روتین پوست خشک؛ فوق‌العاده‌ترین روتین در ۸ مرحله

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روتین پوست خشک همان راه‌حلی است که به شما کمک می‌کند تا از ترک و تحریک پوست صورت‌تان پیشگیری کنید. اگر می‌خواهید این نوع مراقبت‌‌ها بیشترین میزان تاثیر را داشته باشند باید محصول مناسب را انتخاب کنید و در عین حال راه و روش‌ استفاده از آن‌ها را بدانید. در این مقاله از مجله درمانکده توصیه‌های عمومی را مطالعه می‌کنید که می‌توانند در روتین پوست خشک خانگی به شما کمک کنند.

مراحل روتین مراقبت از پوست خشک و حساس چیست؟

روتین پوست خشک به ترتیب شامل موارد زیر می‌شود:

۱- پاکسازی پوست

در قدم اول باید به سراغ پاکسازی پوست بروید. برای این منظور لازم است از محصولات پاک‌کننده و آبرسان استفاده کنید. محصولاتی که دارای اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) هستند، می‌توانند گزینه مناسبی باشند. پاکسازی آلودگی‌ها را از بین می‌‌برد و پوست را برای دریافت مواد مغذی و رطوبت آماده می‌کند. نوع محصول پاک‌کننده صورت و تعداد دفعات استفاده از آن به حساسیت پوست و میزان رطوبت آن بستگی دارد. اگر می‌خواهید شستشوی پوست کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است آن را طی دو مرحله انجام دهید:

  • در ابتدا محصولاتی را انتخاب کنید که توانایی از بین بردن چربی‌ها و ترکیبات چسبنده را دارند. این مواد در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و بهداشتی که هر روز استفاده می‌کنید، وجود دارند. برای مثال می‌توان به انواع کرم ضد‌آفتاب اشاره کرد. برای از بین بردن ترکیبات چرب و چسبنده آن‌ها به شوینده‌هایی مانند میسلار واتر (Micellar water) نیاز دارید.
  • در مرحله دوم برای پاکسازی و شستشوی پوست باید به سراغ محصولاتی بروید که خاصیت آبرسان داشته باشند. این محصولات به‌خوبی می‌توانند رطوبت پوست را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

برای استفاده از این محصولات جهت مراقبت‌های روتین پوست خشک، کافی است مقداری از آن‌ها را روی پنبه آرایشی یا پد پاک‌کننده بریزید؛ سپس پنبه را به صورت دورانی روی پوست حرکت دهید.

میسلار واتر را می‌بینید که برای روتین مراقبت از پوست خشک کاربرد دارد.
محصولاتی مانند میسلار واتر در پاکسازی پوست موثر هستند.

۲- تونر آبرسان

یکی از مهم‌ترین محصولاتی که باید در برنامه روتین پوست خشک وجود داشته باشد، تونر آبرسان است. این محصول را می‌توانید به‌صورت اسپری یا تیوب خریداری کنید. تونر آبرسان دارای ترکیباتی است که مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای پوست را فراهم می‌کند و در عین حال توانایی تنظیم PH پوست صورت را نیز دارد. بهترین تونر برای روتین پوست خشک آن‌هایی هستند که در ترکیبات‌شان الکل وجود ندارد. این نوع تونرها اغلب دارای موادی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند و به تسکین پوست کمک می‌کنند.

۳- سرم پوست

در این مرحله از مراقبت‌‌های روتین پوست خشک به سرم‌های پوستی مانند سرم هیالورونیک اسید نیاز دارید. این محصولات بر پایه آب و روغن هستند و ترکیباتی مانند ویتامین C، عصاره‌ و روغن‌های گیاهی را دارند که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. انواع سرم‌های پوستی، پروتئین‌های کلاژن و الاستین پوست را تقویت می‌کنند؛ این پروتئین‌ها در جوانسازی و شادابی پوست نقش مهمی دارند. همچنین سرم‌های پوستی در روشن شدن پوست صورت موثر هستند.

۴- مرطوب‌کننده

این محصولات به دلیل ساختار غلیظی که دارند، قدرت دفاعی پوست را تقویت می‌کنند و در ترمیم آن موثر هستند. در ترکیبات آن‌ها موادی مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها (نوعی چربی طبیعی موجود در پوست)، گلیسیرین و ویتامین‌های گروه B مانند نیاسینامید (Niacinamide) وجود دارد. این مواد لکه‌ها و قرمزی پوست را از بین می‌برند و در رفع چین و چروک‌و آکنه‌ها موثر هستند. به همین دلیل پزشکان متخصص پوست و مو استفاده از این محصول را در روتین پوست خشک و لک دار توصیه می‌کنند.

شخصی که برای روتین پوست صورت از مرطوب‌کننده استفاده می‌‌کند.
کرم‌های مرطوب‌کننده با ایجاد یک لایه محافظ از پوست در برابر خشکی محافظت می‌کنند.

۵- روغن صورت

این محصولات سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین E و C، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی هستند و به آبرسانی، تغذیه و محافظت از پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل استفاده از آن‌‌ها در روتین پوست خشک و دهیدراته می‌تواند مفید باشد. این محصولات به تنهایی یا در کنار سایر محصولات مراقبت از پوست مانند انواع سرم یا مرطوب‌کننده‌ها قابل استفاده هستند. شما می‌توانید از روغن‌های سبک‌تر در طی روز و از روغن‌های سنگین و غنی‌تر برای روتین پوست خشک در شب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روتین پوستی در سفر؛ روش حفظ شفافیت و جوانی پوست

۶- کرم ضد آفتاب

یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل روتین پوست خشک در طی روز، استفاده از کرم ضد‌آفتاب است. سعی کنید این محصولات را پس از مرطوب‌کننده‌ یا روغن صورت استفاده کنید. مصرف کرم ضد‌آفتاب روی پوست خشک، بدون زیر‌سازی، می‌تواند میزان آسیب اشعه UV خورشید را افزایش دهد. به سراغ کرم ضد‌آفتابی بروید که سبک باشد و منافذ پوست را مسدود نکند. انسداد منافذ پوست ریسک بروز جوش صورت را افزایش می‌دهد.

۷- کرم دور چشم

شما می‌توانید کرم دور چشم را در روتین پوست خشک قبل از خواب و یا در طی روز استفاده کنید. پوست اطراف چشم ظریف‌تر از بقیه نقاط صورت است و به مراقبت‌ بیشتری نیاز دارد. این نوع کرم‌ها نیز دارای موادی مانند اسید هیالورونیک، ویتامین C، روغن شی، کلاژن و ویتامین B هستند که همگی به حفظ رطوبت پوست و جوانسازی آن کمک می‌کنند.

۸- ماسک صورت

برای روتین پوست خشک قبل از خواب بهتر است از ماسک‌های آبرسان در آخرین مرحله استفاده کنید. این ماسک‌ها را روی پوست‌تان قرار دهید و صبح بعد از بیدار شدن از خواب، آن را بشویید. این محصولات به دلیل دارا بودن اسید هیالورونیک و آنتی اکسیدان باعث نرم‌ و صاف شدن پوست می‌شوند.

اینفوگرافیکی که مراحل روتین پوست خشک را نشان می‌دهد.
روتین پوست خشک را می‌توانید در هشت مرحله در منزل انجام دهید.

آیا روتین پوست خشک به تنهایی برای جوانسازی پوست کافی است؟

اگر می‌خواهید از مراقبت‌های روتین پوست خشک بهترین نتیجه را بگیرید، در کنار آن باید به نکات زیر دقت کنید:

  • تا جایی که می‌توانید زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. اگر نمی‌توانید این موضوع را کنترل کنید، حتما در فواصل زمانی مشخصی مجددا از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید. همچنین بهتر است کلاه و عینک نیز داشته باشید.
  • در طی روز به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید.
  • می‌توانید در فضای خانه از دستگاه‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا کمی رطوبت هوا را برای شما تامین کنند.
  • هنگام خرید محصولات روتین پوست خشک به سراغ محصولاتی بروید که فاقد الکل اتیل، الکل ایزوپروپیل و الکل بنزیل باشند. این مواد خشکی پوست را تشدید می‌کنند.
  • هنگام شستشوی پوست یا حمام گرفتن از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ شکنندگی پوست را افزایش می‌دهد.

روتین پوست خشک در چند خط

عوامل محیطی مانند تغییر فصل، آلودگی‌ هوا، سیگار کشیدن، بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌کاری تیروئید، مصرف محصولات آرایشی و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. خشکی پوست نیز با التهاب، چین و چروک، پیری زودرس و قرمزی پوست همراه است. این موضوع قبل از هر چیز زیبایی صورت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است برای دریافت راهنمایی های بیشتر به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: روتین پوست چرب؛ چگونه چربی پوست را کنترل کنیم؟

برای مقابله با آن مراقبت‌های روتین پوست خشک یکی از موثرترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌ها است. در این مقاله از مجله درمانکده سعی کردیم آن‌ها را در هشت مرحله کلی بررسی کنیم. سوالات تخصصی خود را در این زمینه می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو سایت درمانکده بپرسید.

سوالات رایج

آیا باید هر روز از مرطوب‌کننده برای پوست خشک استفاده کنیم؟

بله. مرطوب نگه داشتن پوست از خشکی، ترک‌خوردگی و تحریک آن جلوگیری می‌کند. برای این منظور بهتر است از مرطوب‌کننده‌هایی با فرمولاسیون غنی از روغن‌ها و مواد نرم‌کننده مانند گلیسیرین، هیالورونیک اسید و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن آووکادو استفاده کنید.

آیا استفاده از روغن برای روتین پوست خشک و جوش دار مناسب است؟

بله، استفاده از روغن برای پوست خشک و جوش دار می‌تواند مفید باشد. اما باید از روغن‌های غیر‌کومدوژنیک استفاده کنید که مناسب برای پوست چرب و جوش‌دار نیز هستند. روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن آووکادو و روغن جوجوبا می‌توانند به عنوان مرطوب‌کننده و مهار‌کننده جوش‌ها عمل کنند.

آیا می‌توان از محصولات دارای اسید هیالورونیک در روتین پوست خشک بعد از حمام استفاده کرد؟

بله. استفاده از این محصولات پس از حمام به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

منبع: nordstrom | aad | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها