هایفوتراپی چیست؟ مزایا و معایب جوانسازی پوست با دستگاه HIFU

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هایفوتراپی یا اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (HIFU) یک تکنولوژی نسبتا جدید است که به کمک امواج ماورای صوت، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و پوست را سفت می‌کند. HIFU در ابتدا برای درمان تومورها استفاده می‌شد، اما برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ برای زیبایی مورد استفاده قرار گرفت. سپس سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۹ استفاده از آن را برای لیفت ابرو تایید کرد. این دستگاه همچنین در سال ۲۰۱۴ توسط FDA برای بهبود چین و چروک‌های بالای قفسه سینه و گردن (ناحیه دکلته) تایید شد.

تاکنون مشخص شده است که HIFU به خصوص برای افراد جوان که نمی‌خواهند با خطرات ناشی از جراحی لیفت صورت روبه‌رو شوند، ایده‌آل است. اما برای اینکه مشخص شود چه کسانی کاندید مناسبی برای آن هستند باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره هایفوتراپی بازو، صورت و سایر نقاط بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

هایفوتراپی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟‌

هایفوتراپی از انرژی متمرکز اولتراسوند یا ماورای صوت برای هدف قرار دادن لایه‌های پوست که درست در زیر سطح رویی قرار دارند استفاده می‌کند. انرژی اولتراسوند باعث می‌شود بافت به سرعت گرم شود. این گرما به سلول‌های هدف در پوست آسیب می‌رساند و بدن را وادار می‌کند که برای ترمیم آن‌ها تلاش کند. برای انجام این کار، بدن کلاژن تولید می‌کند تا به رشد مجدد سلول کمک کند. کلاژن یک نوع پروتئین است که ساختار و خاصیت ارتجاعی پوست به آن مربوط می‌شود.

پزشک دستگاه هایفوتراپی را روی گونه زن جوان قرار داده است
HIFU تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کند.

افزایش کلاژن به ایجاد یک پوست سفت‌تر و محکم‌تر با چین و چروک‌های کمتر منجر می‌شود. از آنجا که پرتوهای اولتراسوند با فرکانس بالا روی یک بافت خاص در زیر لایه سطحی پوست متمرکز می‌شوند، به سایر لایه‌های پوست یا بافت‌های مجاور هیچ آسیبی وارد نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: کربوکسی تراپی روشی موثر برای ترمیم و جوان‌سازی پوست

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی، گفته می‌شود که HIFU روی افراد بالای ۳۰ سال که از مشکل شل بودن خفیف تا متوسط پوست رنج می‌برند، ‌بهترین کارایی را دارد. کسانی که پوست آن‌ها به دلیل مواجهه با نور خورشید آسیب دیده یا خیلی شل شده است احتمالا قبل از دستیابی به نتیجه مطلوب به چند جلسه درمان با دستگاه HIFU نیاز دارند.

افراد مسن‌ با شلی شدید پوست یا پوست بسیار آویزان در ناحیه گردن، کاندید مناسبی برای HIFU نیستند و به احتمال زیاد به جراحی نیاز دارند.

استفاده از دستگاه HIFU به کسانی که به عفونت، ضایعات پوستی باز یا آکنه‌های شدید و کیستیک در ناحیه مورد نظر مبتلا هستند یا در آن بخش از بدن ایمپلنت فلزی دارند توصیه نمی‌شود.

هایفوتراپی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از انجام HIFU به آمادگی خاصی نیاز ندارید، اما باید تمام محصولات آرایشی و بهداشتی را از ناحیه مورد نظر پاک کنید. در ادامه مراحل هایفوتراپی را توضیح می‌دهیم:

  • پزشک یا تکنسین ابتدا ناحیه مورد نظر را تمیز می‌کند.
  • ممکن است قبل از شروع کار از کرم بی‌حس‌کننده موضعی استفاده شود.
  • پزشک یا تکنسین مقداری از ژل مخصوص را روی پوست قرار می‌دهد.
  • دستگاه HIFU روی پوست قرار می‌گیرد.
  • با استفاده از مانیتور، پزشک یا تکنسین تنظیمات دستگاه را مشخص می‌کند.
  • انرژی اولتراسوند در پالس‌های کوتاه به مدت تقریبا ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به ناحیه مورد نظر ارسال می‌شود.

در حین انجام کار ممکن است گرما و سوزن سوزن شدن خفیف را احساس کنید. اگر نگران هستید که این علائم آزاردهنده باشند، از متخصص پوست و مو بپرسید که آیا می‌توانید قبل از HIFU از داروهای مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید یا خیر.

اینفوگرافی درباره مراحل انجام هایفوتراپی
هایفوتراپی توسط پزشک یا تکنسین آموزش‌دیده انجام می‌شود.

مزایای هایفوتراپی

طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا (ASAPS)، هایفوتراپی و سایر جایگزین‌های غیر جراحی برای لیفت صورت طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. از مزایای این روش برای بهبود زیبایی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چین و چروک
  • رفع افتادگی پوست در ناحیه گردن (که گاهی‌اوقات به آن گردن بوقلمونی می‌گویند)
  • بالا بردن گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها
  • زاویه‌سازی فک
  • سفت شدن ناحیه دکلته

بیشتر بخوانید: بلفاروپلاستی چیست و چه کاربردی دارد؟ نکات مراقبت بعد از عمل

چند آزمایش بالینی کوچک نشان داده‌اند که استفاده از HIFU برای لیفت صورت و رفع چین و چروک ایمن و موثر است و افراد توانسته‌اند بدون اینکه خطرات مرتبط با جراحی را تجربه کنند، چند ماه پس از HIFU به نتیجه قابل قبولی برسند.

به گفته متخصصان، سفت کردن پوست با اولتراسوند در طی ۲ تا سه ماه به کسب نتایج مثبت منجر می‌شود و مراقبت خوب از پوست می‌تواند به حفظ این نتایج تا یک سال کمک کند. بررسی نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده‌ اند هم این ادعا را ثابت می‌کند.

یک مطالعه با ۳۲ شرکت‌کننده نشان داد که HIFU می‌تواند پس از ۱۲ هفته خاصیت ارتجاعی پوست را در گونه‌ها، زیر شکم و ران‌ها به طرز چشمگیری بهبود بخشد. در یک مطالعه بزرگ‌تر که روی ۹۳ نفر انجام شد، ۶۶ درصد افرادی که تحت درمان با HIFU قرار گرفتند، بعد از ۹۰ روز بهبودی در ظاهر صورت و گردن خود را احساس کردند.

در ادامه می‌توانید عکس قبل و بعد هایفوتراپی را مشاهده کنید.

تصویر قبل و بعد هایفوتراپی که روی ناحیه غبغب انجام شده است
HIFU پوست را سفت می‌کند و باعث کوچک شدن غبغب می‌شود.

عوارض هایفوتراپی صورت و سایر نقاط بدن

اگر هایفوتراپی تحت نظر پزشک باتجربه انجام شود، بسیار ایمن است و عوارض جدی ایجاد نمی‌کند. بنابراین بلافاصله پس از خروج از مطب می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. البته ممکن است قرمزی یا تورم خفیف را تجربه کنید، اما این علائم معمولا به سرعت فروکش می‌کنند.

احساس سوزن سوزن شدن خفیف در ناحیه تحت درمان ممکن است برای چند هفته ادامه داشته باشد. همچنین در موارد نادر احتمال دارد بی‌حسی یا کبودی موقت رخ دهد که این مشکل اغلب پس از چند روز از بین می‌رود.

درد عارضه دیگری است که ممکن است بعد از HIFU با آن مواجه شوید. محققان در یک مطالعه متوجه شدند که بعضی از افراد احساس درد را بلافاصله پس از HIFU گزارش می‌کنند، اما درد بعد از چهار هفته بهبود می‌یابد. در یک مطالعه دیگر هم ۲۵/۳ درصد شرکت‌کنندگان پس از HIFU درد داشتند، اما این مشکل بدون هیچ مداخله‌ای بهبود یافت.

کلام پایانی

هایفوتراپی یک روش ایمن، موثر و غیر تهاجمی برای سفت کردن پوست است. این روش نسبت به لیفت پوست با جراحی مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، اسکار به‌جا نمی‌گذارد یا به استراحت نیاز ندارد. همچنین در مقایسه با جراحی کم‌هزینه‌تر است. با این حال، یک راه‌کار معجزه‌آسا برای رفع علائم پیری به شمار نمی‌رود و به کسانی که از افتادگی یا چین و چروک شدید پوست رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

اگر در مورد انجام HIFU به راهنمایی نیاز دارید یا می‌خواهید بدانید که کاندید مناسبی برای این روش هستید یا خیر، با متخصص پوست و مو مشورت کنید. این کار را می‌توانید از طریق سایت درمانکده انجام دهید. در درمانکده این امکان فراهم شده است که از بهترین پزشکان برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو یا سایر تخصص‌های دیگر وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی به صورت؛ آیا چیزی در مورد مزایا و عوارض آن می‌دانید؟

سوالات متداول

کاربردهای هایفوتراپی چیست؟

از هایفوتراپی برای افتادگی پلک، بالا بردن گونه‌ها و ابروها، کاهش چین و چروک و سفت شدن پوست استفاده می‌شود. هایفوتراپی برای خط خنده هم کاربرد دارد.

کدام دستگاه هایفوتراپی بهتر است؟

در حال حاضر، دستگاه‎های هایفوتراپی مختلفی در بازار وجود دارد که از بهترین آن‌ها می‌توان به دستگاه هایفو اولترا (ساخت آمریکا) و دستگاه هایفو دابلو (ساخت کره جنوبی) اشاره کرد.

هایفوتراپی از چه سنی انجام می‌شود؟

افراد بالای ۳۰ سال که با شلی خفیف تا متوسط پوست مواجه هستند، بهترین کاندید برای استفاده از این دستگاه به شمار می‌روند.

آیا هایفوتراپی برای جای جوش یا لک صورت مفید است؟

بله. هایفوتراپی برای لک صورت و جای جوش هم مفید است. چون با گرم کردن پوست کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد و باعث جوانسازی آن می‌شود.

هایفوتراپی غبغب چه مزایایی دارد؟

این اقدام با دستگاه دابلو گلد یا سایر دستگاه‌ها می‌تواند افتادگی پوست را در ناحیه غبغب برطرف کند و چربی انباشته‌شده در این ناحیه را از بین ببرد.

هایفوتراپی واژن چیست؟

یک روش غیر تهاجمی است که از آن برای جوانسازی واژن و سفت کردن آن استفاده می‌شود. در این روش، امواج اولتراسوند ناحیه مورد نظر را گرم می‌کنند تا تولید کلاژن افزایش یابد.

آیا می‌توان از هایفوتراپی برای لاغری شکم استفاده کرد؟

این روش می‌تواند تا حدودی چربی‌های بدن را از بین ببرد، اما برای کسب نتیجه مطلوب باید رژیم غذایی سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.

آیا هایفوتراپی بعد از تزریق چربی توصیه می‌شود؟

گاهی‌اوقات می‌توان با استفاده از دستگاه HIFU به کسانی که چربی تزریق کرده‌ و به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند، کمک کرد. در این شرایط HIFU‌ چربی تزریق‌شده را از بین می‌برد.

آیا هایفوتراپی بعد از تزریق ژل امکان‌پذیر است؟

خیر. چون گرمای حاصل از HIFU ممکن است باعث تغییر حالت ژل یا حرکت کردن آن در زیر پوست شود.

اول بوتاکس کنیم یا هایفوتراپی؟

هایفوتراپی بعد از بوتاکس ممکن است باعث از بین رفتن اثرات بوتاکس شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود ابتدا HIFU انجام دهید. در مورد فاصله بین HIFU و تزریق بوتاکس باید با پزشک مشورت کنید، اما معمولا می‌توانید بعد از ۲ تا سه ماه بوتاکس بزنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها