خالی کردن زانو

خالی کردن زانو چه نوع عارضه ای است؟ دلایل بروز آن چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شاید در طول زندگی یک بار هم که شده این عارضه را در بخش زانوان خودتان تجربه کرده باشید. این که در هنگام راه رفتن به شکل ناگهانی مفاصل زانو پایداری خودشان را از دست دهند و شما احساس کنید زانوهای شما قدرت سابق را ندارند. به این حالت به اصطلاح گفته‌ می‌شود زانو خالی کرده است. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده قرار است که به مهم‌ترین سوالاتی که درباره خالی کردن زانو مطرح‌ می‌شود پاسخ گوییم. با ما همراه باشید.

خالی کردن زانو و علائم آن

این اتفاق هم در حالت راه رفتن و هم در وضعیت ایستادن احتمال بروز دارد. زمانی که زانو‌های شخص خالی‌ می‌شود فرد احساس‌ می‌کند که زانوانی سست دارد و نمی تواند آن‌ها را به شکل طبیعی حرکت دهد. در نتیجه اگر در حالت راه رفتن باشد وقفه ای در وضعیت راه رفتن رخ‌ می‌دهد. در واقع فرد دیگر نمی تواند بر توان و قدرت زانو تکیه کند و احتمال دارد که به زمین بیفتد. این حالت‌ها را فرد به درستی می‌تواند احساس کند و در اغلب موارد افراد در همین وضعیت می‌نشینند یا دیگر حرکت نمی‌کنند.

بیشتر بدانید: ایمپلنت زانو؛ از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده

انواع علت‌های خالی کردن

از مهم‌ترین علت‌هایی که در عارضه خالی کردن زانو دخیل هستند‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آسیب و ضربه به رباط زانو یا پارگی رباط‌های زانوان
  2. بروز عارضه آرتریت
  3. بروز عارضه آرتروز زانوان
  4. لق شدن و عدم پایداری در مفاصل و کشکک زانو
  5. پارگی منیسک زانو
  6. سائیده شده انواع غضروف‌های زانوان
  7. ضعف و سست شدن عضلات بخش‌های کناری زانوان

تمامی این عوامل در بروز شرایط وخیم در ناحیه زانو‌ها نقش خواهد داشت و باید سریعاً هر کدام از آن ها تشخیص داده شده و برطرف شوند.

داشتن هرکدام از این علائم می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز باشد ازین رو بهترین کار مراجعه به فوق تخصص ارتوپد است که در اینجا درمانکده در کنار شما خواهد بود و می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با بهترین متخصصین ارتوپد در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: ورم زیر زانو؛ عارضه‌ای حاصل از تولید اضافی مایع سینوویال

انواع خالی کردن زانو

خالی کردن زانو به اشکال و انواع مختلفی بروز و ظهور پیدا‌ می‌کند. برای مثال:

ناپایداری اولیه زانوان

در این وضعیت به شکل کامل مفصل زانو از محل اصلی خود جابجا‌ می‌شود. به اصطلاح به این وضعیت گفته‌ می‌شود که مفصل در رفته است. این نوع از خالی کردن زانو زمانی رخ‌ می‌دهد که رباط زانو دچار اختلال و مشکل شده باشد. این نوع خالی کردن زانو دردناک است و موجب تورم خواهد شد. در مواردی هم که شدید باشد فرد دچار خونریزی داخلی در بخش زانو‌ها خواهد شد.

ناپایداری ثانویه زانوان

اگر عضلات چهار سر ران دچار شل شدگی شوند این نوع خالی کردن زانو اتفاق‌ می‌افتد. از دیگر دلایلی که منجر به خالی کردن ثانویه زانو‌ می‌شوند، پارگی منیسک زانو، آرتریت و سینوویت نیز هستند. این نوع خالی کردن زانو نیز با درد همراه خواهد بود.

بیشتر بدانید: علت سوزش زانو چیست؟ آیا باید نگران سوزش زانو باشم؟

تشخیص خالی کردن زانو

تشخیص خالی کردن زانو با تکنیک‌ها و ابزار‌های مختلفی انجام‌ می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها معاینات ابتدایی است. در معاینات ابتدایی بخش‌های مهم زانوان توسط متخصصین معاینه شده و از بیمار گزارش‌ می‌گیرند. گزارش گیری به این شکل است که سوالاتی از بیمار پرسیده‌ می‌شود و از وی خواسته‌ می‌شود که شرح وضعیت زانو خود را بگوید. برای مثال درد داشتن یا هر حسی که در زانو تجربه‌ می‌شود. در ادامه نیز آزمایشاتی از جمله آزمایش خون انجام‌ می‌گردد. در نهایت از انواع عکس‌های رادیولوژی و سی تی اسکن کمک‌ می‌گیرند تا تصاویری دقیقی از بخش‌های داخلی زانوان داشته باشند. تمامی این تکنیک‌ها به متخصصین کمک‌ می‌کنند اطلاعات درستی از وضعیت زانوان، رباط‌ها و عضلات داشته باشند تا تشخیص‌های دقیق تر داشته باشند.

به بیماران عزیز این توصیه را داریم که هنگام پاسخ دادن به پرسش‌های متخصصین دقت داشته باشند و دقیق و صحیح وضعیت زانوهای خود را شرح کنند. زیرا که متخصصین تا حد زیادی به گزارش‌های شما اتکا می کنند و روند درمانی را نیز تعیین خواهند کرد. البته که عکس‌های رادیولوژی و آزمایشات مختلف نیز به آن ها جهت خواهد داد اما گزارش‌های بیماران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بدانید: آسیب زانو در فوتبال را بهتر بشناسیم

درمان خالی کردن زانو

در مراحلی ابتدایی که افراد عارضه خالی کردن زانوان را تجربه‌ می‌کنند باید برای روند درمان اقدام کنند. به میزانی که روند تشخیص و درمان خالی کردن زانو بهنگام انجام شود به همان میزان به موفقیت روند درمان‌ می‌توان امیدوار بود. به علاوه این که از بروز عارضه‌های جدی تر و خطرناک تر پیشگیری به عمل خواهد آمد.

انواع روش‌های درمانی برای بهبود وضعیت خالی کردن زانو‌ها موارد زیر هستند:

فیزیوتراپی

انجام فعالیت‌های ورزشی و حرکات بدنی که در دسته انواع تکنیک‌های درمانی فیزیوتراپی قرار‌ می‌گیرند تا حد زیادی می‌توانند به درمان خالی کردن زانو کمک کنند. این تکنیک‌های درمانی لزوما باید زیر نظر متخصصین خبره انجام شود تا روند اثر گذاری آن‌ها سریع تر انجام شود. در غیر اینصورت نمی توان به اثر گذاری آن‌ها امیدوار بود.

بیشتر بدانید: علت آسیب acl چیست؟

بیشتر بدانید: کیست بیکر زانو چیست؟ + بهترین شیوه درمان کیست پاپلیتئال

استفاده از بریس زانو

بریس زانو به استحکام و ثابت ماندن عضلات و رباط‌های زانو کمک‌ می‌کنند. در نتیجه احتمال این که بر اساس ضعف آن‌ها زانو دچار خالی شدن شود پیشگیری خواهد شد. بریس عضلات را به شکل کامل در کنار هم نگه می دارد و از لق شدن و سست شدن آن ها جلوگیری می کند. بریس‌ها انواع مختلفی دارند، به همین دلیل باید هنگام خرید آن از متخصصین کمک بگیرید.

عمل جراحی

آخرین گزینه درمانی برای کسانی که وضعیت بسیار وخیمی دارند عمل جراحی است. در این عمل تمامی شرایط حادی که منجر به خالی شدن زانو‌ می‌شود برطرف شده تا افراد دیگر این عارضه را تجربه نکنند. برای مثال یکی از انواع جراحی‌های تعویض مفصل زانو است. این جراحی‌ها برای افراد خاص با شرایط فوری انجام می‌شود. این تکنیک درمانی نیز می‌تواند تا حد زیادی به درمان بیماران کمک کند و از دردهای آن‌ها بکاهد.

بیشتر بدانید: علت کف پای صاف

درمان خانگی خالی کردن زانو

برای این عارضه درمان خانگی خاصی پیشنهاد نمی‌شود. به جز این که بهتر است وضعیت وزن بدنی تان و سبک زندگی خودتان تا حدودی وارسی کنید و بدترین عادت‌های خودتان را ترک کنید. به علاوه اینکه باید وزن خودتان را کاهش دهید.

در نهایت می‌توانید از حرکات جسمانی مناسب در منزل کمک بگیرید تا زانوان تان قوی شوند. پس به مرور شاهد کاهش بروز عارضه خالی کردن زانو خواهید بود.

بیشتر بدانید: سندروم پلیکا و شناخت بیشتر آن

خاتمه

در این مقاله در خصوص انواع خالی کردن زانو، تشخیص خالی کردن زانو و انواع تکنیک‌هایی که برای درمان خالی کردن به کار گرفته‌ می‌شود صحبت کردیم. اگر‌ می‌خواهید اطلاع تکمیلی داشته باشید در بخش کامنت‌ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 35

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها