لیفت چشم چیست؟ چه عوارض و خطراتی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لیفت چشم (Eye Lift) یک تکنیک زیبایی و درمانی برای افتادگی پلک‌ها است. اگر صورت شما به‌دلیل افتادگی پلک حالت خسته و غمگین دارد، لیفت چشم با راه‌کار جراحی یا غیرجراحی گزینه مناسبی خواهد بود.

اگر شما به‌ دلیل افزایش سن یا به صورت ژنتیکی پلک‌های افتاده‌ای دارید، کاندید مناسبی برای لیفت چشم هستید. این تکنیک علاوه‌ بر درمان افتادگی پلک، به رفع چین‌وچروک و سیاهی دور چشم کمک می‌کند. چشم‌ها گیراترین اجزای صورت هستند که سلامتی و زیبایی آن‌ها می‌تواند احساسات و پیام شما را به‌درستی به دیگران منتقل کند. 

از همین‌رو اکثر پزشکان متخصص زیبایی پس از بررسی‌های لازم برای درمان افتادگی و پف پلک‌ها روش‌های مختلف لیفت‌چشم را پیشنهاد می‌دهند. اگر شما هم تاکنون از این ناراحتی‌ها رنج می‌بردید در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا انواع روش، عوارض و خطرات این تکنیک درمانی و زیبایی‌بخش را مورد بررسی قرار دهیم.

لیفت چشم چیست؟

لیفت چشم یا Eye Lift به بالا کشیدن پلک گفته می‌شود که اثربخشی اصلی آن در باز شدن چشم‌ها است. پزشک متخصص زیبایی به کمک روش‌های مختلف اعم از جراحی (بلفاروپلاستی) و غیر جراحی چین‌وچروک پنجه کلاغی و پف پلک‌ها را برطرف می‌کند. 

این تکنیک زیبایی علاوه‌ بر کشیدگی پلک‌ها به درمان تیرگی دور چشم هم کمک خواهد کرد. لیفت چشم منجر به کلاژن‌سازی و تولید الاستین می‌شود که نتیجه آن جوان‌سازی و سفت شدن پوست اطراف چشم است.

تصویر لیفت‌چشم قبل و بعد
لیفتینگ چشم منجر به بازتر دیده شدن چشم‌ها و شادابی چهره می‌شود اما اثری بر میزان بینایی ندارد.

انواع روش لیفت چشم را بشناسید!

اکثر افراد تصور می‌کنند لیفت‌چشم همان جراحی پلک است. در گذشته این تکنیک تنها توسط عمل جراحی انجام می‌شد اما امروزه انواع روش لیفت چشم بدون جراحی وجود دارد که دکتر زیبایی پس از بررسی لازم، بهترین متد را اجرا خواهد کرد. 

بهترین روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. لیفت چشم با نخ

پرطرفدارترین لیفت چشم با روش نخ است که توسط نخ‌های مخصوص PDO با قابلیت جذب انجام می‌شود. در این روش نخ مخصوص را که اغلب دارای خارهای متعددی است با سوزن به زیر پوست وارد می‌کنند. جراح پلاستیک با کشیدن نخ‌ها و گره زدن به رفع افتادگی پلک و ابرو کمک می‌کند. کشیده شدن نخ باعث تحریک کلاژن و جوان‌سازی پوست اطراف چشم خواهد شد.

بیشتر بدانید: ماندگاری لیفت شقیقه با جراحی چقدر است؟

۲. لیفت چشم با بوتاکس

یکی از بهترین روش لیفت چشم از نظر اکثر متقاضیان این تکنیک بوتاکس است. به کمک بوتاکس می‌توان چین‌وچروک گوشه چشم را از طریق قطع سیگنال‌های عصبی ماهیچه اطراف چشم برطرف کرد. اگر افتادگی پلک شما شدید نباشد، پزشک متخصص زیبایی گزینه لیفت‌چشم با بوتاکس را پیشنهاد می‌دهد. ماندگاری این روش کم است و نیاز به ترمیم دارد.

۳. لیفت‌چشم با فیلر

لیفت چشم با ژل یا همان فیلر زیرچشم یک روش درمانی و زیبایی‌بخش برای رفع تیرگی زیر چشم است. تزریق فیلر به پرشدن گودی این ناحیه کمک خواهد کرد. ژل پرکننده اسید هیالورونیک است که با برطرف کردن گودی زیر چشم همزمان لیفتینگ چشم انجام می‌دهد.

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

۴. لیفت چشم با لیزر

لیزر فرکشنال CO2 برای لیفتینگ چشم و رفع چین‌وچروک این ناحیه گزینه مناسبی است. گرما و نور مخصوص لیزر با تحریک کلاژن پوست موجب جوان‌سازی پوست اطراف چشم می‌شود. قابلیت ارتجاعی پوست با افزایش سن از بین می‌رود که لیزر فرکشنال می‌تواند آن را بهبود بخشد.

۵. لیفت‌چشم با پلاسما

یکی از جدیدترین متدهای لیفت‌چشم به کمک پلاسما انجام می‌شود. در این روش چربی و پوست اضافی پلک و چشم توسط گرما به گاز تبدیل شده و از بین می‌روند. از طرفی گرمای ایجاد شده توسط پلاسما موجب تحریک کلاژن‌پوست و جوان‌سازی آن می‌شود. این روش اثربخشی و ماندگاری بالایی داشته از همین‌رو یکی از بهترین روش لیفت چشم محسوب می‌شود.

۶. لیفت‌چشم با جراحی

یکی از متداول‌ترین روش‌های لیفت چشم جراحی بلفاروپلاستی است که با بیهوشی کامل و ایجاد برش در پلک انجام می‌شود. جراح پلاستیک در روش بلفاروپلاستی چربی و پوست اضافی پلک را برمی‌دارد و سپس بخیه می‌زند. این روش دوره نقاهت طولانی‌تری دارد و می‌توان آن را همزمان بر روی پلک هر دو چشم انجام داد.

۷. لیفت چشم با کش

این روش خانگی لیفتینگ به کمک یک کش و دو گیره در اطراف آن برای کشیده‌تر به نظر رسیدن ناحیه چشم انجام می‌شود. شما به کمک کش لیفت‌چشم می‌توانید فرم کشیده و زیبایی به چهره خود ببخشید. 

روش استفاده از آن بدین شکل است که یک سر گیره به خط رویش موی کنار شقیقه‌ها متصل خواهد شد و گیره دیگر با کشیدن کش و جمع شدن پوست اطراف چشم به پشت سر وصل می‌شود.

اینفوگرافیک انواع روش‌های لیفتینگ چشم
انتخاب هر یک از روش‌های لیفت‌چشم باید توسط پزشک متخصص زیبایی پس از بررسی و معاینات اولیه انجام شود.

بیشتر بدانید: کربوکسی تراپی برای چیست؟

مراقبت‌های بعد از لیفتینگ چشم

جدول زیر نشان دهنده اقدامات بعد از لیفت چشم به روش‌های مختلف است:

روش لیفتینگ چشممراقبت مورد نیاز برای بهبودی
لیفت‌چشم با نخعدم مالش محل لیفتینگ
لیفت‌چشم با بوتاکسپرهیز از پایین نگه داشتن سر جهت جلوگیری از بروز سردرد
لیفت‌چشم با فیلر (ژل)نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد (میزان آب کافی بدن اثربخشی و ماندگاری فیلر را بیشتر می‌کند)
لیفت‌چشم با جراحیاستفاده از قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم، کمپرس سرد برای کاهش تورم،
عدم مصرف آسپرین برای جلوگیری از خطر افزایش خونریزی
جدول اقدامات بعد از لیفتینگ چشم

انواع مدل لیفت چشم کدامند؟

پرطرفدارترین مدل این تکنیک لیفت‌چشم طبیعی است. اما برخی افراد مخصوصا جوانان علاقه دارند گوشه چشم‌شان کمی کشیده‌تر به‌نظر بیاید که در این صورت جراح پلاستیک از متد لیفت چشم گربه ای استفاده می‌کند.

 اما در لیفت چشم روباهی دیگر مدل پرطرفدار این تکنیک میزان کشیدگی چشم و ابرو به نحوی است که بیشتر به سمت بالا و شقیقه هدایت می‌شود. درواقع هر دو مدل شرایط یکسانی دارند اما تکنیک لیفتینگ در محل ایجاد کمی متفاوت است.

در صورت نیاز برای مشورت بیشتر می‌توانید با دکتر زیبایی آنلاین درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: عمل چشم گربه ای چگونه انجام می‌شود؟

چگونه در خانه لیفتینگ چشم انجام دهیم؟

راه‌کارهای خانگی این متد زیبایی به سفت شدن بافت اطراف چشم و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. شما می‌توانید به کمک روش‌های لیفت چشم در خانه از افتادگی پوست اطراف چشم و پیری زودرس آن جلوگیری کنید. 

این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • لیفت چشم با کش
  • لیفت‌چشم با چسب
  • ماساژ اطراف چشم
  • ماسک‌های خانگی 

روش‌های خانگی لیفتینگ چشم نیاز به تداوم دارند تا اثربخش باشند. اگر به دنبال راه‌کار با اثربخشی سریع‌تر هستید می‌توانید از گزینه جراحی لیفت‌چشم یا یکی از تکنیک‌های زیبایی‌بخش زیر نظر پزشک متخصص زیبایی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: انواع اکستنشن مژه چگونه است؟

عوارض لیفت چشم

لیفتینگ چشم یک تکنیک کم‌خطر است و معمولا بدون هیچ عارضه‌ای انجام می‌شود. اما به‌دلیل حساس بودن چشم‌ها باید برخی احتمالات را در نظر گرفت. 

شایع‌ترین خطرات لیفتینگ چشم بدون جراحی را می‌توان شامل قرمزی چشم، سردرد، بی‌حسی یا در برخی افراد مشکل بلع دانست. تورم و سوزش در محل لیفتینگ چشم دیگر موارد پرتکراری است که پس از گذشت سه روز اغلب خوبه‌خود برطرف می‌شوند.

خطرات لیفت چشم با جراحی چیست؟

در اغلب موارد این جراحی زیبایی چشم عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما به‌طور کلی می‌توان گفت احتمال بروز عوارض پس از عمل لیفتینگ چشم مانند هر جراحی دیگر وجود دارد. عوارضی مانند خشکی چشم، تاری دید، تورم یا کبودی پس از جراحی طبیعی هستند که با روند بهبود زخم برطرف می‌شوند. 

بیشتر بدانید: لمینت مژه چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

اینفوگرافیک خطرات احتمالی لیفت‌چشم با جراحی
اگر جراح پلاستیک در زمینه جراحی لیفت‌چشم تجربه و مهارت کافی داشته باشد، بروزهرگونه عوارض ناشی از عمل به ندرت رخ می‌دهد.

برخی موارد دیگر وجود دارند که با بروز آن‌ها باید به جراح خود اطلاع دهید، از جمله:

  • عفونت چشم
  • خونریزی
  • تغییر شکل و رنگ پلک
  • احساس کشیدگی در خط مژه پلک پایین
  • مشکل بسته نشدن پلک‌ها
  • اختلال در بینایی

بیشتر بدانید: مراقبت از بلفاروپلاستی چگونه است؟

راهنمای مراجعه به پزشک

اگر شما دچار افتادگی پلک، چین‌وچروک پنجه کلاغی و حلقه تیره زیر چشم هستید بهتر است به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید تا بهترین تصمیم برای انتخاب روش لیفت چشم گرفته شود. این تکنیک زیبایی امروزه با متد جراحی و غیرجراحی انجام می‌شود که تنها جراح پلاستیک یا متخصص زیبایی می‌تواند شما را در انتخاب درست‌ترین گزینه راهنمایی کند. اگر دغدغه شما پیدا کردن یک پزشک یا جراح باتجربه است، می‌توانید به کمک سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای مراجعه حضوری نزد بهترین پزشکان متخصص زیبایی و جراحان پلاستیک وقت معاینه رزرو کنید.

بیشتر بدانید: چروک دور چشم را چگونه درمان کنیم؟

سوالات متداول

لیفت چشم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما در جوانی دچار افتادگی پلک، چین‌وچروک پنجه کلاغی، تیرگی زیرچشم یا نشانه‌های پیری اطراف چشم‌ها هستید، می‌توانید با مشورت پزشک متخصص زیبایی انواع روش لیفتینگ چشم غیرجراحی انجام دهید.

لیفت‌چشم با روش غیرجراحی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

متخصص زیبایی برای مشکلات زیر لیفتینگ چشم غیرجراحی را پیشنهاد می‌دهد:
۱. پف زیرچشم
۲. افتادگی پلک‌ها
۳. تیرگی زیرچشم
۴. چین‌وچروک گوشه چشم

پرطرفدارترین مدل لیفت‌چشم کدامند؟

لیفتینگ چشم گربه‌ای و روباهی

بهترین روش لیفت چشم چیست؟

پزشک متخصص زیبایی بر اساس نیاز بیمار و هدف از انجام لیفتینگ چشم بهترین گزینه را انتخاب می‌کند. با این حال برخی بیماران نیاز به ترکیب چندین روش لیفت‌چشم مانند تزریق همزمان فیلر و بوتاکس دارند. اگر به دنبال تغییرات اساسی و دائمی هستید بهترین روش لیفت‌چشم جراحی پلک است.

منبع: webmd | plasticsurgery | nuffieldhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها