تزریق چربی به صورت؛ آیا چیزی در مورد مزایا و عوارض آن می‌دانید؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تزریق چربی به صورت یک روش جراحی کم تهاجم برای زیبایی ظاهری است که در آن از چربی بدن برای ایجاد حجم و شکل به صورت استفاده می‌شود. تزریق چربی به پوست یک روش نسبتا ایمن و موثر است که نتایج آن تا حد زیادی به دقت و مهارت پزشک شما و تکنیک‌های استفاده شده بستگی دارد. اما تزریق چربی به صورت چیست؟ آیا این روش جوانسازی عوارض زیادی دارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تزریق چربی به صورت آشنا شوید.

مراحل تزریق چربی صورت

تزریق چربی به پوست، یک روش رایج برای پر شدن گونه‌ها و از بین بردن چین و چروک‌های پوستی است. این تزریق معمولا توسط جراحان پلاستیک و زیبایی انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل تزریق چربی آشنا شوید.

اینفوگرافی مراحل تزریق چربی صورت
از مهم‌ترین مراحل چربی صورت می‌توان به استخراج چربی، سانتریفیوژ چربی و تزریق آن در صورت اشاره کرد.

استخراج چربی

در این مرحله، پزشک چربی را از بخش‌های دیگر بدن شما مانند شکم، پهلوها و ران‌ها استخراج می‌کند. برای برداشتن چربی معمولا از روش لیپوساکشن استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: لیفت شقیقه با نخ چقدر ماندگاری دارد؟

سانتریفیوژ چربی

 در این مرحله چربی سانتریفیوژ می‌شود و چربی و خون اضافی از آن خارج می‌شود. این کار سلول‌های بنیادی و چربی را قبل از تزریق پاک می‌کند. سپس از سلول‌های چربی و سلول‌های بنیادی همراه آن، برای پر کردن فرورفتگی‌های صورت، صاف کردن چین و چروک‌ها و بازگرداندن حجم جوان به نواحی تحت درمان استفاده می‌شود.

تزریق چربی

پزشک درنهایت چربی تصفیه‌شده را به نقاط مورد نظر پوست تزریق می‌کند. این تزریق‌ها با استفاده از سوزن‌های ریز انجام می‌شوند تا چربی در نقاط دقیق زیر پوست تزریق شود. پزشک با دقت و توجه به جزئیات آن را انجام می‌دهد تا نتایج طبیعی و همگن به دست آید.

ترمیم و بهبود

 پس از انجام تزریق، ممکن است منطقه‌های تزریق شده تورم و کمی حساسیت داشته باشند. پزشک شما با راهنمایی‌ها و مراقبت‌های لازم پس از عمل به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

بیشتر بدانید: لک صورت نشانه چیست؟

تزریق چربی به صورت برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق چربی یک روش موثر است که می‌تواند تغییراتی اساسی در چهره شما ایجاد کند. یکی از مزایای اصلی این روش جوانسازی پوست و از بین بردن چروک‌های پوستی است. به‌طورکلی تزریق کردن چربی برای افرادی که به مشکلات زیر دچار هستند، روش موثری است.

اینفوگرافی افرادی که می توانند از تزریق چربی استفاده کنند.
افرادی که دوست دارند حجم صورت و لب‌های خود را افزایش دهند و کسانی که زیر چشم گود یا چین و چروک دارند، می‌توانند از بزریق چربی استفاده کنند.
  • افرادی که گونه‌های کم‌حجم دارند
  • افرادی که صورت آن‌ها بیش از حد لاغر است
  • کسانی که لب‌های باریک دارند
  • افرادی که دوست دارند استخوان فک آن‌ها برجسته به نظر برسد
  • افرادی که زیر و اطراف چشم آن‌ها گود است
  • افرادی که چین‌های عمیقی از بینی تا دو طرف دهان آن‌ها وجود دارد
  • افرادی که دارای چین و چروک‌های پوستی هستند
  • کسانی که روی پوست آن‌ها فرورفتگی یا جای زخم وجود دارد

بیشتر بدانید: بلفاروپلاستی چیست؟

انواع روش تزریق چربی به صورت

تزریقچربی به صورت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بهترین روش تزریق چربی به صورت بستگی به شرایط و نیازهای هر بیمار و همچنین تجربه و تخصص پزشک معالج دارد. انتخاب روش مناسب برای تزریق چربی نیاز به ارزیابی دقیق از ساختار صورت، میزان حجم مورد نیاز، وضعیت پوست و نیازهای هر بیمار دارد. در تزریق چربی به صورت با بیهوشی موضعی چربی تصفیه‌شده از مناطق مختلف بدن برای تزریق به صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به عنوان یک روش موضعی و کم تهاجمی برای ترمیم حجم و جوانی صورت استفاده می‌شود. اما در تزریق چربی به صورت با بیهوشی کلی بیمار به‌طورکلی بیهوش می‌شود و پس از ایجاد جراحی کوچک، چربی تصفیه‌شده به صورت تزریق می‌شود. در ادامه می‌توانید با انواع روش‌های تزریق چربی آشنا شوید.

تکنیک لیپوفیلینگ (Lipofilling)

در این روش، چربی از بخش‌های مختلف بدن شما استخراج شده و سپس پس از تصفیه، به زیر پوست تزریق می‌شود. این تکنیک به عنوان یک روش کم تهاجمی و طبیعی برای افزایش حجم و جوانی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکنیک نانوفتینگ (Nanofat Grafting)

این تکنیک مشابه تکنیک لیپوفیلینگ است، با این تفاوت که چربی تصفیه‌شده به شکل نانوفتینگ به زیر پوست تزریق می‌شود. این روش به عنوان یک روش کم تهاجمی و مناسب برای ترمیم کوچک‌ترین نقاط ناهموار و خطوط صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: لیفت صورت چگونه انجام می شود؟

عوارض تزریق چربی به صورت

آیا می‌دانید تزریق چربی به صورت چه عوارضی دارد؟  تزریق چربی معمولا یک روش ایمن و موثر برای ترمیم حجم و جوانی پوست است، اما همانند هر روش جراحی یا تزریق دیگر، ممکن است عوارض مختصر یا طولانی مدت داشته باشد. برخی از عوارض ممکن پس از تزریق چربی عبارت‌اند از:

  • تورم و ورم: تورم و ورم از جمله عوارض شایع پس از تزریق چربی هستند که معمولا در محل تزریق ایجاد می‌شود و در اکثر مواقع بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.
  • احتمال عفونت: همانند هر نوع جراحی دیگر، تزریق چربی نیز ممکن است موجب بروز عفونت در محل تزریق شود. برای کاهش احتمال عفونت،این فرآیند باید توسط یک پزشک مجرب و در محیط پزشکی تمیز و بهداشتی انجام شود.
  • نامتناسب شدن ظاهر صورت: گاهی اوقات ممکن است بخشی از چربی تزریق‌شده به صورت جذب نشود و نتیجه نهایی غیر همگن باشد. در این شرایط پزشک با جلسات متعدد به بهبود نتیجه تزریق چربی کمک می‌کند.
  • عوارض مربوط به بیهوشی: اگر تزریق چربی با بیهوشی کلی انجام شود، ممکن است فرد با عوارض مربوط به بیهوشی روبرو شود. این عوارض شامل تهوع، استفراغ، خوابیدن دشوار، تنگی نفس و تغییرات ضربان قلب هستند.
تصویر فردی که چربی به صورت تزریق کرده و صورتش متورم و بد شکل شده است.
تزریق چربی ممکن است موجب تورم و بدشکلی صورت شود.

فواید تزریق چربی به صورت

یکی از مزایای تزریق چربی این است که از سلول‌های چربی بدن خودتان برای افزایش حجم و جوانسازی پوست استفاده می‌شود. در تزریق ژل و روش‌های دیگر جوانسازی از مواد شیمیایی برای رفع چین چروک استفاده می‌شود. در این روش‌ها ممکن است فرد به مواد شیمیایی آلرژی داشته باشد و فرآیند با مشکل یا عوارض روبرو شود. اما تزریق چربی معمولا چنین مشکلی ندارد و روشی ایمن برای جوانسازی و زیباتر به نظر رسیدن ظاهر است.

از طرف دیگر تزریق چربی به صورت لاغر می‌تواند چهره را جوان‌تر و شاداب‌تر نشان دهد و ظاهر زیباتری به فرد ببخشد. در ادامه به برخی از فواید تزریق چربی اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

اینفوگرافی فواید تزریق صورت
از مهم ترین فواید تزریق صورت می‌توان به ماندگاری بالا، از بین بردن چین و چروک، برطرف کردن جای جوش و کم تهاجمی بودن این روش اشاره کرد.
  • ماندگاری بالا
  • از بین بردن چین و چروک‌های پوستی
  • افزایش حجم صورت
  • از بین بردن فرورفتگی‌ها و جای جوش و زخم
  • هماهنگ بودن چربی با بدن
  • کم تهاجمی بودن

تزریق چربی صورت چقدر ماندگاری دارد؟

یکی از مزایای اصلی انتقال چربی به صورت این است که نتایج آن نسبتا طولانی و دائمی است. به‌طورکلی چربی‌هایی که پس از تزریق برای شش هفته زنده می‌مانند، به مرور به بخشی از صورت تبدیل می‌شوند و خونرسانی را از بافت سالم اطراف دریافت می‌کند و از همین رو نتایج نیز دائمی خواهند بود. در صورتی که فرد نیاز به حجم بیشتری در صورت خود داشته باشد، باید یک بار دیگر تزریق را تکرار کند. معمولا روند پیری پوست پس از 5 تا 10 سال می‌تواند موجب از بین رفتن چربی پوست شود. این موضوع تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی و سبک زندگی فرد بستگی دارد.

تصویر قبل و بعد فردی که تزریق چربی انجام داده است.
تزریق چربی معمولا ماندگاری بالایی دارد و اثرات آن دائمی است.

تزریق چربی به صورت از چه سنی مناسب است؟

به‌طورکلی نمی‌توان گفت که تزریق چربی به صورت از چه سنی مناسب است، زیرا این مساله به وضعیت فردی و نیازهای هر فرد بستگی دارد. اما عموما این روش برای افراد بالای 18 سال و بدون مشکلات سلامتی جدی مناسب است. همچنین، برای افراد بالای 40 یا 50 سال که علائم پیری پوست و کاهش حجم گونه‌ها قابل روئت است، تزریق چربی می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

بهتر است قبل از این کار با دکتر پوست مشورت کنید تا بعد از اینکه مطمئن شدید این روش برای شما مناسب است، از آن استفاده کنید.

آیا تزریق چربی به صورت در بارداری و شیردهی مجاز است؟

تزریق چربی به صورت در دوران شیردهی و بارداری معمولا توصیه نمی‌شود. در طول دوران بارداری، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و تغییرات هورمونی و جسمی ممکن است اثراتی بر تزریق چربی داشته باشد.

علاوه بر این، تزریق چربی یک فرایند جراحی زیبایی است و در دوران بارداری، بهتر است از انجام هر نوع جراحی زیبایی خودداری کنید. انجام هر نوع جراحی زیبایی، از جمله تزریق چربی، در دوران بارداری ممکن است به سلامت شما و سلامت جنین آسیب بزند و مشکلات جدی ایجاد کند.

در دوران شیردهی نیز همانند دوران بارداری، معمولا توصیه نمی‌شود. در طول دوران شیردهی، بدن شما نیاز به انرژی و مواد غذایی بیشتری دارد تا بتواند شیر مادری بهتر و کامل‌تر تولید کند. انجام هر نوع جراحی زیبایی یا تزریقات مختلف، از جمله تزریق چربی، ممکن است باعث تخریب بافت و ایجاد التهاب‌ها شود که می‌تواند عوارض مختلفی را در بدن ایجاد کند.

اگر شما در دوران بارداری یا شیردهی هستید یا برنامه‌ریزی برای بارداری دارید، بهتر است تا بعد از اتمام دوران بارداری و پس از مشورت با دکتر پوست آنلاین، در صورت نیاز و مناسب بودن شرایط شما، اقدام به انجام تزریق چربی کنید.

بیشتر بدانید:ماندگارترین روش چاقی صورت چیست؟

آیا تزریق چربی به صورت باعث افتادگی صورت میشود؟

تزریق چربی معمولا باعث افتادگی پوست نمی‌شود. در واقع، این روش می‌تواند به عنوان یک روش موثر برای ترمیم حجم و جوانی صورت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، برخی از نکات مهم در انجام این روش برای جلوگیری از افتادگی صورت و حفظ نتایج مطلوب و طبیعی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انتخاب متخصص: مهم‌ترین نکته در انجام تزریق چربی به پوست، انتخاب پزشک متخصص و مجرب است.
  • تعادل حجم: تعادل حجم در تزریق چربی اهمیت زیادی دارد. افرادی که در یک نقطه تزریق بیش از حد انجام دهند، ممکن است با نتیجه ناهمگن و ظاهر غیرطبیعی روبرو شوند.
  • حفظ ساختار صورت: در انجام تزریقات چربی، حفظ ساختار صورت بسیار مهم است. این بدان معناست که تزریق چربی باید به گونه‌ای انجام شود که از کشیدن پوست و ایجاد افتادگی جلوگیری شود.
  • تناسب با وضعیت پوست: پوست صورت باید از نظر انعطاف‌پذیری و سلامتی مناسب باشد تا نتایج تزریق بهتر و بدون مشکلات جانبی تجربه شود.
  • مراقبت‌های بعد از عمل: پس از انجام تزریق، پیروی از مراقبت‌های معمول و همچنین رعایت دستورات پزشک برای حفظ نتایج و جلوگیری از مشکلات اهمیت زیادی دارد.
تصویر فردی که در حال تزریق چربی به صورت است.
تزریق کردن چربی به صورت باید به دست یک فرد متخصص و باتجربه انجام شود.

سخن نهایی

تزریق چربی به صورت یک روش نسبتا ایمن و موثر است، اما همچنین به دقت و مهارت پزشک شما و تکنیک‌های استفاده شده بستگی دارد. بهتر است قبل از انجام این روش با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا نیازهای شما برای این روش بررسی و ارزیابی شوند. اگر تمایل دارید می‌توانید قبل از تزریق چربی به صورت حضوری یا غیرحضوری از متخصصین پوست درمانکده مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا تزریق چربی به صورت برای جای جوش موثر است؟

 تزریق چربی می‌تواند برای از بین بردن جای جوش‌ها موثر باشد. این روش به عنوان یک روش درمانی موثر می‌تواند به اصلاح ناهمواری‌های صورت، افزایش حجم و ترمیم بافت صورت کمک کند و در کنار از بین بردن جای جوش، ظاهری زیباتر به پوست شما ببخشد.

تزریق چربی به صورت از شکم چگونه انجام می‌شود؟

برای تزریق چربی به صورت از شکم پزشک با روش لیپوساکشن چربی را از ناحیه شکم خارج می‌کند. سپس چربی از مواد آلوده و خون تمیز و در صورت تزریق می‌شود.

آیا تزریق چربی به صورت با بیهوشی انجام می‌شود؟

تزریق انواع روش تزریق چربی به صورت معمولا با بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که این موضوع به مقدار چربی که برداشت می‌شود و نوع عمل فرد بستگی دارد.

برای تزریق چربی معمولا چربی از چه نواحی برداشت می‌شود؟

تزریق چربی از ران و شکم معمولا شایع‌تر است، زیرا در این نواحی چربی بیشتری جمع می‌شود.

منابع: malenaamatomd، drellischoy، doctorleber

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 53

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها