روش‌های یافتن کلینیک یا پزشک در طول سفر [داخلی + خارجی]

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در برنامه‌ریزی‌های پیش از سفر افراد وقوع هر نوع اتفاقی را پیش‌بینی می‌کنند، به غیر از بیماری! یافتن پزشک در سفر می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. شما به قصد تفریح، استراحت و گردش برای یک سفر چند روزه برنامه‌ریزی کرده‌اید و یک رویداد غیرمنتظره، باعث می‌شود شما به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کنید. در این مقاله از مجله درمانکده با انواع روش‌های یافتن کلینیک یا پزشک در مسافرت‌های داخلی و خارجی آشنا خواهید شد.

یافتن کلینیک در سفرهای داخلی

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن یک کلینیک در سفرهای داخلی، جست‌وجو از طریق گوگل مپس (Google Maps) یا سایر نقشه‌های آنلاین است. با نقشه‌های آنلاین می‌توانید به‌راحتی کلینیک‌های اطراف خود را بیابید. برای مثال، فرض می‌کنیم شما نیاز فوری به یک کلینیک دندان‌پزشکی دارید. نقشه آنلاین را باز کنید و در قسمت جست‌وجو عبارت «کلینیک دندان پزشکی» را سرچ کنید.

نقشه‌ها لیستی از کلینیک‌های نزدیک محل اقامت‌تان را به شما پیشنهاد می‌کنند. همچنین، این نقشه اطلاعات جامعی درباره کلینیک‌ها به شما می‌دهند. برای مثال، شما می‌توانید از طریق گوگل مپس اطلاعات زیر را درباره هر کلینیک بیابید:

  • نام و آدرس دقیق کلینیک
  • امتیاز سایر کاربران به آن کلینیک
  • ساعات کاری کلینیک
  • آدرس وب‌سایت
  • شماره تلفن برای اخذ نوبت
  • عکس‌هایی از فضای کلی کلینیک
  • نظرات سایر کاربران درباره پزشکان، فضای کلینیک، تجهیزات و پرسنل.

هم‌چنین، برخی از خدمات‌دهندگان بیمه، مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه معلم، بیمه نیروهای مسلح و غیره کلینیک یا بیمارستان‌هایی برای بیمه‌شدگان خود ارائه می‌کنند. اگر از این بیمه‌های درمانی استفاده می‌کنید، می‌توانید مراکز درمانی طرف قرارداد را در سایت این شرکت‌های بیمه پیدا کنید.

یافتن پزشک در سفرهای داخلی

پیدا کردن پزشک خوب در سفر دشوارتر از پیدا کردن کلینیک‌های درمانی است. بسیاری از پزشکان در مطب‌های شخصی فعالیت می‌کنند و فقط افراد بومی یک منطقه با آن‌ها آشنا هستند. برای پیدا کردن پزشک در سفر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

1. پرس‌وجو از افراد بومی یک منطقه

مسئولان هتلی یا محلی که در آن اقامت دارید، می‌توانند بهترین راهنمای شما برای یافتن یک پزشک خوب باشند. علاوه بر این، اگر به یک پزشک متخصص نیاز دارید، پرس‌وجو از مردم شهر می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند.

بیشتر بدانید: راه کار های حفظ سلامتی در سفر چیست؟

شخصی در حال پرس‌وجو کردن از افراد بومی یک منطقه برای پیدا کردن آدرس مطب یک پزشک خوب
افراد بومی یک منطقه می‌توانند بهترین راهنمای مسافران برای پیدا کردن یک پزشک خوب باشند.

2. جست‌وجوی پزشکان یک شهر از طریق سایت یا اپلیکیشن

خوشبختانه، استارتاپ‌های بزرگ و کوچکی در حوزه پزشکی ایجاد شده‌اند که می‌توانند لیستی از پزشکان یک شهر را در اختیار شما قرار دهد. همچنین، در برخی از این سایت‌ها می‌توانید به‌صورت آنلاین از پزشک مورد نظر خود، نوبت دریافت کنید. علاوه بر این، سایت‌های با محوریت گردشگری یا اطلاعات عمومی نیز می‌توانند در مسیر پیدا کردن یک پزشک خوب به شما کمک کنند.

بیشتر بدانید: نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرتفع

شخصی در حال استفاده از اپلیکیشن‌های پزشکی برای پیدا کردن یک پزشک یا کلینیک خوب
با استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پزشکی می‌توانید به لیستی از پزشکان یک شهر یا منطقه دست پیدا کنید.

3. استفاده از سایت و اپلیکیشن درمانکده

سایت درمانکده که هم‌اکنون در آن حضور دارید، یک استارتاپ در حوزه پزشکی است. پزشکان معتبر، در تخصص‌های مختلف با این مجموعه همکاری می‌کنند. اگر به یکی از شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز سفر کرده‌اید، می‌توانید پزشک مورد نظر خود را به‌راحتی و از طریق این وب‌سایت بیابید. برخی از مزایای وب‌سایت درمانکده عبارت‌اند از:

  • امکان استفاده از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی با متخصصان برجسته از سراسر دنیا
  • امکان دریافت نوبت حضوری از پزشکان
  • خواندن نظرات سایر کاربران درباره هر پزشک
  • انجام آزمایش کرونا در محل اقامت شما و بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه
  • هزینه پایین مشاوره با پزشکان.

به صورت حضوری نیز می توانید به دکتر مورد نظر در همه ی شهر ها مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب

شخصی در حال استفاده از سایت و اپلیکیشن درمانکده برای رزرو مشاوره اینترنتی پزشکی
مهم نیست کجای دنیا هستید؛ با درمانکده می‌توانید از خدمات مشاورۀ آنلاین پزشکی برترین متخصصان ایران استفاده کنید!

یافتن کلینیک و پزشک در سفرهای خارجی

تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می‌دهند، حدود 43 تا 79 درصد از مسافران خارج از کشور در طی سفر دچار بیماری می‌شوند. هرچه کشور مقصد، از نظر شاخص‌های سلامتی و اقتصادی ضعیف‌تر باشد، امکان بیمار شدن مسافران نیز بیشتر می‌شود. هم‌چنین، تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال ابتلا به بیماری در کشورهای شمال آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی بیشتر از سایر کشورها است. برای مثال، هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان مسافر در کشور عراق، دچار انواع بیماری، به‌ویژه بیماری های عفونی و کووید 19 می‌شوند. 

از آنجا که برخی از این بیماری‌ها می‌توانند خطرناک باشد، مراجعه سریع به پزشک الزامی است. همچنین، چگونگی یافتن کلینیک و پزشک در طول سفرهای خارجی به‌ویژه اگر به زبان آن کشور مسلط نباشید، کار بسیار دشواری است. 

خوش‌بختانه، سفارتخانه‌های کشورهای مختلف لیستی از مراکز درمانی و پزشکان معتبر را به اتباع خود ارائه می‌کنند؛ بنابراین در صورت نیاز به مراقبت‌های پزشکی، با سفارتخانه‌ یا سرکنسولگری‌های ایران در کشورهای مقصد تماس برقرار کنید. همچنین، می‌توانید برای پیدا کردن یک کلینیک خوب در سفر می‌توانید از پیشنهادات زیر استفاده کنید:

چطور در سفرهای خارجی، یک پزشک خوب پیدا کنیم؟

بهترین روش برای پیدا کردن یک پزشک معتبر در خارج از کشور، تماس با سفارتخانه ایران در کشور مقصد شما است. همچنین می‌توانید با انجمن جهانی مرتبط با پزشکیِ سفر که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، ارتباط برقرار کنید.

چطور در طول سفر یک کلینیک معتبر پیدا کنیم؟

نقشه‌های آنلاین مانند گوگل مپس می‌توانند در پیدا کردن یک کلینیک پزشکی معتبر به شما کمک کنند.

اگر در طول سفر بیمار شدیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برخلاف تصور افراد، بیش از نیمی از مسافران، در طول سفر بیمار می‌شوند. اگر در طول سفر دچار آسیب جدی شده‌اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری شما خفیف است، می‌توانید به‌صورت آنلاین از پزشکان مشاوره دریافت کنید.

جمع‌بندی

با اینکه هیچکس دوست ندارند در طول سفر بیمار شود؛ اما همواره خطر بیماری یا آسیب جسمانی در مسافرت‌های داخلی و خارجی وجود دارد. پیدا کردن یک پزشک یا کلینیک معتبر، می‌تواند تا حد زیادی رنج و نگرانی شما را کاهش دهد. در این مقاله، انواع روش‌های یافتن کلینیک یا پزشک در مسافرت‌ را بررسی کردیم. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر، لیستی از داروها و تجهیزات امدادی را نیز با خود به همراه داشته باشید. در مقاله چه داروهایی در طول سفر همراه داشته باشیم می‌توانید لیستی از این داروها را پیدا کنید.

منابع: CDC, zocdoc

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها