آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری مجاز است؟ لوبریکانت یا ژل روان‌کننده یکی از محصولات جنسی است که برای سهولت رابطه جنسی استفاده می‌شود. استفاده از این ژل به کاهش تحریک‌پذیری پوست در مقاربت جنسی کمک می‌کند و موجب کاهش اصطکاک و خراشیده شدن واژن می‌شود. اما آیا می‌توان از این ژل در دوران بارداری استفاده کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری مجاز است یا خیر.

ژل لوبریکانت چیست؟

ژل لوبریکانت یا لوب یک نوع روان‌کننده برای کاهش اصطکاک در رابطه جنسی است که از تحریک، درد و خراش واژن در زمان رابطه جنسی جلوگیری می‌کند. در بسیاری از مواقع تغییرات هورمونی، یائسگی و مصرف برخی داروها موجب کاهش ترشحات واژن می‌شود. در این شرایط استفاده از ژل لوبریکانت می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناخواسته و افزایش لذت جنسی کمک کند.

بیشتر بدانید: تاثیر قرص دوفاستون در دوره بارداری و شیردهی

تصویری از ژل لوبریکانت
ژل لوبریکانت یا روان‌کننده محصولی است که از آن برای کاهش اصطکاک در زمان رابطه جنسی استفاده می‌شود.

آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری مجاز است؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که در دوران بارداری دهانه رحم با یک لایه مخاطی ضخیم معروف به «پلاگ موکوس» محافظت می‌شود که تا هفته ۳۷ بارداری نیز در جای خود باقی می‌ماند. به همین دلیل هیچ ماده‌ای نمی‌تواند از واژن وارد رحم شود و روی جنین تاثیر بگذارد. این موضوع نشان می‌دهد در مورد استفاده از لوبریکانت در بارداری هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. تنها نگرانی‌ای که در این دوران وجود دارد، افزایش خطر ابتلا به عفونت از طریق استفاده از لوبریکانت‌های نامناسب است.

به طور کلی بارداری موجب افزایش جریان خون به واژن می‌شود و همین موضوع حساسیت واژن را افزایش می‌دهد. در این شرایط تنها باید از محصولاتی استفاده کنید که بر پایه آب هستند و در ترکیبات آن‌ها از پارابن، گلیسیرین و مواد شیمیایی استفاده نشده است. برخی از انواع لوبریکانت‌ها حاوی پارابن و گلیسیرین هستند که این مواد شیمیایی خطر ابتلا به عفونت‌های واژن را چند برابر می‌کنند.

بهترین روان‌کننده‌ها برای استفاده در دوران بارداری، محصولات ایزواسموتیک هستند که سازگاری کاملی با شرایط واژن دارند. این محصولات PH واژن را تغییر نمی‌دهند و در ترکیبات آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده است. به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری باید قبل از استفاده از هر محصولی با دکتر زنان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: ۱۱ مورد تغییر چهره در بارداری

آیا می‌توان قبل از اقدام به بارداری از ژل لوبریکانت استفاده کرد؟

اگر قصد دارید باردار شوید، باید بیشتر به مواد تشکیل‌دهنده محصولاتی که استفاده می‌کنید، توجه کنید. به خاطر داشته باشید قبل از اقدام به بارداری حتما از محصولاتی استفاده کنید که دارای تاییدیه FDA هستند و فرمولاسیون آن‌ها آسیبی به اسپرم و تخمک وارد نمی‌کند. به طور کلی چه در زمان اقدام به بارداری و چه در دوران بارداری باید از محصولاتی که بر پایه آب هستند استفاده کنید. برخی مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که پارابن می‌تواند موجب ناباروری شود؛ بنابراین پیش از اقدام به بارداری باید از محصولات فاقد پارابن و مواد شیمیایی مضر استفاده کنید.

بیشتر بدانید: نحوه استفاده از قرص آهن در بارداری

تصویر خانمی که بارداری است.
استفاده از ژل لوبریکانت در دوران بارداری هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند.

از چه نوع لوبریکانتی در دوران بارداری استفاده کنیم؟

برخی از محصولات روان‌کننده روی PH تاثیر می‌گذارند و موجب تخریب اسپرم‌ها می‌شوند. سعی کنید در زمان خرید ژل روان‌کننده از محصولاتی استفاده کنید که تاثیری بر PH ندارند و به عنوان محصولات «اسپرم دوست» شناخته می‌شوند. محصولاتی که دارای تاییدیه FDA هستند و در فرمولاسیون آن‌ها از مواد شیمیایی مثل پارابن و گلیسیرین استفاده نشده است، گزینه مناسبی برای استفاده در دوران بارداری هستند.

به طور کلی روان‌کننده‌های بر پایه آب گزینه مناسب‌تری برای دوران بارداری محسوب می‌شوند. استفاده از روان‌کننده‌های حاوی سیلیکون نیز معمولا مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کنند. اما روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن که در ترکیبات آن‌ها از روغن نارگیل، روغن زیتون و وازلین استفاده شده است، برای دوران بارداری مناسب نیستند. این محصولات خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی را افزایش می‌دهند و تعادل PH واژن را بر هم می‌زنند.

 به خاطر داشته باشید که استفاده از لوبریکانت‌هایی که با اسانس‌های مختلف معطر شده‌اند، به هیچ عنوان گزینه مناسبی در بارداری نیستند و ممکن است اثرات نامطلوبی بر واژن داشته باشند. بهتر است در دوران بارداری از ژل لوبریکانت بر پایه آب استفاده کنید.

بیشتر بدانید: پادرد در بارداری نشانه چیست؟

آیا در دوران بارداری استفاده از ژل لوبریکانت لازم است؟

حقیقت این است که در دوران بارداری ترشحات واژن در اکثر خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند و معمولا نیاز به استفاده از ژل لوبریکانت نیست. اما در برخی افراد ممکن است نوسانات هورمونی موجب خشکی واژن و کاهش ترشحات واژن شود. در صورتی که ترشحات واژن شما کم است، می‌توانید حین رابطه جنسی از ژل لوبریکانت استفاده کنید.

سخن نهایی

استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری مجاز است، اما باید توجه داشته باشید که در این دوران از محصولات تایید شده و فاقد مواد شیمیایی مضر استفاده کنید. اگر در مورد استفاده از محصولات جنسی سوال دارید و یا با مشکلاتی در دوران بارداری روبرو شده‌اید، می‌توانید به صورت آنلاین از یک دکتر زنان آنلاین در درمانکده مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان در دوران بارداری از ژل لوبریکانت استفاده کرد؟

در دوران بارداری می‌توانید از محصولاتی که دارای تاییدیه FDA و فاقد مواد شیمیایی هستند استفاده کنید.

از چه نوع لوبریکانتی نباید در دوران بارداری استفاده کرد؟

لوبریکانت‌هایی که بر پایه روغن هستند، برای دوران بارداری مناسب نیستند و خطر عفونت واژن را افزایش می‌دهند. سعی کنید در این دوران از محصولاتی که بر پایه آب هستند، استفاده کنید.

منابع: natalist، womens-health، byquanna

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها