سرطان مری

سرطان مری و هرآنچه باید درباره آن بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در مقاله جامعی که در دست خوانش دارید در بخش‌های مختلف و مجزا به انواع سوالاتی که در زمینه سرطان مری دارید خواهیم پرداخت. از چیستی این بیماری گرفته تا درمان و روش‌های پیشگیری از سرطان مری در این مقاله از مجله درمانکده مطلب آمده است. با ما همراه باشید.

سرطان مری چیست؟

سرطان مری دهمین سرطان شایع در جهان است. از بافت‌های مری شروع می‌شود، لوله عضلانی بلندی که غذا را از گلو به معده منتقل می‌کند. تومورهای ناشی از این بیماری ممکن است تا زمانی که سرطان گسترش نیافته علائم قابل توجهی ایجاد نکند. متخصصین و جراحان، این سرطان در مراحل اولیه را با جراحی برای برداشتن تومورها یا کاهش علائم درمان می‌کنند. آنها ممکن است از درمان‌هایی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی برای درمان این بیماری پیشرفته‌تر یا مراحل بعدی استفاده کنند. هنگامی که آنها نمی‌توانند سرطان را درمان کنند، بر کمک به مردم برای زندگی طولانی‌تر، کاهش علائم و حفظ کیفیت زندگی تمرکز می‌کنند. محققان پزشکی در حال کار بر روی درمان‌هایی هستند که به افراد مبتلا به سرطان مری کمک می‌کند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

بیشتر بدانید: علائم دیورتیکول مری چیست؟

سلول های سرطان مری
سرطان مری دهمین سرطان شایع در جهان است.

بیشتر بدانیم: ارتباط روده و مغز

سرطان مری چگونه بر بدن من تأثیر می‌گذارد؟

سرطان مری زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی در بافت مری شروع به تکثیر کنند و در نهایت تومور ایجاد کنند. این بیماری تهاجمی است، اما بسیاری از افراد تا زمانی که سرطان گسترش پیدا نکرده است، متوجه علائم آن نمی‌شوند. این به این دلیل است که مری شما کشیده می‌شود تا جایی برای چیزهای بزرگ باز کند، مانند لقمه‌های بزرگ غذا. با رشد تومور، شروع به مسدود کردن دهانه مری شما می‌کند. ممکن است در بلع مشکل داشته باشید یا متوجه شوید که بلع درد دارد.

انواع سرطان مری

دو نوع سرطان مری وجود دارد:

 آدنوکارسینوم

این شایع‌ترین نوع این سرطان در ایالات متحده است که در بافتی ایجاد می‌شود که مخاطی را ایجاد می‌کند که به شما در بلع کمک می‌کند. معمولاً قسمت تحتانی مری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 کارسینوم سلول سنگفرشی

این نوع از سلول‌های سنگفرشی که مری شما را می‌پوشانند شروع می‌شود. سرطان مری سلول سنگفرشی معمولاً قسمت‌های فوقانی و میانی مری شما را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید : سرطان معده چیست؟

سرطان آدنوکارسینوم مری
آدنوکارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان مری در ایالات متحده است.

 آیا درمانی برای سرطان مری وجود دارد؟

گاهی اوقات، متخصصین می‌توانند جراحی را برای برداشتن تومورهای کوچک انجام دهند. متأسفانه فقط 25 درصد از افراد مبتلا به این سرطان قبل از گسترش سرطان تشخیص داده می‌شوند.

بیشتر بدانیم: بی‌مزه شدن غذا در دهان؛ از علل تا درمان

 چه کسانی مبتلا به سرطان مری هستند؟

این بیماری حدود 4 نفر از 100000 نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولاً مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند (DMAB) که سن آنها 60 سال یا بیشتر است را مبتلا می‌کند. در مردان و افراد DMAB شایع‌تر از زنان و افرادی است که در بدو تولد زنان تعیین شده اند. (DFAB) افرادی که سیاه پوست هستند و افرادی که آسیایی هستند معمولاً به سرطان سلول سنگفرشی مری مبتلا هستند. افرادی که سفید پوست هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری آدنوکارسینوما هستند.

علائم و علل علائم سرطان مری چیست؟

مشکل در بلع اولین علامتی است که افراد ممکن است متوجه شوند. علائم دیگر عبارتند از:

درد در گلو یا کمر، پشت استخوان سینه یا بین تیغه های شانه شما

  1.  استفراغ یا سرفه خونی
  2.  سوزش سردل
  3.  گرفتگی صدا یا سرفه مزمن
  4.  کاهش وزن ناخواسته
علائم سرطان مری
مشکل در بلع اولین علامتی است که افراد ممکن است متوجه شوند.

داشتن هریک از علائم ناخوشایند این بیماری در فرد حتما باید توسط فوق تخصص گوارش مورد بررسی قرار گیرد، شما عزیزان می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر گوارش از دکتر راهنمایی بگیرید.

این بیماری چقدر سریع پیشرفت می‌کند (بدتر می‌شود)؟

سرطان مری به طور معمول بسیار سریع رشد می‌کند. مری شما بسیار انعطاف‌پذیر است و با رشد تومور در اطراف آن منبسط می‌شود. به همین دلیل است که افراد اغلب تا زمانی که سرطان گسترش نیافته علائمی ندارند.

بیشتر بدانیم: بیماری هیدروسفالی و اثرات آن بر روی بدن

 علت اصلی سرطان مری چیست؟

متخصصین علت دقیق آن را نمی‌دانند، اما آنها عوامل خطری را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، از جمله:

 استفاده از تنباکو

این شامل سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو بدون دود می‌شود.

 مصرف الکل

مصرف مزمن و/یا زیاد الکل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

 چاقی

اضافه وزن یا چاقی ممکن است باعث التهاب در مری شود که می‌تواند به سرطان تبدیل شود.

 مری بارت و ریفلاکس مزمن اسید

مری بارت تغییری در سلول‌های انتهای تحتانی مری است که به دلیل ریفلاکس مزمن درمان نشده ایجاد می‌شود. حتی بدون مری بارت، افراد مبتلا به سوزش معده طولانی مدت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مری هستند.

 ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

HPV یک ویروس رایج است که می‌تواند باعث تغییرات بافتی در تارهای صوتی و دهان و دست، پا و اندام تناسلی شما شود.

 سابقه سرطان

افرادی که سرطان گردن یا سر داشته‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

بیشتر بدانیم: غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟

 سایر اختلالات

سرطان مری با برخی شرایط نادر و/یا ارثی مرتبط است. یکی آشالازی است، یک بیماری غیر معمول که بلعیدن را برای شما سخت می‌کند. اختلال دیگر تایلوزیس است، یک اختلال نادر و ارثی که در آن پوست اضافی روی کف دست‌ها و کف پا رشد می‌کند.

 قرار گرفتن شغلی در معرض برخی از مواد شیمیایی

افرادی که برای مدت طولانی در معرض حلال‌های خشک‌شویی قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 تشخیص سرطان مری و آزمایشات

چگونه سرطان مری را تشخیص می‌دهند؟ یک متخصص درباره علائم و سابقه پزشکی شما سؤالاتی می‌پرسد. آنها ممکن است آزمایش های زیر را برای تشخیص این بیماری انجام دهند:

  1.  بلع باریم: متخصصین از طریق یک سری اشعه ایکس به مری شما نگاه می‌کنند. به آن بلع باریم می‌گویند زیرا مردم مایعی با باریم می‌نوشند. باریم دیدن مری شما در X را برای متخصصین آسان‌تر می‌کند.
  2. اشعه، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش به متخصصین کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا تومورها به قفسه سینه و شکم شما (شکم) گسترش یافته است یا خیر.
  3. Esophagogastroduodenoscopy (EGD) : متخصصین از یک لوله انعطاف‌پذیر نازک به نام آندوسکوپ برای مشاهده داخل مری استفاده می‌کنند.
  4.  سونوگرافی آندوسکوپی مری: امواج صوتی تصاویری از داخل مری شما ایجاد می‌کند. متخصصین ممکن است این آزمایش را به عنوان بخشی از EGD انجام دهند.
  5.  بیوپسی: در طول EGD، متخصصین ممکن است یک قطعه کوچک از بافت را برای بررسی زیر میکروسکوپ بردارند تا ببینند آیا سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر.

پزشکان و متخصصین از آنچه در تشخیص یاد می‌گیرند برای طبقه‌بندی یا مرحله بندی سرطان مری استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانیم: از سندروم تونل کارپال چه می دانید؟

تصویر آندوسکوپی سرطان مری
در تصویر سلول های سرطانی شده مری را در تصویربرداری آندوسکوپی مشاهده می‌کنید.

چگونه سرطان مری را درمان می‌کنند؟

درمان سرطان مری به مرحله و درجه سرطان بستگی دارد. گزینه های درمانی عبارتند از:

 جراحی

ازوفاژکتومی رایج‌ترین روش درمانی برای سرطان مری در مراحل اولیه است. این شامل برداشتن قسمتی یا بیشتر مری و بافت اطراف است. جراحان با بالا کشیدن بخشی از معده به سمت قفسه سینه و گردن، مری جدیدی ایجاد می‌کنند.

 پرتودرمانی

پرتودرمانی با هدف قرار دادن پرتو پرتو به سمت تومور، سلول های سرطانی را می‌کشد یا به آنها آسیب می‌رساند. متخصصین ممکن است از پرتو درمانی به عنوان درمان کمکی قبل یا بعد از جراحی استفاده کنند.

 شیمی درمانی

شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را می‌کشد یا از رشد آنها جلوگیری می‌کند.

 تشریح زیر مخاطی آندوسکوپی (ESD)

جراحان ممکن است از ESD برای درمان این بیماری در مراحل اولیه استفاده کنند.

 برداشتن مخاط آندوسکوپی (EMR)

جراحان از این روش برای برداشتن تومورها در پوشش مخاطی مری استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانیم: درمان انواع سردرد ؛ دردی که به سر همه اومده!

 لیزر درمانی آندوسکوپی

این درمان علائم را در زمانی که تومورها ممکن است مری شما را مسدود کنند، کاهش می‌دهد و بلع را برای شما سخت می‌کند.

 فتودینامیک تراپی (PDT)

درمان فتودینامیک تومورها را با داروهایی به نام حساس کننده نور از بین می‌برد. نور این داروها را فعال می‌کند و یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که سرطان را از بین می‌برد.

 درمان هدفمند

برخی از سلول‌های این سرطان حاوی مقدار زیادی پروتئین HER2 هستند. این پروتئین به رشد سلول های سرطانی کمک می‌کند. در درمان هدفمند، متخصصین سرطان مری را با داروهایی که پروتئین های HER2 را هدف قرار می‌دهند، درمان می‌کنند.

 ایمونوتراپی

این درمان شامل مهارکننده‌های ایمونولوژیست است. این داروها به بازیابی پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سرطانی مری کمک می‌کنند.

جلوگیری از سرطان مری

چگونه خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهم؟ ممکن است بتوانید با تغذیه خوب خطر خود را کاهش دهید تا وزن مناسبی داشته باشید و بتوانید آن را حفظ کنید. همچنین ممکن است با اجتناب از فعالیت هایی مانند استفاده از تنباکو، نوشیدن مکرر مقدار زیادی الکل یا کار در اطراف حلال های خاص، خطر خود را کاهش دهید. ابتلا به عفونت HPV یک عامل خطر برای این بیماری است. از متخصص خود بپرسید که آیا باید واکسن HPV را دریافت کنید یا خیر.

بیشتر بدانیم: آسیب به سر ؛ علائم، علل و راه‌های درمان

خاتمه

اگر سوالی یا ابهامی در زمینه سرطان مری دارید در بخش کامنت‌ها با درمانکده در ارتباط باشید. زیرا که کارشناسان حرفه‌ای ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 85

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

26 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها