حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد با رعایت چند نکته مهم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سلامتی در سفر به مناطق سرد به خصوص برای افرادی که در مکان‌هایی با آب و هوای گرم یا معتدل زندگی می‌کنند، بسیار چالش‌برانگیز است. دمای پایین هوا در مناطق سرد بدن را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی آماده می‌کند. در این شرایط اگر سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد، مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد خواهد شد. از آن‌جایی‌که در بسیاری از شهرها حتی در ابتدای بهار هنوز هوا سرد است و به همین دلیل لازم است تا در این شرایط بدنتان را به خوبی گرم کنید و با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری‌های ویروسی جلوگیری کنید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با راهکارهایی برای حفظ سلامت در مناطق سرد آشنا شوید.

اهمیت حفظ سلامت در مناطق سرد

زمانی که بدن در معرض هوای سردتر از حد معمول قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی برای حفظ تعادل دمای بدن و جلوگیری از بیماری باید به سختی کار کند. از طرفی اگر آب و هوای منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، سرد و خشک باشد، غشاهای مخاطی شروع به خشک شدن می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود بدن در برابر ویروس‌ها حساس‌تر شود. موضوع دیگری که باید در مورد حفظ سلامت در مناطق سرد بدانید این است که در هوای سرد همه ما میل بیشتری به ماندن در فضاهای بسته داریم و از همین رو بیشتر در معرض میکروب‌ها و ویروس‌ها قرار می‌گیریم.

بیشتر بخوانید: 9 نکته مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرتفع

راهکارهایی برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد

اگر قصد دارید امسال به منطقه‌ای سردسیر سفر کنید و یا تصمیم گرفته‌اید در فصل پاییز و زمستان سفر کنید، لازم است برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

اینفوگرافی راهکارهای حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد
برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد باید با مصرف غذاهای مفید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید، لباس گرم بپوشید و مراقب تغییرات ناگهانی دما باشید.

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

بهترین کار برای حفظ سلامت در مناطق سرد و پیشگیری از بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن است. بهتر است بدانید که استرس مهم‌ترین عامل ضعف سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند بدن شما را برای بیماری آماده کند. بنابراین سعی کنید همه کارهایتان را با برنامه‌ریزی انجام دهید و استرس و نگرانی را از خودتان دور کنید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق سرد باید خواب کافی داشته باشید و از غذاهای سالم، میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب

لباس مناسبی بپوشید

برای جلوگیری از افت دمای بدن و حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد حتماً از لباس گرم و متناسب با آب و هوا استفاده کید. بهتر است لباس‌هایتان را به صورت لایه‌ای بپوشید تا با وارد شدن به فضاهای بسته لایه رویی لباس را درآورید و در هوای سرد دوباره آن را بپوشید. برای جلوگیری از سرماخوردگی بهتر است از کلاه و دستکش استفاده کنید و اگر به سینوزیت یا آلرژی مبتلا هستید، هدبند و شال گردن را فراموش نکنید.

بیشتر بدانید: روش‌های یافتن کلینیک یا پزشک در طول سفر

تصویر افرادی که با لباس گرم در فضای سرد در حال گردش هستند.
برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد حتماً لباس گرم چند لایه بپوشید.

به خاطر داشته باشید که یکی از دلایل سرماخوردگی اختلاف دمای بدن است. زمانی که حجم لباس‌هایی که می‌پوشید زیاد باشد، بدن شروع به تعریق می‌کند و با قرار گرفتن در معرض باد و سرما زودتر از آن چیزی که فکر کنید، سرما می‌خورید. بنابراین سعی کنید درست، اصولی و چند لایه لباس بپوشید.

آب بنوشید

قرار گرفتن در آب و هوای سرد موجب می‌شود که کمتر تشنگی را احساس کنید. اما بدن شما همچنان به مقدار زیادی آب نیاز دارد و اگر آب موردنیاز بدن را تامین نکنید، حتماً دچار سردرد، بی‌حالی، ضعف و یبوست خواهد شد. به خاطر داشته باشید که مصرف آب کافی یکی دیگر از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، بنابراین بدون در نظر گرفت احساس تشنگی حتماً در طول روز حدود 8 لیوان آب بنوشید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری در سفر

مراقب پوستتان باشید

یکی از نکات مهم سلامتی در سفر به مناطق سرد مراقبت از پوست است. سرمای هوای موجب کاهش رطوبت و خشکی پوست می‌شود. سعی کنید هر روز قبل از بیرون رفتن مقداری مرطوب‌کننده روی پوست صورت و دست‌هایتان بزنید. هرچقدر میزان سرمای هوا و باد بیشتر باشد، بیشتر به مرطوب‌کننده نیاز پیدا می‌کنید، بنابراین بهتر است یک مرطوب‌کننده داخل کیفتان داشته باشید.

بیشتر بدانید: خواص میخک چیست؟

تصویر فردی که در هوای سرد به پوست خود کرم می‌زند.
در هوای سرد پوست ما بیشتر خشک می‌شود و از همین رو باید روزانه چند بار از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اگر بیمار هستید، قبل از سفر به مناطق سرد با پزشک مشورت کنید

هوای سرد بر قلب و فشارخون تاثیر می‌گذارد و موجب بروز مشکلات قلبی عروقی و حتی سکته می‌شود. اگر به بیماری قلبی یا فشارخون بالا مبتلا هستید، بهتر است قبل از سفر کردن به مناطق سرد حتماً با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید. فراموش نکنید روزهایی که سرمای هوا شدیدتر است، از بیرون رفتن اجتناب کنید و یا به محیط‌های بسته بروید.

مراقب تغییرات ناگهانی دما باشید

شاید دوش گرفتن با آب داغ زمانی که بدنتان از سرما یخ کرده، لذت‌بخش باشد. یا درست زمانی که در حال لرزیدن هستید هوس کنید یک قهوه داغ بنوشید. اما باید بدانید که تغییرات ناگهانی دما می‌تواند به بدن شوک وارد کند و موجب بروز حمله قلبی و سکته شود. در هوای سرد سعی کنید بدن را به‌آرامی گرم کنید و اجازه دهید نوشیدنی شما کمی خنک شود و سپس آن را جرعه‌جرعه بنوشید.

بیشتر بخوانید: 8 نکته مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم

رعایت نکات بهداشتی را فراموش نکنید

برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی در سفر بهتر است از قبل واکسن آنفولانزا و کرونا را تزریق کنید. در طول سفر به صورت مرتب دست‌هایتان را بشویید و ضدعفونی کنید. بهتر است از قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ اجتناب کنید و حتماً ماسک بزنید. اگر تب شما در بلند مدت کنترل نشد باید سریعا به دکتر عفونی مراجعه کنید. در صورتی که در سفر هستید و شرایط مراجعه به پزشک متخصص را ندارید می‌توانید از امکان مشاوره با بهترین دکتر عفونی آنلاین به صورت صوتی یا تصویری استفاده کنید و به راحتی با دکتر ارتباط بگیرید.

تصویر فردی که در حال ضدعفونی کردن دست خود است.
برای حفظ سلامت در مناطق سرد حتماً قبل از صرف غذا دستان خود را ضدعفونی کنید.

با لیست مواد غذایی مناسب مناطق سرد آشنا شوید

مهم‌ترین چیزی در آب و هوای سرد به سلامت شما کمک می‌کند، گرم نگه‌داشتن بدن است. در این میان مصرف غذاهایی با طبع گرم و همچنین غذاهای مفید و سبزیجات تازه می‌توانند به حفظ سلامت شما در هوای سرد کمک کنند. در ادامه می‌توانید با لیست مواد غذایی مناسب مناطق سرد آشنا شوید.

  • سبزیجات تازه
  • سوپ مرغ و سبزیجات
  • موز
  • مرکبات
  • آووکادو
  • تخم‌مرغ
  • دمنوش زنجبیل و دارچین
  • آجیل‌ها و مغزها
  • حبوبات
  • آب و آبمیوه‌های طبیعی

بیشتر بدانید: دمای طبیعی بدن چقدر است؟

چک‌لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق سرد

اگر قصد دارید به یک منطقه با آب و هوای سرد سفر کنید، لازم است خودتان را برای رویارویی سرمای هوا آماده کنید. در ادامه می‌توانید با چک‌لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق سرد آشنا شوید.

  • قبل از سفر واکسن‌هایی مثل واکسن کرونا و آنفولانزا را تزریق کنید.
  • در صورتی که سفر با علائمی شبیه به سرماخوردگی روبرو شدید، حتماً از یک پزشک کمک بگیرید.
  • قبل از غذاخوردن و دست زدن به صورت حتماً دست‌هایتان را بشویید و ضدعفونی کنید.
  • در هوای سرد لباس گرم بپوشید.
  • از ایجاد شوک دمایی به بدن جلوگیری کنید.
  • در مکان‌های شلوغ حتماً ماسک بزنید.
  • در صورتی که شدت سرمای هوا زیاد است، از بیرون رفتن اجتناب کنید و یا از فضاهای بسته و مراکز خرید دیدن کنید.
  • در صورت امکان از دارویی مثل مسکن و آنتی‌هیستامین همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چه واکسن‌هایی را پیش از سفر بزنیم؟

اینفوگرافی چک لیست موارد بهداشتی برای سفر به مناطق سرد
در صورت سفر به مناطق سرد حتما لباس گرم بپوشید و در مکان‌ های شلوغ ماسک بزنید.

سخن نهایی

سفر به مناطق سردسیر می‌تواند مانند هر سفر دیگری یک تجربه خارق‌العاده باشد. برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد حتماً اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرید و از مواد غذایی مقوی و مفید به همراه آب فراوان استفاده کنید. در صورتی که در سفر احساس سرماخوردگی، ضعف، سرگیجه و لرز دارید، می‌توانید از هر نقطه از دنیا با یکی از متخصصین بیماری‌های عفونی در درمانکده ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را مطرح کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا در هر شرایط و هر زمانی با پزشک موردنظرتان به صورت تماس صوتی، تصویری یا چت نوشتاری صحبت کنید و برای درمان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در سفر مراقب پوستمان باشیم؟

سوالات متداول

چطور از پوست و چشم‌هایمان در هوای سرد محافظت کنیم؟

برای محافظت از پوست در برابر هوای سرد بهتر است از کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده به‌طور مرتب استفاده کنید و حتی زمان‌هایی که هوا ابری است از عینک آفتابی استفاده کنید.

بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در سفر چیست؟

در هوای سرد معمولا شیوع آنفولانزا بیشتر شود. برای کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا سعی کنید از تماس با افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند، اجتناب کنید. بعد از دست زدن به سطوح مختلف حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و از یک ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

چرا مصرف غذاهای سالم و پر از ویتامین در آب و هوای سرد اهمیت بیشتری دارد؟

در هوای سرد معمولا ابتلا به بیماری‌های عفونی و ضعف سیستم ایمنی بدن شایع‌تر است. سعی کنید در طول سفرتان به مناطق سرد حتماً از سبزیجات سالم، غذاهای مقوی و آب فراوان استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود و بدن بتوانید به خوبی با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند.

منابع: allthingshealth، perapalace، visitorscoverage

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها