شکستگی انگشت پا

درد انگشت پا به علت شکستگی یا پیچ خوردگی؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که انگشت پایتان به شدت به جایی کوبیده شده باشد. ممکن است درد فوری و شدید آن باعث شود که فکر کنید دچار شکستگی انگشت پا شده‌اید. اما در بیشتر موارد این نوع از آسیب دیدگی‌ها منجر به پیچ خوردن انگشت می شود. هر چند پیچ خوردن پا نیز تجربه دردناکی است، ولی طی آن به استخوان آسیبی نمی‌رسد.

شناخت علائم و درمان شکستگی انگشت پا ضروری است. زیرا اگر انگشت پای شکسته درمان نشود، ممکن است توانایی‌های فرد اعم از راه رفتن و دویدن را تحت تأثیر قرار دهد. درمان نادرست انگشت شکسته نیز می تواند درد فراوانی را به شما تحمیل کند.

علائم شکستگی انگشت پا

داشتن درد ضربان دار در ناحیه انگشتان پا اولین علامت شکستن انگشت پا است. همچنین اگر آسیب وارد شده خیلی شدید باشد، ممکن است حتی صدای شکستن استخوان را بشنوید. شکستگی استخوان که به آن ترک برداشتن نیز گفته می شود، ممکن است باعث ایجاد تورم در نقطه شکستگی شود.

اگر انگشت پایتان شکسته باشد، پوست نزدیک محل آسیب دیدگی ممکن است کبود به نظر برسد یا به طور موقت تغییر رنگ دهد. همچنین تحمل هر گونه وزنی روی انگشت پایتان سخت خواهد بود. در چنین شرایطی راه رفتن، یا حتی ایستادن هم می تواند دردناک باشد. در صورتی که شکستگی انگشت پا بد باشد، حتی می تواند باعث جابجایی انگشت شود، در این صورت باعث می‌شود که انگشت پا در زاویه غیرطبیعی قرار بگیرد.

شکستگی انگشت پا

به همین دلیل است که پزشکان تاکید می‌کنند که انگشت پای پیچ خورده نباید جابجا به نظر برسد. زیرا در این حالت ورم خواهد کرد. البته در این صورت به احتمال زیاد کبودی کمتری خواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید که انگشت پیچ خورده ممکن است برای چند روز درد کند، اما پس از آن باید بهبود می‌یابد.

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی بین شکستگی و پیچ خوردن، محل درد است. معمولاً در صورت شکستگی درست جایی كه استخوان شكسته شده است درد می کند. اما در پیچ خوردگی ممکن است درد نواحی بیش‌تری را درگیر کند. به طوری که در اطراف انگشتان پا نیز درد احساس شود.

تنها راهی که می توان با اطمینان گفت که آیا آسیب وارد شده شکستگی است یا پیچ خوردگی، مراجعه به پزشک است. زیرا فقط متخصصان می توانند انگشت پایتان را معاینه کنند و نوع آسیب را مشخص نمایند.

دلایل انگشت پا شکسته

شکستگی انگشت پا معمولا به دو دلیل رایج اتفاق می‌افتد :

  • کوبیده شدن پا به یک چیز سفت یا افتادن جسم سنگین روی آن
  • پابرهنه بودن، به خصوص اگر در تاریکی و یا در یک محیط نا آشنا قدم می زنید.

توجه داشته باشید که اگر بدون محافظت پا، مثلاً پوشیدن چکمه های مخصوص، اجسام سنگین را جابجا کنید، در معرض خطر شکستگی انگشت پا خواهید بود.

شکستگی انگشت پا

آیا شکستگی انگشت پا به مراجعه به پزشک ارتوپد نیاز دارد؟

شکستگی انگشت پا معمولاً با استفاده از اشعه ایکس قابل تشخیص است. اگر درد و تغییر رنگ ناحیه پای شما پس از چند روز کاهش پیدا نکرد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. برای این کار می توانید با دکتر متخصص ارتوپدی یا متخصص طب فیزیکی مشاوره کنید.

مسئله اینجاست که انگشت پای شکسته ای که به درستی بهبود نیابد می تواند منجر به آرتروز شود. آرتروز وضعیتی دردناکی است که باعث درد مزمن در یک یا چند مفاصل می شود.

هنگام مراجعه به پزشک در ابتدا انگشت شما معاینه می‌شود و تاریخچه پزشکی‌تان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است پزشک را در جریان تمام جزئیات موجود در مورد آسیب و علائم خود قرار دهید. اگر پای شما بی حسی است یا احساس سوزن سوزن شدن انگشتان پایتان را دارید، حتما در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. زیرا این علائم می تواند نشانه‌ای از آسیب عصبی باشد.

در صورتی که بعد از معاینه احتمال شکستگی انگشت پا وجود داشته باشد، پزشک احتمالاً پیشنهاد تصویربرداری با اشعه ایکس از انگشت آسیب دیده را می دهد. گرفتن تصاویر از زوایای مختلف برای درک میزان شکستگی بسیار مهم است. اطلاعات به دست آمده از تصویربرداری با اشعه ایکس به پزشک شما کمک می کند تا تصمیم بگیرد که آیا عمل جراحی ضروری است یا خیر.

شکستگی انگشت پا

درمان شکستگی انگشت پا

در بیشتر موارد هنگام شکستگی انگشت پا پزشک نمی تواند کار زیادی انجام دهد. زیرا این به شما بستگی دارد که تا چه اندازه به انگشت پای خود را استراحت می‌دهید و آن را ثابت نگه می‌دارید.

برای اطمینان بیش‌تر حتی قبل از اینکه بدانید انگشت پایتان شکسته است، باید روی آن یخ بگذارید و آن را بالا نگه دارید. همچنین ممکن است لازم باشد مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد خود مصرف کنید. البته در صورت جراحی برای ترمیم انگشت پا، پزشک ممکن است داروهای ضد درد قوی تری را تجویز نماید.

گچ گرفتن شکستگی انگشت پا

درمان معمول شکستگی انگشت پا بستن آن به انگشت مجاور است. این کار به منظور ایمن کردن انگشت شکسته با انگشت کناری آن به کمک نوار پزشکی است. معمولاً برای جلوگیری از سوزش پوست نیز یک پد گاز استریل بین دو انگشت پا قرار می گیرد.

در این کار از انگشت پای سالم در اصل به عنوان گچ استفاده می شود تا از حرکت زیاد انگشت شکسته جلوگیری شود. با بستن انگشت شکسته به انگشت کناری، حمایت لازم جهت شروع بهبودی فراهم می‌شود.

جراحی و گزینه های درمانی دیگر برای انگشت پا شکسته

در صورتی که شکستگی‌ها جدی‌تر باشد، ممکن است نیاز به درمان های دیگری نیز داشته باشند. اگر تکه های استخوان در انگشت پا وجود داشته باشند که نیاز به ترمیم دارند، بستن انگشت به انگشت کناری ممکن است کافی نباشد.

شکستگی انگشت پا

ممکن است در برخی موارد به شما توصیه شود که از چکمه پزشکی استفاده کنید. زیرا این چکمه کمک می کند تا انگشت پای آسیب دیده را ثابت نگه دارید و در عین حال به اندازه کافی نیز از پای شما نیز پشتیبانی می کند تا در حین راه رفتن، درد کمتری را احساس کنید.

در موارد بسیار جدی، ممکن است برای تنظیم مجدد استخوان یا استخوان های شکسته جراحی لازم باشد. جراح گاهی اوقات می تواند یک میخ یا پیچ را درون استخوان قرار دهد تا به بهبودی مناسب آن کمک کند. این قطعات فلزی معمولا از جنس پلاتین هستند و برای همیشه در انگشت پا باقی می‌مانند.

بهبودی انگشت پا شکسته شده

انگشت پای شکسته حتی پس از گذشت چند هفته هم ممکن است هنوز شکننده و متورم باشد. از این رو به احتمال زیاد باید یک یا دو ماه پس از آسیب دیدگی از دویدن، ورزش کردن، یا پیاده روی در مسافت های طولانی خودداری کنید.

در صورتی که شکستگی در یکی از متاتارس‌ها باشد، زمان بهبودی می تواند بسیار طولانی‌تر شود. متاتارس‌ها استخوان‌های بلند پا هستند که به بند انگشتان و استخوان های کوچکتر انگشتان پا، متصل می شوند.

البته پزشک شما می تواند بر اساس شدت و محل آسیب دیدگی، زمان بهبودی را تخمین بزند. به عنوان مثال یک شکستگی خفیف باید سریعتر از یک شکستگی شدید بهبود یابد.

با استفاده از چکمه پزشکی شما باید بتوانید راه رفتن یا بیشتر فعالیت های غیر شدید را در عرض یک تا دو هفته پس از شکستگی از سر بگیرید. اگر استخوان به درستی بهبود یابد، درد باید به تدریج کاهش یابد. اگر احساس درد در ناحیه پا دارید، فعالیت‌هایی را که باعث ایجاد درد می شود را متوقف کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

شکستگی انگشت پا

نکاتی برای بهبود شکستگی انگشت پا

هر چند بهبود شکستگی انگشت پا گاهی زمان زیادی طول می‌کشد. اما رعایت چند نکته ساده می‌تواند فرآیند بهبود را تسریع بخشد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین این موارد را بررسی می‌کنیم:

۱) استفاده از کفش مناسب

اگر دچار شکستگی انگشت پا شده‌اید، ممکن است به طور موقت به یک کفش بزرگ‌تر یا عریض‌تر نیاز داشته باشید تا بتوانید پای متورم خود را در آن جای دهید. کفشی تهیه کنید که کفه سفت و سخت اما رویه سبکی داشته باشد.

زیرا این کفش باعث می‌شود که فشار کمتری بر انگشت آسیب دیده وارد شود و در عین حال به خوبی پا را حمایت می‌کند. استفاده از کفش‌های چسب دار که بتوانید به راحتی آن را تنظیم کنید می تواند باعث راحتی بیشتری شود.

۲) گذاشتن یخ در ناحیه متورم

در صورت توصیه پزشک، برای کاهش التهاب می‌توانید به گذاشتن یخ ادامه دهید و پای خود را آرام از زمین بلند کنید. در صورت نیاز یخ را با پارچه ببندید تا در تماس مستقیم با پوست شما قرار نگیرد.

۳) صبور باشید

به راحتی به فعالیت های خود ادامه دهید، اما به بدن خود گوش دهید. اگر احساس می کنید وزن یا استرس زیادی روی انگشتان پا قرار داده اید، آن را کم کنید. بهتر است بهبودی طولانی تری داشته و از برگشت دردهای قبلی پیشگیری نمایید تا اینکه به سرعت و با درد به فعالیت های قبلی‌تان برگردید.

بیشتر بدانید: پادرد در بارداری نشانه چیست؟

[sibwp_form id=1]

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد انگشت پا شکسته شده می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر ارتوپد یا دکتر طب فیزیکی ستفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از لیست دکتر ارتوپد را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 106

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

94 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها