عمل چشم گربه ای؛ بررسی روش‌های مختلف از بوتاکس تا فیلر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چشم گربه ای حالت کشیده و خوش‌فرم چشم‌ها است که می‌توان آن را با روش‌های غیرجراحی یا کانتوپلاستی ایجاد کرد. این تغییر فرم چشم‌ها به افتادگی پلک و رفع چین‌وچروک ریز پنجه کلاغی کمک می‌کند.

چشم‌ها گیراترین عضو چهره هستند که زیبایی و خوش‌فرمی آن‌ها می‌تواند در پیامی که صورت‌تان به دیگران ارسال می‌کند، تاثیر به‌سزایی داشته باشد. اگر شما چشمان خواب‌آلود و پلک‌های افتاده‌ای دارید، این پیام به دیگران ارسال خواهد شد که چهره‌تان خسته یا کم‌انرژی است. 

اما چشمان کشیده، درشت و باز می‌تواند نمایان‌گر انرژی بالا و شادابی چهره شما باشد. از همین‌رو اکثر افراد با مشکل افتادگی پلک و چشم وقتی به حالت چشم گربه ای علاقه‌مندند به سراغ لیفت چشم گربه‌ای یا ایجاد این حالت با جراحی می‌روند. 

روش‌های مختلفی برای درمان و بهبودی افتادگی پلک و رفع چین‌وچروک این ناحیه وجود دارد. اما برای ایجاد حالت چشم گربه ای طبیعی می‌توانید با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا روش‌های پرطرفدار را بررسی کنیم.

منظور از لیفت چشم گربه ای چیست؟

اگر به چشمان گربه دقت کرده باشید حالت کشیده‌ای در قسمت انتهایی به سمت بیرون دارد. لیفت چشم گربه‌ای (Cat Eye Lift) هم به ۲ روش جراحی یا غیرجراحی باعث ایجاد کشیدگی در گوشه چشم‌ها می‌شود. 

زمانی‌ که جراح گوشه چشم را به سمت بالا متمایل می‌کند، پلک پایین از پلک بالا بلندتر و کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد. به این حالت ایجاد شده چشم گربه ای می‌گویند که اگر مقدار بالا کشیدن گوشه چشم درست و اصولی باشد، حالت چشم گربه ای طبیعی خواهد بود و تناسب بسیار زیبایی در چهره ایجاد می‌شود. 

تصویر لیفت چشم گربه‌ای قبل و بعد
لیفت چشم گربه‌ای باعث شادابی و جوان‌تر به‌نظر رسیدن چشم‌ها می‌شود.

در اغلب موارد جراحان این نوع لیفت‌ چشم را برای افرادی که دارای چشم‌های خسته یا خواب‌آلود هستند و در عین حال به چشم‌گربه‌ای علاقه دارند، توصیه می‌کنند. 

به‌ طور کلی هدف از بالا کشیدن چشم گربه‌ای عبارت است از:

  • بزرگتر دیده شدن چشم‌ها
  • کشیده‌تر به‌نظر رسیدن چشم‌ها
  • هوشیارتر شدن چشم‌ها

بیشتر بدانید: چروک دور چشم را چگونه درمان کنیم؟

انواع روش لیفت چشم گربه ای بدون جراحی

این روش به‌دلیل عدم دوره نقاهت، هزینه مناسب‌تر و عوارض ناچیز طرفداران زیادی دارد.

اینفوگرافیک انواع روش‌های لیفت چشم گربه‌ای بدون چراحی
باید بدانید لیفت چشم گربه‌ای بدون جراحی یک روش موقت بالا کشیدن گوشه چشم است.

رایج‌ترین روش‌های ایجاد این حالت چشم پرطرفدار شامل موارد زیر می‌شود:

۱. حالت چشم گربه ای با نخ

در این روش معمولا از نخ‌های PDO استفاده می‌شود که قابل جذب زیر پوست هستند. ایجاد حالت چشم گربه ای با نخ برای افرادی مناسب است که هنوز چین‌وچروک گوشه چشم آن‌ها آن‌قدر شدید نشده و افتادگی پلک زیادی ندارند. 

نخ‌هایی که توسط جراح با سوزن مخصوص بدون هیچ زخم و برشی زیر پوست وارد شده‌اند، کشیده می‌شوند که باعث بالا رفتن گوشه چشم، ایجاد حالت چشم گربه‌ای و رفع چین‌وچروک آن ناحیه خواهد شد. نتایج آن اغلب بعد از یک ماه مشخص می‌شود و تا حدود ۲ سال ماندگاری دارد.

این نخ‌های مخصوص با تحریک ناحیه مورد نظر به کلاژن‌سازی مجدد گوشه چشم کمک می‌کنند. بنابراین می‌توان از مزایای چشم گربه ای با نخ علاوه‌ بر کشیدگی گوشه چشم‌ها و ایجاد حالت زیبا به قابلیت جوان‌سازی پوست اطراف آن هم اشاره کرد.

بیشتر بدانید: اکستنشن مژه چیست؟

۲. حالت چشم گربه ای با بوتاکس

یکی‌ دیگر از روش‌های پرطرفدار برای کشیدگی گوشه چشم به سمت بالا، تزریق سم بوتولینوم یا همان بوتاکس است. این روش هم به‌دلیل عدم ایجاد زخم و برش دوره نقاهت ندارد و در صورتی که توسط دکتر زیبایی با تجربه انجام شود، حالت چشم گربه‌ای بسیار زیبایی ایجاد می‌کند. 

بنابراین هنگام تزریق بوتاکس برای بالا کشیدن گوشه چشم و ابروها به انتخاب پزشک ماهر توجه کنید. نتایج بوتاکس در گوشه چشم معمولا پس از ۲ هفته به‌خوبی قابل مشاهده است و اثربخشی آن حدود سه تا ۶ ماه باقی خواهد ماند. 

در برخی مواقع جراح یا پزشک متخصص زیبایی برای رفع افتادگی پلک و چین‌وچروک گوشه چشم از ترکیب بوتاکس، تزریق ژل و گذاشتن نخ استفاده می‌کند تا حالت چشم گربه ای ماندگاری بیشتری داشته باشد.

۳. حالت چشم گربه ای با فیلر

در این روش از ژل اسید هیالورونیک استفاده می‌کنند که یک روش موقتی به‌شمار می‌آید. این ژل با چسبیدن به ذرات آب در پوست باعث پرشدن آن می‌شود و به کشیدگی محل تزریق کمک می‌کنند. 

معمولا برای لیفت چشم گربه ای با فیلر آن را به کمک سوزن مخصوص زیر حدقه چشم یا اطراف شقیقه تزریق خواهند کرد. بدین شکل گودی زیر چشم برطرف می‌شود و با کشیده شدن گوشه چشم‌ها به بالا حالت چشم گربه‌ای را می‌بینید. 

تزریق فیلر برای ایجاد این حالت پرطرفدار باید زیر نظر پزشک متخصص زیبایی ماهر انجام شود، زیرا این ژل در لایه سطحی پوست اطراف چشم تزریق می‌شود و عدم تجربه کافی دکتر می‌تواند ناهمواری پوستی در اطراف چشم‌ها ایجاد کند.

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

عمل چشم گربه ای (کانتوپلاستی) چیست؟

عمل چشم گربه ای یا کانتوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که اغلب با بی‌حسی انجام می‌شود. در این عمل، جراح با تغییر موقعیت گوشه بیرونی چشم (محل اتصال پلک بالایی و پایینی) حالت چشم گربه‌ای ایجاد می‌کند. درواقع کانتوپلاستی باعث می‌شود تا علاوه‌ بر بالا کشیدن گوشه بیرونی چشم، آن‌ها بزرگتر دیده شوند. 

به‌طور کلی عمل چشم گربه‌ای با هدف زیر انجام خواهد شد:

  • تغییر موقعیت محل اتصال دو پلک
  • تغییر زاویه برخورد پلک بالا و پایین
  • افزایش طول چشم‌ها به شکل افقی
اینفوگرافیک هدف عمل چشم گربه‌ای چیست؟
عمل چشم گربه‌ای به بزرگتر دیده شدن چشم‌ها، جوانی و شادابی آن‌ها کمک می‌کند.

نحوه جراحی چشم گربه‌ای

چشم‌ها برای باز و بسته شدن تاندونی دارند که به ماهیچه مربوطه کمک می‌کند. در طول فرآیند جراحی، تاندون کانتال جانبی به‌طور موقت جدا خواهد شد. درواقع جراح ابتدا این تاندون را کوتاه و مجددا متصل می‌کند. این کار باعث ایجاد چشمان گربه‌ای خواهد شد. کل پروسه جراحی حدود ۲ ساعت طول می‌کشد که پس از اتمام برش ایجاد شده بخیه و چشم‌ها پانسمان می‌شوند.

بیشتر بدانید: لیفت شقیقه با نخ چگونه است؟

آیا بلفاروپلاستی چشم گربه‌ای همان کانتوپلاستی است؟

افراد زیادی برای کسب نتیجه بهتر کانتوپلاستی را همزمان با بلفاروپلاستی چشم گربه ای انجام می‌دهند. عمل چشم گربه‌ای یا کانتوپلاستی نسبت به بلفاروپلاستی کم تهاجمی‌تر بوده که در آن نیازی به بریدن کامل تاندون کانتال جانبی نیست. 

در روش کانتوپلاستی تنها با تغییر موقعیت گوشه بیرونی چشم می‌توان به بالا کشیدن و ایجاد ظاهر جوان‌تر چشم‌ها کمک کرد. در حالی‌که بلفاروپلاستی یک جراحی برای اصلاح افتادگی پلک است. افرادی که به‌دلیل افزایش سن یا به صورت ژنتیکی پلک افتاده دارند با روش بلفاروپلاستی ماهیچه و چربی اضافی آن ناحیه را برمی‌دارند. بدین شکل ظاهر چشم‌ها شاداب و جوان‌تر خواهد شد. 

در این بین اگر شما به کشیده شدن گوشه چشم‌های خود که اصطلاحا به چشم گربه ای معروف است علاقه داشته باشید، جراح از تکنیک بلفاروپلاستی چشم گربه‌ای استفاده می‌کند. درواقع بلفاروپلاستی چشم گربه‌ای را باید تکنیکی در مراحل انجام کانتوپلاستی دانست.

بیشتر بدانید: مراقبت از پوست دور چشم چگونه است؟

تفاوت چشم گربه ای و روباهی در چیست؟

عمل چشم گربه‌ای و روباهی هر ۲ از جراحی‌های زیبایی چشم محسوب می‌شوند که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و روش انجام آن‌ها تقریبا یکسان است. اما می‌توان گفت مهمترین تفاوت این تکنیک‌ها در محل و میزان برشی است که برای بالا کشیدن گوشه بیرونی چشم و قسمت انتهایی ابرو ایجاد می‌شود. 

محل عمل چشم گربه ای اغلب بین چین‌های طبیعی پلک، درست در قسمت انجام بلفاروپلاستی است. اما در عمل چشم روباهی معمولا برای کشیدگی بیشتر برش در بالای ابرو و نزدیکی شقیقه ایجاد خواهد شد.

انتخاب یک پزشک متخصص زیبایی ماهر و باتجربه باعث می‌شود تا برش‌ها با دقت بیشتر برای رسیدن به نتیجه مطلوب ایجاد شوند. از طرفی احتمال بروز عوارض و جای زخم را کاهش می‌دهد.

راهنمای مراجعه به پزشک

حالت چشم گربه ای یکی از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی چشم است که اکثر خانم‌های زیر ۴۰ سال به آن علاقه‌مندند. جراحان اغلب با روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی به کشیدگی گوشه چشم و رفع چین‌وچروک آن ناحیه کمک می‌کنند. اگر به دنبال پزشک باتجربه‌ای برای انجام عمل چشم گربه‌ای هستید، می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای مراجعه حضوری نزد بهترین پزشکان متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک ماهر نوبت معاینه رزرو کنید. همچنین برای دریافت مشاوره می‌توانید با دکتر زیبایی آنلاین درمانکده در ارتباط باشید.

سوالات متداول

عوارض احتمالی لیفت چشم گربه ای کدامند؟

کبودی، قرمزی، خشکی چشم، درد خفیف، تورم، اسکار و اختلال در دید که موقتی است. تمامی این عوارض در صورت بروز پس از چند هفته برطرف می‌شوند.

چند روز بعد از عمل چشم گربه‌ای می‌توانم آرایش کنم؟

تا ۴۰ روز بعد از جراحی نباید از مواد آرایشی، لایه‌بردارها و انواع مختلف کرم‌ها استفاده کنید. تنها مجاز به استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یا ضدعفونی کننده‌ای که جراح تجویز کرده، هستید. پس از گذشت ۴۰ روز استفاده از مواد آرایشی به همراه کرم‌های ضدعفونی کننده مجاز هستند. لایه‌بردارها و اسکراب‌ها یک هفته بعد از عمل چشم گربه‌ای قابل استفاده خواهند بود.

کدام روش لیفت چشم گربه‌ای دائمی است؟

اگر به دنبال ایجاد حالت چشم گربه‌ای دائمی هستید باید پس از مشورت و تایید پزشک متخصص زیبایی کانتوپلاستی انجام دهید.

منبع: drgrover | beautybydrcat | allaboutvision

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها