آزمایش آنتی بادی

روش انجام انواع آزمایش های کرونا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


به جز الگوریتم های هوشمند مثل تست آنلاین کرونا که می توانند از طریق بروز علائم کرونا، وضعیت ابتلا را تخمین بزنند، برای تشخیص دقیق تر کرونا دو نوع تست کووید-19 وجود دارد: تست تشخیص عفونی (PCR) و تست آنتی بادی.

  • مورد اول یعنی تست PCR وجود هرگونه عفونت فعلی در بدن را مشخص می­ کند.
  • مورد دوم یعنی تست آنتی ­بادی نشان می ­دهد در گذشته مورد عفونت قرار گرفته ­اید یا خیر. شاید این تست وجود عفونت فعلی بدن را مشخص نکند چون بدن 1 الی 3 هفته پس از بروز عفونت شروع به تولید پادتن می ­کند. داشتن پادتن برای ویروسی که باعث بروز کووید-19 می­ شود می­ تواند از بدن در برابر ابتلای دوباره به این ویروس محافظت کند. اگر این فرض درست باشد، هنوز نمی ­دانیم میزان محافظت پادتن چقدر است یا تا چه مدت مصونیت ایجاد می ­کند.

نتیجه آزمایش کرونا

1. تست تشخیص عفونی (PCR)

در این تست از سیستم تنفسی، مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی، نمونه گرفته می­ شود تا مشخص شود در حال حاضر به ویروس SARS-CoV-2، که باعث بروز بیماری کووید-19 می­ شود، مبتلا هستید یا خیر. بعضی از تست­ ها در محل مراقبت از بیمار انجام می­ شود یعنی جواب آزمایش کم­تر از یک ساعت در همان محل تست آماده است اما لازم است دسته­ ای دیگری از تست ­ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شوند و این فرایند 1 الی 2 روز طول می ­کشد.

مشاهده بیشتر : رزرو آنلاین متخصص داخلی

چطور تست PCR را انجام دهیم؟

در ادامه اطلاعاتی آمده که در تصمیم ­گیری پیرامون انجام تست تشخیص عفونی به شما کمک می­ کند:

  • اکثر افراد به بیماری خفیف مبتلا می­ شوند و بدون نیاز به مراقبت­ های پزشکی در خانه بهبود می­ یابند. اگر علائمتان بدتر شده یا درمورد وضعیت خود سوال دارید، با بهترین پزشک فوق متخصص عفونی یا پزشک فوق متخصص ریه تماس بگیرید.
  • اگر علائم کووید-19 را در خود مشاهده می­ کنید و مورد آزمایش قرار نگرفته ­اید، حتما در خانه بمانید.
  • درحال حاضر، هیچ درمان قطعی برای بیماران کووید-19 مورد تایید قرار نگرفته است.

آزمایش کووید-19 در هر منطقه متفاوت است. اگر علائم کووید-19 دارید و می­ خواهید تست دهید، اول با پزشک تماس بگیرید. با این­حال، باز هم باید نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید.

بعد از تست تشخیص عفونی (PCR) چه کار کنیم؟

لطفا برای دریافت نتایج با کادری که آزمایش را برایتان انجام داده، مثل پزشک یا متخصص آزمایشگاه، هماهنگ کنید. همچنین می توانید به طور موقت به نوشته تفسیر نتایج تست کرونا مراجعه کنید.

  • اگر جواب آزمایش مثبت بود و شما بیمار هستید یا از فرد خاصی مراقبت می­ کنید، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.
  • اگر جواب آزمایش منفی بود، احتمالا هنگام انجام تست به این بیماری مبتلا نشده بودید اما این به این معنا نیست که بیمار نخواهید شد. نتیجه­ ی آزمایش بدین معنی است که هنگام اجرای آزمایش به کووید-19 مبتلا نبودید. اگر نمونه­ ی آزمایش در مراحل اولیه بیماری گرفته شده باشد، ممکن است جواب آزمایش منفی شود و بعدا در طول بیماری جواب مثبت شود. همچنین ممکن است بعد از انجام تست در معرض ابتلا به کووید-19 قرار گیرید و آن ­وقت مبتلا شوید. این یعنی هنوز احتمال شیوع و انتقال ویروس را دارید. اگر علائم بعدا در شما دیده شد، لازم است تست دیگری را انجام دهید تا مشخص شود به ویروسی که باعث بروز کووید-19 می­ شود مبتلا هستید یا خیر.

تست کرونا

2. تست آنتی بادی

در این تست، آنتی بادی در نمونه­ ی خون مورد بررسی قرار می­ گیرد تا مشخص شود آیا قبلا به ویروس کووید-19 مبتلا شده ­اید یا خیر. آنتی بادی پروتئینی است که به دفع عفونت کمک و از بدن در برابر ابتلای دوباره به ویروس محافظت می­ کند (مصونیت). هر بیماری آنتی بادی مخصوص به خود را دارد. مثلا، اگر دوباره در معرض سرخک قرار بگیرید، آنتی بادی سرخک مانع از ابتلای مجدد می­ شود اما اگر در معرض ابتلا به اوریون قرار بگیرید، از بدن در برابر این بیماری محافظت نمی­ کند.

بیشتر بخوانید: صحت و دقت آزمایش های کرونا چقدر است؟

تنها درصورت به تاخیر افتادن تست تشخیص عفونی باید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت حال حاضر کووید-19 استفاده کرد. اگر در حال حاضر به کووید-19 مبتلا باشید، ممکن است تست آنتی بادی وجود ویروس را نشان ندهد چون بدن 1 الی 3 هفته بعد از بروز بیماری شروع به تولید آنتی بادی می­ کند. برای تشخیص این­که درحال حاضر به ویروس مبتلا هستید یا خیر، باید تست تشخیص عفونی را انجام دهید. تست تشخیص عفونی (PCR) وجود ویروس در دستگاه تنفس را از طریق نمونه مخاط مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی نشان می­ دهد.

چطور تست آنتی بادی را انجام دهیم؟

شما می­ توانید از پزشک خود بپرسید آیا تست آنتی بادی را انجام می­ دهد و آیا شما به این آزمایش نیاز دارید یا خیر.

نتایج آزمایش آنتی بادی به چه معناست؟

اگر جواب مثبت باشد:

  •  ممکن است نتیجه­ ی مثبت نشان دهنده این باشد که در اثر ابتلا به ویروس کووید-19، آنتی بادی آن را در بدن دارید. با این حال، ممکن است نتیجه ­ی مثبت به این معنی باشد که در اثر ابتلا به ویروسی از خانواده­ ی ویروس کرونا، مانند ویروسی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می شود، پادتن در بدن داشته باشید.
  • شاید وجود آنتی بادی ویروسی که باعث ابتلا به بیماری کووید-19 می ­شود از ابتلای دوباره به این بیماری مصونیت ایجاد کند. در این صورت، هنوز نمی­دانیم میزان محافظت پادتن چقدر است یا تا چه مدت مصونیت ایجاد می­ کند.
  • درمورد نتیجه­ ی آزمایش و نوع آزمایشی که انجام دادید با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه جواب آزمایش شوید. ممکن است پزشک از شما بخواهد نوع دیگری از تست آنتی بادی را انجام دهید تا از صحت تست اول اطمینان حاصل شود.
  • باز هم باید از خود و دیگران دربرابر ویروس مراقبت کنید چون ممکن است دوباره به ویروس مبتلا شوید. اگر شغلی دارید که مجبور به استفاده از تجهیزات محافظتی شخصی هستید، همچنان از این تجهیزات استفاده کنید.
  • ممکن است حتی اگر هیچ­وقت علائم کووید-19 را در خود مشاهده نکرده باشید، تست آنتی بادی شما مثبت شود. اگر بدون بروز هیچ­گونه علامت بیمار شده باشید، این وضعیت رخ می­ دهد که به آن عفونت بدون علامت می­ گویند.

اگر جواب منفی باشد:

  • احتمالا تا به حال به کووید-19 مبتلا نشده ­اید. درمورد نتیجه ­ی آزمایش و نوع آزمایشی که انجام دادید با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه جواب آزمایش شوید.
  • ممکن است در حال حاضر مبتلا باشید ولی در آزمایش نشان داده نشود.
  • علت منفی بودن آزمایش این است که 1 الی 3 هفته طول می­ کشد تا بدن آنتی بادی تولید کند. اگر اخیرا در معرض ویروس قرار گرفته باشید، هنوز احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. یعنی ناقل ویروس هستید.
  • تولید آنتی بادی در بدن بعضی از افراد زمان بیشتری طول می­ کشد و در بدن بعضی از افراد که به ویروس مبتلا می­ شوند هرگز پادتن تولید نمی شود.

اگر بعد از انجام تست آنتی بادی دچار علائم شدید، به انجام نوع دیگری از آزمایش به نام تست تشخیص عفونی (PCR) احتیاج دارید.

صرف نظر از مثبت یا منفی بودن تست، نتایج مهر تاییدی بر ناقل بودن یا نبودن شما نیست. تا زمانی که اطلاعات بیشتر به دست ما نرسیده، اقدامات لازم برای محافظت از خود و دیگران را انجام دهید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
58 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها