لک صورت نشانه چیست؟ + بهترین روش های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لک صورت که اغلب به صورت لک‌های قهوه‌ای تیره تا روشن ایجاد می‌شود، تجمع رنگدانه‌ها (ملانین) در پوست است. برخی عوامل می‌توانند بر پراکندگی و تجمع ملانین اثرگذار باشند.

ایجاد لک صورت یک وضعیت ناخوشایند است که می‌تواند برای زنان و مردان اتفاق بیفتد. هرچقدر که شما از پوست صورت خود در برابر عوامل محیطی محافظت کنید باز هم ممکن است دچار لک‌های پوستی روی صورت خود شوید. لک پوستی اغلب خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و می‌توان آن را با یک سری راه‌کارهای درمانی و مراقبتی برطرف کرد. 

اگر شما هم از وجود نقاط تیره و روشن روی پوست صورت خود شاکی هستید تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم علت بروز، انواع و قوی‌ترین دارو ضد لک صورت را مورد بررسی قرار دهیم. 

لک صورت نشانه چیست؟

لک صورت به انگلیسی Freckle نامیده می‌شود. این عارضه ناشی از تجمع و پراکندگی نامناسب رنگدانه‌ها (ملانین) در سطح پوست صورت است. رنگدانه ملانین رنگ پوست ما را ایجاد می‌کند. عملکرد این پلیمر مخلوط روی سطحی‌ترین بخش بدن یعنی پوست نشان داده می‌شود. اکثر افراد دارای پراکندگی مساوی و برابر در همه جای پوست صورت خود هستند. اما عوامل مختلفی می‌تواند تعادل پراکندگی رنگدانه ملانین را برهم بزند.

تصویر لک‌صورت
دلیل اصلی ایجاد لک‌های صورت را باید برهم خوردن تعادل پراکندگی رنگدانه ملانین در صورت بر اثر عوامل مختلف دانست.

علت بروز لک صورت را بشناسید!

اصلی‌ترین علت بروز این عارضه را می‌توان ناشی از عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی دانست. 

دیگر شرایط اثرگذار شامل موارد زیر می‌شوند:

1. نور شدید خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا سولاریوم منجر به تولید بیش از حد ملانین پوست می‌شود. شما می‌توانید برای جلوگیری از لک‌های صورت در برابر خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. زیرا تولید بیش از حد ملانین در شرایط نور خورشید شدید، نوعی مراقبت بدن از خود در برابر اشعه فرابنفش است که باید آن را عامل موثری در ایجاد لک‌های تیره صورت دانست.

2. تغییرات هورمونی

بسیاری از زنان در دوره حاملگی، عادت ماهانه یا هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری به‌دلیل تغییرات هورمونی دچار لک تیره در صورت می‌شوند. تغییرات هورمونی اغلب با نوسان در تولید استروژن و پروژسترون همراه است که باعث تولید ملانین با پراکندگی غیرمعمول می‌شود. 

اگر شما در این دوران بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، تولید ملانین به بالاترین حد خود می‌رسد و منجر به ایجاد لک‌های تیره روی صورت خواهد شد.

بیشتر بدانید: تزریق چربی به صورت؛ عوارض و مزایا این روش

3. لک صورت در بارداری

یکی از رایج‌ترین لک‌های صورت مرتبط با دوران بارداری است که به آن ملاسما (Melasma) یا لک بارداری می‌گویند. اکثر زنان باردار از بروز لک قهوه‌ای که ابتدا بسیار کمرنگ بود اما به آرامی تیره‌تر می‌شود، شکایت می‌کنند. 

ملاسما در زنان باردار بیش از افراد عادی ایجاد می‌شود و اغلب گونه‌ها، پیشانی یا چانه را درگیر خواهد کرد. افرادی با پوست سبزه بیشتر در معرض خطر ابتلا به لک صورت بارداری یا ملاسما هستند.

4. کک و مک

عوامل محیطی اصلی‌ترین دلیل ایجاد کک‌ومک هستن که متخصصان پوست آن را با نام Freckle معرفی می‌کنند. زمانی‌که شما بدون کلاه، عینک و کرم‌های ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید به تشدید این نوع از لک صورت کمک کرده‌اید. 

خانم‌ها در دوران بارداری یا سن بلوغ که به‌ دلیل تغییرات هورمونی دچار لک صورت شده‌اند، با عدم رعایت عوامل محیطی مذکور دچار افزایش کک‌ومک خواهند شد. استرس و تنش‌های روانی دیگر عامل مهم در تشدید و ایجاد کک و مک شناخته می‌شوند.

5. زخم‌ها

در برخی موارد لک‌های صورت بر اثر گزش نیش حشرات، بریدگی یا سوختگی ایجاد می‌شود. اغلب این نوع لک‌های صورت پس از گذشت زمان و بهبود اولیه محل زخم از بین می‌روند.

بیشتر بدانید: لیفت صورت چگونه انجام می شود؟

6. لک صورت و مصرف برخی داروها

از عوارض مصرف برخی داروها می‌توان به ایجاد لک‌های صورت اشاره کرد که در نور خورشید بسیار پررنگ خواهند بود. زمانی‌ که شما داروی مورد نظر را قطع کنید این لک‌های صورت کم‌کم کمرنگ شده و بهبود پیدا می‌کنند. داروهای ایجادکننده لک صورت عبارت‌اند از:

  • کلرپرومازین
  • هیدانتوئین
  • دی پنیسیلامین
  • داروهای ضدسرطان
  • داروهای ضد مالاریا

همچنین استفاده از قرص ماینوسیکلین به مدت طولانی که اغلب برای درمان جوش‌های قرمز و دارای التهاب در دوره بلوغ تجویز می‌شود، در نواحی آکنه صورت تیرگی ایجاد می‌کند.

7. لک آکنه

معمولا زمانی‌ که آکنه‌ها بسیار بزرگ و ملتهب باشند، حتی پس از بهبود آثار آن‌ها، به صورت لک روی صورت باقی می‌ماند. اکثر افراد از ظاهر زشت لک‌های باقیمانده از آکنه روی پوست صورت خود شاکی هستند. 

اگر جوش‌ها مدام دستکاری شوند، شدت چرکی بودن آن‌ها زیاد باشد یا با دارو درمان نشوند، لک باقیمانده از آکنه بسیار بزرگ خواهد بود. استفاده از لایه‌بردار به رفع لک‌های پوستی ناشی از آکنه کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: علت لکه های پوستی چیست؟

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟

در بسیاری از مواقع لک‌های صورت به‌ دلیل کمبود ویتامین B12 ایجاد می‌شوند. این عارضه در افرادی که پوست تیره‌تر (اصطلاحا سبزه) دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. 

اگر لک صورت به‌دلیل کمبود ویتامین B12 بروز پیدا کند حالت لکه لکه خواهد داشت و کمبود ویتامین A می‌تواند آن را تشدید کند. در این حالت لک‌های صورت کمی برجسته به‌نظر می‌آیند. همچنین کمبود ویتامین C ، اسید فولیک و انواع کم‌خونی‌ها می‌تواند عامل مهم دیگر در ایجاد لک بر روی صورت باشد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: لکه قهوه ای روی پوست نشانه چیست؟ چگونه آن را از بین ببریم؟

انواع لک صورت کدامند؟

اینفوگرافیک انواع لک‌صورت
انواع لک‌های صورت تحت تاثیر عوامل محیطی، ژنتیکی و هورمونی هستند.

به‌طور کلی لک‌های صورت را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد:

لک‌صورت افلایدز (Ephelides)

این نوع لک‌های صورت به‌دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی پوست ظاهر می‌شوند. آن‌ها شباهت زیادی به کک‌ومک دارند و اغلب دارای رنگ قهوه‌ای روشن هستند. این نوع لک‌های پوستی در تابستان پررنگ‌تر خواهند بود اما با شروع زمستان تقریبا محو می‌شوند.

لک‌صورت لنتیجین (Lentigine)

این نوع لک‌های صورت به لکه‌های پیری معروفند که معمولا به بیماری زمینه‌ای کبدی ربط داده می‌شوند. اما این نظریه همیشه درست نیست. در بسیاری از موارد این لک‌های قهوه‌ای به شکل لکه‌لکه با سطح صاف و هموار بعد از 40 سالگی ایجاد خواهند شد. متخصصین پوست دلیل اصلی آن را قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید در دوران کودکی یا جوانی می‌دانند.

دکتر آنلاین پوست درمانکده می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

بیشتر بدانید: بوتاکس صورت چیست؟

سریع‌ ترین راه از بین بردن لک صورت

بهترین راه‌کارها عبارت‌اند از:

  1. درمان قطعی لک صورت با سیب‌ زمینی و گلاب امکان‌پذیر است. مخلوط سیب‌زمینی رنده شده و گلاب را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه لک‌دار صورت بگذارید.
  2. از بین بردن لک صورت با خمیردندان و عسل یک روش سریع درمان است. مخلوط این دو را برای ۲۰ دقیقه روی لک‌های صورت بگذارید تا خشک شود. سپس با آب ولرم بشویید.
  3. آب پیاز خاصیت اسیدی دارد و ترکیب آن با عسل می‌تواند یک مخلوط درمان‌کننده فوری لک صورت باشد.

بیشتر بخوانید:جوش روی باسن نشانه چیست؟

اینفوگرافیک سریع‌ترین راه از بین بردن و درمان لک‌های صورت
برخی از راه‌کارهای خانگی در کنار روش‌های بهبود پزشکی به درمان سریع لک‌های صورت کمک می‌کنند.

درمان لک صورت

مهمترین سوال برای افراد درگیر لک‌های پوستی این است که لک صورت با چی میره؟ امروزه با پیشرفت علم روش‌های درمانی موثری روی کار آمده‌اند. در زیر با بهترین درمان لک صورت آشنا می‌شوید:

  • لیزر درمانی: امواج لیزر تجمع رنگدانه ملانین را مورد هدف قرار می‌دهد. آن‌ها با ایجاد شرایط محیطی گرم به ذرات ریزتر تبدیل می‌شوند.
  • لایه‌برداری شیمیایی: قویترین داروی ضد لک صورت است که باعث از بین رفتن لایه خارجی پوست می‌شود. رویش پوست مجدد با تجمع کمتری از ملانین همراه است.
  • میکرودرمابراسیون: نوعی میکرودرم‌ابریژن است که به وسیله دستگاه میکرودرم لایه‌برداری عمیق انجام می‌دهد. کلاژن‌سازی پوست و کمک به کمرنگ شدن تجمع ملانین نتیجه مثبت این روش خواهد بود.
  • کرایوتراپی: نیتروژن مایع برای منجمد شدن ملانین درون لک صورت تزریق می‌شود. این روش تهاجمی است و می‌تواند مضر باشد، از همین‌رو به ‌ندرت توصیه خواهد شد.

پزشک متخصص پوست در اولین قدم همیشه تلاش می‌کند تا لک‌صورت خفیف و ابتدایی را با پماد و کرم‌های لایه ‌ردار برطرف کند. بهترین کرم لک صورت با ترکیباتی مثل رتینول، ویتامین C، هیدروکینون و آربوتین به جلوگیری از تجمع رنگدانه‌ها کمک می‌کند که در این صورت پوست رنگ طبیعی خود را بازیابی خواهد کرد.

بیشتر بدانید:از بین بردن جای جوش به روش طب سنتی

راهنمای انتخاب پزشک

بهترین راه برای پیشگیری از لک‌های صورت قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به همراه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است. خوب است بدانید که لک صورت حتی پس از درمان با دارو یا روش‌های جدید نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای مراجعه حضوری نزد بهترین پزشک متخصص پوست وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین علت بروز لک صورت چیست؟

قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید عامل بسیار مهمی در ایجاد لک‌های صورت است.

آیا ژنتیک می‌تواند باعث ایجاد لک‌صورت شود؟

بله ژنتیک یکی از عوامل مهم در بروز لک‌های صورت شناخته می‌شود.

لک‌های صورت ناشی از نور خورشید در چه سنی ظاهر می‌شوند؟

این نوع لک‌های صورت اغلب در بازه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بروز پیدا می‌کنند.

بهترین کرم لک‌صورت چه ویژگی دارد؟

این کرم با ترکیباتی مثل رتینول، ویتامین C، هیدروکینون و آربوتین به جلوگیری از تجمع رنگدانه‌ها کمک می‌کند که در این صورت پوست رنگ طبیعی خود را بازیابی خواهد کرد.

منبع: clevelandclinic | healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 57

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

22 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها