روتین پوست چرب؛ چگونه چربی پوست را کنترل کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پوست چرب یک مشکل بسیار شایع و آزاردهنده است، چون به چالش‌های منحصربه‌فردی مثل براق بودن بیش از حد پوست و آکنه منجر می‌شود. خوشبختانه، با داشتن یک روتین مراقبت از پوست خوب و استفاده از محصولات مناسب می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی کنترل کنید. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره روتین پوست چرب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

روتین پوست چرب در شب و روز

پوست چرب ممکن است باعث مسدود شدن منافذ و آکنه شود، اما مزایای زیادی هم دارد. به عنوان مثال، کمتر از پوست‌های خشک دچار چین و چروک می‌شود. تنها نکته کلیدی این است که بین چربی زیاد و حفظ رطوبت طبیعی پوست تعادل ایجاد کنید. برای رسیدن به این هدف باید یک روتین پوستی مناسب داشته باشید. روتین پوست چرب به ترتیب شامل مراحل زیر است:

۱. پاکسازی پوست با شوینده مناسب

پاکسازی مهم‌ترین بخش روتین مراقبت از پوست است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند صبح که از خواب بیدار می‌شوند، پوست‌شان تمیز است و به شستشو نیاز ندارد. اما شواهد نشان می‌دهد که پوست در طول شب در حال جایگزین کردن سلول‌های مرده و تولید چربی است. بنابراین کسانی که پوست چرب دارند باید هم صبح و هم شب از یک شوینده مناسب برای تمیز کردن پوست‌ خود استفاده کنند.

به عنوان یک قاعده کلی توصیه می‌شود فقط ۲ بار در روز صورت خود را بشویید. چرا که بیشتر از آن غیر ضروری است و حتی ممکن است باعث افزایش تولید چربی شود.

اینفوگرافی درباره روتین پوست چرب
روتین پوست چرب از چهار مرحله مهم تشکیل شده است.

۲. استفاده از تونر

وقتی پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، کثیفی و چربی است، می‌توانید از تونر لایه‌بردار استفاده کنید. این تونر می‌تواند حاوی یکی از ترکیبات زیر باشد:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید لاکتیک

تونر به از بین رفتن آلودگی‌های باقیمانده کمک می‌کند، سطح pH پوست را پس از پاکسازی به حالت عادی برمی‌گرداند و پوست را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند پوست را برای جذب سایر محصولات آماده کند.

بیشتر بخوانید:روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

۳. استفاده از محصولات مناسب برای رفع مشکلات پوستی

مرحله سوم روتین پوست چرب به مشکلات پوست شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید، می‌توانید در طول روز برای کاهش تولید چربی و جلوگیری از آکنه از بنزوئیل پراکسید یا گوگرد استفاده کنید. همچنین استفاده از رتینول در ساعت‌های پایانی شب به افزایش شفافیت و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

۴. استفاده از مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده یکی از مراحل مهم روتین پوست چرب است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. چون بسیاری از مردم معتقدند که نباید روی پوست چرب مرطوب‌کننده زد. اما این باور کاملا اشتباه است، چرا که انواع مختلف پوست همگی به مرطوب‌کننده نیاز دارند. تنها نکته مهم این است که مرطوب‌کننده خود را به درستی انتخاب کنید و به سراغ محصولاتی بروید که سبک، فاقد چربی و بر پایه آب باشند. هر مرطو‌ب‌کننده‌ای که برای پوست مستعد آکنه ساخته می‌شود باید این معیارها را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل روتین پوستی خشک چیست؟

روتین پوست چرب و جوشدار

پوست چرب معمولا مستعد آکنه است. برای کاهش تولید چربی و در نتیجه جلوگیری از آکنه باید اندازه غدد چربی را کاهش داد. بسیاری از متخصصان استفاده از بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک موضعی یا داروی خوراکی ایزوترتینوئین (آکوتان یا راکوتان) را توصیه می‌کنند. در بعضی از زنان هم ممکن است مصرف قرص‌های ضد بارداری به کاهش چربی پوست و پیشگیری از بروز آکنه کمک کند. البته ذکر این نکته ضروری است که باید تحت نظر متخصص پوست از این محصولات یا داروها استفاده کنید.

تصویر یک صورت پر از آکنه
اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، می‌توانید تحت نظر پزشک از محصولات موضعی یا داروهای خوراکی استفاده کنید.

روتین پوست چرب دهیدراته

پوست دهیدراته، پوستی است که آب و رطوبت کافی ندارد. در نتیجه، کدر به نظر می‌رسد و حتی ممکن است دچار خارش شود. اگر پوست چرب دهیدراته دارید، باید به ترتیب از شوینده، تونر، آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید. ذکر این نکته ضروری است که همه محصولات انتخابی شما باید فاقد چربی باشند.

بهترین مواد طبیعی برای روتین پوست چرب

وقتی از روتین مراقبت از پوست صحبت به میان می‌آید، اصطلاح «طبیعی» ممکن است برای افراد مختلف معنی متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید این اصطلاح را روی بسته‌بندی بسیاری از محصولات مخصوص پوست چرب ببینید، اما باید بدانید که قانون یا استاندارد خاصی برای تعریف آن وجود ندارد.

اگر به دنبال درمان‌های خانگی هستید یا می‌خواهید روتین پوست چرب با مواد طبیعی را امتحان کنید، عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. بلغور جو دوسر هم از ترکیبات مفیدی است که پوست ملتهب را تسکین می‌دهد و چربی اضافی را جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید:۱۲ راز پوست کره‌ای‌‌ها؛ روتینی بسیار ساده اما شگفت‌انگیز!

اشتباهات رایج در روتین پوست چرب و لک دار

کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر پوست چرب دارید، از اشتباهات زیر خودداری کنید:

۱. استفاده نکردن از کاغذ جذب‌کننده چربی

اگر پوست‌تان در طول روز براق به نظر می‌رسد، باید کاغذ جذ‌ب‌کننده چربی (Blotting paper) را به آرامی روی آن فشار دهید و چند ثانیه صبر کنید تا روغن جذب شود. هرگز کاغذ را روی صورت خود نکشید، چون این کار باعث پخش شدن روغن در سایر نواحی می‌شود.

۲. تمیز نکردن پوست بعد از ورزش

علاوه بر روتین صبح و عصر، باید بعد از ورزش هم صورت خود را بشویید. عمل به این توصیه به خصوص زمانی مهم است که نمی‌خواهید فورا بعد از ورزش دوش بگیرید.

شستن صورت به از بین بردن عرق، چربی یا آلودگی که ممکن است در حین ورزش ایجاد شود، کمک می‌کند. بعد از ورزش لازم نیست تمام چهار مرحله روتین پوستی را انجام دهید. فقط صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید و سپس مرطوب‌کننده بزنید. به یاد داشته باشید که هر چقدر زودتر این کار را انجام دهید، بهتر است.

۳. انتخاب محصولات نامناسب

در هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست هوشمندانه عمل کنید و از انتخاب محصولات حاوی الکل بپرهیزید چون ممکن است باعث تحریک پوست و افزایش تولید چربی شوند. همچنین بهتر است از محصولاتی که حاوی ترکیبات چرب مثل شی ‌باتر، کره کاکائو یا وازلین هستند، دوری کنید.

بیشتر بخوانید:مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

۴. حذف ضد آفتاب

هنگام بیرون رفتن از منزل، حتما از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. بهتر است ضد آفتاب شما حاوی دی‌اکسید تیتانیوم یا زینک اکساید باشد، چون این ترکیبات می‌توانند از بروز آکنه جلوگیری کنند. به‌علاوه، توصیه می‌شود از ضد آفتاب‌های دارای چربی یا مواد معطر استفاده نکنید.

یک زن جوان که روی صورت خود ضد آفتاب می‌زند
کسانی که پوست چرب دارند، باید از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنند.

کلام پایانی

داشتن پوست چرب و مستعد آکنه واقعا آزاردهنده است. انتخاب هوشمندانه شوینده، تونر، مرطوب‌کننده و سایر محصولات بهداشتی و استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند به کنترل چربی پوست و رفع مشکلات آن کمک کند. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب و شستن صورت پس از ورزش هم در کاهش چربی پوست و بهبود سلامت آن نقش بسزایی دارد.

اگر استفاده از محصولات بدون نسخه برای رفع چربی اضافی پوست موثر نبود، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با در نظر گرفتن نوع پوست شما و مشکلات آن، بهترین راه‌کار درمانی را پیشنهاد دهد.

برای مشاوره پزشکی می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و به راحتی از متخصص مورد نظر خود وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست فراهم شده است.

سوالات متداول

چه محصولاتی بعد از حمام برای پوست‌های چرب مناسب هستند؟

مرطوب‌کننده یکی از اجزای مهم روتین پوست چرب بعد از حمام است. هر بار که از حمام خارج می‌شوید، باید بلافاصله روی پوست خود مرطوب‌کننده فاقد چربی بزنید.

چه نوع شوینده‌ای برای پوست چرب مناسب است؟

شوینده پوست چرب باید ملایم، کف‌کننده، فاقد چربی و فاقد مواد کومدون‌زا باشد. استفاده از شوینده‌ قوی یا حاوی مواد خشن می‌تواند پوست را تحریک کند و باعث افزایش تولید چربی شود.

آیا اسکراب‌ دانه‌دار برای پوست‌ چرب مناسب است؟

توصیه می‌شود از اسکراب دانه‌دار استفاده نکنید، چون باعث تحریک پوست می‌شود. به طور کلی، محصولاتی که حاوی مواد لایه‌بردار مانند AHA و BHA هستند گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند.

چگونه می‌توان منافذ باز را در پوست‌ چرب کنترل کرد؟

بسیاری از محصولات ادعا می‌کنند که برای روتین پوست چرب و منافذ باز مناسب هستند و می‌توانند اندازه منافذ را کاهش دهند. اما به گفته کارشناسان، تنها راه‌ حل برای کاهش اندازه منافذ این است که تولید چربی را کنترل کنید و این امر فقط با مصرف ایزوترتینوئین خوراکی تحت نظر متخصص پوست امکان‌پذیر است.

روتین پوست چرب آقایان چه تفاوتی با خانم‌ها دارد؟

روتین پوست چرب زنان و مردان شباهت زیادی به یکدیگر دارد. تنها استثناء این است که مردان نمی‌توانند مثل زنان از داروهای ضد بارداری خوراکی برای درمان آکنه استفاده کنند.

آیا لمس کردن صورت باعث چرب شدن آن می‌شود؟

بله. این کار ممکن است آلودگی، چربی و باکتری را از دست‌های شما به صورت‌تان منتقل کند. فقط زمانی که در حال پاکسازی، مرطوب کردن یا استفاده از کرم ضد آفتاب و لوازم آرایشی هستید، می‌توانید صورت خود را با دست‌های تمیز لمس کنید.

منابع: healthline, aad

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها