0 تا 100 عمل افزایش قد؛ عوارض عمل افزایش قد + معرفی متخصص

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کوتاهی قد می‌تواند منشاء بسیاری از مشکلات روحی و عاطفی افراد باشد. این مشکل روی احساسی که فرد نسبت به خودش دارد تاثیر می‌گذارد و به کاهش اعتمادبه‌نفس منجر ‌می‌شود. به همین دلیل، کسانی که به شدت از ظاهر خود ناراضی هستند ممکن است تصمیم بگیرند با جراحی چند سانتی‌متر به قدشان اضافه کنند. جراحی به این افراد کمک می‌کند که اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند و زندگی شادتری را تجربه کنند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با عمل افزایش قد و نحوه انجام آن آشنا شوید.

عمل افزایش قد برای چه کسانی مناسب است؟

در گذشته، جراحی استخوان پا فقط برای کسانی انجام می‌شد که طول اندام‌های آن‌ها نامساوی بود. اما امروزه بعضی از مردم این جراحی را برای افزایش قد انجام می‌دهند. کسانی که ویژگی‌های زیر را دارند برای عمل افزایش قد کاندید مناسبی محسوب می‌شوند:

  • قد آن‌ها زیر صدک ۱۰ است.
  • شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها کمتر از ۳۵ است.
  • دوران رشد را پشت سر گذاشته‌اند و بالای ۱۸ سال هستند.
  • در مفاصل اندام‌ تحتانی به آرتریت مبتلا نیستند.

بیشتر بدانید: چگونه قد بلند شویم؟ بهترین روش‌ برای افزایش قد

  • سیگار نمی‌کشند.
  • از نظر سلامت روان در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برند.
اینفوگرافی درباره کسانی که می‌توانند  عمل افزایش قد انجام دهند
افراد سالم بالای ۱۸ سال که اضافه وزن شدید ندارند، کاندید مناسبی برای عمل افزایش قد هستند.

چگونه برای عمل افزایش قد آماده شویم؟

قبل از جراحی، پزشک از استخوان شما عکس می‌گیرد و آن را اندازه‌گیری می‌کند. با این کار پزشک می‌تواند مشخص کند که اندازه استخوان باید چقدر باشد. سپس تیم جراحی به شما می‌گوید که چگونه برای عمل آماده شوید. در این زمان می‌توانید سوالات زیر را از پزشک بپرسید:

  • از چه داروهایی قبل از جراحی استفاده کنم یا مصرف کدام داروها را قطع کنم؟
  • از چند ساعت قبل از جراحی باید خوردن غذا یا نوشیدن مایعات را متوقف کنم؟

علاوه بر این، از یکی از نزدیکان خود بخواهید که تا چند هفته پس از جراحی در کنار شما بماند. چون برای انجام کارهای روزمره مثل لباس پوشیدن، تهیه غذا و استفاده از سرویس بهداشتی به کمک نیاز دارید.

بیشتر بدانید: کاربرد هورمون آدرنالین در بدن

عمل افزایش قد چگونه انجام می‌شود؟

جراحی افزایش قد با بیهوشی عمومی انجام می‌شود تا در طول عمل بخوابید و هیچ دردی را احساس نکنید. در حین عمل، جراح استخوان را به ۲ بخش تقسیم کرده و یک دستگاه افزایش‌دهنده طول اندام را به آن‌ها متصل می‌کند.

بعد از جراحی، به تدریج ۲ بخش استخوان از هم جدا می‌شوند و بدن شما برای پر کردن شکاف بین آن‌ها شروع به ساخت استخوان جدید می‌کند. در این مدت باید به طور منظم دستگاه افزایش‌دهنده طول را با چرخش مهره‌های آن تنظیم کنید، فیزیوتراپی انجام دهید و در فواصل زمانی مشخص توسط پزشک معاینه شوید.

بعد از جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

مراقبت‌های بعد از عمل به نوع جراحی بستگی دارد، اما معمولا باید چند روز در بیمارستان بمانید. قبل از ترخیص، پزشک نحوه مراقبت از اندام جراحی‌شده را به شما آموزش می‌دهد.

یک زن جوان که در بیمارستان بستری است
بعد از جراحی افزایش قد باید تا چند روز در بیمارستان بمانید.

وقتی طول استخوان پا را افزایش می‌دهید، نمی‌توانید فورا روی آن راه بروید. بنابراین تا چند هفته باید از ویلچر، عصا یا سایر وسایل کمکی استفاده کنید.

از آنجا که عروق خونی، عضلات و پوست تحت تاثیر جراحی قرار می‌گیرند، مهم است که رنگ پوست و دمای پا و انگشتان خود را به طور منظم بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که به سرعت هر گونه آسیب‌دیدگی را شناسایی کنید و به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بدانید: شیرخشک برای وزن گیری چی خوبه؟‌ + نکات تغذیه برای افزایش وزن

عوارض جراحی افزایش قد چیست؟

عمل افزایش قد می‌تواند اعتمادبه‌نفس و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. اما مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارض هم داشته باشد. بعضی از این عوارض از بیهوشی و تعدادی از آن‌ها از خود جراحی ناشی می‌شوند. از عوارض و خطرات جراحی افزایش قد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی یا لخته شدن خون
  • عفونت استخوان
  • آسیب‌دیدگی عروق خونی
  • بهبود یافتن استخوان با سرعت کم
  • آسیب عصبی
  • دررفتگی مفصل
  • انقباض یا سفتی عضلات در اندام جراحی‌شده
  • نرسیدن طول استخوان به اندازه مورد نظر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر بدانید: آیا دیابت بر قلب تاثیری دارد؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم یا مشکلات زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • خروج خون، چرک یا مایع از محل جراحی
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • تب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن اندام جراحی‌شده
  • درد یا تورم اندام جراحی‌شده
  • قرمزی یا ایجاد رگه‌های قرمز در محل جراحی
تصویر قبل و بعد فردی که جراحی افزایش قد انجام داده است
بعد از جراحی افزایش قد باید بروز هر گونه علامت غیر عادی را به پزشک اطلاع دهید.

کلام پایانی

قبل از اینکه برای عمل افزایش قد تصمیم بگیرید باید بدانید که این جراحی پیچیده است و دوره نقاهت طولانی دارد، به طوری که کل فرآیند انجام آن از ابتدا تا انتها ممکن است چند ماه طول بکشد. بنابراین بهتر است درباره فواید و خطرات احتمالی جراحی و آنچه که می‌توانید بعد از عمل انتظار داشته باشید، با دکتر ارتوپد صحبت کنید. برای این کار می‌توانید با متخصصان سایت درمانکده مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت آنلاین از پزشک مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره از راه دور وقت بگیرید.

سوالات متداول

جراحی طویل کردن اندام در چه مواردی توصیه می‌شود؟

این نوع جراحی هم برای افزایش قد و هم برای درمان نامساوی بودن اندام‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر یکی از پاهای شما کوتاه‌تر از دیگری باشد، می‌توانید این جراحی را انجام دهید.

جراحی چقدر به طول قد اضافه می‌کند؟

افزایش قد به توانایی بدن در تولید استخوان و توانایی مفاصل، عضلات و تاندون‌ها برای کشش مناسب بستگی دارد. استخوان ران را می‌توان تا هشت سانتی‌متر و استخوان درشت نی را تا پنج سانتی‌متر بلند کرد. بنابراین در صورتی که هر ۲ استخوان جراحی شوند، افزایش قد تا ۱۳ سانتی‌متر امکان‌پذیر است. پزشک با ارزیابی دقیق می‌تواند به شما بگوید که انتظار چه مقدار افزایش قد را داشته باشید.

زمان ریکاوری چقدر است؟

زمان بهبودی به تعداد استخوان‌هایی که جراحی می‌شوند و اینکه می‌خواهید چقدر طول استخوان خود را بلند کنید، بستگی دارد. رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که سریع‌تر دوران نقاهت را پشت سر بگذارید و نتیجه بهتری کسب کنید:
– بیشتر از آنچه که پزشک توصیه کرده است ورزش نکنید، چون می‌تواند باعث آسیب شود.
– از یک رژیم غذایی سالم که حاوی میوه، سبزی، غلات کامل و پروتئین است، پیروی کنید.
– تمرینات خانگی خود را انجام دهید و طبق دستور در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید.
– به طور منظم برای بررسی استخوان‌های خود نزد پزشک بروید.

آیا جراحی افزایش قد دردناک است؟

ممکن است پس از جراحی و زمانی که اثر داروی بیهوشی از بین می‌رود کمی درد داشته باشید. احتمال بروز این مشکل در حین بهبودی هم وجود دارد. بسیاری از افراد از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) برای کنترل درد استفاده می‌کنند. از پزشک خود بپرسید که کدام داروها برای شما بی‌خطر هستند.

منابع:‌ webmd, my.clevelandclinic, mountsina, leodonnan

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها