قرص لوپرامید چیست؟ روش مصرف این قرص ضداسهال چیست؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

سالانه در سراسر جهان 2 میلیارد مورد اسهال رخ می‌دهد. غالبا اسهال از باکتری، ویروس یا انگل ناشی می‌شود، اما اختلالات دستگاه گوارش هم ممکن است باعث اسهال مزمن شوند. قرص لوپرامید (loperamide) یکی از داروهایی است که می‌تواند دفعات اجابت مزاج را کاهش دهد و به درمان اسهال کمک کند. در این مقاله از مجله درمانکده، کاربرد، روش مصرف و عوارض لوپرامید را بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

توضیحات دکتر حامد باباخانیان، پزشک عمومی، درباره قرص لوپرامید

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص لوپرامید

عناوین مرتبط با شناسنامه لوپرامیدتوضیحات
چکیده راهگشای دارولوپرامید یک داروی ضداسهال طولانی اثر است که برای کنترل اسهال غیراختصاصی و اسهال مزمن ناشی از بیماری التهابی روده یا گاستروانتریت استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام لوپرامید (loperamide) شناخته می‌شود.
بک‌گراند دارواین دارو برای اولین بار در سال 1969 سنتز شد و در سال 1976 مورد استفاده پزشکی قرار گرفت.
با توجه به خواص فارماکولوژیک لوپرامید، بعضی از افراد برای کنترل علائم ترک اپیوئیدها و ایجاد سرخوشی از آن استفاده می‌کنند. اما مصرف آن با اهداف غیردرمانی یا در دوزهای بالا می‌تواند با عوارض جانبی خطرناک همراه باشد.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (small molecule) است.
گروه دارولوپرامید یک داروی تایید شده است.
ساختار دارو لوپرامید
فرمول شیمیاییC29H33ClN2O2
داروهای هم گروهبیسموت سیترات و دیفنوکسیلات
فرم‌های موجود داروقرص، کپسول و شربت
2 ورق کپسول سبز رنگ
لوپرامید برای درمان اسهال کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: عوارض کلیدینیوم سی

نام برندهای قرص لوپرامید

این قرص با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • لوپرامید
  • ویالوپرا
  • آمی‌لوپرا
  • لومیدکس
  • لوپوتیل
  • آپو لوپرامید
  • diamode
  • imodium

کاربرد قرص لوپرامید

مهم‌ترین موارد استفاده قرص لوپرامید عبارتند از:

  • درمان اسهال ناگهانی (از جمله اسهال مسافرتی)
  • درمان اسهال مداوم در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)
  • کاهش میزان ترشحات در بیمارانی که تحت ایلئوستومی قرار گرفته‌اند

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم میتوانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ایلئوس چیست؟

اینفوگرافی درباره کاربردهای قرص لوپرامید
لوپرامید به درمان اسهال حاد و مزمن کمک می‌کند.

گاهی اوقات، از قرص لوپرامید برای کرونا و کنترل اسهال ناشی از آن استفاده می‌شود. اسهال یکی از شایع‌ترین علائم کرونا است.

لوپرامید فقط علائم را درمان می‌کند و روی علت اسهال (برای مثال عفونت) تاثیر ندارد. روش درمان علت زمینه‌ای اسهال باید توسط پزشک تعیین شود.

روش مصرف قرص لوپرامید

  • اگر از داروی بدون نسخه استفاده می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های روی بروشور یا بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، طبق دستور عمل کنید.
  • دوز دارو باید توسط پزشک مشخص شود، به خصوص برای کودکان. در صورت خوددرمانی، دوز دارو نباید برای بزرگسالان از هشت میلی‌گرم در طول 24 ساعت تجاوز کند.
  • بهترین زمان مصرف قرص لوپرامید جویدنی، زمانی است که معده شما خالی باشد. این قرص‌ها باید قبل از بلع کاملا جویده شوند.
  • اگر از قرص‌های سریع حل شونده استفاده می‌کنید، قبل از خارج کردن قرص از بلیستر، دست‌های خود را خشک کنید. قرص را روی زبان بگذارید، اجازه دهید کاملا حل شود و سپس آن را با بزاق ببلعید. قرص را قبل از مصرف له نکنید یا نشکنید. برای مصرف این دارو به نوشیدن آب نیاز نیست.
  • اگر  لوپرامید را بدون نسخه تهیه کردید و اسهال شما پس از 2 روز بهبود نیافت، بدتر شد یا علائم جدیدی پیدا کردید، با پزشک صحبت کنید.
  • اگر این دارو را تحت نظر پزشک مصرف کردید و اسهال شما بعد از 10 روز درمان ادامه پیدا کرد، به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر این دارو را طبق یک برنامه منظم (نه در صورت نیاز) مصرف می‌کنید و یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید و دوز جدید را در موعد مقرر مصرف کنید. برای جبران، دوز لوپرامید را 2 برابر نکنید.

بیشتر بخوانید: عوارض شربت لاکتولوز

زن بیماری که در مطب با پزشک صحبت می‌کند
قبل از مصرف لوپرامید، بروشور دارو را بخوانید یا با پزشک مشورت کنید.

شایع‌ترین عوارض قرص لوپرامید

با مصرف این دارو ممکن است سرگیجه، خواب‌آلودگی، خستگی یا یبوست رخ دهد. اگر عوارض قرص لوپرامید در دراز مدت ادامه پیدا کردند یا بدتر شدند، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عارضه جانبی بسیار جدی، از جمله: حالت تهوع یا استفراغ شدید، درد معده یا شکم، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سرگیجه شدید و غش فورا مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به لوپرامید نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی (مثل بثورات پوستی، خارش و تورم به خصوص در صورت، زبان یا گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی) فورا از پزشک کمک بگیرید.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

توجه به نکات زیر احتمال بروز عوارض ناشی از مصرف لوپرامید را کاهش می‌دهد:

  • اگر به لوپرامید یا چیز دیگری حساسیت دارید، قبل از مصرف دارو، پزشک یا داروساز را از این موضوع مطلع کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند.
  • اگر به علائم یا مشکلاتی مثل انسداد روده، مدفوع سیاه رنگ یا خونی، تب بالا، ایدز، مشکلات کبدی، بعضی از عفونت‌های دستگاه گوارش (مانند سالمونلا و شیگلا) و کولیت اولسراتیو حاد مبتلا هستید، قبل از مصرف قرص لوپرامید با پزشک مشورت کنید.
  • قرص‌هایی که به سرعت حل می‌شوند ممکن است حاوی آسپارتام یا فنیل‌آلانین باشند. اگر به فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری مبتلا هستید که مستلزم محدود کردن مصرف آسپارتام یا فنیل‌آلانین است، در مورد استفاده ایمن از لوپرامید با پزشک مشورت کنید.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به ندرت به دلیل وجود یک باکتری به نام C. difficile باعث یک بیماری شدید روده‌ای شوند که علائم آن عبارتند از: اسهال که متوقف نمی‌شود، درد شکم یا معده و وجود خون یا مخاط در مدفوع. این مشکل می‌تواند در طول درمان یا چند هفته پس از توقف درمان رخ دهد. لوپرامید ممکن است این وضعیت را بدتر کند. بنابراین، در صورت مشاهده علائم فوق، بدون مشورت با پزشک از آن استفاده نکنید (به خصوص اگر اخیرا آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید).
  • لوپرامید ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تاثیر می‌گذارند (طولانی شدن QT). طولانی شدن QT می‌تواند به ضربان قلب سریع یا نامنظم (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید و غش) منجر شود که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. در صورت ابتلا به بیماری قلبی، قبل از مصرف لوپرامید با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: دل پیچه چیست؟

مرد بیماری که در مطب با پزشک درباره قرص لوپرامید مشورت می‌کند
اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، درباره بی‌خطر بودن لوپیرامید با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی لوپرامید

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر نحوه عملکرد داروهای شما شوند یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. به همین دلیل، همیشه قبل از تجویز هر دارویی باید فهرست تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی) را در اختیار پزشک قرار دهید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با قرص لوپرامید تداخل داشته باشند عبارتند از: پراملینتید، آنتی‌بیوتیک، کلستیرامین، ریتوناویر و ساکویناویر.

بسیاری از داروها در کنار لوپرامید ممکن است بر ریتم قلب تاثیر بگذارند، از جمله: آمیودارون، کلرپرومازین، هالوپریدول، متادون، موکسی‌فلوکساسین، پنتامیدین، پروکائین‌آمید، کینیدین، سوتالول، تیوریدازین، زیپراسیدون و…

قیمت قرص لوپرامید

قرص لوپرامید یک داروی ارزان قیمت است که به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

فعل و انفعالات لوپرامید در بدن

لوپرامید اثرات خود را با کاهش جریان مایعات و الکترولیت‌ها به داخل روده و کاهش سرعت حرکت روده اعمال می‌کند.

بیماری‌های مرتبط با لوپرامید

در صورت ابتلا به بیماری‌های زیر، با پزشک درباره مصرف قرص لوپرامید مشورت کنید. چون ممکن است لوپرامید باعث بدتر شدن بیماری شما شود یا عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند:

  • مشکلات ریتم قلب
  • HIV یا ایدز
  • بیماری کبدی
  • مشکلات معده یا روده (مانند اسهال خونی، انتروکولیت ناشی از باکتری و کولیت اولسراتیو)

افراد آسیب‌پذیر

قرص لوپرامید یک داروی موثر برای کنترل اسهال است، اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. برای مثال:

  • افراد سالمند ممکن است نسبت به عوارض جانبی لوپرامید، به ویژه تغییر ریتم قلب، حساس‌تر باشند.
  • کودکان ممکن است نسبت به اثرات این دارو، به ویژه خواب‌آلودگی، حساس‌تر باشند. به کودکان زیر 12 سال لوپرامید ندهید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. استفاده از قرص لوپرامید در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود.
  • قرص لوپرامید در بارداری باید فقط در صورت نیاز و زیر نظر پزشک استفاده شود.
  • استفاده از قرص لوپرامید در شیردهی باعث انتقال دارو به شیر مادر می‌شود، اما بعید است که اثرات نامطلوبی روی شیرخوار داشته باشد. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: آسیت چیست؟

اینفوگرافی درباره افراد آسیب‌پذیر نسبت به قرص لوپرامید
سالمندان، کودکان، زنان باردار و زنان شیرده حتما باید زیر نظر پزشک از لوپرامید استفاده کنند.

سوالات متداول

قرص لوپرامید برای چیه؟

از قرص لوپرامید برای دل پیچه و درمان اسهال استفاده می‌شود.

قرص لوپرامید حکیم ۲ برای چیست؟

در پاسخ به این سوال که قرص لوپرامید حکیم برای چیست باید بگوییم که قرص لوپرامید در اسهال استفاده می‌شود و این دارو با کاهش حرکات روده به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

آیا قرص لوپرامید برای حالت تهوع خوب است؟

این دارو ممکن است به رفع حالت تهوع کمک کند، اما بهتر است برای تشخیص علت حالت تهوع و دریافت داروی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

اسهال یک مشکل رایج با دلایل متعدد است. در بیشتر موارد، درمان‌های خانگی در رفع اسهال موثر هستند. اما گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد از داروهایی مثل لوپرامید استفاده کنید. اگر درباره بهترین زمان خوردن قرص لوپرامید یا عوارض آن سوالی دارید یا مدت طولانی است که از اسهال رنج می‌برید، برای مشورت با پزشک می‌توانید به سایت نوبت‌دهی آنلاین درمانکده مراجعه کنید.

منابع: go.drugbank, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 55

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها