کلیدینیوم سی؛ درمان‌کننده بیماری‌ها از معده تا روده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری‌های گوارشی روی قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش، از دهان گرفته تا مقعد، تاثیر می‌گذارند. اصلاح رژیم غذایی نقش مهمی در درمان این بیماری‌ها دارد، اما گاهی‌اوقات استفاده از دارو ضروری است. کلیدینیوم سی یکی از داروهایی است که معمولا برای مشکلات معده و روده تجویز می‌شود. برای اینکه درباره این دارو اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص کلیدینیوم سی

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروکلیدینیوم سی یک داروی ترکیبی است که از کلردیازپوکساید و کلیدینیوم تشکیل شده است و به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند.
نام داروبه کلیدینیوم سی به انگلیسی Clidinium-C می‌گویند.
بک‌گراند داروکلردیازپوکساید روی مغز و اعصاب تاثیر دارد و آرامش‌بخش است، در حالی که کلیدینیوم دارای اثر ضد اسپاسم است و ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد.
گروه داروهم کلردیازپوکساید و هم کلیدینیوم که Clidinium-C از آن‌ها تشکیل شده است از داروهای تاییدشده هستند.
داروهای هم گروهاتروپین، هیوسیامین، پروبانتلین، تیوتروپیوم، دیسیکلومین و ایپراتروپیوم بروماید
فرم‌های موجود داروقرص

موارد مصرف کلیدینیوم سی

از خواص کلیدینیوم سی برای درمان مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • زخم معده (کلیدینیوم سی برای اسید معده مفید است و ترشح آن را کاهش می‌دهد)
  • سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) که باعث درد معده، نفخ، یبوست یا اسهال می‌شود
  • انتروکولیت (التهاب روده کوچک و روده بزرگ)

Widget not in any sidebars

نحوه مصرف داروی کلیدینیوم سی

بهترین زمان مصرف کلیدینیوم سی توسط پزشک مشخص می‌شود، اما معمولا باید آن را سه تا چهار بار در روز (۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب) مصرف کنید. اگر از آنتی‌اسید استفاده می‌کنید، آن را بعد از غذا و Clidinium-C را قبل از غذا بخورید.

بیشتر بدانید: قرص متوکلوپرامید چیست؟

بسته قرص کلیدینیوم - سی
از قرص Clidinium-C باید قبل از غذا و قبل از خواب استفاده کنید.

دوز دارو بر اساس سن و وضعیت پزشکی شما مشخص می‌شود. پزشک معمولا دارو را برای سالمندان با دوز کم شروع می‌کند تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد بنابراین خودسرانه دوز دارو را افزایش ندهید یا بدون مشورت با پزشک برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید. چون ممکن است به عوارض جانبی جدی مبتلا شوید.

هنگامی که از Clidinium-C برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، ممکن است اثربخشی آن کاهش یابد. در این شرایط احتمالا پزشک نوع دارو یا دوز آن را تغییر می‌دهد. اگر فکر می‌کنید اثربخشی دارو در مقایسه با گذشته کمتر شده است، با پزشک صحبت کنید.

بسیاری از افراد از معجزه کلیدینیوم سی برای رفع مشکلات گوارشی بهره می‌برند، اما این دارو می‌تواند در بعضی موارد اعتیادآور باشد. این مشکل به خصوص در افرادی دیده می‌شود که به اختلال سوء مصرف مواد (برای مثال، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر) مبتلا هستند. بنابراین توصیه می‌شود از این دارو دقیقا همان‌طوری استفاده کنید که پزشک تجویز کرده است.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف قرص بیزاکودیل

عوارض کلیدینیوم سی

استفاده از Clidinium-C در بعضی از افراد با عوارض جانبی همراه است. اگر علائم زیر شدید بود یا با گذشت زمان از بین نرفت، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ضعف یا خستگی
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان یا چشم
  • تاری دید یا تغییرات بینایی
  • سرگیجه
  • یبوست
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • مشکل در ادرار کردن
  • تغییر میل جنسی
  • چرخه قاعدگی نامنظم

برای رفع خشکی دهان، آدامس بدون قند بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید. همچنین اگر از خشکی چشم رنج می‌برید، در مورد استفاده از اشک مصنوعی یا سایر داروها با پزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری از یبوست، غذاهای پرفیبر بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

اینفوگرافی درباره عوارض رایج کلیدینیوم سی
معمولا عوارض مصرف Clidinium-C با گذشت زمان بهبود می‌یابد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین داروی رفلاکس معده چیست؟

عوارض جدی Clidinium-C

بعضی از عوارض جانبی جدی هستند و به مراقبت اورژانسی نیاز دارند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در راه رفتن
  • لرزش مداوم یا ناتوانی در نشستن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • کهیر
  • تورم دست‌ها یا پاها
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • تغییرات خلقی و ذهنی مثل گیجی، بی‌قراری و افسردگی

Widget not in any sidebars

موارد احتیاط پیش از مصرف

برای اینکه خطر عوارض جانبی کلیدینیوم سی به حداقل برسد، به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر به کلردیازپوکساید، کلیدینیوم یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک دوز داروی شما را تغییر دهد یا شما را به دقت تحت نظر داشته باشد.
  • اگر به گلوکوم (آب سیاه)، هیپرتروفی پروستات (بزرگ شدن غده پروستات) یا انسداد گردن مثانه مبتلا هستید، حتما به پزشک اطلاع دهید. احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که از داروهای حاوی کلردیازپوکساید و کلیدینیوم استفاده نکنید.
  • اگر به مشکلات بینایی، مشکلات ادراری، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی مبتلا هستید یا سابقه ابتلا به آن‌ها را دارید، پزشک را از این موضوع مطلع کنید.
  • اگر سن شما بالای ۶۵ سال است، در مورد خطرات و مزایای Clidinium-C با پزشک صحبت کنید. معمولا توصیه می‌شود سالمندان از این دارو استفاده نکنند، چون به اندازه سایر داروهایی که می‌توانند مشکلات گوارشی را درمان کنند بی‌خطر یا موثر نیست.
  • این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی، سرگیجه یا تاری دید شود. تا زمانی که دقیقا نمی‌دانید Clidinium-C چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری نیاز داشته باشد.
  • Clidinium-C ممکن است تعریق را کاهش و احتمال گرمازدگی را افزایش دهد. در حین مصرف این دارو از انجام کارهایی که باعث گرمازدگی می‌شوند (مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از جکوزی) خودداری کنید. همچنین وقتی هوا گرم است، مایعات فراوان بنوشید و لباس سبک بپوشید.

بیشتر بخوانید: روش مصرف قرص لوپرامید

زن بیمار با پزشک در حال صحبت کردن است
اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، این موضوع را قبل از تجویز Clidinium-C به پزشک اطلاع دهید.

تداخلات دارویی قرص کلیدینیوم سی

Clidinium-C می‌تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • قرص یا کپسول پتاسیم
  • سدیم اکسی‌بات
  • پراملینتید
  • بعضی از داروهای ضد قارچ مثل کتوکونازول و ایتراکونازول
  • دیگوکسین
  • سایمتیدین
  • دی‌سولفیرام

بیشتر بخوانید: موارد مصرف شربت لاکتولوز

تصویر اینفوگرافیک تداخلات دارویی قرص کلیدینیوم سی
Clidinium-C ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد.

مصرف داروهای حاوی کلردیازپوکساید همراه با الکل یا سایر داروهایی که باعث خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی می‌شوند (به ویژه اپیوئیدها مانند کدئین و هیدروکودون) ممکن است به عوارض جانبی بسیار جدی از جمله مرگ منجر شود. بنابراین، پزشک از شما می‌خواهد که کمترین دوز موثر کلردیازپوکساید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید. همچنین توصیه می‌شود در صورت مصرف کلردیازپوکساید، بدون مشورت با پزشک از داروی دیگری استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص امپرازول چیست؟

قیمت داروی کلیدینیوم سی

Clidinium-C را می‌توان یک داروی نسبتا ارزان‌قیمت در نظر گرفت. از این‌رو، به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

فعل و انفعالات کلیدینیوم سی در بدن

کلردیازپوکساید در دسته‌ای از داروها به نام بنزودیازپین‌ها قرار دارد و با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز عمل می‌کند. این دارو اضطراب را کنترل می‌کند و اثر آرام‌بخش دارد.

کلیدینیوم که جزء دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌کولینرژیک‌ها طبقه‌بندی می‌شود به کاهش اسید معده کمک می‌کند. همچنین با کند کردن حرکات طبیعی روده و با شل کردن عضلات معده و روده اثر خود را نشان می‌دهد.

افراد آسیب‌پذیر

استفاده از کلیدینیوم سی در بارداری توصیه نمی‌شود، چون ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، فورا با پزشک تماس بگیرید. همچنین برای مصرف کلیدینیوم سی در شیردهی باید با پزشک مشورت کنید. این دارو ممکن است تولید شیر را کاهش دهد یا روی شیرخوار تاثیر منفی داشته باشد.

در مورد مزایا و عوارض کلیدینیوم سی در کودکان اطلاعات کافی وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌‎شود این دارو را بدون مشورت با پزشک به فرزند خود ندهید. بهتر است برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوره آنلاین دکتر گوارش و کبد مشورت و یا به متخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: قرص هیوسین چیست؟

یک زن باردار در کنار پنجره نشسته است
در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک از Clidinium-C استفاده نکنید.

کلام پایانی

کلیدینیوم سی بسیاری از مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند، اما برای همه مناسب نیست و حتی در بعضی از افراد به عوارض جانبی جدی منجر می‌شود. اگر در مورد نحوه مصرف این دارو سوال دارید، با پزشک مشورت کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص گوارش می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دکتر گوارش وجود دارد.

سوالات متداول

کلیدینیوم سی برای چیست؟

در پاسخ به این سوال که کلیدینیوم سی برای چی خوبه یا قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ برای چیست باید بگوییم که از این دارو برای درمان مشکلات معده و روده مثل زخم معده و انتروکولیت استفاده می‌شود. همچنین کلیدینیوم سی برای اسهال و سایر علائم گوارشی ناشی از روده تحریک‌پذیر مفید است.

آیا کلیدینیوم سی باعث یبوست میشود؟

بله. یبوست یکی از عوارض این دارو است. خوردن غذاهای پرفیبر، نوشیدن آب فراوان و ورزش منظم می‌تواند احتمال ابتلا به این مشکل را کاهش دهد.

آیا کلیدینیوم سی باعث لاغری میشود یا وزن بدن را افزایش می‌دهد؟

در مورد اینکه کلیدینیوم سی باعث چاقی میشود یا وزن بدن را کاهش می‌دهد، اطلاعات کافی وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید وزن شما بعد از مصرف این دارو تغییر کرده است، با پزشک صحبت کنید.

آیا قرص کلیدینیوم سی خواب آور است؟

بله. این دارو در بعضی از افراد باعث خواب‌آلودگی می‌شود. توصیه می‌شود از مصرف Clidinium-C همراه با الکل یا سایر داروهایی که خواب‌آلودگی را تشدید می‌کنند بپرهیزید.

چگونه مصرف Clidinium-C را قطع کنیم؟

قطع ناگهانی این دارو ممکن است به عوارض کشنده منجر شود، به خصوص اگر برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا از آن استفاده کرده باشید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، پزشک دوز دارو را به آرامی کاهش می‌دهد. اگر علائم ترک مانند سردرد، اختلال خواب، بی‌قراری، توهم، گیجی، افسردگی، حالت تهوع یا تشنج را تجربه کردید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

منابع: medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 103

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

19 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها