ماسک پزشکی

علم ساده ای که در پشت کارایی ماسک نهفته است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

  • CDC همچنان توصیه می کند که از ماسک صورت برای جلوگیری از شیوع کرونا استفاده کنید.
  • ماسک ها با ایجاد یک مانع فیزیکی از گسترش قطرات تنفسی حاوی ویروس جلوگیری می کنند.
  • شواهد در حال رشد از اثربخشی آنها پشتیبانی می کند.
  • در حالی که بسیاری از آمریکایی ها با استفاده از ماسک مخالفت کرده اند، کارشناسان می گویند نگرانی آنها بی اساس است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) همچنان به شدت توصیه می کند که از ماسک های صورت برای جلوگیری از انتقال SARS-CoV-2، ویروس عامل کرونا استفاده کنید.

در 14 ژوئیه سال 2020، مدیر CDC، رابرت ردفیلد، در یک خبرنامه مطبوعاتی گفت: “پوشش صورت پارچه ای یکی از قدرتمندترین سلاح هایی است که برای کاهش سرعت و جلوگیری از گسترش ویروس مجبور به استفاده از آن هستیم – بخصوص وقتی که در سطح جهانی در محیط جوامع استفاده شود.

در حالی که این توصیه ها در بین مردم با شک و تردید روبرو شده است، اما شواهد علمی نشان می دهد که زدن ماسک مفید است.

در مورد دلایل این امر، کارشناسان می گویند این علم کاملاً ساده است.

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک فوق متخصص ریه

چرا ماسک های صورت کارایی دارند؟

به گفته دکتر می لان هان، استاد پزشکی در بخش مراقبت های ویژه و ریوی در دانشگاه میشیگان، تصور می شود انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی صورت می گیرد که در هنگام صحبت، عطسه یا گفتگو آزاد می شوند.

اگر این قطرات در دهان یا بینی اطرافیان فرود بیایند یا توسط ریه هایشان استنشاق شوند، آنها می توانند به ویروس مبتلا شوند.

ماسک ها یک مانع فیزیکی ایجاد می کنند که این قطرات را می گیرد و از انتشار معمول آنها در هوای اطراف جلوگیری می کنند.

هان گفت: از آنجایی که تعداد قابل توجهی از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند یا علائمی از خود نشان نمی دهند در بروز علائم آنها تأخیر وجود دارد، ماسک ها از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند. مطالعات نشان می دهد که این افراد هم می توانند ویروس را به افراد اطراف خود منتقل کنند.

هان گفت: داده ها نشان می دهد که استفاده از پوشش های صورت می تواند به محدود کردن شیوع بیماری توسط این افراد که یا علائم ندارند یا علائم اولیه را دارند، کمک نماید.

شواهد در حال رشد از اثربخشی ماسک پشتیبانی می کنند

نویسندگان یک مقاله تحریریه در شماره 14 ژوئیه سال 2020 مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) گفتند که “اکنون زمان زدن ماسک به طور جهانی است”. آنها در تأیید نظر خود، به دو مطالعه موردی اشاره کردند که در همان روز منتشر شد.

اولین مطالعه نشان داد که سیاست زدن ماسک توسط همه در سیستم بیمارستانی در بوستون، انتقال SARS-CoV-2 را کاهش داد.

قبل از اجرای قانون ماسک زدن، موارد جدید در میان کارکنان بهداشتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بیمار تماس داشتند به طور تصاعدی در حال افزایش بود. بر اساس این گزارش، پس از اجرای این سیاست نسبت کارکنان مراقبت های بهداشتی با علائم که آزمایش کرونا آنها مثبت شد “به طور مداوم کاهش یافت”.

این مقاله علاوه بر این درباره گزارشی از سری گزارش های هفتگی مرگ و میر و بیماری (MMWR) صحبت کرد که نشان می داد ظاهراً زدن ماسک از انتقال بیماری توسط دو آرایشگر در میزوری به مشتری هایشان جلوگیری نمود.

هر دو آرایشگر پس از ایجاد علائم، چندین روز به تماس با مشتریان خود ادامه داده بودند، اما طبق مصوبه دولت محلی ماسک صورت زده بودند. نود و هشت درصد از مشتریان آنها نیز ماسک زده بودند.

از بین 139 مشتری که آرایشگان قبل از تشخیص با آنها در تماس بودند، هیچ یک در طول دوره پیگیری علائم کرونا را نداشتند. هیچ یک از تماسهای ثانویه آنها نیز علائمی ایجاد نکرد. علاوه بر این از 87 مشتری که توافق کردند آزمایش بدهند، هیچ یک جواب آزمایشش مثبت نشد.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر متخصص عفونی

ماسک

پاسخ دادن به افراد شکاک

با وجود شواهد علمی مبنی بر استفاده از ماسک، بسیاری از آمریکایی ها نسبت به استفاده از آن ابراز مخالفت کرده اند.

ما از دکتر وینیشا امین، پزشک بیمارستانی در دانشگاه مریلند در منطقه چساپیک خواستیم تا با برخی از نگرانی های مطرح شده و باور های نادرست که در حال حاضر در حال انتشار است، مقابله کند.

1. ماسک فایده ای ندارد

امین گفت: “بیایید آن باور غلط را از هم بپاشیم!” “ماسک در محافظت از شما و عزیزانتان در برابر ویروس مفید و موثر است.” وی افزود: “اطلاعات و تحقیقات علمی فراوانی برای کمک به تحکیم این توصیه وجود دارد.”

امین گفت: “در دنیای علمی، پزشکی مبتنی بر شواهد از اولویت برخوردار است و ما باید به پزشكان و جامعه علمی که چنین توصیه هایی می کنند، اعتماد كنیم زیرا این موارد برای ایمنی پزشکی / سلامتی خود و عزیزان شماست.”

2. زدن ماسک بسیار سخت است

امین گفت: “این بدان معناست که شما فقط یک ماسک را امتحان کرده اید و به سرعت از یافتن ماسکی که مناسب شما باشد دست کشیده اید.”

وی توصیه كرد: “بله، زدن ماسک ممكن است رطوبت ایجاد كند اما در این شرایط از ماسك نخی استفاده كنید كه تنفس د آن نسبت به پلی استر ساده تر است.”

او گفت: “بله ماسک ممکن است گوش شما را اذیت کند. در این شرایط ماسکی پیدا کنید که کش آن که پشت گوش می رود، با پارچه پوشیده شده باشد یا کش نرمتری باشد که پوستتان را اذیت نکند.”

وی افزود: “بله ماسک باعث مه گرفتن عینک می شود. من هم این مشکل را دارم. در چنین شرایطی عینک خود را بر روی ماسک روی پل بینی خود قرار دهید تا به شما در ثابت نگه داشتن ماسک کمک کند و همچنین به کاهش مه زیر عینک کمک نماید.”

3. من نگران این هستم که دی اکسید کربن زیر ماسک جمع شده و مرا بیمار کند

امین گفت: “هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ادعا کند دی اکسید کربن با ماسک زدن تجمع می یابد.”

وی گفت: “متخصصان بهداشت مانند پزشكان و جراحان ما ده ها سال است كه از ماسك های محكم تر و غیر قابل نفوذتری استفاده می كنند، اما ما هنوز هم می توانیم از طریق آنها نفس بكشیم.”

وی ادامه داد: “ماسک به همان راحتی که اجازه نفوذ دی اکسید کربن به خارج را می دهد اجازه نفوذ اکسیژن به داخل را هم می دهد.”

4. من در معرض خطر نیستم

امین اذعان کرد: آسیب پذیرترین افراد کسانی هستند که بیماری های دیگری نیز دارند یا کسانی که دچار نقص ایمنی هستند.

وی خاطرنشان کرد که “اگرچه ممکن است شما سالم و متناسب باشید، اما حتی ممکن است از ابتلای خود به ویروس مطلع نباشید و ویروس های زیادی را به عزیزان آسیب پذیر خود در خانه منتقل کنید.”

وی توضیح داد: “همه ما برای رفاه و سلامتی خود به عنوان یک جامعه به یکدیگر وابسته هستیم.”

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک متخصص داخلی

ماسک پارچه ای

سخن آخر

شواهد فزاینده ای نشان می دهد که ماسک ها به جلوگیری از شیوع کرونا کمک می کنند.

ماسک ها به روشی بسیار ساده و با گرفتن قطره های حاوی ویروس که هنگام مکالمه، سرفه یا عطسه ساطع می کنیم، کار می کنند. اگرچه اصل پشت ماسک ها یک اصل ساده است، اما آنها قسمت مهمی از پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

کارشناسان می گویند بهترین عملکرد ماسک وقتی است که همه ما همکاری کنیم و ماسک بزنیم.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها