بیزاکودیل چیست؟ دارویی موثر برای درمان یبوست

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

یبوست یک مشکل نسبتا شایع است که معمولا به دلیل پیروی از سبک زندگی کم‌تحرک یا مصرف ناکافی فیبر و مایعات ایجاد می‌شود. البته گاهی‌اوقات ممکن است ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا مصرف بعضی از داروها هم در بروز آن نقش داشته باشد. اگر تا به حال با مشکل یبوست روبرو شده باشید، احتمالا نام داروی بیزاکودیل را شنیده‌اید. این دارو یک ملین بدون نسخه است که می‌تواند با افزایش حرکات روده به درمان یبوست کمک کند. در این مقاله از مجله درمانکده درباره نحوه مصرف این دارو صحبت می‌کنیم و به معرفی  عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

توضیحات دکتر حامد باباخانیان، پزشک عمومی، درباره داروی بیزاکودیل

اطلاعات شناسنامه‌ای بیزاکودیل

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارواین دارو یک ملین محرک است که برای درمان یبوست و پاکسازی روده بزرگ به منظور آماده‌سازی آن برای کولونوسکوپی استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام بیزاکودیل (Bisacodyl) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروBisacodyl مشتق دی‌فنیل‌متان است و به درمان یبوست کمک می‌کند. این دارو در ۲۵ سپتامبر۱۹۵۶ ثبت شد، اما سابقه استفاده از آن به سال ۱۹۵۲ برمی‌گردد.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروBisacodyl یک داروی تایید شده است که محققان ایمنی و اثربخشی آن را بررسی کرده‌اند.
ساختار دارو داروی بیزاکودیل
فرمول شیمیاییC22H19NO4
داروهای هم گروهروغن کرچک، سوربیتول، منیزیم هیدروکساید، برگ سنا، گلیسیرین، پلی اتیلن گلیکول، لیناکلوتاید، لوبیپروستون و دوکوسات
فرم‌های موجود داروقرص و شیاف

نام برندهای داروی بیزاکودیل

این دارو با نام‌های تجاری مختلف به بازار عرضه شده است. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • لاگزادیل
  • لاکسادیل
  • لاکسارست
  • بیزاکس

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی داروی باکلوفن

تصویر قرص بیزاکودیل
Bisacodyl با نام‌های تجاری مختلف تولید می‌شود.

کاربرد داروی بیزاکودیل

Bisacodyl یک داروی بدون نسخه است که جزء ملین‌ها طبقه‌بندی می‌شود. از بیزاکودیل در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درمان یبوست
  • تخلیه روده‌ها قبل از جراحی یا بعضی از اقدامات پزشکی مثل کولونوسکوپی

Widget not in any sidebars

طریقه مصرف قرص بیزاکودیل

بهترین زمان مصرف بیزاکودیل خوراکی باید توسط پزشک مشخص شود. اما اگر خوددرمانی می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های روی جعبه یا بروشور دارو را با دقت بخوانید.

این دارو را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا شکستن آن خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود تا یک ساعت پس از مصرف محصولات لبنی یا داروهای آنتی‌اسید از خوردن Bisacodyl بپرهیزید. چون انجام این کار ممکن است خطر بروز مشکلات گوارشی و حالت تهوع را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: روش مصرف شربت لاکتولوز

دوز خوراکی بیزاکودیل برای یبوست بر اساس سن و وضعیت پزشکی شما مشخص می‌شود. دوز دارو را خودسرانه افزایش ندهید یا از آن برای بیشتر از هفت روز استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. مصرف طولانی‌مدت Bisacodyl ممکن است شما را به ملین‌ها وابسته کند یا به بروز عوارض جانبی جدی منجر شود.

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند روزانه از یک عدد شیاف Bisacodyl به مدت حداکثر هفت روز استفاده کنند. بعد از قرار دادن شیاف در رکتوم (راست روده) به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در جای خود ثابت بمانید.

تقریبا ۶ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا قرص خوراکی Bisacodyl باعث اجابت مزاج شود، اما تاثیر شیاف این دارو پس از ۱۵ تا ۶۰ دقیقه مشخص می‌شود. اگر شیاف بیزاکودیل اثر نکرد یا بعد از مصرف قرص آن یبوست شما ادامه یافت، به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر فکر می‌کنید که ممکن است به یک مشکل پزشکی جدی دچار شده باشید، فورا از پزشک کمک بگیرید.

در صورتی که سن فرزندتان کمتر از ۱۲ سال است،‌ در مورد نحوه مصرف قرص یا شیاف بیزاکودیل کودکان حتما با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: روش مصرف دیفن هیدرامین کامپاند

عوارض بیزاکودیل

استفاده از داروی Bisacodyl ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر علائم زیر شدید بودند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • درد یا کرامپ معده
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • ضعف

بیشتر بدانید: قرص متوکلوپرامید چیست؟

اینفوگرافی درباره عوارض رایج بیزاکودیل
استفاده از داروی Bisacodyl ممکن است در بعضی افراد باعث مشکلات گوارشی و ضعف شود.

بیشتر بخوانید: روش مصرف دی سیکلومین

بعضی از عوارض جانبی به مراقبت‌های اورژانسی نیاز دارند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی از رکتوم
  • ضربان قلب نامنظم
  • سرگیجه
  • کاهش حجم ادرار
  • تغییرات ذهنی و خلقی (برای مثل گیجی)
  • واکنش‌ آلرژیک شدید (بثورات پوستی، تورم به خصوص در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی)

این فهرست ممکن است تمام عوارض احتمالی Bisacodyl را پوشش ندهد. بنابراین اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد داروی سفالکسین

موارد احتیاط پیش از مصرف

رعایت نکات زیر قبل از مصرف Bisacodyl می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی را کاهش دهد:

  • اگر به Bisacodyl یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. همچنین بروشور دارو را با دقت بررسی کنید یا از داروساز فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن را بپرسید.
  • به پزشک یا داروساز اطلاع دهید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک دوز داروهایتان را تغییر دهد یا شما را به دقت تحت نظر داشته باشد.
  • درباره تاریخچه پزشکی خود با پزشک صحبت کنید. توجه به این نکته به خصوص زمانی اهمیت دارد که علائم آپاندیسیت از جمله حالت تهوع،‌ استفراغ و درد ناگهانی شکم را تجربه می‌کنید، بیشتر از ۲ هفته است که اجابت مزاج شما تغییر کرده است، به خونریزی از رکتوم مبتلا هستید یا سابقه ابتلا به انسداد روده را دارید.
  • قبل از جراحی در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: کاربردهای قرص دوفاستون

تداخلات دارویی بیزاکودیل

داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند مانند مسدودکننده‌های H2 (رانیتیدین) و مهارکننده‌های پمپ پروتون (امپرازول) ممکن است با Bisacodyl  تداخل داشته باشند.

تصویر داروی رانیتیدین یا امپرازول
از مصرف همزمان داروهای کاهش‌دهنده اسید معده با Bisacodyl خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: موارد مصرف کلیدینیوم سی

قیمت بیزاکودیل

Bisacodyl یک داروی بدون نسخه ارزان‌قیمت است. بنابراین می‌توانید به راحتی آن را از داروخانه تهیه کنید.

فعل و انفعالات داروی بیزاکودیل در بدن

بیزاکودیل یک ملین محرک است، به این معنی که عضلات دیواره روده کوچک و روده بزرگ را تحریک می‌کند تا حرکات آن‌ها را افزایش دهد. همچنین سطح آب و الکترولیت‌ها را در روده تغییر می‌دهد و با افزایش سطح مایعات به تخلیه روده کمک می‌کند.

افراد آسیب‌پذیر

تحقیقات کافی درباره مصرف بیزاکودیل در بارداری وجود ندارد. به همین دلیل، استفاده از آن در دوران بارداری برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از مصرف این دارو با دکتر زنان مشورت کنید.

همچنین مشخص نیست که آیا Bisacodyl به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. بنابراین زنان شیرده باید با احتیاط و زیر نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض اسپیرونولاکتون

کلام پایانی

در بیشتر موارد، یبوست با اصلاح رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و مصرف داروهای بدون نسخه مثل بیزاکودیل درمان می‌شود. اگر این راهکارها موثر نبودند یا علائم دیگری مثل درد شکم و خونریزی از رکتوم را تجربه کردید، به فوق تخصص گوارش مراجعه و یا با مشاوره تلفنی دکتر گوارش و کبد مشورت کنید. برای تعیین وقت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر گوارش می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

قرص بیزاکودیل ۵ برای چیست؟

در پاسخ به این سوال که قرص بیزاکودیل برای چیست باید بگوییم که مصرف این دارو در کوتاه‌مدت به درمان یبوست کمک می‌کند.

شیاف بیزاکودیل برای چیست؟

همانند قرص Bisacodyl،‌ از شیاف بیزاکودیل ۱۰ یا ۵ میلی‌گرم هم برای درمان یبوست استفاده می‌شود.

آیا می‌توان از قرص Bisacodyl برای درمان فشار خون بالا استفاده کرد؟

خیر. بین قرص بیزاکودیل و فشار خون بالا هیچ ارتباطی وجود ندارد و این دارو به درمان پرفشاری خون کمک نمی‌کند. Bisacodyl در درمان یبوست کاربرد دارد.

آیا قرص بیزاکودیل باعث لاغری میشود؟

بعضی از افراد از قرص بیزاکودیل برای لاغری استفاده می‌کنند. این ملین روی چربی‌های ذخیره‌شده در بدن تاثیر ندارد؛ اما از آنجا که باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و محتویات روده را تخلیه می‌کند، ممکن است روی وزن تاثیر بگذارد. با این حال، کاهش وزن ناشی از آن موقتی است. از سوی دیگر، استفاده طولانی‌مدت از این دارو می‌تواند به عوارض جانبی خطرناک منجر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که از Bisacodyl یا سایر ملین‌ها برای لاغری استفاده نکنید.

منابع: , medlineplus, medicinenet, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها