۱۱ مورد تغییر چهره در بارداری؛ تغییرات موقتی اما مهم!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌کند و در اکثر افراد موجب تغییر چهره‌ نیز می‌شود. اکثر خانم‌ها در بارداری، تغییراتی مثل پف کردن چشم‌ها تیره شدن پوست و بزرگ شدن بینی را تجربه می‌کنند. از طرف دیگر ممکن است در بارداری، جوش و لک‌های تیره نیز روی صورت شما ظاهر شود که همگی تحت تاثیر هورمون‌ها ایجاد می‌شوند. اما علت تغییر چهره در بارداری چیست و یک خانم چه تغییراتی را در دوران بارداری خود تجربه می‌کند؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تغییر چهره در دوران بارداری آشنا شوید.

با ۱۱ تغییر اساسی چهره در دوران بارداری آشنا شوید

بارداری چهره شما را تغییر می‌دهد و این تغییر در برخی از افراد آنقدر زیاد است که ممکن است در دوران بارداری به شکل متفاوتی به نظر برسند. در ادامه می‌توانید با ۱۱ تغییر چهره که احتمالا در بارداری تجربه می‌کنید، آشنا شوید.

اینفوگرافی ۱۱ تغییر اساسی چهره در بارداری
در دوران بارداری اکثر خانم‌ها تغییرانی مثل متورم شدن بینی و چشم‌ها را تجربه می‌کنند.

۱- متورم شدن بینی

اولین و اصلی‌ترین تغییر که اکثر خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند، متورم شدن بینی است. افزایش گردش خون در غشاهای مخاطی، موجب تورم بینی در دوران بارداری می‌شود. از طرف دیگر افزایش تولید استروژن نیز موجب می‌شود تا بینی شما پهن‌تر و بزرگ‌تر از حالت معمول خود به نظر برسد.

۲- ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت

ایجاد ملاسما یا لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت، یکی دیگر از تغییراتی است که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند. تغییرات هورمونی در بارداری موجب می‌شود تا لکه‌هایی تیره روی پیشانی، گونه و چانه ایجاد شود.

۳- پف کردن چشم‌ها

در دوران بارداری مهم نیست به اندازه کافی بخوابید یا خسته باشید، احتمالا در هر حالتی، چشم‌های شما پف کرده به نظر می‌رسد و ممکن است پوست زیر چشم‌هایتان نیز تیره شود. این مشکل معمولا در سه ماه آخر بارداری شدیدتر است.

۴- متورم شدن صورت

ورم دست و پا در دوران بارداری کاملا طبیعی است، اما در اکثر مواقع ممکن است علاوه بر آن‌ها، چاق شدن صورت و ورم صورت را نیز تجربه کنید. معمولا این مشکل با زایمان برطرف می‌شود. به خاطر داشته باشید که اگر صورت شما به شکل دردناکی متورم شده است و غیرطبیعی به نظر می‌رسد، باید هر چه سریع‌تر به دکتر زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

تصویر خانم بارداری که صورت او در دوران بارداری متورم شده است.
متورم شدن صورت در بارداری کاملا طبیعی است و بعد از زایمان برطرف می‌شود.

۵- ریزش مژه و ابرو

اگر در دوران بارداری از پروتئین و ویتامین‌ها به مقدار کافی استفاده نکنید و یا تیروئید شما مشکل پیدا کند، احتمالا با علائمی مثل ریزش مژه و ابرو روبرو خواهید شد. در برخی خانم‌ها در دوران بارداری، موهای مژه و ابرو نازک می‌شوند و برخی دیگر ریزش مو را تجربه می‌کنند.

۶- قرمز شدن پوست

اضافه‌وزن در بارداری، موجب افزایش فشار خون می‌شود و همین موضوع ممکن است موجب قرمز شدن رنگ پوست شما شود. این مشکل معمولا در افرادی که سابقه فشار خون یا اضافه‌ وزن دارند، شدیدتر است.

بیشتر بدانید: آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

۷- قابل‌ مشاهده شدن رگ‌های صورت

تغییرات هورمونی در بارداری، موجب پررنگ‌تر به نظر رسیدن رگ‌های صورت، به خصوص در قسمت پیشانی و گونه‌ها می‌شود. معمولا این مشکل بعد از بارداری برطرف می‌شود.

۸- جوش و آکنه

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری، ممکن است موجب افزایش تولید چربی پوست شود. در این شرایط سبوم پوست افزایش پیدا می‌کند، منافذ پوستی مسدود می‌شود و احتمالا پوست صورت‌تان درست مثل دوران بلوغ می‌شود. برای درمان جوش و آکنه در دوران بارداری می‌توانید از یک دکتر پوست کمک بگیرید.

۹- براق و چرب شدن پوست

بارداری، موجب افزایش سطح هورمون‌ها و چرب شدن پوست شما می‌شود. در این دوران احتمالا پوست صورت شما بیشتر از همیشه چرب می‌شود. در طول سه ماهه دوم، جریان خون در بدن افزایش پیدا می‌کند و از همین رو پوست شما ممکن است براق و درخشان به نظر برسد.

بیشتر بدانید: سرماخوردگی در بارداری

۱۰- حساس شدن پوست

یکی دیگر از مواردی که اکثر خانم‌ها در دوران بارداری تجربه می‌کنند، حساس شدن پوست است. ممکن است در دوران بارداری پوست شما نسبت به محصولاتی که قبلا استفاده می‌کردید، حساسیت نشان دهد. اگر بعد از استفاده از برخی محصولات، پوست‌تان قرمز یا خشک می‌شود تعجب نکنید. در دوران بارداری بهتر است تنها از محصولات طبیعی استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

۱۱- ایجاد کک و مک و خال

افزایش سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بارداری موجب می‌شود تا ملانین پوست شما رنگدانه بیشتری تولید کند. این موضوع معمولا منجر به تیره شدن پوست، ایجاد کک و مک و حتی خال روی صورت می‌شود.

 سخن نهایی

تغییر چهره در بارداری یک اتفاق کاملا طبیعی است که معمولا بعد از زایمان، صورت دوباره به حالت عادی برمی‌گردد. در صورتی که در طول بارداری لکه‌های تیره روی پوست شما زیاد است یا درست مثل دوران بلوغ صورت‌تان پر از جوش شده است، می‌توانید از یک دکتر پوست آنلاین برای درمان این مشکلات کمک بگیرید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت آنلاین و حضوری با بهترین متخصصان کشور ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

بارداری چطور موجب تغییر چهره می‌شود؟

نوسانات هورمونی در بارداری موجب می‌شود تا چربی پوست افزایش پیدا کند و لکه‌های تیره روی پوست ایجاد شود. از دیگر تغییرات بارداری می‌توان به پف صورت، پف چشم‌ها، جوش و کک و مک اشاره کرد.

آیا بعد از زایمان صورت به حالت قبل برمی‌گردد؟

پس از زایمان به تدریج پوست به حالت عادی بازمی‌گردد. در این شرایط مراقبت از پوست، مصرف خوراکی‌های مفید و همچنین هیدراته ماندن، به بهبود ظاهر صورت شما کمک می‌کند.

منابع: parenting.firstcry، hopkinsmedicine

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها