ژیگانتیسم یا غول پیکری

ژیگانتیسم یا غول پیکری، بیماری عجیب و نادر در دنیای امروز

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری ژیگانتیسم یا غول پیکری یک بیماری نادر است که به دلیل اختلالات هورمونی به وجود می‌آید. ابتلا به این بیماری دارای علائم، عوارض و روش‌های متفاوتی است که در این مقاله از مجله درمانکده به آن می‎پردازیم.

ژیگانتیسم یا غول پیکری چیست؟

همان‌طور که از اسم این بیماری یعنی غول پیکری پیداست این بیماری مربوط به رشد بیش‌ از حد افراد مبتلا به بیماری است. این اختلال در رشد، به علت افزایش غیر طبیعی هورمون‌ها و غده‌ی هیپوفیز به‌وجود می‎آید. غده هیپوفیز در حالت عادی در افراد سالم به اندازه یک نخود در پایه مغز قرار دارد. رشد بیش از اندازه غده هیپوفیز سبب افزایش اندازه استخوان‌ها می‎شود. رشد استخوان‎ها در سنین کودکی آغاز شده و تا نوجوانی ادامه پیدا می‌کند و قد این افراد در سنین بزرگ‌سالی به 270 سانتی‌متر نیز می‎رسد.

این رشد غیر طبیعی در قد افراد ظهور پیدا می‎کند اما به‎دنبال رشد غیرطبیعی قد، قسمت دور کمر افراد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بیماری ژیگانتیسم شباهت زیادی به بیماری آکرومگالی دارد با این تفاوت که بیماری ژیگانتیسم در کودکی و بیماری آکرومگالی در بزرگسالی اتفاق می‌افتد. بیماری ژیگانتیسم باید بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم رشد بیش از اندازه در کودکان شناسایی شده و مورد درمان قرار بگیرد به این صورت که با تشخیص سریع بیماری و آغاز درمان آن، از رشد سریع کودک ممانعت شود.

بیشتر بخوانیم : کم‌کاری تیروئید در کودکان و هرآنچه که باید بدانید

تصویری از افراد مبتلا به ژیگانتیسم
در این تصویر می بینید که مردی از همه افراد در این قاب بزرگتر و بلند قد تر است به چنین عارضه ای اصطلاحا ژیگانتیسم می گویند.

علائم ابتلا به بیماری ژیگانتیسم

کودکان مبتلا به بیماری ژیگانتیسم جثه بسیار بزرگ‎تری نسبت به افراد هم‎سن و سال خود دارند که در همان سنین کودکی این رشد غیر طبیعی آغاز شده و و با رسیدن به سنین بزرگسالی پایان پیدا می‌کند. بیماری ژیگانتیسم علاوه بر رشد فراوان اندام، علائم دیگری مانند:

  •  بزرگ شدن اعضای صورت
  • پیشانی بزرگ و برجسته
  • فک برآمده، فاصله بین دندان‎ها
  • رشد دست‎ها و پاها و رشد انگشتان این قسمت‎ها
  • رشد برخی از اعضای داخلی بدن مانند قلب در کودکان
  • سردرد
  • تعریق فراوان
  • تاخیر در رسیدن به بلوغ
  • ضعیف شدن عضلات
  • ایجاد مشکلاتی در بینایی مانند دوبینی
  • مشکل در دوره قاعدگی
  • اختلال در خواب

بیشتر بخوانیم: آیا دیابت در کودکان قابل درمان است؟ + علائم دیابت کودکان

علائم ژیگانتیسم
بیماری غول پیکری علائم متعددی دارد که با شروع هر یک از آن ها می توان ابتلا به آن را تشخیص داد از مهم ترین نشانه های بروز چنین عارضه ای می توان به بزرگ تر شدن بی رویه اعضای صورت و بدن و هم چنین ضعف عضلات اشاره کرد.

علت ابتلا به بیماری غول پیکری چیست؟

بیش‎ترین علت ابتلا به بیماری ژیگانتیسم، همان‎طور که پیش‎تر به آن اشاره شد، مشکلاتی در غده هیپوفیز است. این بیماری به علت قرار گرفتن یک غده خوش خیم غیر سرطانی بر روی غده هیپوفیز، که غده رشد است در سنین کودکی به وجود می‎آید. مشکل دیگری که باعث این بیماری می‌شود رشد غده هیپوفیزاست یعنی با بزرگ شدن این غده احتمال ابتلا به غول‌پیکری نیز افزایش می‎‌یابد.

اصولا غول‎پیکری نتیجه یک یا چند اختلال ژنتیکی است که بر اساس تحقیقات انجام شده 29 درصد از افراد دچار بیماری ژیگانتیسم یا غول‎پیکری هستند. عامل دیگر در ابتلا به این بیماری، وراثت است که در آن  بر اساس اختلالات ارثی در قسمت سیستم عصبی بدن انسان تومور تولید می‌شود. مورد دیگر فعالیت بسیار زیاد غدد درون ریز است که با بیش فعالی خود سبب ایجاد تومور و در نتیجه غول پیکری می‌شوند.

درمان بیماری ژیگانتیسم

بیماری ژیگانتیسم یک درمان کامل و قطعی ندارد اما با توجه به علت ایجاد این بیماری، اقداماتی در جهت کنترل و کاهش رشد و تولید کمتر هورمون رشد در کودک انجام می‎شود. روش‎هایی که در درمان این بیماری به‎کار برده می‎شود نیز با توجه به علل ایجاد آن تفاوت دارند اما هدف هر یک از روش‌های درمانی برطرف کردن مشکلات و اختلالات غده هیپوفیز، از بین بردن غده‎ها و جلوگیری از ترشح غیر طبیعی هورمون رشد است.

درمان بیماری ژیگانتیسم معمولا به دو روش درمان توسط عمل جراحی یا توسط مصرف دارو انجام می‎شود.

بیشتر بخوانیم : تب در کودکان؛ علت‌ها و راه‌های درمان تب کودک

درمان توسط استفاده از دارو

 گاهی اوقات به علت خطر پذیر بودن عمل جراحی و وجود احتمال آسیب به عروق خونی و یا عصب‎های مهم در بدن و یا هر علت آسیب زننده دیگر، در برخی از کودکان درمان به روش جراحی توصیه نمی‎شود و باید درمان خود را با استفاده از داروها آغاز کنند. اکثر داروهای تجویز شده برای کنترل این بیماری داروهای هورمونی است که گاهی اوقات حتی زمانی که بیمار نیاز به عمل جراحی دارد، توصیه میشود برای  حاصل شدن بهترین نتیجه از درمان، قبل از عمل، از داروها استفاده شود.

درمان به‌وسیله عمل جراحی

درمان با کمک عمل جراحی در مواردی که مانعی برای آن وجود نداشته باشد و انجام آن سلامت کودک را تهدید نکند روش بسیار خوب و کمک کننده‎ای برای رسیدن کامل به شرایط نرمال و طبیعی در افراد است. زمانی که علت ایجاد بیماری وجود یک تومور باشد، با ایجاد یک برش در بینی و خارج کردن آن از بدن کودک به کمک دوربین‎های کوچک و میکروسکوپ برای تشخیص محل دقیق تومور و درمان بیمار از ادامه رشد غیر طبیعی کودک جلوگیری می‎شود. انجام این عمل نیازمند دستگاه‎های بسیار دقیق جراحی است که بتواند با ایجاد حفره های دقیق به قسمت هیپوفیز دسترسی پیدا کرده و تومور را خارج کند.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ژیگانتیسم یا غول‎پیکری چه باید کرد؟

بیماری ژیگانتیسم بیماری نادری است که راهی برای پیشگیری قطعی و کامل از آن وجود ندارد تنها راه پیشگیری از این بیماری تشخیص سریع و همچنین درمان سریع آن و جلوگیری از پیشرفت بیماری و رشد غیر طبیعی در کودکان است. شما میتوانید از طریق سایت درمانکده از بهترین پزشک متخصص اطفال نوبت رزرو کنید و از مشاوره آنلاین دکتر اطفال راهنمایی بگیرید.

بیشتر بخوانیم : بیماری های رایج کودکان و راه‌های درمان آنها

سوالات متداول

بیماری ژیگانتیسم در چه افرادی رخ می‌دهد؟

بیماری ژیگانتیسم در کودکان زیر سن بلوغ به‎وجود می‎آید. احتمال بروز این بیماری به صورت وراثتی در افراد بیشتر است.

آیا بیماری ژیگانتیسم درمان دارد؟

پس از ایجاد این بیماری و تشخیص به موقع آن با انجام روش‎هایی می‎توان از بیش‌تر شدن آن جلوگیری کرد.

درمان بیماری غول پیکری چه عوارضی به دنبال دارد؟

درمان این بیماری که شامل درمان توسط دارو و جراحی است عوارضی نیز مانند: از دست دادن حس بویایی، خون‎ریزی، عفونت و کاهش کارکرد غده هیپوفیز دارد.

امکان ابتلا به بیماری ژیگانتیسم در سنین بزرگسالی نیز وجود دارد؟

خیر. این بیماری فقط در کودکان اتفاق می‎افتد اما بیماری مشابهی به نام آکرومگالی وجود دارد که در بزرگسالان در رده سنی 20 تا 40 سال ظهور پیدا می‎کند.

برای تشخیص و آغاز درمان بیماری ژیگانتیسم به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

برای درمان این بیماری که مربوط به کودکان است لازم است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

بیشتر بخوانیم: انواع بیماری‌ ارثی و اختلال ژنتیکی + روش های پیشگیری و درمان

جمع‌بندی کلی

بیماری ژیگانتیسم یک اختلال در غده هیپوفیز است که رشد بسیار زیاد و غیر طبیعی در کودکان را به دنبال دارد. این بیماری به کمک دو روش مصرف دارو و عمل جراحی پیشگیری شده و از ادامه رشد غیر طبیعی جلوگیری می‌کند. از دسته علائم ابتلا به بیماری ژیگانتیسم بزرگ شدن اعضای صورت، رشد فراوان دست‌ها و پاها و فک برآمده است.

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها