آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سکس در کرونا باید با توجه به وضعیت سلامتی زوجین انجام شود. ویروس کووید ۱۹نمی‌تواند در ترشحات جنسی مانند منی نفوذ کند، بنابراین احتمال انتقال کرونا از طریق رابطه زناشویی وجود ندارد و از آن به عنوان یک بیماری مقاربتی یاد نمی‌شود. اما از آنجا که در طول رابطه جنسی، زوجین کمترین فاصله را از هم دارند و در عین حال رفتارهایی مانند بوسیدن، معاشقه و نوازش کردن را انجام می‌دهند، انتقال بیماری ریسک بالایی دارد.

بدون تعارف باید گفت اگر یکی از زوجین ناقل باشد، رابطه جنسی باعث آلوده شدن طرف مقابل خواهد شد. چرا که در این رابطه اولین اصل مهم پیشگیری از کرونا، یعنی حفظ فاصله اجتماعی (۲ متر) رعایت نمی‌شود! از سویی دیگر این ویروس توانایی ماندگاری بر روی سطوح را نیز دارد. بنابراین هرگونه تماس با آنها نیز می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.
با خواندن این مقاله از مجله درمانکده اطلاعات بیشتری در مورد سکس در کرونا بدست خواهید آورد.

آیا کرونا بیماری مقاربتی است؟
از کرونا به عنوان یک بیماری مقاربتی یاد نمی‌شود.

بیشتر بدانیم: علائم جدید کرونا کدام‌اند؟

آیا راهی ایمن برای سکس در کرونا وجود دارد؟

یکی از بهترین‌ کارهایی که می‌توانید برای انتقال ویروس کووید ۱۹ انجام دهید این است که شریک جنسی خودتان را ببوسید. به این ترتیب بار ویروسی موثری را به فرد مقابل انتقال خواهید داد. منظور از بار ویروسی تعداد ذرات ویروس است که وارد بدن می‌شود. در واقع برای اینکه به این بیماری مبتلا شوید باید به اندازه کافی ویروس دریافت کنید. بوسیدن می‌تواند این کار را به راحتی برای شما انجام دهد.

بیشتر بدانیم: آیا اسهال از علائم کروناست؟

انتقال ویروس کرونا با بوسیدن
بوسیدن باعث می‌شود تا بار ویروسی موثری را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

در صورتی که پس از سکس علائم مشابه با ویروس کووید 19 در شما بروز کرد بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک عمومی مراجعه کرده و معاینه شوید و آزمایش انجام دهید تا مشخص شود که آیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر؟، همچنین می‌توانید برای جلوگیری از انتشار ویروس احتمالی از طریق مشاوره آنلاین با پزشک عمومی متخصص در درمانکده علائمتان بیان کنید و از پزشک راهنمایی کسب نمایید.

بیشتر بدانیم: آشنایی با کارایی، عوارض و علائم واکسن اسپایکوژن

آیا رابطه مقعدی باعث انتقال کرونا می‌شود؟

ویروس کرونا در مدفوع فرد ناقل وجود دارد. به همین دلیل هرگونه رابطه مقعدی محافظت نشده می‌تواند منجر به انتقال این بیماری به شریک جنسی شود.
سکس مقعدی رفتار جنسی پرخطری به‌‌شمار می‌رود. در این حالت احتمال بروز بیماری‌های مقعدی و همچنین پارگی بافت مقعد وجود دارد. برای انجام آن استفاده از کاندوم توصیه می‌شود.

آیا خود ارضایی راه‌حلی برای سکس در کرونا است؟

خودارضایی چه برای زنان و چه برای مردان، شیوه تایید شده‌ایی برای برآورده کردن نیاز‌های جنسی در طی کرونا نیست. بخصوص اگر در رابطه باشید، این رفتار می‌تواند بر کیفیت سکس شما با شریک‌ جنسی‌تان تاثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بدانیم: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن

چطور می‌توان خطر ابتلا به کرونا را در سکس کاهش داد؟

از آنجا که هر یک از زوجین در طی روز با افراد زیادی معاشرت دارند و در مکان‌های مختلفی به سر می‌برند، بنابراین احتمال ناقل بودن هر کدام از آنها وجود دارد. برای به حداقل رساندن انتقال احتمالی بیماری حین سکس بهتر است به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • در پوزیشن‌هایی قرار بگیرید که کمترین میزان تماس چهره به چهره را داشته باشید.
  • سکس دهانی می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. بنابراین اگر به این رفتار جنسی تمایل دارید، بهتر است آن را مهار کنید.
  • پس از پایان رابطه جنسی نیز لازم است بدن خود را به خوبی بشویید.
خطر انتقال ویروس کووید 19 از طریق سکس
عادت‌هایی مانند سکس دهانی احتمال انتقال کرونا در زوجین را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانیم: با واکسن جانسون اند جانسون آشنا شوید

چند روز پس از بهبودی از کرونا می‌توان سکس داشت؟

معمولا توصیه می‌شوند پس از گذراندن بیماری، تست pcr کرونا دوباره انجام شود. در صورتیکه این تست منفی باشد، احتمال انتقال بیماری وجود ندارد و بنابراین رابطه جنسی نیز مشکلی نخواهد داشت. با این حال برای پیشگیری از خطر، لازم است تا نکات بهداشتی در این زمینه رعایت شود.

چند روز پس از واکسن کرونا می‌توان رابطه جنسی داشت؟

در مورد انواع واکسن کرونا و میزان اثربخشی آنها، حرف و حدیث‌‌های بسیار زیادی وجود دارد. با این حال پزشکان توصیه می‌کنند که دو تا سه هفته بعد از دریافت دوز دوم، رابطه جنسی محدود باشد.
یکی از نگرانی‌ها و یا شاید بتوان گفت شایعاتی که در مورد واکسن کرونا وجود داشت، تاثیر آن بر قدرت جنسی زنان و مردان بود. در این رابطه شواهدی ارائه نشده است. واکسن کرونا نمی‌تواند باعث ناراحتی‌هایی مانند اختلال نعوظ در مردان شود یا میل جنسی زنان را کاهش دهد.
یکی از دلایلی که ممکن است افراد پس از کرونا میل جنسی کمتری نسبت به گذشته داشته باشند، استرسی است که بیماری به آنها وارد کرده است.

بیشتر بدانیم: با واکسن سینوواک آشنا شوید

آیا ترک روابط جنسی در دوران کرونا توصیه می‌شود؟

استرس ناشی از ابتلا به کرونا سبب شده است تا زوجین روابط زناشویی خود را بسیار محدود کنند. متخصصان و روانپزشکان عقیده دارند که کیفیت رابطه جنسی تاثیر مستقیمی بر کیفیت و میزان رضایتمندی زوجین از زندگی مشترک دارد، بنابراین ترک سکس در کرونا توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانیم: با واکسن آسترازنکا آشنا شوید

سخن آخر

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کرونا یک بیماری آمیزشی است، ارائه نشده است. در واقع آنچه سبب می‌شود تا انتقال این بیماری در طی سکس افزایش یابد، روابط و رفتارهای جنسی مانند بوسیدن، سکس دهانی، مقعدی و … است. از آنجا که این بیماری در گردش است و برخی افراد هیچ علائم ندارند، رعایت بهداشت قبل و بعد از رابطه جنسی در کرونا، بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها