کم کاری تیروئید در کودکان

کم‌کاری تیروئید در کودکان و هرآنچه که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کم کاری تیروئید در کودکان یک نوع اختلال درون ریز در کودکان و یا حتی نوجوانان است که به موجب آن غده تیروئید کودک به اندازه معمول خود در حالت طبیعی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و چنان‌چه این اتفاق می‌افتد به همان اندازه سرعت رشد در تمامی اندام‌های کودک در حال رشد به شدت کاهش می‌یابد که علاوه بر کندی در سرعت رشد، منجر به بروز علائم دیگری هم‌چون افزایش وزن، خستگی مفرط، یبوست و اختلال شناختی به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب با مجله درمانکده همراه باشید.

غده تیروئید و عملکرد آن در بدن

غده تیروئید در جلوی گردن، درست زیر سیب آدم قرار دارد. این غده در هفته 4_10 جنین تکامل پیدا می‎کند، که مسئول سرعت تمام فرآیندهای متابولیک و شیمیایی در بدن ما است و بر هر سلول، بافت و اندام تأثیر می‌گذارد. بنابراین غده تیروئید برای زندگی، رشد و تکامل ضروری است. هنگامی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند (بیش از حد)، به این بیماری پرکاری تیروئید می‌گویند. هنگامی که غده تیروئید هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می‌کند (کم کار است)، این بیماری کم کاری تیروئید نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن قند خون در بارداری با مواد غذایی و داروهای گیاهی

کم‌کاری مادرزادی تیروئید چیست؟

کم‌کاری مادرزادی تیروئید اختلالی است که نوزادان را در بدو تولد تحت تاثیر قرار می‌دهد و در حدود 1 از هر 4000 نوزاد زنده به دنیا می‌آید. مشخصه آن از دست دادن عملکرد تیروئید است که به دلیل عدم رشد طبیعی غده تیروئید است. در برخی موارد، غده به طور کامل وجود ندارد. حدود 10 درصد موارد ناشی از نقص آنزیمی است که منجر به کمبود تولید هورمون، کمبود ید و اختلال در غده هیپوفیز مغز می‌شود. اگر تشخیص به تعویق بیفتد و درمان فوری انجام نشود، کم کاری مادرزادی تیروئید می‌تواند منجر به نقص رشد و نمو و عقب ماندگی ذهنی شدید (کرتینیسم) شود.

در هفته اول زندگی، نمونه خون پاشنه پا برای ارزیابی سطح هورمون تیروئید نوزاد گرفته می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، نمونه خون مجدد گرفته می‌شود. اگر کم کاری مادرزادی تیروئید را تایید کرد، بلافاصله به نوزاد درمان جایگزینی هورمون تیروئید (T4 – تیروکسین) داده می‌شود. رشد و تکامل طبیعی پس از آن باید ادامه یابد، بدون هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر ظرفیت ذهنی کودک.

اگر مشکل تیروئید دارید حتما به پزشک فوق تخصص غدد مراجعه کنید، همچنین در صورت داشتن سوال در این زمینه می‌توانید از امکان مشاوره آنلاین با متخصص غدد و متابولیسم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عفونت ادراری در کودکان و نوزادان؛ علائم، نحوه تشخیص و راه‌کارهایی برای پیشگیری از آن

آناتومی غده تیروئید
آناتومی کامل از غده تیروئید در کودکان و بالغان را مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید: علائم دیابت در مردان چیست؟ + راهنمایی کامل

کم کاری تیروئید در کودک چیست؟

کم کاری تیروئید در کودکان زمانی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد. این بیماری در بزر‌گ‌سالان شایع تر است. اما این شایع‌ترین اختلال تیروئید در کودکان است. کمبود هورمون تیروئید منجر به علائمی مانند: رشد کند، کم تحرکی و عملکرد ضعیف در مدرسه می‌شود. در کودکان، اغلب به عنوان کم کاری تیروئید اکتسابی شناخته می‌شود. کم‌کاری تیروئید در کودکان انواع مختلف دارد که شامل:

  1. کم‌کاری تیروئید مادرزادی
  2. کم‌کاری تیروئید اکتسابی
  3. کم‌کاری تیروئید موقت یا گذرا

بیشتر بخوانید: تب در کودکان؛ علت‌ها و راه‌های درمان تب کودک

کم‌کاری تیروئید مادرزادی

در واقع کم‌کاری تیروئید شرایطی است که ناشی از کم‌کاری تیروئید است که هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند. “مادرزادی” به این معنی است که این وضعیت در بدو تولد وجود دارد.

در اوایل رشد نوزاد متولد نشده، غده تیروئید از پشت زبان به موقعیت طبیعی خود در گردن حرکت می‌کند. لازم به ذکر است که در برخی از نوزادان این اتفاق نمی‌افتد و غده اصلاً رشد نمی‌کند. در برخی دیگر، غده تیروئید در گردن بالاتر از حد طبیعی است و به خوبی کار نمی‌کند. اینها شایع‌ترین انواع کم‌کاری تیروئید مادرزادی هستند. به طور معمول خطر داشتن فرزند دیگری با این نوع کم‌کاری مادرزادی تیروئید بسیار کم است. از دیگر دلایل کم کاری تیروئید در کودکان به‌صورت مادرزادی می‌تواند عبور برخی مواد از جفت به سمت جنین باشد.

بیشتر بدانید: تیروئید پرکار چیست؟

کم‌تر غده تیروئید طبیعی به نظر می‌رسد و در جای مناسب قرار دارد اما تیروکسین کافی تولید نمی‌کند. این نوع اختلال تیروئید می‌تواند ارثی باشد. در صورت مشکوک بودن به این موضوع، ممکن است به یک مشاور ژنتیک ارجاع داده شوید که می‌تواند در مورد خطرات بارداری آینده راهنمایی کند. اگرچه کم کاری تیروئید یک اختلال شایع در بزرگ‌سالان است، اما در کودکان کم‌تر شایع است. از هر 2 تا 3000 کودک یک کودک با کم‌کاری تیروئید در بریتانیا متولد می‌شود. لازم به ذکر است این اختلال در دختران شایع‌تر است.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی باید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید وجود داشته باشد؟

کم‌کاری تیروئید اکتسابی

کم‌کاری تیروئید اکتسابی معمولا در کودکان و نوجوانان با سنین بالاتر روی می‌دهد، علت ابتلا به این بیماری عمدتا به علت مشکلات و بیماری‌های مربوط به سیستم خود ایمنی تیروئید به وجود می‌آید. کم کاری تیروئید اکتسابی معمولا در سنین نوجوانی و بلوغ بیشتر رخ می‎دهد. این نوع از تیروئید هم مانند نوع مادرزادی در دختران شیوع بیشتری پیدا کرده است.

کم‌کاری تیروئید موقت یا گذرا

چند علت برای به‌وجود آمدن این نوع تیروئید وجود دارد این نوع از کم کاری تیروئید در کودکان زمانی رخ می‌دهد که 

  1. مادر در طی دوران بارداری تحت درمان کم‌کاری تیروئید یا سابقه‌ی ابتلا به آن را داشته باشد. 
  2. کمبود ید در بدن مادر که از اصلی‌ترین علت‌های کم‌کاری تیروئید در نوزادان است. به طور کلی کاهش یا افزایش ید در بدن مادر می‎تواند منجر به کم‌کاری تیروئید در نوزاد شود.
  3. استفاده مادر از موادی که دارای ید بالا هستند مانند: جلبک دریایی و شربت اکسپکتورانت.

در صورتی که هیچ ناهنجاری‌ای در کودک شما وجود نداشته باشد، این بیماری بعد از گذشت مدت زمانی که می‌تواند از 10 روز تا چندین ماه باشد به خودی خود درمان می‌شود و نیازی به درمان ندارد. معمولا کم‌کاری تیروئید در 10 درصد از نوزادان با تیروئید مادرزادی، اکتسابی بوده که به‌صورت موقت و گذرا است.

بیشتر بخوانید: آیا دیابت در کودکان قابل درمان است؟ + علائم دیابت کودکان

یکی دیگر از انواع تیروئید، تیروئید چشمی است که حال به آن می‌پردازیم:

تیروئید چشمی

در صورت عدم پیشگیری از کم‌کاری تیروئید و درمان آن این بیماری می‌تواند منجر به تیروئید چشمی شود. این بیماری در کودکان کم‌تر از بزرگ‌سالان دیده می‌شود اما هم‌چنان امکان ابتلا به آن در کودکان هم وجود دارد. از علائم تیروئید چشمی می‌توان به بیرون زدگی چشم، دو بینی، تغییرات ظاهری، باز شدن پلک، احساس تورم در این ناحیه و خیره ماندن اشاره کرد. در چنین حالتی لازم است ابتدا وضعیت تیروئید بیمار مورد بررسی قرار گیرد، بعد از بررسی توسط متخصص غدد باید به متخصص چشم رجوع کرد و فرایند درمان را با جدیت ادامه داد.

بیرون زدگی چشم که از بارزترین علائم تیروئید چشمی است و دارای دو حالت است: ابتدا التهاب چشم و دوم تغییرات عضلات و تولید چربی در چشم، به این صورت که التهاب چشم شامل حالات التهابی در سلول‌های درون کاسه چشم می‌شود، تغییرات عضلات و تولید چربی هم همان‌گونه که قبلا به آن اشاره کردیم علائمی از قبیل بیرون زدگی چشم، که بیرون زدگی چشم به علت تورم ماهیچه داخل کاسه چشم و فشار آن به سمت جلو اتفاق می‌افتد، و در درمان آن ممکن است از روش هایی چون اشک مصنوعی، مصرف دارو و در برخی موارد منجر به جراحی چشم می‌شود.

بزرگی عضلات، باز شدن بیش از حد پلک و دوبینی دارد، که در صورت عدم پیشگیری و درمان و رعایت دستورات پزشکی می‌تواند به نابینا شدن فرد دچار شود. اکثر بیماری‌هایی که در بزرگ‌سالان مشاهده می‌شود، در کودکان هم اتفاق می‌افتد که درمان آن با درمان در سنین بالا متفاوت است.

بیشتر بخوانید : بیماری اوریون در کودکان؛ نکاتی که حتما باید بدانید

علائم تیروئید چشمی
نمایی از تاثیرات تیروئید بر روی چشم

بیشتر بخوانید: تفاوت دیابت نوع یک و دو + روش‌های تشخیص

کم‌کاری تیروئید در افراد با سابقه بیماری

 کم کاری تیروئید در افرادی با سابقه سایر بیماری‌ها از جمله دیابت نوع 1  هم‌چنین بیمارانی با مشکل سندروم داون از سایر افراد بیشتر است.

علت کم‌کاری تیروئید در کودک

شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید اکتسابی یک واکنش خود ایمنی است. این زمانی است که سیستم ایمنی بدن به آرامی غده تیروئید را از بین می‌برد.

عوامل تاثیر‌گذار بر تشدید و افزایش کم‌کاری تیروئید در بین کودکان

اگر کودکی یکی از موارد زیر را داشته باشد در معرض خطر کم‌کاری تیروئید قرار دارد:

  • یک اختلال کروموزومی، مانند سندرم داون، سندرم ویلیامز یا سندرم ترنر
  • یک اختلال خود ایمنی، مانند دیابت نوع 1 یا بیماری سلیاک
  • مصرف ید کافی یا زیاد
  • آسیب به غده تیروئید
  • تابش به سر و گردن
  • تولد زودرس

بیشتر بخوانید: غدد لنفاوی چه وظایفی دارند و در کجای بدن قرار گرفته‌اند؟

عامل وراثت

وراثت تاثیر به‌سزایی در شرایط کودک متولد شده اعم از ویژگی‌های ظاهری، خلق و خو و هم‌چنین سیستم بدن و بیماری‌ها دارد هم‌چنین در بیماری کم‌کاری تیروئید بسیار پر نقش است. یعنی در صورت ابتلای پدر و مادر یا حتی یکی از این دو نفر، پدر بزرگ، مادربزرگ، یا افراد دیگر امکان ابتلای فرزند به این بیماری بیشتر می‌شود.

علائم کم کاری تیروئید در کودک

علائم در کودکان با بزرگ‌سالان متفاوت است. شایع‌ترین علامت در کودکان کندی یا تاخیر در رشد است. این ممکن است سال‌ها قبل از بروز علائم دیگر رخ دهد. در واقع علائم دیگر ممکن است در هر کودک کمی متفاوت باشد و ممکن است بسته به سن متفاوت باشد.

بروز علائم در کودکان کوچک‌تر (کم‌کاری تیروئید نوجوانان) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رشد آهسته که ممکن است باعث کوتاهی اندام شود.
  • تاخیر در رشد دندان
  • کمبود انرژی
  • عدم تحرک
  • حرکات آهسته روده (یبوست)
  • پوست خشک
  • احساس سرما

بیشتر بدانید: عمل پاراتیروئیدکتومی چیست؟

علائم در کودکان بزرگتر و نوجوانان (کم‌کاری تیروئید نوجوانان) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رشد آهسته
  • بلوغ تاخیری
  • صدای خشن
  • گفتار آهسته
  • افتادگی پلک
  • صورت پف کرده و متورم
  • موهای شکننده، ریزش مو
  • پوست خشک
  • نبض آهسته
  • افزایش وزن
  • اختلال در عملکرد مدرسه
  • کمبود انرژی
  • عدم تحرک
  • حرکات آهسته روده (یبوست)

ممکن است علائم کم‌کاری تیروئید مانند سایر بیماری‌ها باشد. مطمئن شوید که فرزندتان برای تشخیص به پزشک متخصص کودکان خود مراجعه می‌کند. در صورت داشتن سوال نیز می‌توانید در سایت درمانکده از طریق مشاوره آنلاین با بهترین دکتر‌های متخصص کودکان سوال خود را بپرسید.

بیشتر بخوانید: آزمایش A1C هموگلوبین چیست؟

علائم کم‌کاری تیروئید در کودکان
با کمک تصویر مذکور می توانید به راحتی نشانه های تیروئید کم کار در کودکان را مشاهده کنید.

بیشتر بدانید: بیماری ندول تیروئید چست؟

نحوه تشخیص کم‌کاری تیروئید در کودک

پزشک معالج در مورد علائم و سابقه سلامتی کودک شما می‌پرسد. آن‌ها هم‌چنین ممکن است در مورد سابقه سلامت خانواده شما بپرسند و فرزند شما را معاینه فیزیکی کنند. ممکن است فرزند شما آزمایشاتی نیز انجام دهد، 

آزمایش خون

 این کارها برای بررسی سطح هورمون‌های تیروئید انجام می‌شود. یک کودک ممکن است سطوح پایین T4 داشته باشد. این هورمون اصلی ترشح شده از تیروئید است. یا ممکن است کودک دارای سطوح بالایی از هورمون محرک تیروئید (TSH) باشد. TSH از غده هیپوفیز وارد خون می‌شود. تی اس اچ اندازه، تعداد و فعالیت سلول‌های تیروئید را افزایش می‌دهد. TSH هم‌چنین ترشح هورمون‌هایی را تحریک می‌کند که بر متابولیسم فرد تأثیر می‌گذارد. 

سی تی اسکن

 این آزمایش از یک‌سری اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از بدن استفاده می‌کند. سی تی اسکن می‌تواند استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، چربی‌ها و اندام‌ها را نشان دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی دارد. غده تیروئید ممکن است برای بررسی مشکلات اسکن شود.

بیشتر بخوانید: فیبروز سیستیک و هر آن‌چه باید درباره آن بدانید

سی تی اسکن کودکان
سی تی اسکن از غدد کودکان تاثیر بسیاری بر روی آنالیز عملکرد غدد دارد.

سونوگرافی

این تست از امواج صوتی برای یادگیری ساختار اندام‌هایی مانند غده تیروئید استفاده می‌کند.

سونوگرافی غده تیروئید
سونوگرافی غدد کودکان یکی دیگر از راهکار های موجود در جهت تشخیص بیماری کم کاری تیروئید است.

حد نرمال تیروئید در کودکان

حد نرمال غده ‎تیروئید در کودکان در سنین مختلف متفاوت است، به همین علت حد نرمال غده‌ی تیروئید در بزرگ‌سالان و کودکان متفاوت است.

بیشتر بخوانید: آزمایش T4 ؛ کاربرد، نحوه انجام و نتایج آزمایش

راهکارهای درمانی کم‌کاری تیروئید در کودک

درمانگر کودک شما در هنگام توصیه به درمان، سن، سلامت کلی و سایر عوامل را در نظر می‌گیرد. ممکن است کودک شما نیاز به مراجعه به متخصص غدد اطفال داشته باشد. این یک پزشک متخصص با آموزش‌های اضافی در درمان کودکان مبتلا به مشکلات هورمونی است. هدف از درمان بازگرداندن سطح هورمون به حالت طبیعی و تحریک رشد و تکامل طبیعی است. درمان ممکن است شامل مصرف هورمون‌های تیروئید برای افزایش سطح هورمون‌ها در بدن باشد.

کودک شما حداقل تا زمانی که رشد و بلوغ کامل شود نیاز به مصرف هورمون دارد. برای برخی، این ممکن است به معنای مصرف هورمون‌ها برای زندگی باشد. سایر کودکان ممکن است بتوانند هورمون درمانی را متوقف کنند. پزشک معالج در طول درمان، خون کودک شما را به طور منظم بررسی می‌کند. این کمک خواهد کرد تا نشان داده شود که آیا درمان مؤثر است یا خیر و مدت زمان لازم برای ادامه درمان است.

چند توصیه در جهت بهبود روند درمان کم کاری تیروئید

  • چک کردن سطح هورمون های بدن به شکل مرتب
  •  هر روز در حد تعادل غده تیروئید ماساژ داده شود.
  • ماساژ بالا و پایین نای و حلق به آرامی
  • در صورت استفاده از لبنیات‌، از محصولاتی که از شیر گاو، بز و یا گوسفند گرفته شده است استفاده شود 
  • استفاده از غذاهای دریایی را حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید زیرا سرشار از روی هستند و در درمان کم کاری تیروئید بسیار موثر می‌باشند.
  • ورزش به‌طور منظم و تقویت جریان خون.
  • کاهش استرس و اضطراب و قرار گرفتن در محیط‌های آرام و به دور از تنش

بیشتر بدانید: کم کاری تیروئید چیست؟

درمان تیروئید در طب سنتی

کم‌کاری تیروئید هنگامی اتفاق می‎افتد که غده T4 و T3 توسط غده ی تیروئید تولید نشود. از نظر طب سنتی هنگامی که سردی و تری یا همان بلغم بر بدن غلبه کند می‌تواند موجب کم‌کاری تیروئید شود،که می‌توان با مصرف غذاهایی با طبع گرم به درمان این بیماری کمک کرد. از عوامل دیگر موثر در این بیماری اضطراب و استرس مداوم در فرد است.

پیگیری درمان 

 پیگیری در درمان بیماری از دسته مسائلی است که بسیار حائز اهمیت است، پیگیری مداوم هم به پزشک در تشخیص و کاهش و افزایش دوز داروها با توجه به چکاب میزان هورمون‌های تیروئید و هم به بیمار در جهت تسریع فرایند درمان کمک کننده است. گاهی در همان ابتدا علت تشخیص بیماری (کم کاری تیروئید) وجود ندارد در این صورت پزشک مربوط درمان را آغاز کرده و مطالعات بیشتر درباره علت بیماری که این مطالعات شامل تست‌های ژنتیکی یا تست‌های بیوشیمیایی تست‌های سنجش سطح هورمون‌های خون، اسکن غده تیروئید و … است را به بعد از یک سالگی واگذار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ۶ نشانه و علامت گواتر

کمک به زندگی کودک با کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می‌تواند رشد و تکامل طبیعی کودک را مختل کند. برای کودک مهم است که درمان را تا بعد از بلوغ ادامه دهد. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کودک به قد طبیعی بزر‌گ‌سالان خود می‌رسد. برخی از کودکان نیازی به ادامه درمان در بزرگ‌سالی ندارند. با درمانگر فرزندتان همکاری کنید تا برنامه‌ای مداوم برای مدیریت وضعیت فرزندتان ایجاد کنید.

نکات کلیدی در مورد کم‌کاری تیروئید در کودک

  • کم‌کاری تیروئید زمانی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد. این شایع‌ترین اختلال تیروئید در کودکان است.
  • کمبود هورمون تیروئید منجر به علائمی مانند: رشد کند، کم تحرکی می‌شود.
  • شایع‌ترین علت یک واکنش خود ایمنی است که غده تیروئید را از بین می‌برد.
  • درمان ممکن است شامل مصرف هورمون‌های تیروئید برای افزایش سطح هورمون‌ها در بدن باشد. برخی از کودکان برای زندگی نیاز به مصرف هورمون دارند. سایر کودکان ممکن است از این اختلال رشد کنند.
  • کم‌کاری تیروئید می‌تواند رشد و تکامل طبیعی کودک را مختل کند. برای کودک مهم است که درمان را تا بعد از بلوغ ادامه دهد. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کودک به قد طبیعی بزرگ‌سالان خود می‌رسد.

توصیه‌هایی به والدین

بسیاری از والدین پس از اطلاع از بیماری کودک خود دچار اضطراب، نگرانی، احساسات منفی و عذاب وجدان می‌شوند که چرا نتوانستند زودتر از این بیماری در کودک خود مطلع شوند اما باید دانست که تشخیص این بیماری به سادگی اتفاق نمی‎افتد، معمولا تشخیص بیماری با فرایند رشد کودک اشتباه گرفته می‎شود. اما پس از اطلاع از بیماری لازم است سیر درمان را بسیار جدی گرفت.

  • تاریخ انقضای داروها حتما چک شود.
  • همیشه مقداری دارو برای مواقع ضروری داشته باشید.
  • در صورتی که کودک بعد از مصرف دارو بیرون کرد مجدد دارو را به او بدهید.
  • حتما از تداخل داروی مصرفی با سایر داروها و برخی غذاها از پزشک خود پرس وجو کنید.
  • در صورت بروز علائمی چون: اسهال، بی قراری و بدخوابی و ادامه این علائم تا 24 ساعت حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • از دادن غذا به کودک تا نیم ساعت بعد از مصرف دارو خودداری شود.

بیشتر بخوانید: پیش دیابت چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

پیشگیری با تغذیه

کم‌کاری تیروئید مانند هر بیماری دیگر نیازمند پرهیز از دسته ای از مواد غذای است، این بیماری باعث اختلال و کاهش سوخت و ساز بدن می‎شود لذا باید از مصرف غذاهایی با قند، چربی، و پروتئین‌های حیوانی بالا خودداری کرد. هم‌چنین باید از مصرف مواد غذایی هم‌چون کلم ، اسفناج، بادام زمینی، سویا، اسفناج، شلغم، هلو و گلابی خودداری کرد. مصرف نمک ید دار در رژیم غذایی این افراد بسیار توصیه می‎شود زیرا مصرف نمک ید دار می‎تواند به پیشگیری و درمان این بیماری کمک چشمگیری کند. به طور کلی استفاده از مواد غذایی دارای ید، روی و سلنیوم بسیار توصیه می‎شود.

مواد غذایی مناسب تیروئید

ید

 ید از دسته مواد معدنی است که به تنهایی در بدن یافت نمی‎شود، تامین کردن این ماده در بدن نیازمند مصرف خوراکی هایی با مقدار ید بالاست، مواد غذایی مانند: لبنیات، تخم مرغ و ماهی آب‌های شور بهترین منابع داری ید در رژیم‌های غذایی هستند.

روی

 استفاده مناسب از روی باعث می‌شود هورمون‌های تیروئید فعال شوند. روی سطح TSH را تنظیم می‎کند. غذاهایی مانند: گوشت گاو، مرغ و غذا‌های دریایی برای کودکانی که کمبود روی دارند توصیه می‎شود.

سلنیوم

 سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که از بسیاری از فرایندهایی که در بدن صورت می‌گیرد، پشتیبانی می‌کند. این ماده مغذی در حفظ متابولیسم هورمون تیروئید، نقشی اساسی دارد. سلنیوم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. وجود سلنیوم به مقدار کافی در بدن سبب می‎شود بدن بهتر بتواند از هورمون‌های غده تیروئید استفاده کند. استفاده از هرگونه مکمل سلنیوم بدون تجویز پزشک ممنوع است. برای بالا بردن میزان سلنیوم در کودکان استفاده از تخم مرغ، حبوبات و برخی ماهی‌ها توصیه می‎شود.

پیشگیری با رعایت نکات مهم

لازم است بدانید که علاوه بر استفاده از دارو و پرهیزهای غذایی لازم است بیمار طبق توصیه پزشک هر چند وقت یکبار آزمایش تیروئید را تکرار کند. هم‌چنین یکی از نکات حائز اهمیت در درمان کم‌کاری تیروئید استفاده دقیق و به موقع از داروها است. تشخیص سریع این بیماری و آغاز درمان آن در یک ماه اول تولد با موفقیت بیشتری همراه است. اگر سن کودک به اندازه‌ای باشد که توانایی بلعیدن یا جویدن قرص را  نداشته باشد می‎توان به صورت قرص حل شده در شیر یا غذاهای کمکی بدون دما و یا در آب به کودک خورانده شود. کم‌کاری تيروئيد در نوزادان و کودکان يک بيماري نسبتاً نادر به شمار ميی‌رود 

همان‌طورکه پیش‌تر نیز گفته شد از هر 4000 نوزاد يک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود، بر این اساس می‎توان گفت یک بیماری نادر است که اگر نسب به درمان آن سریع اقدام شود می‎توان خطرات آن را از بین برد، می‌تواند به تهدیدی جدی برای سلامت و در غیر این صورت می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. کم‌کاری تیروئید می‌تواند به علت‌های متفاوت هم به صورت مادرزادی و هم بعد از تولد در کودکی ايجاد شود که درمان آن در همه موارد به یک شکل انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت دیابت چیست؟

سوالات متداول

عوارض احتمالی کم‌کاری تیروئید در کودک چیست؟

کم کاری تیروئید می‌تواند بر رشد و تکامل طبیعی کودک تأثیر بگذارد. این شامل رشد جنسی می‌شود. در صورت عدم درمان، این وضعیت هم‌چنین می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سطح پایین گلبول قرمز در خون (کم خونی)
  • دمای بدن پایین
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات سیستم عصبی، مانند IQ پایین و مشکلات در مهارت های حرکتی.

چه زمانی باید با پزشک متخصص مراجعه کرد؟

اگر نگران رشد فرزندتان هستید یا اگر علائمی از کم کاری تیروئید در کودکان دارد، با متخصص غدد ارتباط برقرار کنید تا هر گونه علائم و مشکلی را در همان وهله اول تشخیص و برطرف کنید.

پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید کدام یک رایج‌تر است؟

کم‌کاری تیروئید بسیار شایع تر از پرکاری تیروئید است. تشکیل نشدن تیروئید شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید در بدو تولد (کم‌کاری مادرزادی تیروئید) است. در کودکان و بزرگ‌سالان، شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید زمانی است که گلبول‌های سفید خون به‌طور بی‌صدا تیروئید را به اشتباه تخریب می‌کنند (به نام تیروئیدیت خود ایمنی). عملکرد مناسب تیروئید برای حفظ وزن طبیعی لازم است. اگر در بزرگ‌سالی به‎طور ناخواسته وزن خود را افزایش یا کاهش دادید، با متخصص خود مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

در نهایت این که این بیماری ممکن از کودکی تا بزرگ‌سالی گریبان‌گیر فرزندتان باشد پس با مطالعه مقالاتی از این دست و مشاهده هر گونه علائمی در این مورد حتما به بهترین پزشک متخصص غدد مراجعه کرده و نسبت به تشخیص و درمان آن اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 103

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها