود. گاهی‌اوقات دکتر زنان برای خانم‌هایی که سابقه خونریزی شدید قاعدگی دارند، قرص LD را قبل از شروع سیکل عادت ماهانه تجویز می‌کند. 

همان طور که گفتیم، نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی برای قطع سریع پریود با توجه به قرارگیری فرد در روزهای مختلف دوره قاعدگی متفاوت است. مثلا برخی خانم‌ها باید قرص اورژانسی را هر ۱۲ ساعت به مدت سه روز مصرف کنند اما بعضی دیگر به دوز کمتر یا بیشتر از این قرص نیاز دارند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید با مشاوره آنلاین متخصص زنان درمانکده مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص هیوسین چیست؟

راهنمای مراجعه به پزشک

خونریزی زیاد فرآیند طبیعی چرخه بدن زنان است که اغلب خانم‌ها آن را در روزهای ابتدایی پریود تجربه می‌کنند. با این حال اگر مدت پریود شما بیشتر از هفت روز طول بکشد و کمتر از ۲ ساعت به تعویض پد بهداشتی نیاز پیدا کنید، با مشکل خونریزی شدید مواجه هستید. در این مواقع پزشک زنان برای جلوگیری از مشکلات جدی مانند سرگیجه، کم خونی، افت فشار خون و… قرص برای قطع خونریزی قاعدگی تجویز می‌کند. 

اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید و به دنبال یک پزشک متخصص باتجربه هستید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان، این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای معاینه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید:دیر پریود شدن به چه دلیل است؟

سوالات متداول

آیا قرص برای قطع خونریزی قاعدگی وجود دارد؟

بله. در شرایطی که خونریزی شدید باعث آسیب به خانم‌ها شود، پزشک متخصص زنان قرص‌های هورمونی یا غیر هورمونی را برای قطع پریود تجویز می‌کند.

چه افرادی نباید از قرص برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنند؟

قرص‌هایی که خونریزی پریود را قطع می‌کنند در شرایطی مانند دیابت، بارداری، بیماری کبدی، کلسترول بالا، سرطان سینه، سرطان رحم، وجود سابقه سکته مغزی و استفاده مداوم از دخانیات توصیه نمی‌شوند.

بهترین قرص برای قطع خونریزی قاعدگی سریع کدام است؟

قرص‌های اورژانسی مانند قرص LD اثربخشی بالایی در قطع فوری خونریزی پریود خانم‌ها دارند.

منابع: healthline | thewomens

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 104

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

71 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها