دیابت جوانی چیست؟ از عوارض تا درمان دیابت در جوانی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دیابت جوانی در دسته بیماری قند نوع 1 قرار دارد که در جوانان زیر 30 سال بروز پیدا می‌کند. این روزها با ماشینی شدن سبک زندگی و افزایش چاقی دیابت در جوانان بیشتر شده است.

اکثر افراد فکر می‌کنند بیماری قند با افزایش سن و در میانسالی بروز پیدا می‌کند. این در حالی است که تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و جوانان درگیر دیابت هستند. دیابت جوانی به‌دلیل افزایش سطح قند خون ایجاد می‌شود که جوانان تا قبل از 30 سالگی با علائم آن مواجه خواهند شد و عوارض بیماری معمولا بعد از این سن خودش را نشان می‌دهد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده بررسی کنیم دلیل ایجاد دیابت جوانی چیست و رژیم غذایی چه تاثیری بر افزایش یا کاهش آن دارد.

دیابت جوانی چیست؟

دیابت جوانی یا همان دیابت نوع یک (Diabetes Type 1) بیماری مزمن و دیابت شایع در بین جوانان است که در آن سیستم ایمنی بدن با خطا به سلول‌های بتای پانکراس حمله می‌کنند و باعث تخریب آن‌ها می‌شوند. سلول‌های بتا مسئول تولید انسولین در بدن هستند. 

این هورمون برای بدن بسیار ضروری است، زیرا میزان استفاده از گلوکز را در بدن کنترل می‌کند. با تخریب سلول‌های بتا تولید انسولین کاهش می‌یابد و نتیجه آن افزایش سطح گلوکز در خون است.

در صورت لزوم می توانید با دکتر غدد آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید.

تصویر فرد جوانی در حال انجام تست خانگی دیابت
دیابت جوانان نتیجه کمبود ترشح انسولین در خون است.

خوب است بدانید که دیابت جوانی اگر به‌موقع تشخیص داده شود قابل کنترل است. بنابراین با مشاهده کوچکترین علائمی (در ادامه مفصل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد) در نوجوانان و جوانان که تداوم پیدا کرده است می‌توانید با بهترین دکتر متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد درمانکده به صورت مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: دیابت و رابطه جنسی چه ارتباطی با هم دارند؟

بیماری قند شایع در بین جوانان

دیابت به‌طور کلی به 2 دسته نوع 1 و نوع 2 تقسیم می‌شود. دیابت نوع 1 در بین جوانان بیشتر شایع است که به‌دلیل کاهش سطح انسولین رخ می‌دهد. این دیابت معمولا با تشنگی زیاد و تکرر ادرار در جوانان مشخص می‌شود. دیابت نوع 2 معمولا پس از سن 40 سالگی و در افراد چاق بروز پیدا می‌کند. بدن در این حالت انسولین تولید می‌کند اما سلول‌ها برای استفاده بهینه از آن مقاومت نشان می‌دهند.

نشانه‌های دیابت در جوانی را بشناسید!

علائم دیابت نوع 1 در جوانان و بزرگسالان یکی است. با این تفاوت که جوانان از سال‌های نوجوانی با علائم این بیماری مواجه می‌شوند اما ممکن است دیابت تشخیص داده نشود. 

اصلی‌ترین نشانه‌های دیابت جوانی عبارتند از:

  • دید تار
  • تکر ادرار
  • خشکی دهان
  • تشنگی شدید
  • خستگی مفرط
  • گرسنگی بیش از حد
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح
  • احساس بوی میوه در تنفس
  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • بروز عفونت قارچی در دستگاه تناسلی
اینفوگرافیک علائم دیابت جوانی
اغلب جوانان مبتلا به دیابت از خستگی مفرط و بدون علت رنج می‌برند.

آشنایی با عامل اصلی دیابت در جوانی

هنوز به‌طور کامل دلیل ایجاد دیابت جوانی یا همان دیابت نوع 1 مشخص نیست. اما از آن‌ جایی‌که دیابت یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود، می‌توان آن را ناشی از بروز یک مشکل ژنتیکی دانست. از طرفی پزشکان افزایش وزن، سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک کافی در بین جوانان را علت دیابت جوانی می‌دانند. 

در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد استرس و اضطراب در بروز پیش دیابت بین جوانان نقش مهمی ایفا می‌کنند. امروزه می‌توان استرس را منشا بسیاری از بیماری‌ها دانست که دیابت نوع 1 هم جزئی از آن است.

بیشتر بدانید: دیابت خاموش چیست؟

تشخیص بیماری قند خون در جوانان

برای تشخیص دیابت جوانی باید به علائم و نشانه‌هایی که بدون علت خاصی در نوجوانان و جوانان بروز پیدا می‌کند توجه کنید. اصلی‌ترین نشانه دیابت نوع 1 تکرر ادرار و افزایش تشنگی است که می‌تواند به تشخیص بیماری در جوانان کمک کند. 

با مشاهده این علائم به همراه خستگی و تاری دید در اسرع وقت با متخصص غدد مشورت کنید. تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند از بروز عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. بنابراین علائم دیابت در جوانی را نادیده نگیرید. 

پزشک با گرفتن شرح از شما در خصوص شروع و مدت بروز نشانه‌های دیابت با تجویز آزمایش قند خون میزان گلوکز را در بدن جوان بررسی می‌کند. این آزمایش معمولا در چند نوبت تکرار خواهد شد تا پزشک از بروز دیابت جوانی دیابت شایع در بین جوانان مطمئن شود.

بیشتر بدانید: کتواسیدوز دیابتی چیست؟

آیا دیابت جوانی درمان می‌شود؟

جوانان مبتلا به بیماری قند خون نوع 1 باید دائما میزان گلوکز خون خود را آزمایش کنند. در این صورت پزشک متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد می‌تواند راه‌کار درستی برای درمان بیماری انتخاب کند. هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود و در مراحل اولیه باشد، امکان کنترل آن با دوز کمتری از انسولین امکان‌پذیر است. 

درمان دیابت در جوانی شامل گزینه های زیر است:

انسولین

بیماران دیابت نوع 1 نیاز به تزریق روزانه انسولین دارند. انسولین میتواند از طریق زیرجلدی یا پمپ انسولین انجام شود. معمولا دوز انسولین بر اساس نیاز هر فرد واحدسازی شده و طبق دستور پزشک استفاده خواهد شد.

رژیم غذایی مناسب برای دیابت جوانی

مدیریت رژیم غذایی متعادل و سالم بسیار مهم است. فرد مبتلا به دیابت جوانی باید مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین را کنترل کند و توزیع مناسبی از آن‌ها در طول روز داشته باشد. استفاده از قند مصنوعی و خوراکی‌های بسیار شیرین (حتی میوه‌ها) باید در حد اعتدال باشد تا تنظیم قندخون بدن برهم نخورد. 

مشاوره با دکتر تغذیه درمانکده می‌تواند در تنظیم رژیم غذایی به شما کمک کند.

بیشتر بدانید: بهترین و بدترین غذاها برای کنترل دیابت

فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی منظم کمک می‌کند تا قند خون کنترل شود و برای سلامتی عمومی جوانان بسیار مفید است. البته برای جلوگیری از افت ناگهانی قند خون به‌دلیل استفاده از انسولین می‌توانید قبل از شروع ورزش با پزشک خود در مورد نوع آن مشورت کنید.

مانیتورینگ قند خون

یکی از روش‌های کنترل دیابت جوانی اندازه‌گیری قند خون بدن در دفعات منظم است که با دستگاه قندسنج  یا همان گلوکومتر (Glucometer) انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری دیابت چیست؟

عوارض دیابت در جوانی 

دیابت نوع 1 به‌دلیل شروع در سنین کودکی، نوجوانی یا جوانی نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. در غیر این صورت می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در بدن ایجاد کند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • اختلال بینایی
  • قطع عضو مانند پا
  • آسیب به اعصاب بدن
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • عدم التیام و بهبود زخم‌ها
اینفوگرافیک عوارض بیماری قند خون در جوانی
برای پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر دیابت جوانی حتما میزان قند خون خود را به‌طور منظم کنترل کنید.

نتیجه‌گیری

دیابت نوع 1 نوعی دیابت شایع در بین جوانان است که به‌دلیل ژنتیک، چاقی، سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک کافی در سنین قبل از 30 سالگی بروز پیدا می‌کند. شما با شناخت علائم بیماری می‌توانید برای تشخیص به‌موقع به دکتر غدد آنلاین مراجعه کنید تا با تغییر سبک زندگی از بروز عوارض جلوگیری شود. 

شدت شیوع دیابت در جوانان ما را برآن داشت تا در این مقاله از درمانکده شما را با علت، علائم، روش تشخیص و راه‌کارهای درمانی آن آشنا کنیم. به نظر شما رژیم غذایی مناسب برای بیماری قند خون در جوانان چگونه است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره آزمایش خون دیابت

سوالات متداول

عامل اصلی دیابت در جوانی چیست؟

عوامل مختلفی مانند چاقی، استرس، سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک در بروز این بیماری دخیل هستند.

دیابت جوانی ارثی است؟

ممکن است بیماری قند خون جوانان به دلیل مشکلی در ژنتیک رخ دهد اما نمی‌توان آن را مانند قندخون نوع 2 کاملا ارثی دانست.

آیا بیماری قند خون در جوانان قابل درمان است؟

این بیماری از نوع دیابت 1 بوده و در حال حاضر به‌طور قطعی درمان ندارد. بلکه می‌توان به کمک دستورالعمل پزشک، سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی کافی و رعایت رژیم غذایی مناسب آن را کنترل کرد.

علائم اصلی دیابت جوانی چیست؟

قند خون در جوانان مانند بزرگسالان علائم مشابهی دارد. نشانه‌های شایع در جوانان شامل خستگی، تاری دید، خشکی دهان، تکرر ادرار، تشنگی مکرر و گشنگی بیش از حد است.

چه آزمایشی دیابت جوانان را تایید می‌کند؟

آزمایش خون که در آن گلوکز پلاسمای ناشتا شمارش می‌شود. سطح 126 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر که با تکرار آزمایش در روز دیگر تایید می‌شود به معنی بیماری قند خون در جوانی است.

دیابت جوانان از چه سنی شروع می‌شود؟

فرزند شما ممکن است در دوران نوزادی، یا بعدا در کودکی و نوجوانی به این بیماری مبتلا شود. اما بیشتر افراد تا اواخر 30 سالگی به آن مبتلا می‌شوند از همین‌رو به دیابت جوانی معروف است.

آیا بیماری قند خون در جوانی از بین می‌رود؟

این بیماری دیابت نوع 1 است و از بین نمی‌رود اما می‌توان آن را با رژیم غذایی صحیح، حفظ تناسب اندام و سبک زندگی سالم کنترل کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.2 / 5. تعداد رای‌ها 66

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها