فرق کرونا و آنفولانزا چیست؟ روش تشخیص آن از روی علائم

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

کروناویروس سندرم حاد تنفسی-۲ (SARS-CoV-2) یک نوع ویروس است که در اواخر سال ۲۰۱۹ ظاهر شد و یک بیماری تنفسی به نام کرونا یا کووید-۱۹ (COVID-19) را ایجاد کرد. بیماری کرونا بسیار شبیه آنفولانزای فصلی است. با این حال، چند تفاوت مهم بین این ۲ بیماری وجود دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید. در این مقاله از مجله درمانکده فرق کرونا و آنفولانزا را بررسی می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

توضیحات دکتر زهرا خدامی درباره تفاوت کرونا و آنفولانزا

نکات مهم در مورد فرق کرونا و آنفولانزا

برای اینکه با فرق کرونا و آنفولانزا بیماری بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم ابتدا ویدیوی زیر را مشاهده کنید. در این ویدیو هر آنچه که لازم است درباره کرونا و آنفولانزا بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

فرق کرونا و آنفولانزا از نظر علائم و نشانه‌ها

بیماری کرونا و بیماری آنفولانزا هر ۲ عفونت ویروسی هستند. ویروس‌ها میکروب‌های کوچکی هستند که با حمله به سایر سلول‌های زنده می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. این سلول‌های زنده نقش سلول‌ میزبان را برای ویروس بازی می‌کنند و باعث تکثیر آن‌ می‌شوند.

بیماری کرونا توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. اما بیماری آنفولانزا با ۲ نوع ویروس به نام‌ ویروس آنفولانزای A و B مرتبط است. ویروس آنفولانزای A چند نوع زیرگروه دارد که همه آن‌ها می‌توانند باعث آنفولانزا شوند.

هم کرونا و هم آنفولانزا بیماری تنفسی هستند، اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. این تفاوت‌ها را می‌توان از جهت‌های مختلف بررسی کرد:

۱. دوره کمون یا نهفتگی بیماری

اولین نکته‌ای که باید در مورد فرق کرونا و آنفولانزا به آن اشاره کنیم، دوره کمون بیماری است. به تعداد روزهایی که بین زمان ورود ویروس به بدن تا بروز اولین علائم بیماری وجود دارد، دوره کمون یا نهفتگی می‌گویند.

دوره کمون بیماری کرونا ۲ تا ۱۴ روز و به طور میانگین چهار تا پنج روز است. اما آنفولانزا دوره کمون کوتاه‌تری دارد؛ به طوری که علائم آن بعد از یک تا چهار روز و به طور میانگین بعد از ۲ روز ظاهر می‌شود.

بیشتر بدانید:سویه جدید ویروس کرونا سال 1403 چیست؟

۲. علائم بیماری

بخشی از فرق این دو ویروس به علائم آن‌ها مربوط می‌شود.

علائم کرونا

شایع ترین علائم بیماری کرونا عبارت‌اند از:

  • تب
  • سرفه
  • خستگی
  • تنگی نفس

علاوه بر علائم فوق، بعضی از افراد ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • درد عضلانی
  • سردرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلودرد
  • حالت تهوع یا اسهال
  • لرز
  • از دست دادن بویایی
  • از دست دادن چشایی

شواهد نشان می‌دهد که گروهی از افراد مبتلا به کرونا هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند یا علائم بسیار خفیفی دارند.

بیشتر بدانید:واکسن کرونا چند نوع دارد؟ انواع عوارض این واکسن‌ها چیست؟

اینفوگرافی درباره تفاوت علائم کرونا با آنفولانزا
بعضی از علائم کرونا در افراد مبتلا به آنفولانزا مشاهده نمی‌شود.

علائم آنفولانزا

بیماران مبتلا به آنفولانزا با همه یا تعدادی از علائم زیر مواجه می‌شوند:

  • تب
  • لرز
  • سرفه
  • خستگی
  • بدن‌درد
  • سردرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلودرد
  • حالت تهوع یا اسهال

همه بیماران مبتلا به آنفولانزا تب نمی‌کنند. این امر به ویژه در افراد مسن یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند صادق است. علاوه بر این، علائم گوارشی مثل استفراغ یا اسهال در کودکان مبتلا به آنفولانزا شیوع بیشتری دارد.

بیشتر بدانید:علائم کرونا جدید در کودکان در سال1403 چیست؟ علائم شایع آن

۳. نحوه شروع علائم

آنفولانزا و کرونا از نظر نحوه شروع علائم هم با یکدیگر متفاوت هستند. علائم اولیه بیماری کرونا معمولا خفیف‌تر است و به تدریج ایجاد می‌شود. اما در بیشتر موارد، شروع علائم آنفولانزا به صورت ناگهانی است.

۴. سیر بیماری و شدت علائم آن

اطلاعات انسان در مورد بیماری کرونا در مقایسه با بیماری آنفولانزا کمتر است. با این حال، مشخص شده است که بین آن‌ها از نظر سیر بیماری و شدت علائم تفاوت‌های خاصی وجود دارد.

به عنوان مثال، تخمین زده می‌شود که ۲۰ درصد موارد تاییدشده ابتلا به کرونا شدید یا بحرانی هستند و بعضی از افراد ممکن است در هفته دوم بیماری (به طور میانگین پس از هشت روز) تشدید علائم تنفسی را تجربه کنند.

از سوی دیگر، اگر آنفولانزا بدون عارضه باشد، معمولا طی سه تا هفت روز بهبود می‌یابد. در بعضی از افراد ممکن است سرفه و خستگی ۲ هفته یا بیشتر طول بکشد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱ درصد افراد مبتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند.

بیشتر بدانید:آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

۵. مدت زمان مسری بودن بیماری

دقیقا مشخص نیست که افراد مبتلا به کرونا تا چه زمانی می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. با این حال، به گفته محققان، کسانی که علائم دارند می‌توانند باعث پخش شدن بیماری شوند. البته ممکن است احتمال سرایت بیماری حتی قبل از ظهور علائم هم وجود داشته باشد.

فرد مبتلا به آنفولانزا می‌تواند ویروس را از یک روز قبل از ظهور علائم به دیگران منتقل کند. انتشار ویروس پنج تا هفت روز بعد از بیمار شدن ادامه دارد.

بیشتر بدانید:حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا که باید بدانید

ویروس آنفولانزا
از یک روز قبل از شروع علائم آنفولانزا می‌توانید ویروس آن را به دیگران منتقل کنید.

فرق کرونا و آنفولانزا از نظر شیوه درمان

اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا به درمان پزشکی نیاز ندارند. اما پزشک ممکن است در بعضی موارد مصرف داروهای ضد ویروس را توصیه کند. این داروها به بدن در مبارزه با ویروس کمک می‌کنند و مدت زمان علائم را یک تا ۲ روز کاهش می‌دهند. در نتیجه، بیماری سریع‌تر از بین می‌رود.

اکثر افراد مبتلا به بیماری کرونا  هم به درمان خاصی نیاز ندارند. برای موارد خفیف، فرد باید در خانه بماند و فاصله اجتماعی را رعایت کند. با این حال، درمان ضد ویروس ممکن است برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی هستند، توصیه شود. پزشک میزان خطرناک بودن کرونا را با توجه به سن بیمار، سابقه سلامتی و مدت زمان علائم مشخص می‌کند.

درمان زودهنگام می‌تواند شدت علائم کرونا و خطر بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد. در موارد شدید، بیمار مبتلا به کرونا دچار مشکلات تنفسی می‌شود. بنابراین ممکن است به اکسیژن‌تراپی یا دستگاه تهویه مکانیکی نیاز پیدا کند.

بیشتر بدانید:تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

فرق کرونا و آنفولانزا از نظر راه‌های پیشگیری

واکسیناسیون موثرترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا یا کرونا است.

۱. واکسن آنفلوآنزا

سویه‌های ویروس آنفولانزا که باعث بیماری می‌شوند به طور مداوم تغییر می‌کنند. محققان هر سال گرد هم می‌آیند تا پیش‌بینی کنند که کدام سویه در طول فصل آنفولانزای آتی می‌تواند به بروز بیماری منجر شود. این کار به محققان کمک می‌کند که واکسن مورد نیاز برای مبارزه با آن سویه را تولید کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

۲. واکسن کرونا

در دسامبر ۲۰۲۰، اولین واکسن کرونا برای استفاده اضطراری در ایالات متحده برای افراد بالای ۱۶ سال به بازار عرضه شد. بسته به شرکت سازنده، باید واکسن کرونا را چند بار در فواصل زمانی مشخص دریافت کنید. تا زمانی که دوره واکسیناسیون را کامل نکنید، در برابر ویروس کرونا مصون نیستید.

بیشتر بدانید:دارو برای کرونا چیست؟ بهترین دارو برای درمان این بیماری

واکسن کرونا
واکسن کرونا باید چند بار در فواصل زمانی مشخص تزریق شود.

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که فرق کرونا و آنفولانزا چیست پاسخ دادیم و شما را با این ۲ بیماری آشنا کردیم. اکنون می‌دانید که کرونا و آنفولانزا هر ۲ بیماری تنفسی هستند و تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند؛ به طوری که بعضی از علائم رایج آنفولانزا در بیماری کرونا دیده نمی‌شود. علائم آنفولانزا به طور ناگهانی ایجاد می‌شود؛ در حالی که علائم بیماری کرونا به تدریج به وجود می‌آید. علاوه بر این، دوره کمون آنفولانزا کوتاه‌تر از کرونا است.

بیشتر بدانید:عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

همچنین به نظر می‌رسد که کرونا در مقایسه با آنفولانزا پتانسیل بیشتری برای ایجاد علائم شدید دارد. به همین دلیل، درصد بیشتری از افراد مبتلا به آن به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ویروس بیماری کرونا سریع‌تر از ویروس آنفولانزا بین افراد مختلف پخش می‌شود.

اگر علائمی را تجربه می‌کنید که نمی‌دانید به کرونا مربوط می‌شود یا آنفولانزا، برای بررسی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید. دکتر عمومی می‌تواند علت بیماری شما را شناسایی کند و در صورت لزوم، شما را به سایر متخصصان از جمله متخصص عفونی ارجاع دهد.

برای مشورت با پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر عفونی فراهم شده است.

سوالات متداول

چطور بفهمیم کرونا گرفتیم یا آنفلوآنزا؟

آشنایی با فرق کرونا و آنفولانزا به شما کمک می‌کند که این ۲ بیماری را راحت‌تر تشخیص دهید. کرونا و آنفولانزا از نظر دوره کمون، نوع علائم، شدت علائم و سیر بیماری با هم متفاوت هستند.

آیا واکسن آنفولانزا می‌تواند از بدن در برابر ویروس کرونا محافظت کند؟

آنفولانزا و کرونا توسط ویروس‌هایی از خانواده‌های کاملا متفاوت ایجاد می‌شوند. در حال حاضر هیچ مدرکی در مورد موثر بودن واکسن آنفولانزا در برابر ویروس کرونا وجود ندارد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی آنفولانزا یا کرونا هستند؟

هم‌پوشانی قابل‌توجهی بین گروه‌های در معرض خطر برای هر ۲ بیماری وجود دارد. عواملی که خطر بیماری جدی را برای کرونا و آنفولانزا افزایش می‌دهند عبارت‌اند از: سن بالای ۶۵ سال، زندگی برای مدت طولانی در مراکز شبانه‌روزی مثل خانه سالمندان، چاقی و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، سرطان، HIV، بیماری‌های خود ایمنی، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و بیماری کبدی.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
حسن
حسن
3 سال قبل

دیدگاه دقیق من اینه که این ویروس جزءی از ویروس آنفلانزا هست که میشه خیلی ساده با هاش برخورد کرد و با روشهای ساده بهداشتی و تغذیه ای در مقابلش در امان بود ، این ویروس پنج سال پیش هم به نام کرونا ( مرس ) منتشر شد وخیلی ها هم گرفتند و مشکلی پیش نیامد ، اما متاسفانه با جوی که افراد طبهکار سودجو و مافیای جهانی دادند ، باعث استرس و نگرانی مردم جهان شد و حاصل اون مرگ عده ای زیاد افراد شد ، و متاسفانه همین سود جویی در کشور ما بیشتر داره مردم رو میرنجاند ، و متاسفانه در آینده به دلیل استفاده بیش از حد از این ماسکها ، شاهد مرگ عده ایی زیاد تر از مرگ به دلیل کرونا خواهیم شد

سعید پشتوان
سعید پشتوان
3 سال قبل
پاسخ به  حسن

سلام حسن جان
در حال حاضر و تا زمان پیدا شدن واکسن کرونا تنها چاره رعایت پروتوکلهای بهداشتی
(زدن ماسک- پوشیدن دستکش- رعایت فاصله اجتماعی- شست و شوی دستها با آب و صابون)
هست
من هم استرس و نگرانی تو رو درک میکنم.