سیاهی زیر چشم در بارداری نشانه چیست؟ درمان سریع و آسان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیاهی زیر چشم در بارداری یک مشکل شایع بین زنان حامله است که معمولا در اوایل بارداری به شکل تیرگی‌هایی دور چشم ظاهر می‌شود. بروز این مشکل در بارداری را می‌توان ناشی از کمبود خواب و تغییرات هورمونی دانست.

بدن یک زن در طول حاملگی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. از نوسانات خلقی، تهوع صبحگاهی، تورم در پاها و میگرن گرفته تا رنگدانه‌ها و سیاهی زیر چشم در بارداری  که باعث می‌شود زیباترین دوران زندگی زنان با نگرانی بابت زیبایی صورتشان سپری شود. 

تیرگی دور چشم در بارداری می‌تواند نگران کننده باشد. زیرا این عارضه اگر به‌دلیل تغییرات هورمونی، خستگی و استرس ایجاد نشود، ممکن است ناشی از کمبود ویتامین یا مشکل جدی‌تر باشد. اگر شما هم در دوران حاملگی با حلقه‌های سیاه یا گودی زیر چشم مواجه شده‌اید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم، علت، علائم و راه‌کارهای درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سیاهی زیر چشم در بارداری نشانه چیست؟

اکثر زنان با تیرگی زیر چشم در بارداری مواجه می‌شوند. این عارضه در دوران حاملگی طبیعی است و بر اثر دلایل مختلفی ایجاد می‌شود.

تصویر سیاهی دور چشم در زن باردار
تیرگی زیر چشم در اوایل بارداری طبیعی است.

علت سیاهی دور چشم در بارداری شامل موارد زیر است:

اینفوگرافیک علت سیاهی زیر چشم در بارداری
مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی و روانی باعث ایجاد تیرگی زیر چشم در دوران بارداری می‌شوند.

1. خواب ناکافی

کمبود خواب یا خواب ناکافی یکی  از رایج‌ترین علت سیاهی زیر چشم در بارداری است. وقتی خواب کافی نداشته باشید، باعث استرس روی چشم‌ها می‌شود و زمان کافی برای بازسازی و بازیابی پوست از بین می‌رود.

2. تغییرات هورمونی و سیاهی زیر چشم در بارداری

سیاهی زیر چشم در اوایل بارداری طبیعی است زیرا بدن زن حامله خصوصا سه ماه اول حاملگی دائما دستخوش تغییرات و نوسانات هورمونی می‌شود. این نوسانات می‌تواند رگ‌های خونی را گشادتر کنند که نتیجه آن تیرگی زیر چشم است. 

3. احتباس مایعات

احتباس مایعات یک مشکل رایج است که در بسیاری از زنان باردار مشاهده می‌شود. اگرچه ممکن است مستقیما منجر به سیاهی دور چشم نشود، اما قطعا پیش‌ساز التهاب است که می‌تواند منجر به تجمع خون در مناطق آسیب دیده شود. اگر ناحیه زیر چشم ملتهب باشد منجر به پیدایش حلقه‌های سیاه خواهد شد.

بیشتر بدانید: مراقبت از پوست دور چشم چگونه است؟

4. اختلالات تیروئیدی و تیرگی زیر چشم در بارداری

این عارضه یکی از عوارض جدی دوران حاملگی است. تغییرات هورمونی باعث می‌شود حدود 70% از زنان باردار دچار اختلالات تیروئیدی شوند. حلقه سیاه دور چشم در بارداری را می‌توان یک عامل هشداردهنده برای بروز تغییراتی در غده تیروئید دانست.

5. خستگی و استرس

اگر سیاهی دور چشم در بارداری نشانه تغییرات هورمونی یا مشکل جدی نباشد، می‌توان آن را ناشی از استرس این دوران و خستگی جسمی بدن مادر دانست. 

6. عدم فعالیت بدنی

اگر پزشک متخصص زنان به شما اجازه انجام ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی را داده حتما آن را جدی بگیرید. زیرا ورزش اکسیژن کافی را به بدن می‌رساند. خون یک فرد سالم معمولا به‌دلیل مقادیر قابل توجهی اکسیژن به رنگ قرمز روشن است. عدم فعالیت بدنی کافی باعث تیرگی خون و بروز سیاهی دور چشم می‌شود.

7. کم خونی و سیاهی زیر چشم در بارداری

کم خونی یکی‌دیگر از عوارضی است که اکثر زنان حامله آن را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند. پزشک متخصص زنان در ماه‌های مختلف بارداری با انجام آزمایش سطح آهن از بروز احتمالی این عارضه  جلوگیری خواهد کرد. بنابراین اگر کم خونی در زنان حامله بروز پیدا کند، می‌توان علت گودی و سیاهی زیر چشم در بارداری را ناشی از آن دانست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا سیاه شدن زیر چشم در بارداری خطرناک نیست. اما به هر حال یکی از عوامل ایجادکننده آن می‌تواند تغییرات هورمونی و اختلالات تیروئید باشد. بنابراین زمانی که سیاهی دور چشم شما در این دوران با قرمزی، تحریک پوست یا خونریزی همراه شد حتما به پزشک متخصص زنان خود اطلاع دهید. در صورت لزوم دکتر زنان شما را به متخصص غدد ارجاع میدهد.

راه‌کارهای پیشگیری از سیاهی دور چشم در بارداری

برخی از روش های ساده و آسان برای جلوگیری از تیرگی زیر چشم در بارداری عبارتند از:

  1. آب کافی بنوشید تا هیدراته بمانید.
  2. به‌طور منظم تمرین ورزشی سبک انجام دهید.
  3. به‌طور مرتب از کرم آبرسان زیر چشم استفاده کنید.
  4. ناحیه زیر چشم را به آرامی ماساژ دهید تا اعصاب آن آرام شود.
  5. غذاهای غنی از ویتامین C بخورید.
  6. خواب کافی داشته باشید.
  7. برای کاهش استرس مدیتیشن کنید.
  8.  از استفاده کرم‌هایی که حاوی مواد شیمیایی و سنگین هستند، خودداری کنید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: چشم درد نشانه چیست؟

اینفوگرافیک راه‌های پیشگیری از سیاهی دور چشم در بارداری
انتخاب سبک زندگی سالم و مدیریت استرس به جلوگیری از ایجاد حلقه سیاه دور چشم در بارداری کمک می‌کند.

درمان سیاهی زیر چشم در بارداری

مهمترین راه‌کار قبل از شروع درمان تیرگی زیر چشم در بارداری، تشخیص علت ایجاد آن است. اگر این عارضه به دلایل هورمونی یا اختلالات تیروئید بروز کرده باشد، نیاز به درمان پزشکی زیر نظر متخصص پوست دارد. 

اما در اغلب موارد سیاهی دور چشم در بارداری ناشی از کمبود خواب، استرس و خستگی بدن مادر حامله است که می‌توان آن را با راه‌کارهای خانگی برطرف کرد. 

در ادامه به نکات مهمی برای بهبودی تیرگی و سیاهی زیر چشم زنان باردار اشاره می‌کنیم:

درمان خانگی سیاهی دور چشم در بارداری

  • روغن بادام (دارای ویتامین E) و روغن نارگیل (دارای خاصیت آبرسانی) را شب‌ها قبل از خواب زیر و دور چشم‌ها بمالید.
  • چای کیسه‌ای سرد یا کمپرس سرد را زیر چشم قرار دهید.
  • مواد غذایی و میوه‌های غنی از ویتامین C برای کلاژن سازی پوست مانند پرتقال، کیوی، توت‌فرنگی، جعفری، کلم بروکلی و لیموترش مصرف کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار را در دوران بارداری به حداقل برسانید.
  • آغشته کردن پنبه به مقداری گلاب و مالیدن آن زیر چشم برای از بین بردن تیرگی دور چشم دوران حاملگی بسیار مفید است.
  • برگ نعنا می‌تواند سیاهی دور چشم در بارداری را برطرف کند. مقداری از آن را بجوشانید و مایع به دست آمده را با پنبه زیر چشم‌ها بمالید.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست چیست؟

  • تکه‌های خیار و سیب‌زمینی با خاصیت مرطوب‌سازی پوست زیر چشم‌ها باعث گردش خون بهتر در این ناحیه می‌شوند.
  • برای کاهش استرس و اضطراب از تکنیک‌های آرامش اعصاب مانند تنفس عمیق و مدیتیشن استفاده کنید.

ماساژ درمانی برای رفع تیرگی زیر چشم در بارداری

سیاهی دور چشم اغلب به‌دلیل انسداد جریان خون در این ناحیه ایجاد می‌شود. ماساژ ساده می‌تواند به شما کمک کند تا مقداری خون غنی از اکسیژن را به ناحیه اطراف چشم برسانید و ظاهر سیاه دور آن را روشن کند. مراحل شامل موارد زیر است:

  1. قبل از شروع ماساژ می‌توانید از کرم دور چشم یا مرطوب کننده استفاده کنید.
  2.  با استفاده از انگشت اشاره و وسط، به آرامی به ناحیه اطراف چشم خود ضربه بزنید.
  3.  از زیر گوشه داخلی چشم شروع کنید. با هر دو دست، در حالی‌که انگشتان خود را به سمت بیرون حرکت می‌دهید، به آرامی ضربه بزنید و در گوشه بیرونی چشم متوقف شوید.
  4. این کار باید 3 تا 5 بار تکرار شود.
  5. حال در بالای ابروهایتان حرکت ضربه ای انجام دهید.
  6.  این مرحله را هم 3 تا 5 بار تکرار کنید.
  7. حالا دوباره از بالای ابرو تا انتهای ابرو شروع به ضربه زدن کنید. ماساژ را تا گوشه داخلی چشم ادامه داده و یک دایره تشکیل دهید.
  8.  این کار را مجددا 3 تا 5 بار تکرار کنید.

لازم به ذکر است ماساژ زیر چشم باید حتما به صورت ضربه‌ای انجام شود. از کشیدن پوست دور چشم خودداری کنید.

آیا سیاهی زیر چشم نشانه بارداری است؟

تیرگی دور چشم به‌دلایل مختلفی در افراد ایجاد می‌شود. بارداری یکی از عواملی است که در سیاه به نظر رسیدن زیر چشم نقش مهمی دارد. این عارضه خصوصا در اوایل بارداری به‌دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر بیش از پیش مشاهده خواهد شد. 

اما نمی‌توان به صرف این‌که در اوایل حاملگی دور چشم تیره‌تر خواهد شد، عارضه سیاهی زیر چشم را نشانه‌ قطعی حاملگی بدانیم. این مشکل می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی همچون خواب ناکافی، استرس شدید، عوامل ژنتیکی، افزایش سن، عوامل محیطی و تغییرات هورمونی باشد. 

خوب است بدانید سیاهی زیر چشم در بارداری تنها یک علامت ظاهری است. در صورت این‌که شما به بارداری خود مشکوک هستید، باید به‌جای توجه به علائم ظاهری، از تست‌های معتبر مانند آزمایش خون استفاده کنید. وب‌سایت درمانکده امکان انجام آزمایش خون در محل را به منظور راحتی بیشتر شما فراهم کرده است.

نگاهی کوتاه به سیاهی زیر چشم در بارداری

درمان تیرگی زیر چشم در بارداری با روش‌های خانگی کمی طول می‌کشد تا بهبودی کامل انجام شود. از همین‌رو بهتر است برای رسیدن به نتیجه مطلوب دلسرد نشوید و راه‌کارهای درمانی را به صورت مداوم انجام دهید. همچنین خرید یک کرم آبرسان و مرطوب کننده مخصوص زیر چشم به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. 

شما در دوران بارداری سیاهی دور چشم را تجربه کرده‌اید؟ راه‌کارتان برای از بین بردن حلقه سیاه دور چشم چه بود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سیاهی زیر چشم در بارداری تا چند ماهگی ادامه دارد؟

تداوم این عارضه به میزان تغییرات هورمونی بدن مادر باردار بستگی دارد. به‌طور کلی تیرگی دور چشم از اوایل بارداری شروع می‌شود و در برخی زنان تا بعد زایمان ادامه خواهد داشت.

آیا می‌توان برای رفع سیاهی دور چشم در حاملگی ژل تزریق کرد؟

تزریق ژل و فیلر زیر چشم در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

آیا تیرگی زیر چشم در بارداری پس از زایمان از بین می‌رود؟

این عارضه معمولا بعد از زایمان و کاهش استرس دوران بارداری از بین می‌رود. در صورت عدم بهبودی با پزشک زنان خود برای انجام آزمایشات هورمونی مشورت کنید.

منبع: babychakra | firstcry

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها