فیشیال پوست چیست؟ فواید و عوارض آن را بشناسید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

فشیال پوست (Facial Skin) مجموعه‌ای از درمان‌های مراقبت از صورت است که متناسب با نوع پوست هر کسی انجام می‌شود. با وجود این‌که انواع مختلفی از پاکسازی پوست در خانه وجود دارد اما فیشیال پوست اغلب در سالن‌های زیبایی و مراکز تخصصی پوست انجام خواهد شد.

افراد زیادی از روش‌های مختلف پاکسازی و جوانسازی پوست در خانه استفاده می‌کنند. اما برخی از آن‌ها به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نخواهند کرد. در این مواقع بهتر است به سراغ روش اساسی درمان مانند فشیال پوست بروید که این روزها بیش از پیش مورد استقبال خانم‌ها قرار گرفته است. درواقع فیشیال پوست روشی عالی برای سلامت، آرامش و درخشندگی صورت شماست. 

اگر می‌خواهید به پوست خود کمک کنید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که فواید، عوارض و انواع درمان فشیال پوست را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بدانید: روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

فشیال پوست چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید فیشیال پوست چیست باید بگوییم این روش یک درمان رایج و پرطرفدار مراقبت از صورت است. یک درمان دستی چند مرحله‌ای شامل پاکسازی، لایه‌برداری و آب‌رسانی عمقی که باعث بسته شدن منافذ باز پوست صورت می‌شود. 

این نوع پاکسازی معمولا یک ساعت طول می‌کشد و در طول آن با بیرون کشیدن سلول‌های مرده به کمک یک ماسک مقوی درمان اصلی برای از بین بردن مشکلات رایج پوست آغاز خواهد شد. مهمترین نکته در فشیال ماساژ حرفه‌ای پوست است که باعث کلاژن‌سازی می‌شود، به تغذیه پوست و جوان‌سازی صورت کمک می‌کند. درواقع فیشال راهی شگفت‌انگیز و آسان برای از بین بردن یک هفته استرس‌زا است که می‌تواند به‌طور جدی روی پوست شما تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

تصویر صورت در حال گرفتن فیشیال
فیشیال پوست به رفع چین و چروک، هیدراته نگه داشتن پوست، از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و سرسفید کمک می‌کند.

خوب است بدانید فشیال پوست می‌تواند شما را از شر آکنه و تیرگی صورت خلاص کند. اما قبل از انجام آن بهتر است با دکتر متخصص پوست درمانکده مشورت کنید و از نتیجه مطلوب این کار مطمئن شوید.

انواع درمان فشیال پوست

فیشیال یک روش درمانی مراقبتی چند مرحله‌ای است. انواع مختلف این روش عبارتند از:

  • مرحله درمانی (پاکسازی حرفه‌ای پوست)
  • های‌فرکوئنسی (تاباندن الکترود شیشه‌ای رو پوست صورت جهت افزایش گردش خون و ضدعفونی)
  • هیدرودرمی (اکسیژن‌رسانی و تقویت سلول‌های پوست با آب‌رسانی عمقی)
  • رولر درما فشیال (روش کم تهاجمی تحریک پوست برای کلاژن‌سازی)

بیشتر بدانید: ژل لب چیست؟

مراحل انجام فیشیال پوست

همان‌طور که پیشتر گفتیم، فشیال پوست توسط دکتر متخصص پوست در مراکز تخصصی انجام می‌شود. برای شروع پاکسازی ابتدا متخصص زیبایی مشاوره لازم در مورد نوع پوست و محصولات مناسب آن را انجام می‌دهد تا نگرانی شما برطرف شود. سپس زمان آغاز درمان فیشیال فرا می‌رسد. 

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

نحوه عملکرد فشیال شامل موارد زیر است:

1. پاکسازی

دکتر متخصص پوست یک پاک‌کننده را روی صورت و گردن ماساژ می‌دهد تا هر گونه اثری از آرایش و آلودگی پاک شود. سپس با استفاده از آب گرم همراه با اسفنج صورت، پارچه یا پد پنبه‌ای پاک‌کننده را پاک می‌کند. 

بعد از آن صورت را خشک خواهد کرد و حال زمان ارزیابی پوست می‌رسد. این مرحله به آن‌ها کمک می‌کند تا مشخص کنند بعدا قرار است چه نوع ماسک سفارشی را استفاده کنند.

بیشتر بدانید: راز پوست کره‌ای‌‌ها چیست؟

2. لایه‌برداری

بسته به مرکز زیبایی که به آن مراجعه کرده‌اید، متخصص زیبایی ممکن است سلول‌های مرده پوست را با یک کرم لایه‌بردار یا اسکراب پاک کند، همچنین می‌تواند درمان منافذ باز را با بخار انجام دهد.

3. استخراج

این فرآیند برای پاک کردن منافذ صورتی که با چربی اضافی یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده‌اند، انجام می‌شود. زیرا این شرایط می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه شود. دکتر پوست استخراج را با دست یا با ابزار فلزی مخصوص انجام می‌دهد.

4. ماساژ

فشیال معمولا شامل ماساژ صورت (اغلب قسمت بالای بدن)  است که می‌تواند برای بهبود تخلیه غدد لنفاوی استفاده شود.

5. ماسک و موارد دیگر

در این مرحله متخصص زیبایی از یک ماسک سفارشی استفاده می‌کند. ماسک معمولا بر پایه خاک رس برای درمان چربی یا آبرسان برای مبارزه با خشکی خواهد بود. اگر در روز باشد، فیشیال پوست با یک سرم، مرطوب کننده و ضد آفتاب به پایان می‌رسد.

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

چه کسانی می‌توانند فشیال پوست انجام دهند؟

اغلب افراد مشکلات پوستی را از سن نوجوانی تجربه می‌کنند اما متخصصان مراقبت از پوست توصیه کرده‌اند بهتر است برای انجام فیشیال پوست تا سن حداقل 20 سالگی صبور باشید. تا قبل از این سن می‌توانید خودتان از روش‌های پاکسازی و فشیال پوست در خانه استفاده کنید. پس از سن بیست سالگی انجام این نوع پاکسازی درمانی از پیری زودرس، آکنه هورمونی، پوست کدر و لکه‌ها جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان برای فیشیال پوست

این روش درمانی پاکسازی با لایه‌برداری عمیق و ماساژ صورت همراه است. بنابراین افراط در انجام آن می‌تواند باعث ایجاد اثرات سوء شود. بهتر است شما هر 2 ماه فشیال انجام دهید تا شاهد درخشندگی و تغییرات چشمگیری در پوست صورتتان باشید. بدین ترتیب می‌توانید مشکلات پوستی را از بین ببرید و به جوانسازی صورت خود کمک کنید.

بیشتر بخوانید:انواع روش لیزر موهای زائد

فواید فشیال پوست را بشناسید!

آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درخشندگی پوست
  • پاکسازی عمقی پوست
  • لیفت و سفتی پوست صورت
  • درمان گودی و سیاهی زیر چشم
  • صافی و یکدست به نظر رسیدن پوست
  • کاهش چین‌وچروک و شادابی بیشتر صورت
  • درمان مشکلات پوستی مثل آکنه خفیف و خشکی
  • بهبود گردش خون و رفع جوش‌های سرسیاه یا سرسفید

بیشتر بدانید: پاکسازی پوست چه فوایدی دارد؟

اینفوگرافیک فواید فشیال پوست
معمولا نتایج حاصل از فیشیال صورت برای اکثر انواع پوست‌ها حدود 4 تا 6 هفته باقی می‌ماند.

بیشتر بدانید: راهکارهای چاقی صورت چیست؟

فیشیال پوست آقایان

وقتی صحبت از پاکسازی و جوانسازی پوست می‌شود اکثر افراد به یاد زنان می‌افتند. این در حالی است که در اکثر مواقع مردان به‌دلیل شرایط کاری سخت‌تر به مراقبت‌های درمانی صورت بیش از از خانم‌ها نیاز دارند. پوست زیبا باعث جذابیت صورت می‌شود و جنسیت یا سن خاصی را در برنمی‌گیرد. 

مراحل انجام فشیال صورت مردان با زنان تفاوت چندانی ندارد. فقط به‌دلیل ضخیم‌تر بودن پوست صورت آقایان معمولا مرحله لایه‌برداری تخصصی‌تر انجام خواهد شد. 

مراحل فیشیال پوست آقایان عبارتند از:

  1. لایه‌برداری سطحی با گوماژ، اسکراب یا بخور سرد و گرم
  2. لایه‌برداری عمقی به وسیله جریان الکتریکی و توسط دزن
  3. آب‌رسانی و تغذیه پوست
  4. ضدعفونی پوست با جریان الکتریکی بالا و بسته شدن منافذ باز صورت
  5. استفاده از ماسک برای کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست
  6. اتمام فیشیال پوست آقایان با 20 دقیقه ماساژ صورت

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟

آیا ممکن است فیشیال صورت عوارض داشته باشد؟

در صورتی امکان بروز عوارض در این نوع پاکسازی پوست وجود دارد که شما مرکز نامعتبری را برای انجام آن انتخاب کنید. استفاده از وسایل و محصولات بهداشتی نامرغوب یا انجام مراحل فشیال زیر نظر یک فرد غیر متخصص می‌تواند باعث بروز عوارض شود. 

از همین‌رو توصیه می‌کنند بهتر است فیشیال صورت را به‌جای سالن‌های زیبایی حتما در مراکز تخصصی زیر نظر دکتر متخصص پوست انجام دهید. 

اما برخی افراد با انتخاب یک مرکز تخصصی معتبر همچنان دچار بعضی عوارض فیشیال می‌شوند. این مورد به دلیل نوع خدمات پاکسازی بوده که احتمالا متناسب با نوع پوست شما انتخاب نشده است. 

شایع‌ترین عوارض فشیال صورت عبارتند از:

  • بروز جوش و آکنه
  • خشکی و خارش صورت
  • قرمزی و تحریک پوست
  • ایجاد اسکار روی پوست

بیشتر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست چیست؟

اینفوگرافیک شایع‌ترین عوارض فیشیال پوست
بروز عوارض پس از فیشیال به ندرت رخ می‌دهد، مگر این‌که شما مرکز معتبری را برای انجام پاکسازی عمقی انتخاب نکرده باشید.

بیشتر بدانید: سیاهی زیر چشم در بارداری چگونه درمان میشود؟

مراقبت‌های بعد از انجام فشیال صورت

برای کاهش عوارض این نوع پاکسازی عمیق بهتر است از دست‌کاری مداوم پوست صورت خود بعد از فیشیال خودداری کنید. همچنین تا 24 ساعت بعد از انجام آن فعالیت بدنی سنگین که باعث تعریق صورت می‌شود (مانند دویدن)، نداشته باشید. 

سعی کنید بعد از انجام فیشال تا 48 ساعت به‌طور مستقیم زیر نور خورشید نمانید. همچنین استفاده از اسکراب و لایه‌بردارهای قوی تا سه روز بعد از پاکسازی تخصصی توصیه نخواهد شد. بهتر است تا 72 ساعت بعد از فیشیال صورت از ماساژ، استفاده تونر، لیزر صورت، وکس، آرایش سنگین و ماندن در محیط بسیار گرم بپرهیزید.

فشیال پوست در یک نگاه

در خانه می‌توان پوست را پاکسازی کرد اما یک مرکز تخصصی فشیال با انواع روش درمانی فیشیال پوست به شما در داشتن پوستی سالم، جوان و به دور از هرگونه آلودگی عمقی کمک می‌کند. 

بیشتر بدانید:روش های از بین بردن جای جوش

اگر هنوز برای انجام این نوع پاکسازی تخصصی مردد هستید، ما در این مقاله از درمانکده فواید، عوارض، انواع و نحوه عملکرد فیشیال را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید. شما تاکنون فشیال صورت انجام داده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

فشیال پوست چه مدت طول می‌کشد؟

روش درمانی فیشیال پوست در طول 40 تا 60 دقیقه انجام می‌شود.

مراحل انجام فیشیال پوست چیست؟

مراحل شامل پاکسازی، لایه برداری، استخراج، ماساژ و ماسک است.

آیا انجام مکرر فیشیال پوست اشکالی دارد؟

متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند این نوع پاکسازی باید ماهی یک‌بار یا هر 2 ماه یک‌بار انجام شود. زیرا چرخه گردش سلولی پوست 28 روز طول می‌کشد و انجام بیشتر فشیال صورت بیش از یک‌بار در ماه باعث تحریک پوست خواهد شد.

مهمترین قسمت فیشیال کدام است؟

لایه‌برداری صورت بسیار مهم است. زیرا تمامی آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی صورت برای بسته شدن منافذ باز پوست از بین می‌روند. انجام درست این مرحله کمک می‌کند تا باقی مراحل نتیجه بهتری داشته باشند.

منبع: groupon | bebeautiful

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 89

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

15 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها