عوارض انواع واکسن کرونا + مراقبت های قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


در این مقاله در بخش‌های مختلف و اختصاصی تصمیم داریم که به مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالاتی که در زمینه واکسن کرونا و نیز عارضه‌های ناشی از آن‌ها مطرح می‌شود بپردازیم.

با ما همراه باشید.

واکسن کرونا چگونه تهیه می شود؟

در این بخش می‌خواهیم که در خصوص نحوه ساخت واکسن کرونا که به نوعی سازه‌ای بیولوژیکی محسوب می‌شود اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

به طور کلی چهار نوع تکنیک یا روش برای ساخت واکسن‌ها وجود دارد که بر حسب ماهیت بیماری و ویروس‌ها یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود. از آنجایی که واکسن‌های کرونا متعدد و مختلف هستند هر کدام از آن‌ها با تکنیکی مخصوص به خود ساخته شده است.

واکسن RNA ویروس کرونا

4 روش ساخت واکسن کرونا به شرح زیر است:

تکنیک ضعیف‌سازی ویروس

متخصصین و پژوهشگران تلاش می‌کنند که ویروس را تا حدودی ضعیف کنند و در قالب واکسن به بدن افراد تزریق شود. با این تکنیک ویروس نمی‌تواند که در بدن به صورت گسترده و خطرناک تکثیر شود. زمانی که ویروس ضعیف شده در بدن تزریق می‌شود، در سطح بسیار محدودی منجر به بروز علائم و نشانه‌های بیماری خواهد شد. فرق بیماری ناشی از واکسن با ویروس طبیعی این است که ویروس طبیعی از دست متخصصین خارج است و نمی‌توانند جلوی تکثیر آن را بگیرند. در نتیجه منجر به بروز شرایط خطرناکی برای بیماران خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم کرونا چیست؟

غیر فعال کردن ویروس

برای این که ویروس کشته شود یا این که غیر فعال گردد نیاز است که از داروهایی خاصی کمک بگیرند. به همین دلیل بعد از این که ویروس از بین رفت شاهد این هستیم که مجالی برای تکثیر و گسترش نخواهد داشت. از مزایای ساخت واکسن به این شکل این است که احتمال بروز بیماری در افراد حتی در سطح خفیف هم از بین خواهد رفت. از سوی دیگر بهترین گزینه برای کسانی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌باشد. اما باید توجه داشت که دریافت دوزهای متعدد واکسن‌هایی که این به این شکل ساخته شده‌اند ضرورت دارد. زیرا که این وضعیت می‌تواند باعث ایمنی بدن شود.

برداشت قسمتی از ویروس و استفاده از آن در ترکیب واکسن

با برداشت بخش پروتئینی ویروس می‌توانند واکسنی تهیه کنند که بتواند ضامن ایمنی بدن انسان در برابر تمامی بخش‌های آن ویروس باشد. این واکسن‌ها که با کمک بخشی از ویروس ساخته می‌شوند نیاز است که دو دوز برای بیماران تجویز شود تا میزان امنیت سیستم بدنی‌شان تامین گردد.

برداشت قسمتی از باکتری و استفاده از آن در ترکیب واکسن

به طور کلی در یکسری بیماری‌ها باکتری‌هایی وجود دارند که در صورت فعالیت در بدن می‌توانند عامل به وجود آمدن سم شوند. در نهایت این سم بیماری را در افراد پدید می‌آورد. در این شرایط نیاز است که متخصصین بخشی از سم را برداشت کنند و سپس آن را با یکسری مواد دارویی غیر فعال سازند. در نتیجه واکسن ساخته خواهد شد. سمی که تاثیر آن خنثی شده است یا غیر فعال گردیده نمی‌تواند منشا بروز بیماری برای افرادی باشد که واکسن را دریافت کرده‌اند.

انواع واکسن کرونا

از مهم‌ترین انواع واکسن‌های تولید شده در ایران و جهان می‌توان موارد زیر را نام برد که شرحی اجمالی در خصوص هر کدام به شما خواهیم داد.

واکسن سینوفارم

یکی از واکسن‌هایی که از سوی شرکت‌های چینی تولید و روانه بازار شده، سینوفارم است. این واکسن در کشورمان در سطح وسیعی به کار گرفته می‌شود. در این واکسن از ویروس ضعیف شده استفاده شده است. بنابراین ویروس غیر فعال است و کسانی که این واکسن را می‌زنند ناقل این ویروس نخواهند بود. بعد از دریافت این واکسن به راحتی شاهد افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهید بود و تولید آنتی بادی ناشی از این واکسن باعث می‌شودکه در برابر ویروس کرونا مقاوم شوید.

واکسن سینوفارم به شکل عضلانی تزریق خواهد شد و بعد از گذشت مدت زمان دو هفته‌ای تا حدود 79 درصد کارایی خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر باید فواصل زمانی مابین تزریق سینوفارم 4 هفته یا یک ماه باشد.

عوارض واکسن سینوفارم

براساس تمامی پژوهش‌هایی که در این مدت زمان روی واکسن سینوفارم صورت گرفته است می‌توانیم موارد زیر را از عوارض واکسن کرونا برایتان برشمریم:

  • بروز سردرد‌های خفیف
  • اسهال
  • بروز دردهای عضلانی
  • بروز بی‌حالی و خستگی
  • تب خفیف
  • لرزش بدن
  • تورم و التهاب در ناحیه غدد لنفاوی بدن
  • احساس دردی خفیف در ناحیه‌ای که واکسن زده شده است
واکسن سینوفارم
عوارض احتمالی بعد از تزریق واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم در بدن به چه شکلی عمل می‌کند؟

واکسن سینوفارم زمانی که تزریق می‌گردد ویروس‌هایی که در آن به شکل غیرفعال مورد استفاده قرار گرفته است از سوی آنتی ژن‌های بدن جذب می‌گردد. ( جذب شدن یا بلعیده شدن ویروس غیر فعال از سوی سیستم ایمنی بدن ) در ادامه سلول‌هایی وجود دارند که (سلول‌های T کمکی )  این دسته از ویروس‌ها را شناسایی کرده و در نهایت به از بین بردن آن ویروس‌ها مشغول می‌شوند. سلول‌های بی ( B) مرحله بعدی مواجهه سیستم ایمنی بدنی با ویروس غیر فعال شده در واکسن سینوفارم است. در این مرحله به پروتئین‌های سطحی موجود در ویروس متصل خواهند شد. در نهایت این روند شاهد خواهیم بود که آنتی بادی‌های مورد نیاز بدن برای از بین بردن ویروس کرونا در بدن فعالیت خودشان را آغاز کرده و در برابر ویروس‌های بیماری زا مقاوم می شوند.

 چه افرادی نباید سینوفارم تزریق کنند؟

افراد زیر نباید واکسن سینوفارم دریافت کنند:

  • زنان باردار و شیرده
  • افرادی که به بیماری‌های آلرژیک دچار هستند و احتمال دارد به تمامی موادی که در این واکسن وجود دارد واکنش‌هایی نشان دهند.
  • افرادی که دچار بیماری هایی خاصی هستند و شرایط بسیار ویژه ای از لحاظ جسمی دارند
  • افرادی که دچار بیماری‌های منشا بروز ضعف سیستم ایمنی بدنی هستند
  • افرادی که دچار بیماری‌هایی هستند که باعث شده است درجه تب بالایی را تجربه کنند.
  • افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند و هنوز یک ماه از ابتلای آنها به این بیماری نگذشته است.
تزریق واکسن سینوفارم

در صورت بروز عوارض پس از تزریق واکسن سینوفارم چه باید کرد؟

طبیعی است که در این شرایط باید متخصصین مربوطه در این زمینه شما را به درستی معاینه کنند و تجویز‌های لازم را به شما داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود که نسبت به وضعیت خودتان اهمال‌کاری نداشته باشید و در کوتاه‌ترین زمان متخصصین را در جریان تمامی عارضه‌هایی که تجربه می‌کنید قرار دهید.

واکسن سینوفارم تا چه حد در بدن ایجاد ایمنی می‌کند؟

براساس آنچه که تا کنون در پژوهش‌های به ثبت رسیده است می‌توانیم شاهد باشیم که 79 درصد میزان ایمنی بدن کسانی که دریافت کننده واکسن سینوفارم بوده‌اند. بنابراین می‌توانید امیدوار باشید که با واکسن سینوفارم احتمال ابتلا به این بیماری تا حد زیادی کاهش خواهد داشت.

براساس اظهارات متخصصین و کارشناسان حرفه‌ای در این حوزه افرادی که دوز دوم این واکسن را دریافت کرده‌اند تا 94 درصد احتمال مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کرونا در آن‌ها کاهش داشته است.

واکسن آسترازنکا

این واکسن دارای ویروس فعال است. برای تولید این واکسن فرمول ژنتیکی ویروس کرونا با ویروس سرماخوردگی شامپانزه‌ها که خطرناک نیست ترکیب شده است. بنابراین زمانی که این واکسن به فردی تزریق می‌شود سلول‌های بدنی انسان‌ها پروتئین‌هایی را خواهد ساخت که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدنی را تحریک کنند و پادتن‌های مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا تولید خواهد شد.

عوارض واکسن آسترازنکا

عارضه‌های ناشی از دریافت واکسن آسترازنکا به شرح زیر است:

  • کاهش اشتها
  • سرگیجه و سردرد
  • دردهای مفصلی و عضلانی
  • احساس خستگی
  • تب خفیف
  • اسهال
  • عرق کردن بدن
واکسن آسترازنکا
واکسن آسترازنکا

آیا تزریق واکسن آسترازنکا سبب لخته‌شدن خون می‌شود؟

بر طبق گزارش‌هایی که در خصوص دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا اعلام شده است درصد بسیاری کمی از آنها دچار عارضه لخته‌شدن خون شده‌اند. بنابراین نمی‌توان این عارضه را به تمامی افراد تعمیم داد. اما به هر حال می‌توان گفت که این واکسن یعنی آسترازنکا می‌تواند و احتمال بروز لخته‌شدن خون را در پی خواهد داشت.

تزریق واکسن آسترازنکا برای چه رده سنی مناسب است؟

به دلیل این که نتایج پژوهش‌ها حاکی از اثربخشی بالای آسترازنکا روی افراد مسن است متخصصین تصمیم بر این گرفتند که این واکسن را به افراد بالای 60 سال تزریق کنند.

از سوی دیگر نیز تزریق آسترازنکا برای زنانی که زیر 50 سال دارند ممنوع اعلام شده است. زیرا که عارضه لختگی خون در آن‌ها بیشتر از سایر افراد است.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین متخصص داخلی

واکسن آسترازنکا
در ساخت واکسن آسترازنکا، بخشی از پروتئین ویروس استفاده شده است.

چرا واکسن آسترازنکا به یکی از واکسن‌های محبوب جهان تبدیل شده است؟

دو دلیل عمده باعث شده است که این واکسن محبوب شود.

  1. اولین دلیل تکنولوژی ساخت آن است. زیرا که از روش سنتی برای ساخت آن کمک گرفته شده است.
  2. دومین دلیل نیز  هزینه مناسب آن برای دریافت واکسن است.

بنابراین افراد در سراسر جهان ترجیح می‌دهند که این واکسن با هزینه پایین اما اثر بخش را استفاده کنند.

چه کسانی نباید واکسن آسترازنکا بزنند؟

دریافت واکسن آسترازنکا برای افراد زیر ممنوع است:

  • کسانی که دچار حساسیت‌های خاصی هستند
  • افرادی که سابقه آنافیلاکسی دارند
  • افرادی که دچار تب بالاتر از درجه 38 هستند
  • افرادی که یک دوز از این واکسن دریافت کرده‌اند و واکنش‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند. در این موارد توصیه می‌شود که از سایر انواع واکسن‌های کرونا دریافت کنند.

واکسن برکت

واکسن برکت که در کشورمان تولید شده است از ویروس غیر فعال در آن استفاده شده است. به همین دلیل قابلیت انتشار یا انتقال ندارد. از سوی دیگر پروتئینی که در آن لحاظ شده است تا حد زیادی باعث می‌شود که بدن با تولید آنتی بادی‌های لازم به مقاومت در برابر ویروس کرونا بپردازد.

براساس پژوهش‌های صورت گرفته روی واکسن کوو ایران برکت شاهد هستیم که این واکسن می‌تواند در برابر هر سه واریانت انگلیسی، آفریقایی و چینی مقاومت‌های چشمگیری را از خود نشان دهند. بنابراین افراد تا حد زیادی سیستم ایمنی بدنی شان تقویت خواهد شد.

زمانی که سویه دلتا فراگیر شد متخصصین نمی‌توانستند در خصوص اثربخشی این واکسن اظهاراتی داشته باشند. اما این مساله در خصوص تمامی واکسن‌ها مطرح گردید و منحصر در واکسن برکت نبود.

 عوارض واکسن برکت

این واکسن نیز همچون تمامی واکسن‌هایی که برای کرونا در دنیا تولید شده است با عارضه‌هایی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم.

مثل:

  • دردی که در ناحیه واکسن زده شده ایجاد خواهد شد.
  • سردرد
  • بروز تب خفیف
  • احساس بی‌حالی یا خستگی
  • بروز دردهای عضلانی
  • بروز دردهای مفصلی
  • تجربه اسهال یا بیرون روی
  • احساس لرزش‌های بدنی
  • ایجاد تورم در ناحیه غدد لنفاوی
انواع واکسن کرونا

در چه صورتی بعد از تزریق واکسن برکت، به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم ذکر شده در بخش قبلی مدت زمانی طولانی‌تری در شما تداوم داشت نیاز است که متخصصین در جریان شرایط جسمانی شما قرار گیرند تا روند تشخیص و درمان به هنگام انجام شود.

اثر بخشی واکسن کوو ایران برکت تا چه حدی است؟

بر طبق پژوهش‌ها و اظهارات متخصصین و پژوهشگران مختلف اثربخشی این واکسن یعنی برکت همچون نمونه‌های دیگر واکسن کرونا است که می‌تواند تا حد زیادی بدن افراد را در برابر این ویروس مقاوم کند.

آیا میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن با تزریق واکسن کو برکت متفاوت از نمونه‌های خارجی است؟

باید توجه داشته باشید واکسن‌هایی که دریافت می‌کنید چه از نوع ایرانی باشد چه از نوع خارجی آن صرفاً تا حدودی می‌تواند بدن شما را در برابر ویروس‌ها ایمن کند. در نتیجه این نکته را باید در خاطر داشته باشید که شما همچنان باید نسبت به رعایت پروتکل بهداشتی نهایت دقت را داشته باشید. در غیر این صورت احتمال ابتلا به این ویروس همچنان وجود خواهد داشت. بنابراین چندان نمی‌توان تفاوتی بین تزریق واکسن کو برکت متفاوت از نمونه‌های خارجی مشاهده کرد.

واکسن کوو ایران برکت

واکسن اسپایکوژن

یکی از انواع واکسن‌های کرونا که این روز‌ها محصول مشترک بین ایران و استرالیاست اسپایکوژن است. واکسن اسپایکوژن را شرکت‌های داروسازی سیناژن و وکسین به صورت مشترک تولید کرده‌اند. شرکت سیناژن از جمله شرکت‌های ایرانی موفق در زمینه تولید انواع پروتئین‌های نوترکیب است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارند. مثل دیابت و سرطان و ….

شرکت وکسین استرالیایی نیز دارای تجربه و تخصص زیادی در زمینه تولید انواع واکسن‌ها است. بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که خروجی کار این دو شرکت می‌تواند تا حد زیادی اثربخش باشد.

عوارض واکسن اسپایکوژن
مهمترین عوارض واکسن اسپایکوژن

مزایای واکسن اسپایکوژن

از مهم‌ترین مزایای واکسن اسپایکوژن:

  • به دلیل این که در ساخت این واکسن از ماده‌ای به نام ادجوانت استفاده شده است و نوع آن غیر آلومینیومی است می‌توان امیدوار بود که عارضه‌های ناشی از دریافت آن کمتر از سایر انواع واکسن‌های کرونا باشد.
  • ادجوانت باعث می‌شود که میزان تولید آنتی‌بادی افزایش پیدا کند و نیز ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بیشتر شود.
  • این واکسن با کمترین عارضه اما از قدرتمند‌ترین واکسن‌ها برای کاهش احتمال بروز بیماری کرونا در افراد است.
  • به دلیل این که در ساخت این واکسن از بخشی از ساختار ویروس به کار گرفته می‌شود، شاهد هستیم که عارضه جانبی ناشی از آن بعد از واکسن زدن در افراد بسیار کمتر از سایر واکسن‌ها است.
واکسن اسپایکوژن
در ساخت واکسن اسپایکوژن، نوعی پروتئین نوترکیب، به نام اسپایک به کار می‌رود.

 واکسن مدرنا یا MRNA

واکسن مدرنا از جمله منحصر به فرد ترین واکسن هایی است که برای ایجاد ایمنی در بدن در برابر ویروس کرونا تولید شده است. در این واکسن از موادی کمک گرفته شده است که بعد از تزریق در بدن منجر به فعال شدن بخش‌هایی می‌شود که پروتئین مورد نیاز مقاوم در برابر ویروس کرونا به طور طبیعی در بدن تولید خواهد شد.

این مساله باعث می‌شود که نیاز نباشد شرکت‌های بزرگ روندی را برای تولید پروتئین و کشت آن صرف کنند. در نتیجه سرعت در تولید این واکسن از مهم‌ترین نکات مربوط به این واکسن یعنی مدرنا است.

شرکت سازنده واکسن کروناواکسن کرونا فایزرواکسن کرونا مدرناواکسن کرونا آسترازنکا
نحوه عملکردRNA پیامبرRNA پیامبرویروس سرماخوردگی غیرفعال شده
زمان تأیید/ زمان احتمالی تأییدمجوز استفاده اورژانسی در ۱۱ دسامبر داده شده است.جلسه کمیته مشورتی در ۱۷ دسامبر برقرار خواهد شد؛ انتظار می‌رود ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد مورد تأیید قرار گیرد.درخواست کسب مجوز مصرف اورژانسی در ایالات متحده مطرح نشده است.
چند درصد افراد را در مطالعات بالینی از ابتلا مصون می‌سازد؟۹۵%۹۴.۱%۷۰%
چند تزریق لازم است؟دو دوز، با فاصله زمانی سه هفتهدو دوز، با فاصله زمانی چهار هفتهدو دوز، با فاصله زمانی چهار هفته
عوارض جانبی احتمالی چیست؟خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی، به ویژه پس از دوز دومتب، درد عضلانی، سردردهایی که چند روز ادامه دارند. این اثرات بعد از دوز دوم بدتر می‌شوند.هنوز مشخص نیست
چند دوز و چه زمانی در دسترس خواهد بود؟۵۰ میلیون دوز۲۰ میلیون دوز، که از ۲۱ دسامبر آغاز می‌شود؛ ۸۰ میلیون دوز برای ایالات متحده در سال ۲۰۲۱.برنامه ریزی ۳ میلیارد دوز برای سال

عوارض واکسن مدرنا

از عارضه‌های احتمالی ناشی از دریافت واکسن مدرنا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تب
  • درد عضلانی
  • سردرد

مشاهده شده است که شدت این عارضه‌ها بعد از دریافت دز دوم شدیدتر است.

واکسن مدرنا برای ویروس کرونا

مزایای واکسن MRNA

از مهم‌ترین مزایایی که واکسن مدرنا دارد موارد زیر هستند:

تولید آن در کوتاه ترین زمان به مرحله انبوه خواهد رسید. بنابراین نیاز نیست که مدت زمان طولانی برای روند تولید آن منتظر باشیم.

بعد از این که این واکسن به بدن تزریق شود بدن و سیستم ایمنی بدن به راحتی می‌تواند پروتئین‌های مورد نیاز برای مقاومت در برابر ویروس کرونا را تولید کند. بنابراین این واکسن بدن انسان را به نوعی تبدیل به کارخانه‌ای خواهد کرد که روند تولید پروتئین و کشت در آن انجام خواهد شد.

واکسن مدرنا برای چه سنینی مناسب است؟

یکی از نکاتی که در خصوص این واکسن وجود دارد این است که بهترین گزینه برای دریافت کنندگان در بازه زمانی 6 الی 11 است. بنابراین می توانیم توصیه کنیم که از این واکسن برای کودکان خودتان بهره مند شوید.

اما از سوی دیگر نیز نوجوانان در لیست بهترین گزینه‌ها برای دریافت واکسن مدرنا هستند. زیرا که دارای عارضه‌های خفیفی بوده و بالاترین ایمنی در بدن آن‌ها ایجاد شده است.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر عفونی

واکسن RNA ویروس کرونا

عوارض واکسن کرونا

میزان اثر بخشیفاصله دوز دوم تا ایمنیعوارضفاصله ۲ تزریقتعداد دوزنوع واکسنتاییدیه سازمان بهداشت جهانینام واکسن
۷۹ درصد۲ تا ۳ هفتهتب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم، خارش و درد محل تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب‌آلودگی و گیجی۴ هفته۲ بارویروس غیرفعالداردسینوفارم
۷۶ درصد۲ تا ۳ هفتهخارش محل تزریق، خستگی، سرگیجه، تب و لرز، سردرد، تهوع، درد مفاصل و عضلات و لخته خون۳ ماه۲ بارآدنوویروسداردآسترازنکا
مشخص نیست۲ تا ۳ هفتهمشخص نیست۴ هفته۲ بارویروس غیرفعالنداردکووبرکت

مراقبت‌های قبل از تزریق واکسن کرونا

از مهم‌ترین اقداماتی که باید پیش از انجام واکسینه شدن انجام دهید موارد زیر هستند:

  • حتما در ابتدا به متخصصین مراجعه کنید و در زمینه دریافت واکسن مشاوره‌هایی دریافت کنید. در این روند می‌توانید به راحتی از شرایط خودتان صحبت کنید و از آلرژی‌هایی که دارید اطلاعاتی در اختیار متخصصین قرار دهید. در این موارد می‌توان امیدوار بود که متخصصین بتوانند بهترین اطلاعات را به شما بدهند و در خصوص صلاحیت دریافت واکسن یا عدم صلاحیت تان ارزیابی‌های دقیق را داشته باشند.
  • متخصصین باید شرایط شما را بررسی کنند و در صورتی که با علائم مشکوک به ویروس کرونا مواجه بودید نباید واکسن‌های مختلف را دریافت کنید. زیرا که می‌تواند نتایج معکوس در پی داشته باشد و باعث بروز شرایط سخت شود.
  • باید مدت زمانی بعد از ابتلا به کرونا طی شود تا بتوانید واکسن دریافت کنید. بهتر است که از متخصصین در خصوص فاصله زمانی بین ابتلا به کرونا و دریافت واکسن توصیه‌هایی دریافت کنید.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید که مجبور به استفاده یکسری دارو‌ها هستید حتما باید متخصصین از روند بیماری‌تان آگاه باشند و مجوز دریافت واکسن را برای شما صادر کنند.
  • کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای خاصی دارند باید در خصوص دریافت واکسن کرونا نهایت احتیاط را داشته باشند و متخصصین شرایط آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. در این موارد در صورتی که مانعی در مسیر دریافت واکسن نبود می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کنند.
  • 24 ساعت قبل از این که برای واکسن کرونا اقدام کنید باید استراحت کنید و از فعالیت‌های پرفشار پرهیز کنید.
  • تغذیه قبل از دریافت واکسن کرونا باید شامل انواع مایعات باشد.
  • سعی کنید از تجمع در مراکز دریافت واکسن کرونا اجتناب کنید. بنابراین اگر مرکز شلوغ است بهتر است که به سایر مراکز مراجعه کنید.
  • در هنگام مراجعه به یکی از مراکز دریافت واکسن کرونا نیاز است که کارت ملی شما همراه‌تان باشد.
  • کسانی که دوز دوم واکسن را دریافت می کنند ضرورتاٌ باید کارت واکسن همراه‌شان باشد تا دوز دوم در آن ثبت شود.
  • استفاده از ماسک، استفاده از دستکش و نیز رعایت فاصله اجتماعی از نفر جلویی از اهمیت بالایی برخوردار است
  • پش از این که به مرکز دریافت واکسن کرونا مراجعه کنید نیاز است که به طور کامل غذایی را میل کرده باشید. بنابراین با معده پر به مرکز واکسینه شدن مراجعه کنید. کسانی که ناشتا برای دریافت واکسن اقدام می‌کنند احتمالا با سرگیجه و افت فشار خون مواجه خواهند شد.
  • زنانی که باردار هستند ضرورتاً باید با متخصصین مشورت کنند و در هنگام واکسینه شدن نیز به مسئولین اطلاع دهند.
  • حتما کارت واکسن مربوط به خودتان که در آن اطلاعات شخصی‌تان در آن درج شده است را از مسئولین مرکز واکسینه دریافت کنید.
  • از مسئولین بپرسید که دوز بعدی شما دقیقا در چه تاریخی باید انجام شود.

مراقبت بعد از واکسن کرونا

اگر می خواهید که واکسن کرونا دریافت کنید توجه داشته باشید که بعد از انجام واکسن زدن باید به نکات زیر توجه کنید.

• ترک مراکز دریافت واکسن بلافاصله بعد از واکسن زدن بسیار خطرناک است. بنابراین توصیه می‌شود که 5 الی 20 دقیقه در مرکز حضور داشته باشید و در یک صندلی بنشینید.

• باید توجه داشته باشید که ظهور یکسری عوارض بعد از واکسینه شدن کاملاً طبیعی است. بنابراین بهتر است که مواجهه عاقلانه‌ای داشته باشید و از استراحت کردن کمک بگیرید تا عارضه‌ها کم‌کم از بین بروند.

از مهم ترین نکاتی که باید در این زمینه در خاطر داشته باشید این است که نوع علائم و شدت آن‌ها و حتی نوع آنها در همه افراد یکسان نمی‌باشد. در نتیجه باید توجه داشته باشید که نباید شرایط خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

• شما بعد از دریافت دوز دوم واکسن به عنوان فرد واکسینه محسوب می شوید. بنابراین بعد از دریافت دوز اول تصور نکنید که می‌توانید تمامی نکاتی که قبلا رعایت می‌کردید را کنار بگذارید.

• باید آگاه باشید که علائمی مثل گلودرد، آبریزش بینی و نیز سرفه از علائم و عوارض هیچ کدام از انواع واکسن هایی  که این روز‌ها در مراکز واکسینه به افراد زده می‌شود نیست. بنابراین نباید تصور کنید که این علائم ناشی از واکسن زدن است.

مشاهده بیشتر : فوق متخصص ریه

درباره واکسن کرونا بیشتر بدانید
مراقبت های بعد از تزریق واکسن کرونا

 خاتمه

در تمامی بخش‌هایی که در این مقاله تدارک دیده‌ایم تلاش‌مان بر این بود که مهم‌ترین سوالات کاربران را پاسخ گوییم. در صورتی که سوالات و ابهاماتی در این زمینه برایتان مطرح است توصیه می‌کنیم که در زیر همین مقاله و در بخش کامنت‌ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید. زیرا که در اسرع وقت به تمامی سوالات نگارش شده در باکس کامنت‌ها رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.

در این مقاله در بخش‌های مختلف و اختصاصی تصمیم داریم که به مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالاتی که در زمینه واکسن کرونا و نیز عارضه‌های ناشی از آن‌ها مطرح می‌شود بپردازیم.

[sibwp_form id=1]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها