آسیب های زانو در فوتبال

آسیب زانو در فوتبال را بهتر بشناسیم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگرچه فوتبال ورزش خطرناکی نیست، اما ماهیت این ورزش باعث می‌شود که بازیکنان آسیب‌های زیادی به خصوص در طول فصل فوتبال وجود داشته باشد. فوتبال یک ورزش با شدت بالا با پیچ و تاب، چرخش و دوی سرعت ناگهانی است. 90 دقیقه فوتبال می‌تواند فشار زیادی به زانوهای فوتبالیست‌ها وارد کند، به خصوص در شرایطی که کفش‌های فوتبال با میخ یا تیغه هستند و آن‌ها از لیز خوردن افراد در روی سطح لغزنده نرم چمن جلوگیری می‌کنند. با این حال، همین دلیل بسیاری از آسیب‌های زانو مرتبط با فوتبال است که رباط‌ها را درگیر می‌کند. در حالی که گل میخ‌ها مانع از لیز خوردن بازیکن می‌شوند، تکانه ناشی از تکل یا چرخش تند به تمام بدن منتقل و منجر به آسیب زانو در فوتبال می‌شود.

بازیکن آسیب دیده زانو در فوتبال
تصویری از بازیکن تیم فوتبال که پیراهنی قرمز به تن دارد دچار آسیب در زانوی پای راست خود شده است.

انواع مشکلات زانو در فوتبال

در ادامه به برخی از شایع‌ترین آسیب‌های زانو در بازیکنان فوتبال، به طور مختصر اشاره خواهیم کرد:

آسیب رباط صلیبی

آسیب رباط صلیبی زانو زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند رباط متصل‌کننده استخوان ران به ساق پا، آسیب یا پاره شود. تعدادی از این رباط‌ها در داخل زانو به منظور تثبیت و محافظت از پا در برابر کشیدگی بیش از حد وجود دارد. شاید شایع‌ترین آسیب صلیبی آسیب رباط صلیبی قدامی (عمد تاً به عنوان ACL نیز شناخته می‌شود) باشد. در واقع، پس از انجام تحقیقات فراوانی، آمارها نشان می‌دهد که  از 28 آسیب دیدگی زانو توسط بازیکنان لیگ برتر در فصل 17-2016، 17 مورد آسیب دیدگی ACL بود. دلیل این‌که آسیب ACL باعث ترس در قلب فوتبال دوستان در سراسر جهان می‌شود این است که می‌تواند به یک دوره نقاهت شش تا نه ماهه نیاز داشته باشد که می‌تواند برنامه‌های بازیکنان و مدیران را به طور جدی به هم بزند.

بیشتر بدانید: علت کف پای صاف

پارگی مینیسک

پارگی منیسک یا پارگی غضروف در بین ورزشکاران شایع است. منیسک یک غضروف هلالی شکل لاستیکی است که بین استخوان ران و درشت نی قرار گرفته است. زانو را از استرس ناشی از دویدن یا راه رفتن محافظت و هم‌چنین به تعادل زانو کمک می‌کند. به این ترتیب منیسک را ضربه گیر زانو می‌نامند. مانند آسیب MCL، پارگی مینیسک نیز به دلیل پیچاندن زانو در حالی که پای شما محکم است، رخ می‌دهد.

شکستگی

هر یک از استخوان‌های داخل یا اطراف زانو ممکن است دچار شکستگی شود. شایع‌ترین استخوان شکسته در مفصل کشکک یا کاسه زانو است. ضربه شدید مانند: سقوط یا تصادف رانندگی باعث بیشتر شکستگی‌های زانو می‌شود. افراد مبتلا به پوکی استخوان زمینه‌ای ممکن است زانوهای خود را فقط با قدم گذاشتن در مسیر اشتباه یا زمین خوردن بشکنند.

بورسیت

بورس‌ها کیسه‌های پر از مایع کوچکی هستند که مفاصل زانو را بالشتک می‌کنند و به تاندون‌ها و رباط‌ها اجازه می‌دهند به راحتی روی مفصل بلغزند. این کیسه‌ها ممکن است با استفاده بیش از حد یا فشار مکرر ناشی از زانو زدن متورم و ملتهب شوند. این به بورسیت معروف است. بیشتر موارد بورسیت جدی نیستند و با خودمراقبتی قابل درمان هستند. با این حال، برخی از موارد ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی یا آسپیراسیون داشته باشند، که در آن از یک سوزن برای خارج کردن مایع اضافی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: نقرس زانو چیست؟ + راه‌های درمان و پیشگیری

تاندونیت

این بیماری می‌تواند افراد فعال بدنی را تحت تاثیر قرار دهد. تاندونیت یا التهاب در زانو به عنوان تاندونیت کشکک شناخته می‌شود. این یک آسیب به تاندون است که کاسه زانو را به استخوان ساق پا متصل می‌کند. تاندون کشکک با جلوی ران کار می‌کند تا زانو را باز کند تا فرد بتواند بدود، بپرد و سایر فعالیت‌های بدنی را انجام دهد. اغلب به عنوان زانوی جامپر شناخته می‌شود، تاندونیت در بین ورزشکارانی که اغلب می‌پرند رایج است. با این حال، هر فرد فعال بدنی می‌تواند در معرض خطر ابتلا به تاندونیت باشد.

 پارگی تاندون

تاندون‌ها بافت‌های نرمی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. در زانو، تاندون معمولی که باید آسیب ببیند کشکک است. پارگی یا کشیدگی بیش از حد تاندون توسط ورزشکار یا فرد میانسالی که درگیر فعالیت‌های بدنی است غیرمعمول نیست. ضربه مستقیم ناشی از افتادن یا ضربه نیز ممکن است باعث پارگی تاندون شود.

اینفوگرافیکی از انواع آسیب های زانو فوتبالیست
انواع مشکلاتی برای زانو پا بازیکن های تیم فوتبال وجود دارد که از شایع ترین آنها، می توان به پارگی رباط و مینیسم زانو که همچون نواری محکم استخوان را به ماهیچه متصل کرده است، هم چنین بوریست نیز اشاره کرد.

علت آسیب زانو در فوتبال

  • بازیکن ناگهان می‌ایستد یا به سختی از یک پرش فرود می‌آید.
  • یک بازیکن در حین تکل اسلاید ضربه نسبتاً محکمی به پهلوی زانو می‌خورد.
  • چرخش‌های مکرر و تغییر جهت ممکن است باعث شود گل میخ‌ها در چمن گیر کنند
  • چرخاندن زانو نسبتاً شدید. به عنوان مثال، روی پا فرود آمده و یک حرکت چرخشی سریع انجام دهید.

اگر آسیب شما در این زمینه جدی باشد حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید که در سایت درمانکده می‌توانید با مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانید: بیماری میاستنی گراویس را بهتر بشناسید!

درمان آسیب‌های زانو در فوتبال

بدیهی است که هر نوع آسیب مرتبط با زانو در فوتبالیست‌ها روش‌های درمانی مختص به خود را دارند؛ اما در برخی از موارد راهکار‌های درمانی مانند: تجویز داروهای ضدالتهابی و مسکن، انجام جلسات مکرر فیزیوتراپی و تزریقات استروئیدی، جراحی و … مشترک هستند.

روش پیشگیری از آسیب زانو در فوتبال

توصیه‌های ورزشی

برنامه‌های ورزشی برای پیشگیری از آسیب دیدگی زانو در فوتبال باید انواع مختلفی از تمرینات از جمله قدرتی، پلایومتریک و آمادگی بدنی را در بر داشته باشد. تمرینات پیشگیری باید حداقل 20 دقیقه چندین بار در هفته انجام شود و تمرینات ورزشی اختصاصی باید بیش از 30 دقیقه و چندین بار در هفته انجام شود. تمرینات پیشگیری باید در “پیش فصل” قبل از اقدام به ورزش شروع شود و باید در طول فصل عادی ادامه یابد.

بیشتر بدانید: پمفیگوس از شناخت تا درمان

سوالات متداول

چرا آسیب‌های زانو در فوتبال رایج است؟

آسیب دیدگی زانو در فوتبال بسیار شایع است. آن‌ها می‌توانند شامل آسیب‌های غیر تماسی و تماسی باشند. متاسفانه، به دلیل چرخش، چرخش، کاشت و سایر مکانیسم‌هایی که زانو را هنگام بازی فوتبال در معرض خطر قرار می‌دهند، خطر آسیب‌های مهم زانو مانند پارگی ACL وجود دارد.

چگونه می‌توان فهمید آسیب زانو فوتبالیست‌ها جدی است؟

علائم آسیب شدید زانو عبارت‌اند از:

  • قادر به خم کردن یا صاف کردن زانو نیست
  • شروع ناگهانی تورم در مفصل
  • قادر به تحمل وزن نیست.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از آسیب دیدگی زانو بهبود یابد؟

زمان بهبودی برای پیچ خوردگی‌ها و کشیدگی‌های خفیف بین 2 تا 4 هفته متغیر است. با این حال، در مورد آسیب‌های بزرگ مانند پارگی ACL، ممکن است 6-12 ماه طول بکشد.

بیشتر بدانید: شایع ترین اختلالات خود ایمنی را بیشتر بشناسیم

سخن پایانی

آسیب زانو در فوتبال رایج است. این چیزی است که یک بازیکن بیشتر از همه از آن می‌ترسد. از آن‌جایی که فوتبال یک ورزش با شدت بالا است، می‌تواند به عنوان یک ورزش با شدت بالا روی زانوها سخت باشد و اغلب آسیب‌ها اتفاق می‌افتد.بنابراین انجام تمرینات تقویتی همراه با تمرینات انعطاف پذیری و تعادل برای اطمینان از یک مفصل قوی مهم است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها