قرص دوفاستون چیست؟ تاثیر دوفاستون در دوره بارداری و شیردهی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص دوفاستون یکی از داروهای پرمصرف برای درمان مشکلات هورمونی زنان است. اختلالات هورمونی زمانی اتفاق می‌افتند که سطح یک یا چند هورمون بیش از حد بالا یا پایین باشد. برهم خوردن تعادل هورمون‌ها در زنان به طیف وسیعی از مشکلات، از  اختلالات قاعدگی گرفته تا ناباروری، منجر می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که قرص دوفاستون چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص دوفاستون

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارواین قرص یک پروژسترون سنتتیک است که برای تنظیم چرخه قاعدگی، درمان ناباروری و پیشگیری از سقط جنین استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام دوفاستون (Duphaston) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروDuphaston خاصیت استروژنی یا آندروژنی ندارد و برخلاف سایر ترکیبات پروژسترونی باعث افزایش دمای بدن نمی‌شود و تخمک‌گذاری را مهار نمی‌کند.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروDuphaston یک داروی تاییدشده است.
ساختار دارو دوفاستون
فرمول شیمیاییC21H28O2
داروهای هم گروهپروژسترون، سیپروترون استات، مدروکسی پروژسترون استات و هیدروکسی پروژسترون کاپروات
فرم‌های موجود داروقرص

نام برندهای قرص دوفاستون

دوفاستون نام تجاری داروی دیدروژسترون (Dydrogesterone) است. این قرص نام‌های تجاری دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • دوفاژست
  • دوفامد

کاربرد قرص Duphaston

در شرایطی که کمبود پروژسترون باعث مشکلات مرتبط با قاعدگی می‌شود، مانند آمنوره (قطع پریود)، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، قاعدگی دردناک و اندومتریوز، این دارو به برقراری مجدد چرخه قاعدگی طبیعی کمک می‌کند.

قرص دوفاستون برای درمان پولیپ رحم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه، در ترکیب با استروژن به عنوان درمان جایگزینی هورمون برای زنان مبتلا به اختلالات ناشی از یائسگی تجویز می‌شود.

مصرف قرص دوفاستون در اقدام به بارداری مفید است، چون با آماده کردن دیواره رحم به درمان بعضی از انواع ناباروری کمک می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای جلوگیری از سقط جنین مکرر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد داروی بیزاکودیل

روش مصرف قرص Duphaston

این سوال که «قرص دوفاستون از شب چندم پریودی مصرف شود؟» یا «طریقه مصرف قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان و سایر بیماری‌های هورمونی چیست؟» از سوی بسیاری از زنان مطرح می‌شود. در پاسخ باید گفت که نحوه مصرف دارو باید حتما توسط دکتر زنان مشخص شود. چون بسته به مشکل شما می‌توان به روش‌های مختلف از آن استفاده کرد.

توصیه کلی این است که دارو را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید و برای بلع آن یک لیوان پر آب بنوشید. در مورد بهترین ساعت مصرف قرص دوفاستون هم گفته می‌شود که دارو را هر روز در زمان مشخص بخورید و اگر به بیش از یک قرص در روز نیاز داشتید، فاصله زمانی مناسب را بین آن‌ها رعایت کنید.

اگر قرص دوفاستون فراموش شود، باید در اسرع وقت آن را مصرف کنید. در صورتی که بیش از ۱۲ ساعت از آخرین دوز مصرفی شما گذشته است، از دوز فراموش‌شده صرف‌نظر کنید و منتظر بمانید تا زمان مصرف قرص بعدی فرا برسد.

بیشتر بدانید: رژیم تنبلی تخمدان؛ سبک زندگی جدید برای درمان این بیماری!

شایع‌ترین عوارض جانبی

عوارض جانبی رایج Duphaston عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • استفراغ
  • اسهال
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • کهیر
  • سرفه
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص باکلوفن

اینفوگرافی درباره علائم رایج قرص دوفاستون
بیشتر عوارض جانبی رایج Duphaston خودبه‌خود با گذشت زمان برطرف می‌شوند.

عوارض جانبی جدی شامل موارد زیر است:

  • درد سینه
  • خونریزی واژینال
  • درد معده
  • اختلالات قاعدگی

عوارض جانبی رایج معمولا به مراقبت پزشکی نیاز ندارند و با گذشت زمان از بین می‌روند. اما در صورت تداوم یا بدتر شدن باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر با هر نوع عارضه جانبی جدی مواجه شدید، فورا به دنبال درمان بروید.

چنانچه بعد از مصرف این دارو احساس سرگیجه یا خواب‌آلودگی داشتید، از رانندگی کردن یا انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند بپرهیزید.

بیشتر بدانید: آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

موارد احتیاط پیش از مصرف

اگر به داروی خاصی حساسیت دارید، قبل از مصرف Duphaston با پزشک خود مشورت کنید. چون ممکن است در این محصولات مواد غیرفعالی یافت شود که اثرات نامطلوب جدی بر بدن داشته باشند.

استفاده از داروی Duphaston به زنانی که از خونریزی غیر طبیعی واژینال رنج می‌برند و علت این خونریزی مشخص نیست و زنان مبتلا به سرطان سینه یا رحم توصیه نمی‌شود. همچنین اگر به مشکلات پزشکی مانند بیماری کلیوی، بیماری کبدی، زخم معده و پورفیری مبتلا هستید، باید قبل از مصرف Duphaston با پزشک خود صحبت کنید.

اگر افسردگی دارید (احساس غم و اندوه برای مدت طولانی و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه)، با احتیاط از Duphaston استفاده کنید، چون ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. این داروی هورمونی را طبق دستور پزشک بخورید و در صورت تغییر خلق و خو با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی قرص دوفاستون

Duphaston می‌تواند با موارد زیر تداخل داشته باشد:

  • فنوباربیتال
  • کاربامازپین
  • فنی‌توئین
  • نویراپین
  • ریفامپین
  • ریتوناویر
  • الکل

این فهرست ممکن است همه تداخلات دارویی Duphaston را پوشش ندهد. به همین دلیل، قبل از مصرف آن باید فهرست تمام داروها و مکمل‌های غذایی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

بیشتر بخوانید: روش مصرف قرص اسپیرونولاکتون

اینفوگرافی درباره تداخلات دارویی قرص دوفاستون
قرص Duphaston ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. درباره تداخلات دارویی آن با پزشک مشورت کنید.

فعل و انفعالات قرص Duphaston در بدن

Duphaston یک داروی هورمونی است که عملکردی مشابه با هورمون زنانه پروژسترون دارد. این دارو با تقلید از فعالیت‌های پروژسترون می‌تواند علائم مرتبط با برهم خوردن تعادل هورمون‌ها را در بدن کاهش دهد و از بارداری حمایت کند.

افراد آسیب‌پذیر

قرص دوفاستون در بارداری فقط با توصیه پزشک مصرف می‌شود. در مورد مصرف قرص دوفاستون در شیردهی هم باید با پزشک مشورت کنید، چون مشخص نیست که آیا دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر و چه تاثیری روی نوزاد دارد.

در مورد عوارض این دارو برای کودکان و نوجوانان اطلاعات کافی در دسترس نیست. بنابراین، استفاده از آن به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد داروی سفالکسین

یک زن به نوزاد خود شیر می‌دهد
اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، قبل از مصرف Duphaston با پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

از قرص Duphaston برای درمان اختلالات قاعدگی و جلوگیری از سقط جنین استفاده می‌شود. اگر در مورد نحوه مصرف قرص دوفاستون برای باردار شدن یا رفع مشکلات قاعدگی سوال دارید، به سایت درمانکده مراجعه کنید تا از بهترین متخصصان زنان وقت بگیرید. مشاوره آنلاین دکتر زنان می‌تواند به سوالات مختلف شما از جمله «قرص دوفاستون از کجا بخرم؟»، «بهترین زمان خوردن قرص دوفاستون چه موقع است؟» و موارد دیگر پاسخ دهد.

سوالات متداول

قرص دوفاستون برای چیست؟

از این داروی هورمونی برای تنظیم چرخه قاعدگی، درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین استفاده می‌شود.

فرق قرص دوفاستون ایرانی و خارجی چیست؟

هر ۲ قرص از ماده فعال دیدروژسترون تشکیل شده‌اند، بنابراین می‌توانید از هر دوی آن‌ها استفاده کنید.

طریقه مصرف قرص دوفاستون برای تنظیم قاعدگی چیست؟

نحوه مصرف دارو توسط پزشک مشخص می‌شود. اما در بیشتر موارد باید آن را از شب شانزدهم چرخه قاعدگی به مدت ۱۰ شب مصرف کنید.

قرص دوفاستون از چندم پریودی بخورم؟

بعضی از زنان تصور می‌کنند که قرص دوفاستون از روز 14 پریودی مصرف می‌شود، اما در حقیقت بهترین زمان مصرف قرص دوفاستون به مشکل شما و نظر پزشک بستگی دارد. بنابراین توصیه می‌‎شود در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مصرف قرص دوفاستون باعث سقط جنین میشود؟

خیر. در بعضی موارد، پزشکان از این دارو برای پیشگیری از سقط جنین مکرر استفاده می‌کنند.

آیا قرص دوفاستون از بارداری جلوگیری میکند یا باعث قطع پریود می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا قرص دوفاستون باعث قطع پریود میشود یا جلوی بارداری را می‌گیرد باید گفت که این دارو روی تخمک‌گذاری تاثیر ندارد و در عین حال باعث تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود. بنابراین، زنانی که از آن استفاده می‌کنند هنوز می‌توانند پریود یا باردار شوند. با این حال اگر تا ۱۰ روز بعد از قطع مصرف دارو پریود نشدید، به پزشک مراجعه کنید.

آیا قرص دوفاستون باعث چاقی میشود؟

شواهد در مورد ارتباط بین مصرف قرص دوفاستون و چاقی نشان می‌دهد که به ندرت بعضی از افراد با مصرف این دارو دچار اضافه وزن می‌شوند. به نظر می‌رسد که Duphaston باعث احتباس مایعات در بدن می‌شود و از این طریق روی وزن تاثیر می‌گذارد.

آیا قرص دوفاستون باعث کمر درد میشود؟

در منابع علمی به کمردرد به عنوان عارضه جانبی Duphaston اشاره نشده است. اگر درد شدید بود یا برای مدت طولانی ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

آیا قرص دوفاستون باعث ریزش مو میشود؟

بله. در بعضی از افراد ممکن است مصرف این قرص با ریزش مو همراه باشد. اما باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

منابع: go.drugbank, medicoverhospitals, practo

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 28

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها