قسمت ۲۰- رفلاکس معده، تاثیر سبک زندگی بر سلامتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

«مامان برای من بیشتر غذا بریز اون روغن روشم بریز واسه من.

نیما داداش سیگار پشت سیگار میچسبه.

نوشابه باید گاز دار باشه اصلا غذا با آب پایین نمیره»

سلام من بهنامم و امروز میخوام  داستان واقعی پسری رو براتون بگم که تو سلامت و رفاه بزرگ شده و شرایطش به شکلی بوده که اونو به سمت استفاده از مواد غذایی مضر کشونده.

شروع همه چیز از سوزش سر دله

پیام، یه جوون پر شورو با انرژی که همیشه دنبال ورزشو سلامتیشه ولی  به مرور زمان و با بالا رفتن سنش وعده های غدایی چرب و چیلی رو جایگزین ناهار و شام سبکش کردو و برای هضمش با آدامس ترق و توروقی راه مینداخت که نگو. خوردن مشروبات الکلی و سیگار بعدش دیگه جز عادتای همیشگیشه و روز و مقدار و فدای دوستی با رفقاش کرد و هفت روز هفته رو خورد و کشید  و چاق و چاقتر شد.

سی سالگی رو که رد کرد؛ همه چیز با سوزش سر دل موقع نشستن و بلند شدن شروع شد و دیگه غذاهای مامانش که تا اون روز مزه بهشت واسش خوشمزه نبودن و  حس  یه مزه تلخ و ترش ته گلوش، سکسکه هایی که با حالت تهوع و برگشته غدای تو معده همراهه حسابی اذیتش میکرد.

 

پیام سالم و ورزشکار داستان این هفته ما بلایی سر خودش آورده که اگه الان ازش دور نشه دیگه  معلوم نیست با چه علائمی رو به رو میشه، ولی از یه طرفم دکتر رفتن یکی از ترسای زندگیش بوده که از بچگیو با اولین آمپول چهار سالگی گوشه ذهنش مونده.

همیشه پای دکتر گوگل در میونه

پیام، سه کلمه «سوزش -سر -دل» اولین نشونه ای که سراغش اومده و دست از سرش بر نمیداره رو  سرچ میکنه و نتیجه اون بیماری رفلکس معده س که تا این سن اسمشو زیاد شنیده و فک می کنه ی بیماری سادس که روبرو شدن باهاش خیلی سخت نیست…

اون با جمله «درمان رفلاکس معده چیست؟» ادامه میده و تازه میفهمه این سبک زندگی که در پیش گرفته داره از پا درش میاره؛ پس پیش خودش میگه: تغییر دادن مدل زندگیم خیلی راحت تر از اینه که آندوسکوپی رو تحمل کنم»

پیام دیگه مشروبات الکلی و نوشابه گاز دار نخورد و با کنار گذاشتن غذاهای چرب با حجم زیاد وزنشو کم کم پایین آورد  و با این تغییرات تونست بیماریشو تسکین بده.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر فوق متخصص گوارش و کبد

قطعا هممون میدونیم که خوردن مشروبات الکلی، غذای چرب و تند با حجم زیاد و اضافه وزن خطر ناکه ولی اینکه پیام از رفتن پیش دکتر خودداری کرد و خودش تصمیم گرفت بدون دارو و تشخیص دکتر خود درمانی کنه درسته یا نه؟

سوالاتی که در این قسمت از دکتر باباخانیان پرسیدیم:

داستان این هفته ما رو گوش دادین؟ به نظرتون این خود درمانی مناسب پیام بود یا ممکنه بیماریش برگرده؟

اصلا رفلاکس معده چیه؟

علت ابتلا به این بیماری چیه؟

ممکنه نوزادان هم این بیماری رو بگیرن؟

علائم رفلاکس معده چیه؟

خراب شدن دندونم میتونه یکی از علائم باشه؟

درمان این بیماری به چه شکلیه و چقدر طول میکشه؟

تو چه سطحی از بیماری حتما باید به پزشک مراجعه بشه؟

ممنون آقای دکتر که وقتتون رو در اختیار ما گذاشتین.

خب میرسیم به پایان سومین قسمت فصل سوم پادکستمون و مثل همیشه «به سلامتی همتون»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها