القای زایمان

القای زایمان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


در اواخر دوران بارداری در صورتی که پزشک یا ماما در مورد سلامتی شما یا کودک نگران باشند، ممکن است پیشنهاد کنند سرعت این روند افزایش یابد. به این کار القای زایمان، زایمان القایی یا اینداکشن (induction) می گویند. پزشک یا ماما به جای انتظار برای شروع طبیعی زایمان، از داروها یا روشی استفاده می کنند تا این فزایند زودتر آغاز شود.

اینداکشن می تواند برای برخی زنان گزینه مناسبی باشد، اما با خطراتی همراه است و همیشه جواب نمی دهد. در صورتی که این روش جواب ندهد ممکن است به سزارین یا اینداکشن دیگری نیاز داشته باشید. بیشتر متخصصان بر این عقیده اند که بهتر است اجازه دهید زایمان خود به خود شروع شود و به طور طبیعی پیشرفت کند، مگر اینکه دلیل پزشکی مشخصی داشته باشد.

چرا روند زایمان القایی انجام می شود؟

اینداکشن بسیار رایج است. این کار در بیشتر مواقع به دلایل پزشکی انجام می شود، اما می تواند انتخابی نیز باشد. برای کسب اطلاعاتی در این زمینه بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

چرا برخی زنان به القای زایمان نیاز دارند؟

۱) در صورتی که ۱ تا ۲ هفته از موعد مقرر زایمان گذشته باشد

مطالعات نشان می دهد که القای زایمان در 39 هفتگی منجر به افزایش خطر سزارین یا عوارض هنگام تولد برای کودک نمی شود. خطر بروز عوارض بعد از 41 هفتگی در مادرو کودک بیشتراست.

اندکی “به تأخیر” افتادن زایمان دلیل قانع کننده‌ای بر اینداکشن نیست. علاوه بر این، این فرآیند نمی تواند زودتر انجام شود. نوزادانی که قبل از 39 هفته به دنیا می آیند شانس بیشتری در داشتن مشکلات سلامتی، بستری طولانی مدت و بیشتر شدن زمان ماندن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان دارند.

القای زایمان

۲) کیسه آب پاره شده باشد، اما روند زایمان آغاز نشود

پس از پاره شدن کیسه آب، خطر ابتلا به عفونت در شما و کودکتان بیشتر می شود. با این حال ممکن است لازم نباشد اینداکشن بلافاصله صورت گیرد. بنابراین بهتر است در این خصوص با پزشک یا مامای خود مشورت کنید.

گاهی اوقات ممکن است فرصت دادن برای شروع خود به خودی زایمان هنوز هم مشکلی در پی نداشته باشد. بعد از پاره شدن کیسه آب، پزشک شمار انجام معاینات واژینال را به دلیل احتمال عفونت محدود می کند.

۳) مشکلی سلامت شما یا کودکتان را به خطر بیندازد

عفونت (کوریوآمنیونیت)، کاهش شدید مایع آمنیوتیک (الیگوهیدرامنیوس) و کنده شدن جفت از جمله مثال های مربوط به این زمینه هستند. اگر به بیماری هایی مانند دیابت، پر فشاری، پره اکلامپسی یا اکلامپسی مبتلا باشید، ممکن است پزشک یا ماما بخواهند القای زایمان بر روی شما انجام گیرد.

۴) اگر کودک شما آنطور که باید رشد نمی کند

ممکن است رشد نامناسب کودک شما درجاتی از ناهنجاری قلبی نیز به همراه داشته باشد. تحت این شرایط نیز ممکن است پزشک یا ماما تصمیم به القای زایمان بگیرند.

برخی پزشکان به دلایل غیرپزشکی اینداکشن “انتخابی” را توصیه می کنند. شاید محل زندگی شما از بیمارستان دور بوده و پزشک در مورد به موقع رسیدن به آن جا نگران باشد. یا شاید پزشک از شما بخواهد برنامه خودرا با آنها هماهنگ کنید.

با این حال کارشناسان می گویند باید در مورد القای زایمان تجدید نظر کنید. از آنجا که اینداکشن با خطراتی همراه است، متخصصان می گویند به جز در مواردی که از نظر پزشکی ضرورت دارد، القای زایمان در زنان نباید صورت گیرد.

زایمان القایی

به چه دلایلی نباید اینداکشن انجام شود؟

پزشک نباید نسبت به اینداکشن اقدام کند اگر:

  • شما پیش از این سزارینی داشته اید که شامل برش کلاسیک یا عمل جراحی بزرگ است.
  • جفت دهانه رحم را پوشانده است (جفت سرراهی)
  • کودک شما در موقعیت صحیحی قرار نگرفته است (به پهلو یا با پا)

القای زایمان چگونه صورت می گیرد؟

پزشک یا ماما می توانند از چند طریق روند زایمان را القا کنند؛ این روش ها عبارتند از:

۱) استریپ پرده های جنینی

در این روش، پزشک یا ماما با استفاده از انگشت دارای دستکش کیسه آمنیوتیک را در دهانه رحم به آرامی از دیواره رحم جدا می کند. این کار منجر به آزاد شدن هورمون هایی می شود که می توانند انقباضات را تحریک کنند. شما می توانید این کار را در مطب پزشک یا ماما انجام دهید.

این فرایند ممکن است ناراحت کننده باشد. پس از این کار، احتمالاً باید به خانه بروید و منتظر انقباضات باشید. ممکن است گرفتگی عضلانی و لکه بینی داشته باشید. مطالعات انجام شده در مورد چگونگی استریپ پرده های جنینی اختلاف نظر دارند. با توجه به این مسئله و ناراحتی ناشی از آن، پیش از اقدام درمورد نکات مثبت و منفی این روند بهتر است با پزشک یا ماما صحبت کنید.

۲) هورمون ها

در بیمارستان، پزشک هورمون هایی به نام پروستاگلاندین برای باز کردن دهانه رحم و تحریک انقباضات به شما خواهد داد. اگر در گذشته سزارین داشته باشید، به دلیل افزایش خطر پارگی رحم، پزشک از این روش استفاده نخواهد.

۳) اتساع مکانیکی

روش دیگری که پزشک یا ماما زایمان را تحریک می کنند، استفاده از بالون کاتتر است. پزشک در بیمارستان، لوله نازکی را از طریق واژن وارد دهانه رحم می کند. سپس با استفاده از آب، بادکنک واقع در انتهای لوله را باد می کند؛ اتساع بادکنک موجب گسترش دهانه رحم می شود.

سزارین

۴) داروها

داروی پیتوسین می تواند انقباضات را آغاز کند. این دارو در بیمارستان، و به صورت درون رگی به بیمار تزریق می‌شود. پزشک یا ماما با دوز پایین شروع می کنند و تا زمانی که انقباضات به اندازه ای شدید و مداوم شود که کودک به دنیا بیاید، به تدریج آن را افزایش می دهند.

برخی خانم ها ظرف چند ساعت پس از اینداکشن زایمان می کنند. شروع زایمان در سایرین 1 یا 2 روز طول می کشد. اگر هیچ یک از این روش ها در شروع زایمان مؤثر نبوده و ادامه این مسیر گزینه خوبی نباشد، احتمالاً باید سزارین انجام شود، به خصوص اگر کیسه آب پاره شده باشد.

خطرات القای زایمان چیست؟

القای زایمان در همه افراد مؤثر نیست و بدن هر مادر باردار واکنش متفاوتی نسبت به روش اینداکشن نشان می دهد. به طور کلی القای زایمان فرآیندی ایمن است، اما خطراتی به همراه دارد:

۱) طولانی تر ماندن در بیمارستان

اگر روند القای زایمان روی شما انجام شده باشد، ممکن است حین زایمان زمان بیشتری در بیمارستان بستری باشید. اگر پس از اینداکشن نیاز به سزارین داشته باشید، مدت زمان حضور شما در بیمارستان حتی بیشتر خواهد بود.

۲) افزایش نیاز به داروی درد

القای زایمان ممکن است باعث بروز انقباضات شدیدتر و بیشتر از حد طبیعی شود. احتمالاً برای کنترل درد به داروی اپیدورال یا داروی دیگری نیاز داشته باشید.

۳) افزایش خطر ابتلا به عفونت

اگر ظرف یک یا دو روز پس از اینداکشن زایمان نکنید، پاره شدن کیسه آمنیوتیک می تواند بروز عفونت را در پی داشته باشد.

اینداکشن

۴) مشکلات سلامتی برای کودک

زنانی که به دلایل پزشکی قبل از هفته سی و نهم تحت اینداکشن قرار می گیرند، ممکن است نوزادی با مشکلات تنفسی به دنیا آورند. این نوزادان ریسک بالایی دربروز مشکلات رشد طولانی مدت دارند.

۵) عوارض حین زایمان

ممکن است اینداکشن (به ویژه با داروها) در زنانی که قبلاً سزارین یا جراحی رحمی دیگری داشته اند، خطرناک باشد. احتمال پارگی رحم در آن ها نیز بیشتر است.

علاوه بر این، انقباضات شدید موجب جدا شدن جفت از دیواره رحم می شود که به آن دکولمان جفت یا کندگی جفت می گویند. هر دوی این شرایط حتی با اینداکشن نیز جدی اما نادر هستند.

اگر پزشک یا ماما نسبت به اینداکشن توصیه دارند، سؤالاتی در این باره مطرح کنید. شما باید کاملاً مطمئن شوید که این کار بهترین تصمیم برای سلامتی شما و کودکتان است.

آیا خودم می توانم زایمان را القا کنم؟

داستان های زیادی در مورد داروهای خانگی که ظاهراً موجب زایمان می شوند، وجود دارد، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از آنها وجود ندارد. این روش ها شامل موارد زیر است:

  • داشتن رابطه جنسی
  • تحریک آرام نوک پستان ها
  • داروهای گیاهی مانند کوهوش آبی یا سیاه
    توجه داشته باشید که بعضی از گیاهان در صورت عدم استفاده صحیح می توانند خطرناک باشند.
  • نوشیدن مقدار کمی روغن گرچک
    بنا به گفته مطالعات تحت کنترلی که اخیراً انجام شده است، اقدام به این کار در اواخر بارداری مشکلی ندارد، اما روغن گرچک می تواند عوارض ناخوشایندی مانند اسهال نیز به همراه داشته باشد.
  • پیاده روی

توجه داشته باشید که بدون صحبت قبلی با پزشک یا ماما، هیچ یک از این روش ها را برای القای زایمان امتحان نکنید. برخی از آنها می توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند و یا خطرات ایجاد کنند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعاتی در خصوص القای زایمان بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

[sibwp_form id=5]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها