زگیل تناسلی از استخر منتقل میشه؟ راه‌های جلوگیری از آن چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است که سویه‌های مختلف ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) باعث ایجاد آن می‌شود. رابطه جنسی واژینال، مقعدی و گاهی دهانی اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری به‌شمار می‌آیند. با این حال، حدود ۱۰ درصد احتمال انتقال زگیل تناسلی از استخر وجود دارد. اگر شما هم نگران انتقال این بیماری از راه‌های دیگر مانند استخر هستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا امکان انتقال ویروس زگیل تناسلی از استخر و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی کنیم.

ایا زگیل تناسلی از استخر منتقل می‌ شود؟

تصویر پاهایی که در آب استخر
احتمال انتقال زگیل‌های تناسلی از استخر بسیار کم است، اما غیر ممکن نیست.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری، برقراری رابطه جنسی محافظت‌نشده با فرد آلوده است. با این حال، پزشکان متخصص بیماری‌های جنسی معتقدند، احتمال انتقال زگیل تناسلی از استخر وجود دارد، اما بسیار کم است. 

برای انتقال ویروس HPV باید مخاط پوست ناحیه تناسلی فرد آلوده در تماس مستقیم با پوست فرد سالم باشد و معمولا این ویروس برای مدت زیادی در آب زنده نمی‌ماند. با این حال، ممکن است در شرایط نادر، فرد سالم در تماس با صندلی یا دیواره استخر که هنوز ویروس HPV روی آن زنده مانده، به این بیماری مبتلا شود. 

از طرفی، پزشکان متخصص عفونی بر این باورند که زگیل‌تناسلی در فضای مرطوب و نم‌دار مانند استخر یا سونا قابل انتقال است. در واقع، این فضاها حتی با وجود اینکه دائما ضد عفونی می‌شوند، محیط مناسبی برای انتقال زگیل تناسلی و شیوع آن بین افراد حاضر در آب استخر هستند. اگر ضایعه زگیل‌تناسلی دارای عفونت باشد، زمینه برای انتشار ویروس در آب استخر و انتقال بیماری به افراد حاضر در آن با درصد بالاتری فراهم می‌شود.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی چیست؟

راه‌های انتقال زگیل‌های تناسلی از استخر

فضاهای گرم و مرطوب مانند استخر، سونا و جکوزی زمینه را برای رشد و انتقال سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی فراهم می‌کنند. متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند این ویروس ممکن است از طریق استخر، حمام و رختکن منتقل شود؛ بنابراین توصیه می‌کنند در این فضاها از لباس، حوله و دمپایی مشترک استفاده نکنید. 

در واقع، با وجود اینکه انتقال زگیل‌تناسلی به نوع خاصی تماس (تماس مستقیم پوست به پوست با ناحیه تناسلی فرد آلوده) نیاز دارد و سرایت آن از طریق اشیا مانند استخر بعید است، اما رطوبت و گرما می‌توانند باعث باز شدن منافذ پوست شوند که این حالت بستر را برای انتقال زگیل‌های تناسلی از استخر بیش از پیش فراهم می‌کند. 

لازم به ذکر است که ویروس HPV از طریق هوا یا آب استخر منتقل نمی‌شود، بلکه پوست فرد سالم باید با دیواره استخر، صندلی، لباس مشترک و دوش آلوده در شرایطی که ویروس زگیل‌تناسلی همچنان روی آن زنده باقی مانده، تماس مستقیم داشته باشد. 

درصد انتقال زگیل تناسلی از استخر چقدر است؟

بیشتر بدانید: فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چیست؟

متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند، زگیل‌تناسلی حدود ۹۰ درصد از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و تنها ممکن است حدود ۱۰ درصد احتمال سرایت زگیل تناسلی از استخر، حمام، حوله مشترک و رختکن وجود داشته باشد. 

شاید این درصد کم هم بعید به نظر برسد، اما در حال حاضر تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند استفاده از استخرهای غیر بهداشتی، بستر را برای انتقال ویروس HPV فراهم می‌کنند. در واقع، مطالعات اخیر حاکی از این هستند که ابتلای دختران به زگیل‌تناسلی، در حالی که تاکنون رابطه جنسی نداشته‌اند، می‎تواند ناشی از انتقال ویروس زگیل‌های تناسلی در استخر باشد. 

با این حال نمی‌توان به طور قاطع، استخرهای عمومی را عامل بروز زگیل تناسلی در زنان و مردان دانست. تحقیقات همچنان درباره زگیل تناسلی زنان در استخر و احتمال ابتلای مردان به این ویروس پس از شنا در استخرهای عمومی ادامه دارد و به مقالات، مطالعات و نمونه‌های بیشتری در این مورد نیاز است.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی زنان چگونه است؟

برای جلوگیری از زگیل تناسلی در استخر چیکار کنیم؟

اینفوگرافیک روش‌های جلوگیری از زگیل‌های تناسلی در استخر
عفونت زگیل تناسلی در فضاهای مرطوب و نم‌دار به راحتی منتقل می‌شود.

بیشتر بدانید: آیا امکان انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه وجود دارد؟

بهترین راه حفظ سلامتی و جلوگیری از زگیل‌های تناسلی در استخر، این است که تمامی اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنیم. رعایت اصول بهداشتی کمک می‌کند تا از احتمال انتشار و سرایت هر نوع عفونت همچون زگیل‌های تناسلی در استخر جلوگیری شود. از همین‌رو توصیه می‌شود حتما قبل از ورود به استخر دوش بگیرید و اصول بهداشت فردی را رعایت کنید. 

همچنین اگر از بیماری زگیل‌های تناسلی خود مطلع هستید، تحت هیچ شرایطی وارد آب استخر نشوید. در واقع، افراد مبتلا به زگیل‌های تناسلی تا زمانی که کاملا از درمان بیماری خود مطمئن نشده‌اند، نباید از فضاهای عمومی مانند استخر استفاده کنند. این رفتار علاوه بر اینکه احتمال انتقال زگیل تناسلی از استخر را کاهش می‌دهد، یک رفتار مسئولانه و اخلاقی برای جلوگیری از انتشار هر نوع عفونت به‌شمار می‌آید.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی مردان چگونه است؟

ابتلا به زگیل‌های تناسلی از استخر در یک نگاه

زگیل‌های تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی به‌شمار می‌آیند که احتمال انتقال آن از استخر کم است. با این وجود، تماس مستقیم پوست با نواحی آلوده استخر مانند دیواره‌ها، صندلی‌ها، رختکن و حوله مشترک که ویروس HPV هنوز روی آن زنده باقی مانده، بستر را برای ابتلا به زگیل تناسلی از استخر فراهم می‌کند. 

شما می‌توانید برای اطلاعات دقیق‌تر درباره سایر راه‌های انتقال ویروس HPV از دکتر عفونی آنلاین مشاوره بگیرید. برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص بیماری‌های عفونی آشنا شوید. 

همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: تشخیص زگیل تناسلی در خانه

سوالات متداول

زگیل تناسلی از استخر منتقل میشه؟

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های شایع عفونی ناشی از ویروس HPV است که از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده منتقل می‌شود، اما احتمال انتقال آن از طریق استخر هم با درصد پایین وجود دارد.

آیا احتمال انتقال زگیل تناسلی زنان در استخر وجود دارد؟

محققان معتقدند انتقال زگیل تناسلی از استخر می‌تواند یکی از دلایل ابتلای دخترانی که تاکنون رابطه جنسی نداشته‌اند به این بیماری باشد.

چند درصد ممکن است زگیل تناسلی از استخر منتقل شود؟

زگیل تناسلی حدود ۹۰ درصد از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و تنها ممکن است حدود ۱۰ درصد احتمال سرایت زگیل تناسلی از استخر، حمام، حوله مشترک و رختکن وجود داشته باشد.

بهترین روش برای جلوگیری از زگیل تناسلی در استخر چیست؟

رعایت اصول بهداشت فردی مانند دوش گرفتن قبل از استخر را می‌توان یکی از راه‌کارهای جلوگیری از انتشار ویروس HPV در استخر دانست. همچنین افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید تا زمان بهبودی کامل از شنا در استخر خودداری کنند.

منابع: nationwidechildrens | pubmed

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها