شربت لاکتولوز برای چیست؟ نحوه مصرف و خواص آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر تا به حال با مشکل یبوست روبه‌رو شده باشید، احتمالا نام شربت لاکتولوز را شنیده‌اید. این دارو یک نوع ملین است که برای درمان یبوست استفاده می‌شود. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره لاکتولوز و نحوه مصرف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات شناسنامه‌ای شربت لاکتولوز

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارولاکتولوز یکی از مشتقات دی‌ساکارید لاکتوز است که برای درمان یبوست و آنسفالوپاتی ناشی از بیماری کبدی استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام لاکتولوز (Lactulose) شناخته می‌شود.
بک‌گراند دارواین دارو یک نوع ملین است که در سال ۱۹۷۷ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده است. هر زمان که اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی برای درمان یبوست موثر نباشد، می‌توان از این شربت برای بهبود اجابت مزاج استفاده کرد.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه دارواین شربت یک داروی تایید شده است که محققان اثرات آن را بررسی کرده‌اند.
ساختار دارو  شربت لاکتولوز
فرمول شیمیایی
C12H22O11
داروهای هم گروهسدیم بنزوات و کارگلومیک اسید
فرم‌های موجود داروشربت

نام برندهای شربت لاکتولوز

این دارو با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • پرگالوس
  • لاکتومکس
  • سیرولاکت
  • اورالاک
  • دولفالاک

موارد مصرف شربت لاکتولوز

Lactulose یک نوع قند سنتتیک (مصنوعی) است که جزء ملین‌ها طبقه‌بندی می‌شود. معمولا شربت لاکتولوز برای یبوست کاربرد دارد، چون اجابت مزاج را آسان‌تر می‌کند. همچنین گاهی‌اوقات پزشکان آن را برای درمان یک مشکل مغزی به نام آنسفالوپاتی که از عوارض بیماری شدید کبدی است تجویز می‌کنند. البته ممکن است از خواص شربت لاکتولوز برای سایر بیماری‌ها هم استفاده شود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر باید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.


Widget not in any sidebars
یک بطری شربت لاکتولوز
Lactulose یبوست و آنسفالوپاتی کبدی را درمان می‌کند.

روش مصرف شربت لاکتولوز

بهترین زمان مصرف شربت لاکتولوز و دوز آن توسط پزشک مشخص می‌شود. اما به طور کلی می‌توانید از شربت لاکتولوز قبل یا بعد از غذا، یک بار در روز برای درمان یبوست و سه تا چهار بار در روز برای درمان بیماری کبدی استفاده کنید. اگر طعم این شربت برای شما خوشایند نیست یا به شربت لاکتولوز با طعم پرتقال دسترسی ندارید، می‌توانید آن را با نصف لیوان آب، شیر یا آبمیوه مخلوط کنید.

Lactulose را در یک ساعت مشخص و دقیقا طبق دستور پزشک یا شرکت سازنده مصرف کنید و دوز آن را خودسرانه تغییر ندهید. همچنین توصیه می‌شود برای اندازه‌گیری دوز آن از قاشق مخصوص دارو استفاده کنید، چون قاشق‌های خانگی دقیق نیستند.

این دارو را می‌توان به صورت مقعدی به عنوان تنقیه برای بیماری‌های کبدی تجویز کرد. برای این کار باید مقدار توصیه‌شده Lactulose را با ۷۰۰ میلی‌لیتر آب یا نرمال سالین مخلوط کنید. سپس محلول به دست‌آمده را داخل رکتوم (راست روده) بریزید و مایع را طبق دستور پزشک به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه داخل روده نگه دارید. اگر این مدت زمان از ۳۰ دقیقه کمتر بود، دوباره تنقیه را انجام دهید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد.

هنگامی که این دارو از طریق مقعد برای بیماری کبدی تجویز می‌شود، مشکلات ذهنی ناشی از آنسفالوپاتی ممکن است در کمتر از ۲ ساعت بهبود یابد. اما اگر صورت خوراکی مصرف شود، بهبودی احتمالا ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. در مواردی که از Lactulose برای درمان یبوست استفاده می‌شود، تقریبا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا اجابت مزاج رخ دهد.

بیشتر بخوانید:داروی کلیدینیوم سی را چگونه مصرف کنیم؟

عوارض شربت لاکتولوز

شربت لاکتولوز خارجی یا ایرانی ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. اگر علائم زیر شدید بودند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال
  • تولید گاز در دستگاه گوارش
  • حالت تهوع

در صورت مشاهده علائم زیر، مصرف Lactulose را قطع کنید و فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • درد یا کرامپ شکم
  • استفراغ
  • ضربان قلب نامنظم
  • تشنج
اینفوگرافی درباره عوارض جدی لاکتولوز
اگر عوارض جدی ناشی از مصرف Lactulose را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائمی مانند بثورات پوستی، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی باید فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

ممکن است در این لیست به همه عوارض جانبی لاکتولوز اشاره نشده باشد. اگر علائم غیر عادی دیگری را تجربه کردید، با داروساز یا پزشک صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف قرص بیزاکودیل چگونه است؟

موارد احتیاط پیش از مصرف

با رعایت نکات زیر می‌توانید خطر بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف Lactulose را به حداقل برسانید:

  • اگر به Lactulose یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، قبل از مصرف این شربت با پزشک یا داروساز مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که به بروز واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر منجر شوند.
  • قبل از مصرف این دارو، تاریخچه پزشکی خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید، به ویژه اگر به دیابت، بیماری روده (انسداد روده) و مشکل در هضم گالاکتولوز مبتلا هستید.
  • قبل از انجام هر گونه جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.
  • این دارو حاوی قندهای مختلفی است. بنابراین اگر دیابت دارید، ممکن است روی قند خون شما تاثیر بگذارد. در حین مصرف Lactulose قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد پزشک دوز دارو، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما را تغییر دهد.
  • اگر از این محصول برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، باید در حین مصرف آن سطح مواد معدنی خون اندازه‌گیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

Widget not in any sidebars

تداخلات دارویی شربت لاکتولوز

داروهایی که ممکن است با این شربت تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • آنتی‌اسیدها
  • نئومایسین
  • سایر ملین‌ها

اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر استفاده می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید. چون ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

بیشتر بخوانید:شایع‌ترین عوارض قرص لوپرامید چیست؟

اینفوگرافی درباره تداخلات دارویی شربت لاکتولوز
شربت Lactulose ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد.

قیمت شربت لاکتولوز

لاکتولوز را می‌توان جزء داروهای ارزان‌قیمت طبقه‌بندی کرد. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید آن را به راحتی تهیه کنید.

فعل و انفعالات شربت لاکتولوز در بدن

Lactulose در روده بزرگ تجزیه می‌شود و آب را به داخل روده می‌کشد. این کار مدفوع شما را نرم و یبوست را درمان می‌کند. علاوه بر این، Lactulose آمونیاک را از خون به داخل روده بزرگ منتقل می‌کند تا از طریق مدفوع از بدن خارج شود. به همین دلیل، این دارو برای بیماران کبدی که به دلیل افزایش آمونیاک خون به آنسفالوپاتی مبتلا شده‌اند تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانید:کاربرد قرص امپرازول چیست؟

افراد آسیب‌پذیر

از شربت لاکتولوز در بارداری صرفا در صورت نیاز استفاده می‌شود. در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک صحبت کنید و اگر در حین مصرف آن باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. به همین دلیل توصیه می‌شود بدون مشورت با پزشک از شربت لاکتولوز در شیردهی استفاده نکنید.

اگر می‌خواهید بدانید که شربت لاکتولوز برای نوزادان و کودکان مناسب یا خیر، باید بگوییم هنوز ثابت نشده است که شربت لاکتولوز برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال بی‌خطر و موثر باشد. پس هرگز بدون مشورت با دکتر گوارش این دارو را به منظور درمان یبوست به فرزندتان ندهید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوره آنلاین فوق تخصص گوارش مشورت کنید.

دختربچه‌ای که روی چمن نشسته است
قبل از اینکه شربت Lactulose را به کودکان بدهید حتما با پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

اگر تغییر سبک زندگی، نوشیدن مایعات فراوان و افزایش مصرف غذاهای پرفیبر در درمان یبوست موثر نبود، می‌توانید از شربت لاکتولوز برای بهبود اجابت مزاج استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که این دارو ممکن است برای همه مناسب نباشد یا با بعضی از داروها و مکمل‌های غذایی تداخل داشته باشد. اگر برای مصرف لاکتولوز نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق وب‌سایت درمانکده برای مشاوره آنلاین پزشکی وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید: شربت ایمیونیس چیست؟

سوالات متداول

شربت لاکتولوز برای چیست؟

از این دارو برای درمان یبوست و آنسفالوپاتی ناشی از بیماری کبدی استفاده می‌شود.

آیا می‌توان از شربت لاکتولوز برای کبد چرب یا لاغری استفاده کرد؟

این دارو نمی‌تواند کبد چرب را درمان کند، اما از آن برای درمان آنسفالوپاتی که از عوارض بیماری شدید کبدی است استفاده می‌شود. مصرف شربت لاکتولوز برای لاغری توصیه نمی‌شود. چون روی چربی بدن تاثیر ندارد و فقط باعث از دست دادن آب می‌شود. بنابراین وقتی چیزی بنوشید، دوباره وزن‌تان بالا می‌رود. از سوی دیگر، مصرف آن در طولانی‌مدت برای سلامتی مضر است.

شربت لاکتولوز از چی درست شده است؟

این شربت یک قند سنتتیک است که از گالاکتوز و فروکتوز تشکیل شده است.

آیا شربت لاکتولوز باعث چاقی میشود؟

شواهد در مورد ارتباط مصرف شربت لاکتولوز و چاقی نشان می‌دهد که این دارو فاقد ارزش غذایی است و باعث افزایش وزن نمی‌شود.

در صورت فراموش کردن مصرف Lactulose باید چه کاری انجام دهم؟

دوز فراموش‌شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر در حال نزدیک شدن به زمان مصرف دوز بعدی هستید، آن را نادیده بگیرید و دوز بعدی را در ساعت مشخص‌شده بخورید. هرگز برای جبران، دوز دارو را ۲ برابر نکنید.

بهترین شرایط برای نگهداری شربت لاکتولوز چیست؟

از دارو داخل یخچال یا در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین توصیه می‌شود Lactulose را مقابل نور خورشید قرار ندهید و آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی بگذارید.

منابع: go.drugbank, medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 67

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

21 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها