ویتامین ها و دستگاه گوارش

ویتامین‌های ضروری برای تقویت دستگاه گوارش کدامند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویتامین‌های ضروری برای گوارش در رعایت رژیم غذایی مناسب برای بدن دریافت می‌شود. اهمیت وجود این ویتامین‌ها در سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی ایفا می‌کند. برخی از ویتامین‌های مخصوص دستگاه گوارش و هم‌چنین میزان دریافت آن ها برای عملکرد صحیح ارگان‌های بدن الزامی است. شما می‌توانید با پیروی از یک رژیم غذایی سالم مقدار زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین نماید. در ادامه مقاله به ویتامین‌های لازم برای تقویت معده و روده و هم‌چنین مواد غذایی که موجب دریافت این ویتامین‌ها می‌شود اشاره خواهیم کرد تا با آگاهی از اهمیت وجود آن‌ها سعی در متعادل کردن رژیم غذایی و گنجاندن ویتامین‌های ضروری در آن نمایید.

ویتامین‌های ضروری برای گوارش

داروهای گیاهی و شیمیایی مختلفی برای تقویت دستگاه گوارش وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شوند. داروهای تقویتی معمولا جنبه درمانی ندارند و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم‌زمان با درمان‌های دیگر استفاده می‌شوند. مصرف ویتامین‌های ضروری برای گوارش بدون استفاده از درمان‌های دیگر نیز زیر نظر پزشک تجویز می‌گردد. همیشه توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی پرهیز نمایید.

ویتامین‌ها هرچند که برای بدن مفید و موثر هستند اما مصرف بی‌رویه و بیش از نیاز بدن می‌تواند آسیب‌های جدی را در پی داشته باشد. هم‌چنین مصرف ویتامین‌ها در بروز بیماری های مختلف گوارشی نیز ممکن است تشدید کننده علائم و یا آسیب زننده باشند. بنابراین اگر با مشکلات گوارشی مواجه هستید، برای دریافت ویتامین مورد نیاز بدن که متناسب با شرایط شما است و یا انجام پروسه درمانی بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه  نمایید. پزشک ممکن است با توجه به سوابق بیماری و در نظر گرفتن شرایط فعلی‌تان گروه‌های مختلفی از ویتامین‌ها را توصیه نماید.

بیشتر بخوانید: پری‌بیوتیک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید!

در این تصویر انواع ویتامین های لازم برای هر بدنی نمایش داده است انواع ویتامین های دی ، سی ، آ و ب علاوه بر تمامی تاثیرات دیگری که بر بدن می گذارند، می توانند بر سلامت دستگاه گوارش بهبود عملکرد هر چه بهتر آن نیز اثر مستقیمی بگذارند پس از استفاده از آن ها غافل نشوید

تاثیر ویتامین B در دستگاه گوارش

ویتامین‌های گروه B نقش موثری در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هم‌چنین تقویت معده دارند. این ویتامین‌ها در پروتئین‌هایی مانند:: ماهی، مرغ، گوشت و محصولات لبنی و هم‌چنین سبزیجات برگ‌دار و لوبیا یافت می‌شوند کمک بزرگی به بدن برای تامین انرژی و تشکیل گلبول‌های قرمز خون می‌کند. کمبود این گروه ویتامین در طولانی مدت موجب ایجاد اختلالات جدی در دستگاه گوارش می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین دی چگونه است؟

بهبود در روند هضم غذا، جلوگیری از ورم معده، جلوگیری از ایجاد بروز زخم معده، افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی از جمله مزایای وجود این ویتامین‌ها در بدن است. اگر با بیماری‌های دستگاه گوارش مواجه هستید، ویتامین‌ها و رژیم‌غذایی مورد نیاز باید تحت نظر پزشک متخصص کنترل شود. مصرف سرخود دارو در صورت وجود بیماری‌هایی نظیر زخم معده می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی شود. 

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی بیماران قلبی

ویتامین‌های گروه B در کدام مواد غذایی یافت می‌شود؟

این گروه از ویتامین‌ها محلول در آب هستند. به این معنا که اگر بیشتر از نیاز روزانه دریافت شوند، از بدن دفع می‌شوند. این ویتامین‌ها باید به شکل روزانه در بدن تامین شوند. مهم‌ترین ویتامین‌هایی که در گروه B قرار دارند شامل موارد زیر خواهند بود:

ویتامین B1 جزو ویتامین‌های ضروری برای گوارش

B1 به بدن شما کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌های موجود در رژیم غذایی خود را به انرژی برای سلول‌های شما تبدیل کند و اشتها را تنظیم نماید. برنج، گوشت و غلات منبع ویتامین B1، گوشت گوساله و مرغ، ماهی، شیر، پنیر، تخم مرغ از جمله منابع غذایی ویتامین‌های گروه B به شمار می‌روند. 

بیشتر بخوانید: نقش تغذیه در بروز اختلالات روانی

ویتامین B3

این ویتامین وظیفه کنترل عملکردهای دستگاه گوارش مانند: تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و الکل را به عهده دارد و به نام نیاسین نیز شناخته می‌شود. کمبود نیاسین می‌تواند منجر به بیماری معروف به پلاگر شود که باعث استفراغ شدید و اسهال می‌گردد.

ویتامین B6

این ویتامین به عنوان پیریدوکسین شناخته می‌شود، B6  کمک می‌کند که سیستم گوارش پروتئین‌های دریافتی را پردازش نماید و نقش آن برای بدن بسیار مهم است.

ویتامین B12 جزو ویتامین‌های ضروری برای گوارش

کمبود ویتامین B12 باعث کم‌خونی می‌شود. این ویتامین در سیستم عصبی، تولید سلول‌های خونی و استفاده بدن از اسید فولیک و کربوهیدرات‌ها را به عهده دارد. 

بیشتر بخوانید: انواع پروتئین و همه‌چیز دربارۀ عملکرد و ساختار آن‌ها

تاثیر ویتامین C در دستگاه گوارش

یکی دیگر از ویتامین‌های موثر در دستگاه گوارش، ویتامین C است. شاید در هنگام سرماخوردگی داروهای حاوی ویتامین C را دریافت کرده باشید. به این دلیل است که مصرف این ویتامین در تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر است. هم‌چنین به جذب آهن کمک می‌کند. این ویتامین نیز محلول در آب است. در واقع ویتامین سی یک آنتی اکسیدان است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ویتامین C مخصوصا برای سلامت دندان‌ها و داشتن لثه‌هایی سالم ضروری هستند و کمک می‌کنند که جذب آهن در بدن و هضم غذا آسان‌تر شود.

بیشتر بدانید: چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

ویتامین های آ ، ب ، دی و سی، هر کدام به نوبه خود و به نحوی بر روی سلامت بدن به خصوص بر روی سلامت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی بر جای می گذارند.

برای داشتن یک رژیم سالم که تمام ویتامین‌های لازم برای تقویت سیستم گوارشی را داشته باشد، لازم است به دکتر فوق تخصص تغذیه مراجعه شود. شما عزیزان می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر فوق تخصص تغذیه برنامه غذایی مناسبی برای تقویت دستگاه گوارش خود دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ علامت و نشانه­ کمبود ویتامین ث (C)

تاثیر ویتامین A  و D جزو ویتامین‌های ضروری برای گوارش

ویتامین‌های محلول در چربی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش پررنگی ایفا می‌کنند. برخی از آن‌ها، نظیر ویتامین‌های A و D برای تقویت روده و محافظت از آن برای عدم ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کرون ضرری است. مصرف مکمل‌های محلول در چربی برای تقویت روده باید از جانب پزشک تایید شود. چرا که مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها در بدن مشکل ایجاد می‌کند. در واقع این ویتامین‌ها زمانی تجویز می‌شود که کم‌بود آن در بدن با استفاده از انجام آزمایش یا بررسی علائم تایید شود.

منبع غذایی ویتامین‌های A و D کدام‌اند؟

 شیر با چربی بالا، ماهی و جگر هم‌چنین مصرف زرده تخم مرغ منابع غذایی مناسب برای دریافت ویتامین D هستند. قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب نیز از غنی‌ترین منابع دریافت ویتامین D به حساب می‌آید. هم‌چنین برای دریافت ویتامین A که یکی از ویتامین‌های ضروری برای گوارش است، از منابع غذایی نظیر فلفل دلمه ای شیر، سیب زمینی و هویج می‌تواند استفاده شود.

بیشتر بدانید: کمبود ویتامین D در مردان چه علائمی دارد؟

 از چه مواد غذایی برای بهبود اختلالات گوارشی استفاده می شود؟

بسیاری از مشکلات معده و دستگاه گوارش به دلیل مصرف بیش از حد غذاهایی با طبع سرد ایجاد می‌شود. بنابراین در درمان سنتی، استفاده از مواد غذایی نظیر نعناع و زنجبیل مشکلاتی نظیر نفخ معده و دل دردهای ناشی از مصرف غذاهای سرد را کاهش می‌دهد.

مصرف برخی از جوشانده‌های گیاهی نظیر بادرنجبویه، رازیانه، آویشن و شیرین بیان برای درمان‌هایی سنتی برای تقویت معده ضعیف به حساب می‌آیند. اگر به مشکلاتی نظیر یبوست مبتلا هستید، با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توانید این مشکل را حل کنید. یبوست در دراز مدت می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. در صورتی که ویتامین‌های ضروری برای گوارش از طریق رژیم غذایی و میوه‌جات دریافت شود، این مشکل و سایر مشکلات ناشی از کم‌بود ویتامین نیز برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:آیا ویتامین e برای باروری زنان مفید است؟

یکی از مهم‌ترین کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن فیبر است. فیبر بدون آن‌که هضم شود، از دستگاه گوارش عبور می‌کند. این کربوهیدرات آب را جذب می‌کند. بنابراین برای حل مشکلاتی نظیر یبوست از آن استفاده می‌شود. غلات کامل، مصرف میوه جات و سبزیجات تازه از مهم‌ترین منابع غذایی مصرف فیبر است. موز یکی از میوه‌های سرشار از فیبر است که مصرف آن در حد تعادل بسیار مفید است.

اگر اختلالات گوارشی شما دائمی است باید در اولین فرصت به دکتر فوق تخصص گوارش مراجعه کرده و سریع‌تر درمان شوید. همچنین می‌توانید در سایت درمانکده از امکان مشاوره آنلاین با بهترین دکتر گوارش استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: تغذیه در بارداری چگونه است و چطور می‌توان تغذیه سالم داشت؟

آیا میوه خام برای دستگاه گوارش مضر است؟

مصرف میوه به صورت کلی برای دریافت ویتامین‌های دستگاه گوارش ضروری است. اما در برخی اوقات با دارا بودن مشکلات زمینه ای معده فرد از مصرف برخی از میوه جات خام منع می‌شود. به طور کلی میوه خام چه زمانی برای دستگاه گوارش مضر است؟

مصرف میوه‌های نفخ آور به مقدار زیاد

  • وجود مشکلات گوارشی
  • مصرف بیش از حد میوه های فیبردار
  • زیاده روی در مصرف میوه هایی با طبع سرد
  • وجود بیماری‌های زمینه ای (در این مورد نیاز است رژیم تغذیه‌ای توسط پزشک مشخص شود)
مصرف میوه خام
پرخوری در میوه باعث می‌شود که فرد با مشکلات معده و روده همراه شود.

بیشتر بخوانید: ۷ مکمل و ویتامین ضروری پوکی استخوان

بهترین مکمل برای جذب ویتامین‌های دستگاه گوارش کدام است؟

بهترین مکمل‌ها برای معده و روده و به طور کلی دستگاه گوارشی، مکمل‌هایی هستند که حاوی ویتامین‌های مفید برای دستگاه گوارش باشند. مکمل‌هایی که برای هر فرد برای از بین رفتن مشکلات گوارشی تجویز می‌شود، ممکن است با دیگری متفاوت باشد. بهتر است برای تجویز مکمل‌های لازم به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای لازم برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز دستگاه گوارش از منابع دارویی، (علی‌الخصوص زمانی که قرار است فرد به مصرف داروهای شیمیایی روی بیاورد) باید تحت نظر پزشک و متخصص باشد.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/digestive-health/essential-vitamins-for-digestive-health.aspx

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 32

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها