اسکار کلوئیدی

اسکار کلوئیدی و شناخت بیشتر آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی یک زخم خوب می‌شود، جای زخم باقی می‌ماند. اسکار کلوئیدی اسکار است که ضخیم، توده‌ای، برجسته و بزرگ‌تر از زخم اصلی می‌شود. اسکار کلوئید یک اسکار بزرگ و برجسته است که می‌تواند صورتی، قرمز، هم‌رنگ پوست یا تیره‌تر از پوست اطراف باشد.

آن‌ها می‌توانند پس از آسیب بسیار جزئی پوست، مانند یک نقطه آکنه یا سوراخ کردن، ایجاد شوند و به خارج از ناحیه اصلی آسیب پوست گسترش یابند. که در ادامه این مطلب از مجله درمانکده بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

اسکار کلوئیدی چیست؟

خوشه‌های ضخیم، گرد و نامنظم از بافت اسکار هستند که در محل زخم روی پوست، اما فراتر از لبه‌های مرزهای زخم رشد می‌کنند. آن‌ها اغلب در مقایسه با پوست طبیعی اطراف، قرمز یا تیره‌تر به نظر می‌رسند. کلوئیدها از کلاژنی تشکیل می‌شوند که بدن پس از بهبود زخم تولید می‌کند. این اسکارها ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند. آن‌ها بیشتر در افراد با پوست تیره رخ می‌دهند. اسکارهای کلوئیدی ممکن است تا یک سال پس از ضربه اولیه به پوست ایجاد شوند. درمان اسکارهای کلوئیدی متفاوت است. هیچ درمان ساده‌ای برای اسکارهای کلوئیدی وجود ندارد. 

تصویری از اسکار کلوئیدی بر روز پوست بدن انسان
تصویری از بافت اسکار کلوئیدی را مشاهده می کنید که بر روی پوست دست به صورت خطی التهابی و برآمده گوشتی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانیم: آفتاب سوختگی و هر آنچه که در موردش باید بدانید

علائم اسکار کلوئیدی

کلوئیدها مانند اسکارهای سفت، برجسته و سفت به نظر می‌رسند. آن‌ها با گذشت زمان بزرگ‌تر می‌شوند. رنگ آن‌ها از کمی صورتی تا خیلی تیره متغیر است. کلوئیدها می‌توانند به لباس شما ساییده شوند و تحریک، خارش یا دردناک شوند. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، ممکن است تیره‌تر از بقیه پوست شما شوند. رنگ تیره ممکن است باقی بماند.

علت ایجاد اسکار کلوئید

کلوئیدها می‌توانند در جایی که پوست آسیب دیده است، مانند بریدگی جراحی، سوراخ کردن، سوختگی، آبله مرغان یا آکنه تشکیل شوند. بافت ضخیم رشد می‌کند و از ناحیه بهبود خارج می‌شود و جای زخم را بزرگتر از آسیب اولیه می‌کند. برای برخی افراد، حتی یک خراش می‌تواند منجر به کلوئید شود. کلوئیدها در خانواده ها وجود دارند و به ندرت در پوست‌های روشن رشد می‌کنند. کارشناسان فکر می‌کنند که کلوئیدها ممکن است با ژنی مرتبط باشند که با رنگ‌دانه‌های تیره پوست مرتبط است.

اسکار کلوئیدی از کلاژن تشکیل می شوند که بدن پس از بهبود زخم تولید می کند.
در این تصویر بافت کلاژنی که برای تشکیل کلوئیدها تولید می شود را به خوبی نشان می دهد بر روی پوست بدن قرار دارد و شکل آن متفاوت از سایر بافتهای پوستی است که به صورت تیره تر و به شکل دایره ایجاد شده است.

بیشتر بخوانیم: سوختگی سرد یا سرمازدگی و اثرات آن

عوامل ابتلا به اسکار کلوئید

عوامل مختلفی می‌توانند شانس ایجاد اسکارهای کلوئیدی را افزایش دهند، از جمله:

  • سن: کلوئید در افراد 10 تا 30 ساله شایع‌تر است.
  • قومیت: AAD بیان می‌کند که در ایالات متحده، کلوئیدها در افراد آسیایی، لاتین تبار و آفریقایی بیشتر شایع است.
  • محل آسیب: احتمال رشد کلوئیدها در قسمت بالایی پشت، شانه‌ها و سینه، جایی که پوست سفت تر است، بیشتر است.
  • ژنتیک: حدود یک سوم از افرادی که به کلوئید مبتلا می‌شوند، یکی از بستگان نزدیک خود نیز این کار را انجام می‌دهد.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی، مانند افرادی که باردار هستند یا مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری تیروئید هستند ممکن است احتمال ایجاد اسکار کلوئید را افزایش دهد.
تصویری از علل و عوامل ابتلا به اسکار کلوئیدی
در این تصویر اینفوگرافیکی اطلاعاتی کامل از عوامل ابتلا به اسکار کلوئیدی مشاهده می کنید که رنگ پوست های تیره دو انسان را ، شکل بافت هورمون ها انسانی، تصویر از بافت به هم پیوستگی ژنتیک ها و هم چنین تصویری از فردی جوان و پیر که نشان از سنین ابتلا به این عارضه است که در حدود 10 – 30 سالگی است.

درمان اسکار کلوئید

درمان کلوئید شامل موارد زیر باشد:

تزریق استروئید

این تزریق که به آن تزریق داخل ضایعه نیز می‌گویند، شامل تزریق مستقیم استروئید توسط متخصص به جای زخم برای کاهش اندازه آن می‌شود. این رایج ترین درمان دکتر متخصص پوست برای کلوئید است. یک منبع موثق بیان می‌کند که تزریق می‌تواند هر ماه تکرار شود. ممکن است فرد مجبور شود حدود چهار بار قبل از از بین رفتن کلوئید برای این درمان مراجعه کند. با این حال، ممکن است شایان ذکر باشد که 50 تا 80 درصد کلوئیدها پس از این درمان دوباره رشد می‌کنند.

کرم‌های استروئیدی

یک متخصص پوست ممکن است کرم‌های استروئیدی یا نوارهایی را که حاوی استروئید هستند توصیه کند. طبق گفته انجمن درماتولوژی مراقبت‌های اولیه، 9 تا 50 درصد کلوئیدها پس از این درمان عود می‌کنند. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از طریق مشاوره آنلاین با دکتر متخصص پوست در ارتباط و تحت نظر باشید.

بیشتر بخوانیم: علت طاسی سر چیست؟ آیا راهی برای پیشگیری و درمان طاسی وجود دارد؟

سرما درمانی

کرایوتراپی شامل انجماد یک کلوئید است. معمولاً برای اسکارهای کوچک‌تر بهتر عمل می‌کند.

رادیوتراپی

رادیوتراپی می‌تواند اندازه کلوئید را کاهش دهد و معمولاً اگر بعد از جراحی انجام شود، نتایج بهتری به همراه دارد.

فشرده سازی

اعمال فشار بعد از جراحی می‌تواند جریان خون را در ناحیه کاهش دهد که ممکن است از بازگشت کلوئید جلوگیری کند. ممکن است فرد نیاز داشته باشد که دستگاه فشرده سازی را تا 16 ساعت در روز به مدت 6 تا 12 ماه بپوشد.

لیزر تراپی

اسکارها ممکن است با انواع لیزرهای مختلف، بسته به علت اصلی اسکار، درمان شوند. لیزر ممکن است برای صاف کردن جای زخم، از بین بردن رنگ غیر طبیعی جای زخم یا صاف کردن جای زخم استفاده شود. بیشتر لیزر درمانی برای اسکارها همراه با سایر روش‌های درمانی از جمله تزریق استروئید، استفاده از پانسمان‌های مخصوص و استفاده از بانداژ انجام می‌شود. بدون توجه به نوع اولیه درمان ممکن است چندین درمان مورد نیاز باشد.

تاثیر لیزرتراپی بر روی درمان بافت اسکار کلوئیدی بر روس پوست بدن انسان
در این تصویر تابیدن نور و اشعه لیزر را مشاهده می کنید که بر روی پوست با برجستگی ناشی از ابتلا به عارضه اسکار کلوئیدی است و در جهت بهبود و درمان آن از این روش موثر و غیر تهاجمی استفاده می شود.

بیشتر بخوانیم: تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

جراحی اسکار‌های کلوئید

اگر اسکار کلوئید به گزینه‌های مدیریت غیرجراحی پاسخگو نباشد، ممکن است جراحی انجام شود. یک نوع جراحی مستقیماً جای زخم را با یک برش از بین می‌برد و بخیه‌هایی برای بسته شدن زخم گذاشته می‌شود. گاهی از پیوندهای پوستی برای کمک به بستن زخم استفاده می شود. این شامل جایگزینی یا چسباندن پوست به ناحیه‌ای است که پوست از دست رفته است. پیوند پوست با برداشتن تکه‌ای از پوست سالم از ناحیه دیگری از بدن و چسباندن آن به ناحیه مورد نیاز انجام می‌شود. 

درمان خانگی اسکار کلوئید

  • سیر

سیر ممکن است اثراتی مشابه آسپرین داشته باشد. بر اساس گزارشی در سال 2011، سیر آنزیم‌هایی را که به ساخت بافت و رنگ‌دانه‌ها از ورود به کلوئید کمک می‌کنند، متوقف می‌کند. با این حال، اگر استفاده از سیر در ناحیه مورد نظر باعث تحریک آن شد، فوراً آن را متوقف کنید.

  • عسل

بر اساس یک بررسی در سال 2015، عسل می‌تواند اندازه کلوئیدها را کاهش دهد زیرا التهاب را مهار می‌کند. ممکن است فردی عسل خام را در ناحیه آسیب دیده استعمال کند.

  • پیاز

مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که پیاز می‌تواند سلول‌هایی به نام فیبروبلاست‌ها را که بافت اسکار ایجاد می‌کنند، از ورود به پوست متوقف کند. یک مطالعه قبلی نشان داد که ژل پیاز اندازه کلوئید را کاهش می‌دهد. ممکن است فردی آب پیاز را روی جای زخم استعمال کنید و پس از خشک شدن آب آن را بشویید.

بیشتر بخوانیم: کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود

روش پیشگیری از اسکار کلوئید

اگر تمایل به کلوئید دارید، بهتر است از سوراخ کردن بدن، خالکوبی یا هر عمل جراحی که نیاز ندارید خودداری کنید. کلوئیدها می‌توانند پس از این روش‌ها رشد کنند. برای جلوگیری از ایجاد کلوئید پس از یک آسیب جزئی پوست، بلافاصله درمان آن را شروع کنید. این ممکن است به بهبود سریع‌تر و با کم‌ترین جای زخم کمک کند. استفاده از نکات زیر برای درمان این ناحیه ممکن است به جلوگیری از رشد کلوئید کمک کند.

زخم جدید را با یک لایه نازک ژل نفتی مانند وازلین و یک باند نچسب بپوشانید. بانداژ را با چسب در جای خود نگه دارید تا فشار یک‌نواخت روی زخم وجود داشته باشد. هر روز ناحیه مورد نظر را با آب و صابون بشویید.

پس از بهبود زخم، از بانداژ ژل سیلیکونی استفاده کنید. فشار یک‌نواخت را بر روی منطقه حفظ کنید. این ممکن است از رشد کلوئید جلوگیری کند. بانداژ را به مدت 12 تا 24 ساعت در روز به مدت 2 تا 3 ماه روی پوست نگه دارید. (3 ماه طول می‌کشد تا کلوئید رشد کند).

بعد از سوراخ کردن گوش از گوشواره‌های فشاری استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: بیماری پروانه‌ای؛ تاول‌های پوستی که درمان ندارند!

سوالات متداول

اسکارهای کلوئیدی چه شکلی هستند؟

هر کسی ممکن است دچار اسکار کلوئید شود، اما این اسکار در افراد با پوست تیره مانند افرادی از آفریقا و جوامع آفریقایی-کارائیب و جنوب هند شایع‌تر است.

اسکارهای کلوئیدی بیشتر در قسمت بالای قفسه سینه، شانه‌ها، سر (به خصوص لاله گوش پس از سوراخ کردن) و گردن دیده می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی رخ دهند.

اسکارهای کلوئید معمولاً عبارت‌اند از:

  • براق
  • بی مو
  • بر روی پوست اطراف برجسته شده است
  • سخت و لاستیکی
  • در ابتدا قرمز یا بنفش، قبل از اینکه قهوه‌ای یا کم رنگ شود

آ‌ن‌ها می‌توانند سال‌ها ادامه داشته باشند و گاهی تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از آسیب اولیه تشکیل نمی‌شوند.

آیا اسکارهای کلوئیدی درد دارند؟

اسکارهای کلوئیدی معمولاً بدون درد هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند باعث شوند:

  • درد
  • لطافت
  • خارش
  • یک احساس سوزش
  • حرکت محدود در صورت قرار گرفتن بر روی مفصل

چه کسانی دچار اسکار کلوئید می‌شوند؟

اسکارهای کلوئیدی می‌توانند روی هر کسی تأثیر بگذارند، اما در افراد با پوست تیره شایع‌تر است و تصور می‌شود که ممکن است در خانواده‌ها ایجاد شوند. افراد جوان بین 10 تا 30 سال بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

بیشتر بخوانیم: علائم سرطان پوست، انواع و راه‌کارهای درمان قطعی آن

سخن پایانی

کلوئید یک اسکار صاف، برجسته و براق است که معمولاً بزرگ‌تر از آسیب اصلی و تیره‌تر از پوست اطراف است. موفقیت درمان‌ها می‌تواند متفاوت باشد و یک پزشک می‌تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه درمانی را که برای او مناسب‌تر است ایجاد کند.

درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان رزرو نوبت آنلاین پزشکی و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان در راه درمان به کمک شما می‌آید و همانند یک دوست دلسوز در کنار شما عزیزان خواهد بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها