روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شما هم جز افرادی هستید که به روتین پوستی در طول شبانه روز پایبندید؟ آیا همیشه یک روال منظم و مناسب با پوست‌تان را دنبال می‌کنید؟ روتین پوستی که متناسب با پوست شما باشد و در کنار آن از محصولات بهداشتی و مراقبتی با کیفیت استفاده شود کمک می‌کند تا پوست فرد شفاف‌تر، سالم‌تر و زیباتر باشد. در نتیجه نباید فراموش کنید که اینجا محصولات خوب هم نقش بسیار مهمی در ماجرا دارند. برخلاف تصور عموم داشتن یک روتین پوستی تنها مختص خانم‌ها نیست و روتین پوستی مردانه هم یک امر حیاتی برای آقایان است. ما در این مطلب از مجله پزشکی درمانکده قصد داریم تا روتین پوستی روزانه را بررسی کنیم.

همچنین ببینیم که روتین پوستی به ترتیب به چه شکل باید انجام شود. از همه مهم‌تر اینکه روتین پوستی از چه سنی باید شروع شود. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین نکاتی که پزشکان و متخصصین پوست و زیبایی توصیه کرده‌اند را گرد هم بیاوریم. 

بیشتر بخوانید: مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

اهمیت روتین پوستی

دقت کنید که داشتن پوست زیبا تنها در گرو ژنتیک و DNA خوب نیست! بلکه در عوض عادات روزانه، سبک زندگی و حتی غذایی که می‌خورید می‌توانید پوست بهتری هم داشته باشید. 

در دنیای امروز بازار محصولات مراقبتی و بهداشتی به یک صنعت بسیار بزرگ و متنوع تبدیل شده است. بازاری که تنوع و گستردگی آن باعث شده بسیاری از کاربران برای انتخاب محصول مناسب گیج شوند! نکته مهم در مورد داشتن بهترین روتین پوستی سالم این است که شما باید از محصولاتی استفاده کنید که مناسب تایپ پوستی‌تان هستند. در غیر این صورت نتیجه دلخواه را نمی‌گیرید، یا حتی تاثیرات برعکس را مشاهده می‌کنید. در نتیجه روتین پوستی هر شخص کاملا منحصر به فرد است. 

اما سوال اینجاست که اصلا روتین پوستی چرا حائز اهمیت است؟

مراقبت از پوست دلایل مهم زیادی دارد، از جمله:

  • روتین پوستی خوب به مراقبت از پوست و حفظ سلامت و درخشندگی آن کمک می‌کند
  • روتین پوستی از آکنه و جوش جلوگیری کرده و میزان چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد
  • از همه مهم‌تر اینکه یک روتین پوستی خوب کمک کرده پوست‌تان جوان‌تر به نظر برسد

بیشتر بخوانید: رتینول چیست؟

متن جایگزین: تصویری از فردی که در حال انجام یک روتین پوستی روزانه است.
کپشن: مراقبت‌های پیشگیرانه و روتین پوستی مناسب آسان‌تر و ارزان‌تر از ترمیم مشکلات پوستی و سلامتی در آینده است. 

انواع مختلف پوست و اهمیت شناخت تایپ پوستی

آیا با تایپ پوستی‌تان آشنایی دارید؟ به نظر شما پوست‌تان خشک، چرب یا حساس است؟ آشنایی با اینکه چه مدل پوستی دارید کمک کرده سری بعدی که قصد خرید محصولات پوستی را دارید به سراغ بهترین گزینه بروید و از همه مهم‌تر اینکه بعد از یک دوره مصرف بهترین نتیجه را هم بگیرید. از طرفی طبق نوع پوست‌تان یک روتین مناسب و مشخص را دنبال کنید. دقت کنید که بدون شناخت نوع پوست‌تان حتی با استفاده از گران‌ترین محصولات پوستی موجود در بازار پوست شما سلامت کامل خود را بدست نخواهد آورد، بلکه حتی ممکن است وضعیت جوش و چین و چروک‌های آن بدتر هم شود. 

به طور کلی 5 دسته پوست داریم که شامل پوست چرب، خشک، نرمال، حساس و مختلط می‌شود. 

بیشتر بخوانید: خطرات هوای سرد برای پوست چیست؟ بهترین روش مقابله با آن

پوست چرب

پوست چرب(Oily Skin) به دلیل تولید بیش از حد چربی پوست مستعد چین و چروک بوده و دارای منافذ باز و بزرگ است. ژنتیک، آب و هوا، تغییرات هورمونی و استفاده از شوینده‌های نامناسب از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در داشتن پوستی چرب هستند. 

بیشتر بدانید: روتین پوست چرب

پوست خشک

در واقع پوست خشک (Dry Skin) به دلیل کمبود رطوبت در پوست به شکلی خشن و پوسته پوسته دیده می‌شود. پوست خشک بافت ناهمواری دارد، خارش و قرمزی در آن زیاد دیده می‌شود و فرد احساس کشش و سفتی پوست را تجربه می‌کند. 

پوست نرمال

Normal Skin یا پوست نرمال به پوستی گفته شده که نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. پوست نرمال گردش خون خوبی داشته و میزان تولید چربی و رطوبت آن تعادل دارد. اگر پوستی صاف، نرم، بدون حساسیت و بدون لکه دارید پس پوست‌تان نرمال است. 

بیشتر بدانید: میکرودرم چیست؟

جنس پوست حساس

sensitive skin پوست حساس همان طور که از نامش مشخص است به مواد غذایی و محصولات بهداشتی و مراقبتی مشخصی حساسیت دارد. پوست حساس بافت ناهمواری داشته، در زمستان‌ها خشک شده، بعد از حمام قرمز شده و در پوست احساس خارش و قرمزی دیده می‌شود. 

پوست مختلط

در آخر پوست مختلط (Combination skin) را داریم. پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است. اغلب اوقات در این نوع روی پیشانی و بینی چرب بوده و گونه‌ها خشک هستند. 

بیشتر بدانید: راز پوست کره‌ای‌‌ها چیست؟

تصویری از فردی که در حال شستن صورت خود است. 
برای داشتن یک روتین پوستی روزانه سالم توصیه می‌کنیم که آن را ساده نگهدارید. 

بهترین روتین پوستی صبحگاهی

هدف از انجام روتین پوستی صبحگاهی جلوگیری از آسیب و محافظت از پوست است. دقت کنید که پوست شما قرار است در معرض فاکتورهای محیطی قرار بگیرد، در نتیجه باید بتوانید در برابر این خطرات و اشعه‌های بیرونی از آن حفاظت کنید. بهترین روتین پوستی روزانه شامل شست و شو، مرطوب کنندگی و در آخر ضد آفتاب می‌شود. 

شست و شو

هدف از شست و شوی صورت با استفاده از محصولاتی که در بازار وجود دارد این است که کثیفی و بقایایی که در طول شب ایجاد شده را از روی صورت پاک کنید. شوینده‌های صورت مدل‌های مختلفی دارند. برخی از آن‌ها بر پایه روغن و برخی هم بر پایه آب هستند. 

مرطوب کنندگی

هدف از این کار آبرسانی به پوست است. دقت کنید که اکثر اوقات بعد از شست و شو پوست تمایل به خشک شدن دارد. در نتیجه با استفاده از ژل، کرم و یا بالم‌های صورت سعی می‌کنیم پوست را آبرسانی کنیم. 

ضد آفتاب

همان طور که خودتان هم می‌دانید به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست توسط اشعه‌های مضر خورشید حتما باید از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب‌ها تنوع و گستره بسیار زیادی دارند که باید با توجه به نوع پوست، رنگ آن و حتی جغرافیایی که زندگی می‌کنید مناسب‌ترین محصول را استفاده کنید. 

بیشتر بدانید: معرفی بهترین کرم‌های ضد آفتاب

روتین پوستی مردانه یا زنانه؟

همان طور که بالاتر گفتیم روتین پوستی آقایان هم یک امر حیاتی و مهم بوده و این کار تنها مختص زنان نیست. آقایان هم می‌توانند پوستی چرب، خشک و حساس داشته باشند که بهتر است متناسب با پوست خود به سراغ محصولات مراقبتی و بهداشتی بروند. به طور کلی و فارغ از جنسیت بهترین روتین پوستی روتینی بوده که به پوست شما طراوت بخشیده و سلامت آن را تضمین کند. روتین پوستی به ترتیب شامل مراحل زیر شده:

مراحل روتین پوستی مردانه و زنانه
مراحل روتین پوستی مردانه و زنانه
  1. شست و شوی صورت
  2. استفاده از تونر مناسب
  3. استفاده از سرم مناسب
  4. استفاده از کرم دور چشم
  5. مرطوب کنندگی و آبرسانی پوست
  6. و در آخر استفاده از ضد آفتاب 

توجه کنید از آن جایی که آقایان صورت خود را اصلاح می‌کنند بهتر است که برای بعد از اصلاح هم محصولات مناسب با پوست‌شان را مصرف کنند. این کار باعث شده علاوه بر حس طراوت پوست هم آسیب کمتری ببیند. از این محصولات می‌توانیم به افترشیوها، روغن‌های گیاهی، کرم‌های آبرسان و… اشاره کنیم. 

بیشتر بخوانید: علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راهی برای بستن منافد پوستی وجود دارد؟

روتین پوستی شب چیست؟

به یاد داشته باشید همان طور که شما برای شروع روز به یک روتین بهداشتی و مراقبتی از پوست نیاز دارید به یک روتین پوستی قبل از خواب هم نیاز خواهید داشت. هدف از روتین پوستی قبل از خواب پاکسازی پوست از آلاینده‌های روزانه است. به علاوه اینکه قصد داریم فرآیند بازسازی و ترمیم پوست را بهتر و سریع‌تر کنیم. برای داشتن یک روتین پوستی مناسب قبل خواب این مراحل را دنبال کنید:

  1. تمیز کردن کامل پوست از آلودگی و محصولات آرایشی
  2. استفاده از یک لایه بردار مناسب یا ماسک صورت
  3. استفاده از تونر مناسب پوست برای پاک کنندگی عمیق
  4. استفاده از یک سرم مناسب پوست با توجه به نوع پوست، میزان جوش و میزان چین و چروک صورت
  5. مصرف یک کلاژن ساز پوست(دقت کنید که کلاژن ساز سن مشخصی دارد و صرفا همه نباید از آن استفاده کنند)
  6. در آخر هم استفاده از یک کرم شب مناسب

روتین پوستی در بارداری چه اهمیتی دارد؟

همان طور که خودتان هم می‌دانید بارداری تغییرات هورمونی زیادی را برای زنان به همراه دارد. تغییرات هورمونی که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی پوست و مخصوصا موی فرد بگذارد. در نتیجه دنبال کردن یک روتین پوستی در این دوران می‌تواند کمک بسزایی به جلوگیری از آسیب به پوست کند. از رایج‌ترین مشکلات پوستی در دوران بارداری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خال در نقاط مختلف بدن
  • چرب شدن یا خشک شدن شدید پوست
  • ترک‌های پوستی به دلیل کشیده شدن پوست مادر
  • حساسیت‌های پوستی که بعد از زایمان هم باقی می‌مانند
  • جوش و آکنه زیاد که به دلیل تغییرات هورمونی ظاهر می‌شوند
  • لکه‌های تیره‌ای که در دنیای پزشکی با نام ملاسما شناخته می‌شوند

بیشتر بخوانید: خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟ چطور درمان می‌شود؟

این تغییرات در دوران بارداری کاملا اجتناب ناپذیر هستند. با این حال می‌توان با برخی راه‌کارها و روتین‌های روزانه شدت آن‌ها را کمتر کرد. پیشنهاد ما به شما این است که:

  • برای کم کردن ترک‌های بدن از روغن‌های گیاهی استفاده کنید یا به سراغ لوسین‌های مناسب پوست‌تان بروید
  • برای جلوگیری از خشکی پوست یا چرب شدن آن از تونر متناسب با پوست‌تان استفاده کنید
  • بیشتر از دوبار در روز پوست را نشویید و برای شست و شو هم حتما از شوینده مناسب استفاده کنید
  • به دلیل تغییرات هورمونی و نمایان شدن جوش و آکنه حتما از یک سرم ضد جوش و لکه بر استفاده کنید
  • و…

عمل بینی و مراقبت‌های پوستی بعد از آن؟

توجه کنید که بعد از عمل بینی مراقبت‌های پوستی شکل تازه‌ای به خودشان می‌گیرند. به طور کلی توصیه می‌کنیم که مدتی بعد از جراحی در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید. اگر هم بسته به نوع کار و فعالیت‌تان باید در محیط بیرون از خانه باشید توصیه می‌کنیم حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. به علاوه اینکه:

  • سعی کنید از محصولات مراقبتی و آرایشی بدون حساسیت استفاده کنید
  • همیشه پوست‌تان را مرطوب نگه دارید و از خشک شدن پوست جلوگیری کنید
  • تا زمانی که پانسمان‌های بینی برداشته نشده تا حد امکان از محصولات آرایشی استفاده نکنید
  • از خاراندن پوست اطراف بینی خودداری کنید. خارش پوست در روند بهبودی امری طبیعی بوده، تنها با مالش آرام پوست اطراف بینی خارش را از بین ببرید
تصویری از فردی که بعد از حمام در حال ماساژ صورت خود است.
برای شست و شوی صورت از آب ولرم استفاده کنید و صورت را در معرض آب خیلی گرم قرار ندهید. 

روتین پوستی بعد از حمام را جدی بگیرید

یکی از کارهایی که به داشتن پوستی سالم و البته زیبا کمک می‌کند دنبال کردن روتین پوستی بعد از حمام است. پس تا اینجای کار متوجه شدید که داشتن عادات مراقبتی از پوست تنها مختص شب، روز، صبح و قبل از خواب نیست! بلکه باید بعد از حمام هم یکسری مراحل را به ترتیب دنبال کنید. چطور؟

بیشتر بخوانید: فیشیال پوست چیست؟ فواید و عوارض آن را بشناسید!

مراحل روتین پوستی بعد از حمام
روتین پوستی بعد از حمام
  1. قبل از هر کاری هر گونه آرایش یا میکاپ را از روی صورت پاک کنید
  2. برای شست و شوی صورت از یک شوینده ملایم استفاده کنید
  3. بعد از حمام با یک حوله نرم استفاده کرده و به آرامی صورت‌تان را خشک کنید
  4. به دلیل شستشو و قرار گرفتن در معرض بخار احتمالا پوست خشک خواهد شد در نتیجه حتما از یک آبرسان یا مرطوب کننده مناسب استفاده کنید
  5. کرم دور چشم را هیچوقت فراموش نکنید و به آرامی آن را به پوست روی گونه و اطراف چشم بزنید(با ضربه‌های آرام نوک انگشت بر روی پوست)

علاوه بر این‌ها توصیه می‌کنیم که ابتدا بدن‌، بعد موها و در آخر صورت‌تان را بشویید. همچنین برای اینکه پوست بهتری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم طولانی مدت در حمام نمانید. 

بیشتر بخوانید: روتین پوست خشک؛ فوق العاده ترین روتین در ۸ مرحله

اگر به دنبال پوستی سالم و زیبا هستید از این کارها دوری کنید

  • به هیچ عنوان از لیمو ترش استفاده نکنید. این میوه خاصیت اسیدی بالایی داشته که با زدن آن بر روی پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید لکه‌های تیره‌ای بر روی پوست ظاهر می‌شود
  • جوش شیرین را فراموش کنید. این ماده دارای pH نزدیک به 8 بوده که این می‌تواند پوست را به شدت حساس کند. به علاوه اینکه میزان آب پوست را کاهش می‌دهد و باعث خشکی آن خواهد شد
  • از زدن سیر به پوست خودداری کنید. سیر به طور طبیعی می‌تواند باعث بروز آلرژی، اگزما و التهاب پوستی شود
  • از زدن خمیر دندان بر روی پوست خودداری کنید. این ماده به شکل عجیبی پوست را قرمز و خشک می‌کند
  • در آخر، به هیچ عنوان هر چیزی که در اینترنت و فضای مجازی در مورد مراقبت‌های پوستی ارزان و خانگی می‌بینید را باور نکنید. برای داشتن یک پوست زیبا و سالم بهترین کار مشورت با یک متخصص زیبایی و پوست است

بیشتر بخوانید: خواص میخک چیست؟ آنتی‌باکتریال برای پوست و عفونت‌ها

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات در مورد داشتن یک روتین پوستی خوب را در کنار هم جمع کنیم. همان طور که دیدید هر فرد تایپ پوستی مشخصی داشته که باید با توجه به آن عادات سالم مراقبتی و بهداشتی را دنبال کند. به علاوه اینکه بهترین کار برای ساختن یک روتین پوستی بعد از شناخت پوست مشورت با یک متخصص در این زمینه است. شما می‌توانید برای برطرف کردن سوالات و ابهامات خود در این زمینه از متخصصین پوست و زیبایی درمانکده کمک بگیرید. همچنین علاوه بر مشاوره آنلاین می‌توانید وقت معاینه حضوری هم در برخی شهرها تنظیم کنید. اجازه دهید یکبار دیگر نکات مهم را با هم مرور کنیم:

  • به اندازه کافی آب بنوشید.
  • ماساژ صورت را امتحان کنید.
  • ویتامین C بیشتری مصرف کنید.
  • از محصولات مناسب استفاده کنید.
  • همیشه از محصولات SPF استفاده کنید.
  • از آب گرم برای شست و شو استفاده نکنید.
  • هفته‌ای یکبار حداقل لایه برداری انجام دهید.
  • از تونر برای پاکسازی عمیق پوست استفاده کنید.
  • در مراقبت‌های پوستی ناحیه گردن را فراموش نکنید.
اولین و مهم‌ترین کار پوستی صبح‌ها کدام است؟

اولین کاری که باید بعد از بیدار شدن انجام دهید شست و شوی صورت با استفاده از یک شوینده مناسب پوست‌تان است.

آیا تغذیه تاثیری در سلامت پوست دارد؟

بله، تغذیه تاثیر مستقیمی بر زیبایی و سلامت پوست دارد. به همین جهت توصیه می‌کنیم آب بیشتری بنوشید و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

چند مدل پوست داریم؟

به طور کلی پوست‌ها با توجه به میزان رطوبت و چربی که دارند به پوست چرب، خشک، حساس، مختلط و نرمال دسته‌بندی می‌شوند.

منابع: beautymonehealthlinenytimes

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

mtel@he7
الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم؛ دانش‌آموخته مهندسی فناوری اطلاعات. همیشه کنجکاو بودم که مواد غذایی چه تاثیری بر روی سلامت بدن می‌ذاره. از طرفی به ورزش کردن علاقه دارم و دنبال این هستم که رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی چطور می‌تونه عملکرد کلی بدن رو بهبود بده. به همین خاطر به مباحث این چنینی علاقه زیادی دارم و برای یادگیری خودم هم دنبال موضوعات این چنینی هستم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها